Norwegian nekar resande till Dubai

(1/4) > >>

mgerner:
Här kan man läsa att Norwegian Air Shuttle nekar resande till Dubai att ens checka in om de har ett pass som visar att de har varit i Israel.
Någon som har en teori om varför? 

http://www.e24.se/lifestyle/resor/artikel_1698415.e24

nighty142:
Israel/Palestina-konflikten sätter sina spår, om man varit i Israel ska man då misstänkas för att hysa agg mot arabvärlden och Förenade Arabemiraten såvitt jag har förstått det. Låter helt uppåt väggarna...

Nexus82:
Hur är det med dina historiekunskaper, Gerner?

Inga arabstater erkänner staten Israel, och kommer aldrig heller att göra så.
UAE är inte de enda som gör såhär, många muslimska länder har gjort samma sak.
Några sekulariserade (i jämförelse med UAE) länder som Egypten har inga problem om du har israelisk stämpel.

F.ö går det väl inga direktflyg mellan Israel och arabstaterna?

Flygkapten:
Har man israeliska stämplar i passet och planerar en resa till ett arabland utan att orka betala för ett nytt pass så får man kanske nästan skylla sig själv, tycker jag. Det är ingen hemlighet att det folk har avvisats inträde till arabländer förr med israeliska stämplar. Även om För. Arabaemiraten tillhör de mer liberala arabstaterna så bör man ändå, om man vill vara säker, ändå uppdatera passet!

Sen kan man ju fråga sig, hur gör SAS på sin direktlinje till Dubai?

mgerner:
Hur har jag kunnat missat något sådant här? 
Och du har rätt Fridell, historia är inte mitt bästa ämne och ändå så har jag prov i ämnet på onsdag i nästa vecka 

Intressant att höra dock, trodde inte att konflikten hade spridit sig så långt utanför just Israel/palestina.

Navigation

Up one level

Next page