ALLT fungerar utom FS9 !!

(1/2) > >>

rannug:
Hej!
Jag startar en ny tråd, eftersom mitt problem tar sig en ny vinkling...
Jag har fått så mycket god hjälp här, TACK alla, så det är väl knappt man vågar fråga mer - men nu är jag desperat!
Hoppas detta märkliga problem kan lösas - ska försöka vara så konkret och tydlig jag kan:

Har flugit med FS9 i tre år, och det har fungerat alldeles utmärkt. Fick det av min fru, och det blev alltefter jag lärde mig mer en alltmer spännande och intressant hobby
Så gick skärmen sönder. I samband med att jag bytte den, fick jag ett nytt grafikort insatt.
Därefter gick FS9 med framerates på 2-4, mot tidigare 25-30, dvs. helt omöjligt att flyga.
Även i annan grafik segade datorn, trots alla drivrutiner uppdaterade.

Så fick jag gjort en total omformattering, rensade hårddisken totalt och gjorde nyinstallationer - samt installerade FS9 från grunden.
(Back to basic... ). Jag har alltså FS9 endast i grundläge nu, och inga add-ons än.
Efter detta fungerar ALLT perfekt på datorn, min dotters rätt krävande spel går som smör, att se repriserna från Sv.Television går friktionsfritt,
internet rullar på med oanad kraft. ALLT perfekt - utom FS9! Här segar Cessnan fram i 2-3 framerates som ett diaspel.
Jag har provat alla möjliga inställningar i spelet, upplösningar av alla slag, men det är precis samma sega spel som innan omformatteringen.
Men - med det gamla grafikkortet fungerade det - så jag undrar om det är en konflikt mellan FS9 och det nya kortet?

Min utrustning::

Dator: AMD Athlon(tm)64 Processor 3500+,  2,21 GHz
RAM:   2 GB
Skärm: Samsung SyncMaster 2433BW,  monitor 24"
Grafikkort: ASUS AH3650 Series (det tidigare tror jag var NVIDIA 6600).
Hårddisk: 250 GB. Använder endast 42 GB, så det är 208 GB ledigt utrymme!
Windows XP-Home edition, Service Pack 3.
Ja, jag vet, ingen värstingdator, men med det gamla kortet fungerade det bra, och med det nya fungerar ALLT bra - utom just FS9.

Jag får väl sluta flyga, och blicka fram till en ny dator, fast det dröjer några år.
Vad göra?? Som sagt, desperat nu

Putte:
Har inte så stor koll på just det grafikkortet, men jag funderar lite på vad du hade för skärm förut? Eftersom jag tycker att ditt grafikkort verkar lite för klent för en 24" skärm.

rannug:
Hej!
Jag hade en 19" vanlig "fyrkantig", dvs. inte wide screen. Den nya känns enorm i jämförelse...
Kanske är det just som du säger att grafikkortet inte orkar med att driva FS9 på den skärmen?

Vad skulle man kunna tänka sig för kort som skulle passa till den utrustningen jag nämnt ovan?
Jag kan inget om grafikkort...

noneedforaname:
Jag skulle också gissa att grafikkortet inte är gjort för att klara av spel i den höga upplösning som finns på större skärmar.
Om du kikar på grafikkort kommer det stå i specifikationerna vad de klarar av för upplösning. De flesta kort som görs idag klarar av större skärmar med hög upplösning, men det är inte säkert att de låter dig spela några spel. Budgetkorten är gjorda för att på sin höjd kunna visa film men inget som har med 3D-grafik att göra.

Här har du en aktuell artikel som borde hjälpa i grafikkortsdjungeln. http://www.tomshardware.com/reviews/best-graphics-card,2464.html

neumanix:
Kan hända att kortet är lite i underkant vad gäller FS, men jag läste om nån slags "hotfix" och hittade denna:

http://us.sapphiretech.com/driver/488.zip

Det är tydligen Catalyst driver v.8.12 + agp hotfix.

Du kan ju testa om det hjälper.

Navigation

Up one level

Next page