GA-koneen autopilotin toiminnasta

(1/4) > >>

Transisto:
C172 autopilottia suunnitteilla:
http://wiki.flightgear.org/index.php/Bendix/King_KAP140_Autopilot

Simulaattorimme ei mallinna ohjainvoimia yokeen, joten pitääkö ottaa mitään muuta tähän liittyvää huomioon.
1. Liikuttaako oikea autopilotti fyysisesti polkimia vai vaan peräsintä?
2. Liikkuuko yoke autopilotin ollessa päällä (kytkeytyykö pois yokea liikuteltaessa?)
3. Onko vanhemmissa autopilotilla varustetuissa Cessnoissa toiminto joka ajaa trimmiä moottorilla vai onko
niin, että vaikka koneessa on autopilotti, trimmi on käsin käytettävä?

Tälläisiä pohdintoja alkuun.

PerttiLode:
Kokeilemalla nuo saat tietää.

mmniemi:
Quote

Kokeilemalla nuo saat tietää.


Hmmm  Ja millähän meinasit, että kokeilee? Jos O-P:lla olisi tuosta noin vain mahdollisuus mennä oikeaan koneeseen, jossa ko. autopilotti on, eiköhän hän sen olisi jo tehnyt 

Transisto:
Juuri näin.. kyllähän tuota voi simussa ajaa, mutta siitä ei ole kysymysteni osalta hyötyä.
Nyt on kysymys nimenomaan mekaanisen liikkeen välittävistä toiminnoista, kuten ohjaimet, trimmipyörä, polkimet, jne.
ts. mihin hallintalaitteisiin autopilotin toiminta mekaanisesti vaikuttaa.

edit: tää oli ihan hyvä tutorial
http://www.youtube.com/watch?v=P9up2aDTA2M

tigert:
Quote

C172 autopilottia suunnitteilla:
http://wiki.flightgear.org/index.php/Bendix/King_KAP140_Autopilot

Simulaattorimme ei mallinna ohjainvoimia yokeen, joten pitääkö ottaa mitään muuta tähän liittyvää huomioon.
1. Liikuttaako oikea autopilotti fyysisesti polkimia vai vaan peräsintä?
2. Liikkuuko yoke autopilotin ollessa päällä (kytkeytyykö pois yokea liikuteltaessa?)
3. Onko vanhemmissa autopilotilla varustetuissa Cessnoissa toiminto joka ajaa trimmiä moottorilla vai onko
niin, että vaikka koneessa on autopilotti, trimmi on käsin käytettävä?

Tälläisiä pohdintoja alkuun.


1. Mun mielestä toi KAP140 ei polje jalkaa ollenkaan - noissa isoissa koneissa sit myös yaw damper jotenkin mukana kuvioissa pitämässä kaartoja "puhtaina". Eli kääntää vain siivekkeitä ja korkeusperäsintä. Tällöinhän kuula menee kurvissa hiukan poskelleen - tosin kaarto mitä autopilotti ajaa on suht loivaa joten se luisu ei liene kovin iso ongelma käytännössä.

2. ja 3. En nyt ole ihan satavarma toimintalogiikasta, mutta trimmiä se ainakin ruuvailee. Voisin olettaa että se ajaa servoilla ohjainliikkeitä ja samalla ajaa trimmillä ohjainvoimia pois (korkeusperäsin-akselilla, sillä siiveketrimmiähän tuossa ei taida ollakaan) Mutta tarkistakaa tää vielä.

- Tuomas


Navigation

Up one level

Next page