Problem med att konfigurera pedaler i FS 2004

(1/2) > >>

Kaggen:
Halloj!

Jag har fått ett jätteskumt problem. Jag har alltid haft mina Sidewinder precision racing wheel pedaler inkopplade och konfade på FS 2004 så att de styr sidrodret/noshjul. Dvs trycker jag på vänster pedal går sidrodret åt vänster, likaså hjulet, och vise versa. Ingen pedal tryckt så står sidroder/hjul rakt.

Nu har jag haft sidewinder grejorna urkopplade ett bra tag, innan jag nyss fick för mig att koppla in dom igen. Problemet är att hur jag än ställer in pedalerna i FS 2004 får jag det inte att funka som förut. Pedalerna har ju var sin axel. Hur i all världen skall jag få båda att fungera på sidrodret? Jag har ingen aning om hur jag lyckades ställa in det här rätt förut. Assignar jag t.ex vänster pedal till sidrodret så funkar *bara* vänster pedal. Dessutom står sidrodret med fullt utslag när pedalen är uppe. Hälften nere så står rodret rakt och helt nere står det åt andra hållet. Det är ju iofs helt logiskt, men hur har jag lyckats få till båda pedalerna förut?

Hoppas på något tips!

/Mats

Swesim:
På assignments, gå sedan till "Control surface commands". Där finns "rudder yaw left" och "rudder yaw right". Prova om det funkar! 

Kaggen:
Näpp, kan bara assigna knappar där, inte joystick axlar tyvärr.

Sökte här på forumet, hittade en post med samma problem, tyvärr stod det ingen lösning. Men personen ifråga hade Vista, precis som jag, men det har fungerat på min Vista förut (c.a. 7 månder sedan).

Tack för tipset iaf.

Swesim:
Jadu, det där var väldigt mysko, kan inte heller komma på något sätt. Har du hört talas om FSUIPC? Kanske går att göra någon inställning där?
http://secure.simmarket.com/pete-dowson-fsuipc3.phtml

Förresten, välkommen till fsnordic!

/Navid

Rojje:
Har inte FS9 installerat längre, men om jag inte kommer ihåg fel och blandar ihop det med FSX, så finns det en mapp som heter Controls i samma mapp som du har din fs9.cfg-fil (x:\Documents and Settings\<username>\Application Data\Microsoft\FS9\). I mappen Controls finns den en konfigurationsfil för dina joysticks/pedaler, brukar heta standard-någonting. Ta en kopia på filen, öppna sedan filen i anteckningar och leta i slutet efter dina pedaler. Ta bort allt som står om dina pedaler, inklusive början <SimControls.Map> och slutet </SimControls.Map>. Hos mig skulle det t.ex bli följande:

<SimControls.Map>
        <Name>Cyborg X{167AC8B0-8388-11DE-8001-444553540000}</Name>
        <Axis>
            <AxName>XAxis</AxName>
            <Index>0</Index>
            <AxEvent>AXIS_AILERONS_SET</AxEvent>
            <AxScale>127</AxScale>
            <AxNull>1</AxNull>
        </Axis>
        <Axis>
            <AxName>YAxis</AxName>
            <Index>1</Index>
            <AxEvent>AXIS_ELEVATOR_SET</AxEvent>
            <AxScale>127</AxScale>
            <AxNull>1</AxNull>
        </Axis>
        <Axis>
            <AxName>ZAxis</AxName>
            <Index>2</Index>
            <AxEvent>AXIS_THROTTLE_SET</AxEvent>
            <AxScale>127</AxScale>
            <AxNull>1</AxNull>
        </Axis>
    </SimControls.Map>

Om du gör på detta sätt förlorar du inte dina övriga associationer som tangentbordskommandon osv. Verkat det krångligt, så ta bort filen istället, men då förlorar du som sagt alla dina inställningar för joysticks/pedaler och tangentbordet och får börja om igen.

Lycka till.  

Navigation

Up one level

Next page