Checklista till Aero Commander 680

(1/2) > >>

andm31:
Hej hej!

Jag har flugit den toktrevliga modellen av aero commander till fs2004 och jag älskar den men jag har ingen riktig checklista till den. Jag vet att det finns några på nätet som är de där flygsimulatorvarianterna, jag letar inte efter en sådan jag letar efter en som baseras på en riktig checklista.

Någon som har tillgång till en sådan?

Tack på förhand!


mvh
Anders

Casimir:
Det är ju ett rätt så ovanligt plan så jag tvivlar på att någon har gjort fler checklistor och publicerat dem, Däremot kan du ju alltid ta kontakt med Wermlandsflyg som flyger med den modellen och fråga? info@wermlandsflyg.se

Lycka till!

saabpilot:
Aero Commander 680 (Grand Commander) har jag flugit i flera tusen timmar på 70 talet i Ehrenström Flyg.   

Otroligt stabil i luften varför den användes bl.a. till kartfotografering på medelhöjder (med syrgasutrustning), i övrigt blandad användning, commutertrafik för dåvarande Linjeflyg, taxiverksamhet, nattpostflyg och fångtransporter åt Kriminalvården.

Det är ju ett rätt "enkelt" 2-motorigt kolvmotordrivet (med kompressor) flygplan utan tryckkabin, så checklistorna när det begav sig, sattes samman av operatörerna med hjälp av flygplanets AOM (Pilothandbok) och blev då med få undantag snarlika för alla motsvarande mindre 60-70 tals kolvmotorflygplan - Navajo, Apache, AC, Beech Baron etc.
Man kan således använda en "generic" checklista utan problem eftersom checklistan är mera "operativ" än teknisk.
Därmed menas att den mest omfattade generella "kom ihåg" delar som Engine runup, Fuel Pumps, Generators, Transponder, Radios, navhjälpmedel, Standard setting, QNh, Gear Down, Gear Up etc.

Vi hade även en kortare variant med 3.5 psi tryckkabin - 680FP - klarade 10000 fot tryck på FL200 - högre flögs det aldrig.
AC681 var en tryckkabinförsedd turbopropvariant med Garretmotorer - där börjar man behöva en mer "skräddarsydd" checklista.

Ytterligare senare kom "raketerna" AC690A och B med starkare motorer.  Också dessa till kartfotografering av Ehrenström Flyg bl.a i Sverige, Saudi Arabien och på Grönland.

andm31:
Vad häftigt att höra från någon som flög dessa på riktigt! Jag har skuttat runt Norge en massa i flygsimulatorn i 680:n vilket är fantastiskt kul. Jag vet inte hur fs-modellen är jämfört med den riktiga.

Modellen går att hitta här: http://www.flightsimonline.com/commander/

StAh:
Quote

Aero Commander 680 (Grand Commander) har jag flugit i flera tusen timmar på 70 talet i Ehrenström Flyg.   

Otroligt stabil i luften varför den användes bl.a. till kartfotografering på medelhöjder (med syrgasutrustning), i övrigt blandad användning, commutertrafik för dåvarande Linjeflyg, taxiverksamhet, nattpostflyg och fångtransporter åt Kriminalvården.

Det är ju ett rätt "enkelt" 2-motorigt kolvmotordrivet (med kompressor) flygplan utan tryckkabin, så checklistorna när det begav sig, sattes samman av operatörerna med hjälp av flygplanets AOM (Pilothandbok) och blev då med få undantag snarlika för alla motsvarande mindre 60-70 tals kolvmotorflygplan - Navajo, Apache, AC, Beech Baron etc.
Man kan således använda en "generic" checklista utan problem eftersom checklistan är mera "operativ" än teknisk.
Därmed menas att den mest omfattade generella "kom ihåg" delar som Engine runup, Fuel Pumps, Generators, Transponder, Radios, navhjälpmedel, Standard setting, QNh, Gear Down, Gear Up etc.

Vi hade även en kortare variant med 3.5 psi tryckkabin - 680FP - klarade 10000 fot tryck på FL200 - högre flögs det aldrig.
AC681 var en tryckkabinförsedd turbopropvariant med Garretmotorer - där börjar man behöva en mer "skräddarsydd" checklista.

Ytterligare senare kom "raketerna" AC690A och B med starkare motorer.  Också dessa till kartfotografering av Ehrenström Flyg bl.a i Sverige, Saudi Arabien och på Grönland.


Hej Björn,

Du var möjligtvis inte med  på 60/70 talet, när Kartverket använde sig av denna skönhet?

http://www.airliners.net/photo/Kartverket/Nord-NC-701-Siebel/1444695/L/

Navigation

Up one level

Next page