FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.09.17, 03:50

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Virtual Finnair (Moderators: Sami Puro, Mika Mononen)
| | |-+  Kauhun hetket! (Uusi kertomus lisätty)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Kauhun hetket! (Uusi kertomus lisätty)  (Read 4268 times)
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Kauhun hetket! (Uusi kertomus lisätty)
« on: 23.12.09, 19:51 »

Miksi kertoa edes tarinaa, mutta pakko on Embarrassed

EFHK - GCLP (AY2517 HEL 1130 LPA 1540). Kaikki hyvin aina kiitotielle saakka. Lähtö normaalisti RWY 22R RUNEN 2A.

Nousussa autothrottle tiputtaa koneet tyhjäkäynnille? Täysi paniikki ohjaamossa, ja autopilotti kytketään pois! Ei auta! Mitä seuraavaksi? Yritän epätoivoisesti saada GO AROUND -tehot päälle? Ei onnistu!!!

Vihdoin huomaan (kone menettää korkeuttaan) Autothrottlen, joka ei toimi kuten pitää...

A/T off, ja manuaalisesti tehot "täysille"! Seuraa varsin omaperäinen proseduuri saada kone jälleen hallintaan. On siinä, ja siinä ettei tonttiin mennä Shocked

Nyt tulee käsky ottaa yhteys EFES_iin! FL200, ja jotain... Otan yhteyttä, ja ihmettelen sitä että joudunko palaamaan Helsinkiin? Jotain on hajalla koneessa, mutta mitä? EFES:iin en ilmoita että jokin olisi vialla! Yritän selvittää vikaa, ja huomaan että järjestelmät toimivat oikein? Saan EFES:iltä luvan nousta pinnalle FL360, ja matka jatkuu...

Gran Canarialla laskussa kiitotielle 21R. Ei ILS:ää, vaikka "kone niin väitti" Tuloreitillä SAMAR 1Z oli muutoinkin epäselvää esim : SLP, eli Speed limit point? Minkä ihmeen takia tämä on näin kaukana itse kentästä? (monta sataa mailia)? ja pitäisi lentää 250kts???

Menin sitten laskuun tuulien mukaan kiitotielle 21R. Oma koneeni (PSS757) näyttää kiitotielle 21R suunnaksi 209-astetta, ja VOR DME ILS DME? Locator on kait 110.7 (ja se suunta 209/208-astetta riippuen kartasta)? Default Gran Canarialle ei ole kuitenkaan ILS:ää RWY21R?)

Tämä nyt alkuun.... myöhemmin lisää...

T: Mika
 

             
« Last Edit: 17.06.10, 07:46 by Mika Virolainen »

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Kauhun hetket!
« Reply #1 on: 23.12.09, 20:15 »

SLP, eli Speed limit point? Minkä ihmeen takia tämä on näin kaukana itse kentästä? (monta sataa mailia)? ja pitäisi lentää 250kts???
Niin, sehän on "MAX 250KT at or below FL150 within Canarias TMA" ...

Mullakin muuten käynyt pari kertaa noin että tehot vaan tippuu, tosin vain lähtökiidossa joten ei mitään suurempia ongelmia... kiitotien päästä vaan ulos ja ruullataan uudestaan toiseen päätyyn ja uutta yritystä thmbup Ja koneena LDS siis. Joten oisko tuo simussa joku bugintapainen...?
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kauhun hetket!
« Reply #2 on: 24.12.09, 13:29 »

Niin, sehän on "MAX 250KT at or below FL150 within Canarias TMA" ...

Mullakin muuten käynyt pari kertaa noin että tehot vaan tippuu, tosin vain lähtökiidossa joten ei mitään suurempia ongelmia... kiitotien päästä vaan ulos ja ruullataan uudestaan toiseen päätyyn ja uutta yritystä thmbup Ja koneena LDS siis. Joten oisko tuo simussa joku bugintapainen...?

En tiedä onko tossa LDS:sä joku, että jos käsikaasua liikuttaa kun on N1EPR päällä niin se N1 hyppää pois ja sen jälkeen hallitaan käsikaasulla, mulla käyny parit kerrat et yhtäkkiä joko tehot laskee tai nousee, riippuen käsikaasun asennosta.

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Kauhun hetket!
« Reply #3 on: 24.12.09, 19:02 »

En tiedä onko tossa LDS:sä joku, että jos käsikaasua liikuttaa kun on N1EPR päällä niin se N1 hyppää pois ja sen jälkeen hallitaan käsikaasulla, mulla käyny parit kerrat et yhtäkkiä joko tehot laskee tai nousee, riippuen käsikaasun asennosta.
Joo kyllä noinkin käy välillä, mutta on käynyt niinkin että koskemattakin ne tehot vaan tippuu lähtökiidossa. Olin vielä IVAO:ssa ja Putteotto tais olla tornissa kun huutelin että "takeoff aborted" Grin
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Kauhun hetket!
« Reply #4 on: 25.12.09, 08:58 »

Joo kyllä noinkin käy välillä, mutta on käynyt niinkin että koskemattakin ne tehot vaan tippuu lähtökiidossa. Olin vielä IVAO:ssa ja Putteotto tais olla tornissa kun huutelin että "takeoff aborted" Grin
Et pidä kättä kaasulla ennen V1:ta? Taitaa myös keskeytetyn lentoonlähdön fraasi olla "rejected takeoff".  Tongue


"When we left earth it changed our world"
Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Kauhun hetket!
« Reply #5 on: 25.12.09, 09:22 »

Joo kyllä noinkin käy välillä, mutta on käynyt niinkin että koskemattakin ne tehot vaan tippuu lähtökiidossa. Olin vielä IVAO:ssa ja Putteotto tais olla tornissa kun huutelin että "takeoff aborted" Grin
Olisko Heikkinen tai vastaava ollut tornissa tuolloin, taisin olla groundissa kun rejectasit joskus. Ja kuten jokainen kylmäpäinen lentäjä rullasit takaisin lähtöpaikalle ja koitit uudelleen  Grin Grin
Juha Koskiahde
Offline Offline

Posts: 726
Date Registered: 01.05.03

Re: Kauhun hetket!
« Reply #6 on: 25.12.09, 14:08 »

taitaa virallinen fraseologia olla ihan stopping...
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14278
Date Registered: 21.07.04

Re: Kauhun hetket!
« Reply #7 on: 25.12.09, 14:48 »

Olisko Heikkinen tai vastaava ollut tornissa tuolloin, taisin olla groundissa kun rejectasit joskus. Ja kuten jokainen kylmäpäinen lentäjä rullasit takaisin lähtöpaikalle ja koitit uudelleen  Grin Grin
Njoo en muista, sinä ainakin siellä jossain positiossa olit. Ja tottakai, eihän nyt hyvin alkanutta lentoa heti jätetä kesken.. Grin Ja hyvinhän se sitten tokalla kerralla lähtikin Cool
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Re: Kauhun hetket!
« Reply #8 on: 28.12.09, 18:29 »

Tämä nyt alkuun.... myöhemmin lisää...

Asensin Canary 04 by: Toni Agramont. Ei edelleenkään ILS:ää kiitotielle 21R Huh Asensin myös Afcad filun kyseiseen pakettiin a'la:http://www.genixsoft.com/ (Tekijää ei kerrottu). Sama lopputulos. Tietääkö joku miten asian saisi kuntoon? Voiko Afcad2 -ohjelmalla tehdä tuon itse?

Tämänhetkinen tilanne: (Anteeksi huono kuva) Embarrassed

[ attachment removed / expired ]

T: Mika

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kauhun hetket!
« Reply #9 on: 28.12.09, 20:33 »

Mä latasin flightsim.comista afcadin, jossa toi ils on. Linkin laitan aamulla, kunhan koneelle pääsen. Siinä luki kuvauksessa vielä, että "fixes the missing ils for runway 21r"

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Re: Kauhun hetket!
« Reply #10 on: 29.12.09, 08:37 »

Mä latasin flightsim.comista afcadin, jossa toi ils on. Linkin laitan aamulla, kunhan koneelle pääsen. Siinä luki kuvauksessa vielä, että "fixes the missing ils for runway 21r"

Kiitos paljon! Löysin tuon filun, ja asentelen myöhemmin tänään...

T: Mika

E: Ja näyttäisi sopivan Project Canarias 2006 kanssa, kuin nyrkki silmään sisältäen myös sceneryn Grin Hienoa!
« Last Edit: 29.12.09, 08:45 by Mika Virolainen »

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kauhun hetket!
« Reply #11 on: 29.12.09, 09:30 »

Kiitos paljon! Löysin tuon filun, ja asentelen myöhemmin tänään...

T: Mika

E: Ja näyttäisi sopivan Project Canarias 2006 kanssa, kuin nyrkki silmään sisältäen myös sceneryn Grin Hienoa!

Ok, hyvä että toimii. Itse käytän tota Aerosoftin Canarian ja Project Canariasin maisemien kanssa, ja hyvin toimii.

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Re: Kauhun hetket!
« Reply #12 on: 29.12.09, 10:32 »

Kaikki reilassa thmbup Kiitokset vielä kerran!

[ attachment removed / expired ]

T: Mika

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3358
Date Registered: 18.12.01

Re: Kauhun hetket! (Uusi kertomus lisätty)
« Reply #13 on: 17.06.10, 07:49 »

Eilen reitillä Helsinki-Pafos (LCPH).

Turkin ilmatilassa huomasin, ettei koneessa ole purjehdusvaloja/stroboja eikä muutkaan ulkovalot mene päälle. Etsiskelin vikaa löytämättä syytä. Hieman ennen TOD-pistettä Ankaran alue luovutti unicomille, ja siitä sitten lähdin alaspäin kohti Kyprosta. Kiitotieksi tuulien mukaan 29, ja menetelmäksi ILS, koska alkoi olla pimeetä ulkona. Painoin VOR1:sen manuaali-asentoon, ja aloin ruuvaamaan taajuutta ja kiitotien suuntaa. Mitään ei vain tapahdu? FMS:n kautta sain syötettyä taajuuden, ja suuntakin meni ihan ruuvaamalla manuaalisesti. VOR2 oli jo aiemmin säädetty kohdilleen, mutta nyt heräsi epäilys toimimattomuudesta, koska lukemia (viisari/DME) ei näkynyt, ja punaiset huomiomerkit VOR-näytön molemmin puolin.

HSI (ND) näytti kuitenkin reittiä, joten päätin lentää lähestymisen visuaalina. Finaalissa sitten iski karu totuus! Laskutelineiden lukitusvalot pimeenä. Jatkoin lähestymistä, ja siirsin laipat asentoon 25, jolloin alkoi varoitusäänet siitä ettei laskuteline ole alhalla. Lennonjohtoa ei paikalla, joten ilmoitus "missing approach" unicomille, ja takaisin taivaalle. Autopilotti päälle, ja korkeudeksi 5500ft. Eipä toimi! Autothrottleen pystyi luottamaan, joten pidettiin päällä. Ylösvetoproseduurin mukaisesti kohti VOR:ia, joka edelleen näkyi HSI-näytöllä. Nyt pohtimaan miten laskutelineet alas? Alternate landing gear switch, ei apua (ei kai mallinnettu). APU päälle, jospa sitä virtaa saisi sieltä? Ei apua. Perinteisten mittareiden lukeminen hankalaa, koska niissä ei taustavaloja.

Tästä sitten tyhmällä päätöksellä hätälaskuun (mahalaskuun). Jälleen missing approach (liian korkealta), ja taas uudelle kierrokselle. Nyt autopilotti lähti toimimaan (oli varmaan kunnossa jo aiemmin, mutta väärät napit valittuina, tai lähinnä miinusmerkkinen nousukulma). Sitten oivallus! Manual pumping landing gear down eli SHIFT+G, Ja telineet tuli alas, ja lukkiutui  three green lights! Unicomilla Larnacaan laskeutumassa oleva lentäjä toivotti ”good luck”. Tästä sitten onnistuneeseen laskuun…

Plussat:
 Ei hätääntymistä varoitusten soidessa, vaan lentonopeuden ja korkeuden ensisijaista tarkkailua.
 Onnistunut lasku vieraalle kentälle pimeässä ilman navigointilaitteita.

Miinukset:
Hätäinen päätös tehdä hätälasku laskutelineet sisällä. Polttoainetta tilanteessa arviolta +3200kg.
Liian vähäinen harjoittelu lentämiseen ilman autopilottia.
Ei checkkilistaa hätätilanteiden varalle / liian vähäinen konekohtaisten manuaalien lukeminen viimeaikoina.
Nappuloiden räpläys lennolla (Passenger oxygen ja Reset packs) joka saattoi laukaista tilanteen?
Edit: RAM air turbine olisi pitänyt laskea tuuleen. (koko vehkeestä huonot kokemukset, eli kun siirtää konetta slew, niin kapistus laukeaa, eikä enää lukkiudu =lento pilalla) Mutta joo, nythän sitä kai olisi voinut käyttää...

Kommentteja saa laittaa, ja arvostelua / ohjeita vastaanotetaan. Onneksi  tilanne päättyi kuitenkin melko onnellisesti. Manuaalejen lukeminen alkakoon, ja pimeässä lentäminen manuaalisesti on harjoiteltava paremmin. On yllättävän vaikeaa säilyttää korkeus noin suurin-piirtein samana manuaalisesti lennettäessä pimeässä, ja tilanteessa jossa hälyytykset soivat lähes koko ajan.

Kuva toisesta lähestymisestä, jossa telineet sisällä.

[ attachment removed / expired ]

T: Mika

E: Kiitos jos jaksoit lukea loppuun... Grin
« Last Edit: 07.10.10, 04:45 by Mika Virolainen »

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1