Kauhun hetket! (Uusi kertomus lisätty)

(1/3) > >>

zetair:
Miksi kertoa edes tarinaa, mutta pakko on

EFHK - GCLP (AY2517 HEL 1130 LPA 1540). Kaikki hyvin aina kiitotielle saakka. Lähtö normaalisti RWY 22R RUNEN 2A.

Nousussa autothrottle tiputtaa koneet tyhjäkäynnille? Täysi paniikki ohjaamossa, ja autopilotti kytketään pois! Ei auta! Mitä seuraavaksi? Yritän epätoivoisesti saada GO AROUND -tehot päälle? Ei onnistu!!!

Vihdoin huomaan (kone menettää korkeuttaan) Autothrottlen, joka ei toimi kuten pitää...

A/T off, ja manuaalisesti tehot "täysille"! Seuraa varsin omaperäinen proseduuri saada kone jälleen hallintaan. On siinä, ja siinä ettei tonttiin mennä

Nyt tulee käsky ottaa yhteys EFES_iin! FL200, ja jotain... Otan yhteyttä, ja ihmettelen sitä että joudunko palaamaan Helsinkiin? Jotain on hajalla koneessa, mutta mitä? EFES:iin en ilmoita että jokin olisi vialla! Yritän selvittää vikaa, ja huomaan että järjestelmät toimivat oikein? Saan EFES:iltä luvan nousta pinnalle FL360, ja matka jatkuu...

Gran Canarialla laskussa kiitotielle 21R. Ei ILS:ää, vaikka "kone niin väitti" Tuloreitillä SAMAR 1Z oli muutoinkin epäselvää esim : SLP, eli Speed limit point? Minkä ihmeen takia tämä on näin kaukana itse kentästä? (monta sataa mailia)? ja pitäisi lentää 250kts???

Menin sitten laskuun tuulien mukaan kiitotielle 21R. Oma koneeni (PSS757) näyttää kiitotielle 21R suunnaksi 209-astetta, ja VOR DME ILS DME? Locator on kait 110.7 (ja se suunta 209/208-astetta riippuen kartasta)? Default Gran Canarialle ei ole kuitenkaan ILS:ää RWY21R?)

Tämä nyt alkuun.... myöhemmin lisää...

T: Mika

Pe7e:

SLP, eli Speed limit point? Minkä ihmeen takia tämä on näin kaukana itse kentästä? (monta sataa mailia)? ja pitäisi lentää 250kts???

Niin, sehän on "MAX 250KT at or below FL150 within Canarias TMA" ...

Mullakin muuten käynyt pari kertaa noin että tehot vaan tippuu, tosin vain lähtökiidossa joten ei mitään suurempia ongelmia... kiitotien päästä vaan ulos ja ruullataan uudestaan toiseen päätyyn ja uutta yritystä Ja koneena LDS siis. Joten oisko tuo simussa joku bugintapainen...?

Osguu:

Niin, sehän on "MAX 250KT at or below FL150 within Canarias TMA" ...

Mullakin muuten käynyt pari kertaa noin että tehot vaan tippuu, tosin vain lähtökiidossa joten ei mitään suurempia ongelmia... kiitotien päästä vaan ulos ja ruullataan uudestaan toiseen päätyyn ja uutta yritystä Ja koneena LDS siis. Joten oisko tuo simussa joku bugintapainen...?

En tiedä onko tossa LDS:sä joku, että jos käsikaasua liikuttaa kun on N1EPR päällä niin se N1 hyppää pois ja sen jälkeen hallitaan käsikaasulla, mulla käyny parit kerrat et yhtäkkiä joko tehot laskee tai nousee, riippuen käsikaasun asennosta.

Pe7e:

En tiedä onko tossa LDS:sä joku, että jos käsikaasua liikuttaa kun on N1EPR päällä niin se N1 hyppää pois ja sen jälkeen hallitaan käsikaasulla, mulla käyny parit kerrat et yhtäkkiä joko tehot laskee tai nousee, riippuen käsikaasun asennosta.

Joo kyllä noinkin käy välillä, mutta on käynyt niinkin että koskemattakin ne tehot vaan tippuu lähtökiidossa. Olin vielä IVAO:ssa ja Putteotto tais olla tornissa kun huutelin että "takeoff aborted"

Starchild:

Joo kyllä noinkin käy välillä, mutta on käynyt niinkin että koskemattakin ne tehot vaan tippuu lähtökiidossa. Olin vielä IVAO:ssa ja Putteotto tais olla tornissa kun huutelin että "takeoff aborted"

Et pidä kättä kaasulla ennen V1:ta? Taitaa myös keskeytetyn lentoonlähdön fraasi olla "rejected takeoff". 

Navigation

Up one level

Next page