FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
17.08.18, 10:48

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)  (Read 3123 times)
Patinen
Former member
Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« on: 26.12.09, 23:07 »

Se ois Tapaninpäiväiltoja vaan.

Pitkään on ollut jo suunnitelmissa jonkunlaisen stoorin tekeminen tänne ja nyt vapaaillan ratoksi päätin käydä ajamassa Finnairin aamuvuoron Ivaloon. Lento operoidaan yleensä A32S- sarjan koneilla, mutta tänään päästiinkin poikkeuksellisesti isommalla Embraerilla matkaan. Plaanaus kävi nopeasti jo eilen ja päivällä tarkistettiin vielä ajantasaiset säätiedot/-ennusteet. Lento ajettiin luonnollisesti läpitankkauksella eli keroa otettiin helsingin päästä sekä meno- että paluulennoille tarvittavine reserveineen.

ToKen kautta siis hakemaan dokumentit ja suunta platalle. Finavian tarjoamasta SWC- kartasta nähdään etelä-Suomen kokolailla kattava pilvilautta okluusiorintamineen sekä odotettavissa lapissa hieman pilvisyyttä. Tuulikarttoihin on piirretty summittaiset lentoreitit. Menomatkalle odotettavissa kevyttä myötäistä kääntyen myöhemmin sivutuuleksi, ja paluuseen sitten vastaista.

[ attachment removed / expired ]

Myös tarkemmat säätiedot käytiin hakemassa menolennolle sekä varakentälle. Hesassa kevyt tuulenvire ja lumisade jatkuu, ei mitään ihmeellistä. Samassa liuskassa löytyy myös NOTAMit. Yllättäen jopa the Firma vietti joululomaa eli yhtään D-aluetta ei ollut aktiivisena. Talvivaarassa räjäytykset jatkuivat mutta ei koskenut meitä. Lentoasemille ei myöskään mitään ihmeellistä, lähinnä SNOWTAMit luettiin läpi.

[ attachment removed / expired ]

Vielä navlogit ja tyylikkäät itselaminoidut tarkastuslistat mukaan ja suunta T2:n kautta putkelle 24.

[ attachment removed / expired ]

OH-LKM kylmänä ja pimeenä.

[ attachment removed / expired ]

Ei muuta kuin maavirta kiinni ja odotellaan IRSin alignoitumista, samalla saadaan ruokaa koneeseen.

[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]

Tähän väliin ATS-sähkettä:

-(FPL-FIN465-IS
-E190/M-SDGJPRWYZ/S
-EFHK0915
-N0450F360 ANT UM854 OUK UM857 ROI/N0449F350 UM857 OLAXU DCT
-EFIV0117 EFRO
-EET/EFIN0008 REG/OHLKM OPR/FIN COM/AGCS DAT/V NAV/RNVD1E2A1 RMK/TCAS DOF/091226 RVR/200)

ZFM: 37.2t
Pax: 96
Cargo: 0.9t
FOB: 6.6t
TOM: 43.6t

Yleensä empulla käytetään vähennettyä lenoonlähtötehoa (TO-2), mutta kiitotien ollessa sohjoinen on CF34-10E5- turpiineista otettava kaikki irti. Näillä tiedoilla ja yo. painoilla saadaan nopeudet:

V1: 133
VR: 136
V2 :140
Vfs: 195

Trimmi 1.1 ANU

Syötetään Performanceja MCDU:hun.

[ attachment removed / expired ]

Syötetään samalla myös laskunopeudet lentoonlähtöpainoille. Jos jompikumpi/molemmat moottori(t) jostakin syystä leviää heti lentoonlähdön jälkeen ja on suoritettava välitön lasku, löytyvät laskeutumisnopeudet kätevästi valmiina PFD:ltä.

[ attachment removed / expired ]

Samalla suoritetaan pre flight- tarkastusta ja käydään lentoonlähtöbriiffi läpi.

EFHK 261450Z 04012KT 7000 -SN FEW011 BKN049 M05/M07 Q0990 04710194 54490194 NOSIG

Lentoonlähtöön 04R ja ANT2H SID. Kiitotien suuntaan trackia 041 kunnes läpi 730ft/D5 HEL ja vasemmalla kaarrolla radiaalia 173 sisäänpäin suoraan antonille, simppeliä. Moottorihäiriön sattuessa oikean kautta Porvoolle odotukseen. Intial climb 4000ft. Tornilta saadaan selvityksen ohessa myös koodi 3616.

[ attachment removed / expired ]

Otetaan vielä jäänestoaineet ja ollaankin valmiita työntöön.

[ attachment removed / expired ]

0913z liikkeelle, kakkonen pyörii!

[ attachment removed / expired ]

Baronalla säästetään näemmä pitkähihaisissa paidoissa pakkasellakin Shocked

[ attachment removed / expired ]

APU off, huudetaan Petelle päivänjatkot ja kaivetaan taxi- cheklist esiin.

[ attachment removed / expired ]

Lentoonlähtö suoritetaan ZL- risteyksestä, koska muuta vaikuttavaa liikennettä tahi piuhaa ei ole paikalla voidaan siirtyä suoraan kiitotielle. TO config- test vielä ja pian ollaankin vauhdissa.

[ attachment removed / expired ]

V1, enää ei keskeytetä!

[ attachment removed / expired ]

Nousua V2+15kt- tehoilla kunnes 1500*AGL jossa tehonvähennys, VNAV päälle ja speed source FMS.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Tampere ohjeistaisi pian jatkamaan nousua lentopinnalle 360, jos olisi paikalla Undecided. Pilvessä mennään jäänestot päällä ettei muodostu turhaa painoa..

[ attachment removed / expired ]

Pinnoille päästiinkin noin Hallin tasalla.

[ attachment removed / expired ]

Rovaniemen VOR- majakan kohdalta tehtiin step laskeutuminen pinnalle 350 sillä UM857 noudattaa siitä lähtien parittomia pintoja itään päin. Kabiinissa heitettiin tosin jo merkkivalot päälle sillä varsinainen TOD saavutettiin nopeasti tämän jälkeen. Samalla käydään approach briefing.

[ attachment removed / expired ]

EFIV 261620Z 00000KT 9999 SCT030 M24/M27 Q1015 22790083=

Ivalossa on tyyni ja hyvä keli. Helsingin päässä olikin jo esivalittu RNAV- lähestyminen kiitotielle 04 joka nyt käydään vielä pikaisesti läpi.

[ attachment removed / expired ]

OLAXUlta lennetään suoraan VENABille josta oikealla kaarrolla kohden LALTIa ja 2230ft. LALTIlta 3.2 asteen liu'ulla kohti rataa 04. MDA 1150ft. Tosin näkyvyyden ollessa yli 30km vaihdetaan näkölähestymiseksi heti kun mahdollista. Ylösvedon sattuessa suoraan eteen AKU-NDB:lle odotukseen nousten samalla 2400 jalkaan, AKU-NDB laitetaan referenssiksi sinisellä nuolella HSI:llä. Eihän sitä tiedä jos vaikka poro olis eksyny aidan väärälle puolelle Roll Eyes

Laskuun ruuvataan nopeudet arvioidulle 41 tonnin painolle:

Vref 129
Vapp 134
Vac5 159
Vfs 190

Wilco päättikin heti kättelyssä ettei VNAVia käytetäkkään enää tänään, joten oli pakko mennä VS/FPA kombinaatiolla. Liu'ussa pysyttiin kyllä ihan nätisti Tongue

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Näkyiskö jo ..?

[ attachment removed / expired ]

Sii... Kenttähän se siellä! Jatketaan siis käsipelillä Smiley

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Bravoa pitkin asematasolle, APU heräilee.

[ attachment removed / expired ]

Parkkijarru päälle ajassa 1041z eli 9 minuuttia etuajassa aikataulusta. Turistit änkeytyvät ulos jotta pääsevät jonottamaan laukkujaan ja änkeytymään Saariselän linja-autoon Smiley

[ attachment removed / expired ]

FO lentää takaisin hesaan eli kapteeni lähtee kierrokselle kirpeähkössä -24 asteen aamussa. Tässä boksi suunnilleen valmiiksi sekoitettu.

[ attachment removed / expired ]

Kun muuta liikennettä ei ole, finnair parkkeeraa Ivalossa yleensä tällei jännästi 1 ja 2 ständien väliin jotta boarding käy sutjakammin. Pian koittaa myös päivän kirkkain hetki eli tuo pimeys ei ole mikään simulaattorin n+5 bugeista, vaan se ihan oikea kaamos Smiley

[ attachment removed / expired ]

Takaisin mennään tälläisella plaanilla:

-(FPL-FIN466-IS
-E190/M-SDGJPRWYZ/S
-EFIV1130
-N0451F390 DCT OLAXU UT97 ORM
-EFHK0127 EFTU
-EET/EFIN0011 REG/OHLKM OPR/FIN COM/AGCS DAT/V NAV/RNVD1E2A1 RMK/TCAS DOF/091226 RVR/200)

ZFM: 36.8t
Pax: 91
Cargo: 1.0t
FOB: 4.1t
TOM: 40.8t

Mukaan ahdataan 91 ihmistä sekä tonnin verran suksia ja matkamuistoja. Lomasesonki nääs koska molemmat lennot lähes täynnä (100 taitaa olla ysikymppisen maksimi). Kiitotiellä 1mm kuivaa lunta ja hiukan jäätä, eli taas käyttöön koko lentoonlähtöteho. Taulukko antaa nopeudet:

V1 126
VR 130
V2 135
Vfs 189

Trimmi 1.0 ANU

Vielä hereillä? Wink

Moottorit käyntiin ajassa 1126z:

[ attachment removed / expired ]

Koiviston laphilaiselle serkulle vilkutetaan vielä ja ollaankin valmiita rullaamaan.

[ attachment removed / expired ]

Lentoonlähtö olemattoman tuulen takia vastakkaiseen suuntaan eli kiitotieltä 22 suoraan bravosta.

[ attachment removed / expired ]

TO thrust set. 80kts, crosschekd.

[ attachment removed / expired ]

Rooteit tunnetaan myös terminä purjekoneen purku- ja kasausoperaatiosta, mutta ei siitä enempää nyt. Vähän veto jäi myöhään.. Embarrassed

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Cool

[ attachment removed / expired ]

Vaikka pulkka olikin kevyt, FL390 saavutettiin vasta 27 minuuttia noususta.

[ attachment removed / expired ]

Pinnoilla ei viihdytty kauaa, liu'un aikana käytiin taas lähestyminen läpi.

[ attachment removed / expired ]

ORM2R vakiotuloreitti...

[ attachment removed / expired ]

... ja ILS 04R. Liuku alkaa BOLSOlta D9.6HG. DA350ft ja ylösvetoprosedyyrin mukaisesti kiitotien suunnassa kunnes D3.6HG jonka jälkeen suunnalla 085 vektorit uuteen lähestymiseen. Unicomilla mentiin tosin vieläkin.

[ attachment removed / expired ]

Arvioitu paino laskussa noin 38.5t ja lumisen kiitotien kanssa saadaan taas nopeudet:

Vref 124
Vapp 132
Vac5 152
Vfs 183

Kelikin oli selkeesti paranemaan päin.

EFHK 261850Z 03012KT 8000 -SN FEW013 BKN072 M06/M08 Q0989 04450195 54450195 BECMG 9999

[ attachment removed / expired ]

Herätellään Jerkku.

[ attachment removed / expired ]

Ja menetelmän mukaan min* 160kt kunnes D4 finaali.

[ attachment removed / expired ]

Loppu sorvataan käsipelillä, kuulemma FO harjoituksen tarpeessa  Roll Eyes

[ attachment removed / expired ]

Hyvinhän se sujui kuten aina, ZD ja AD kautta portille 18.

[ attachment removed / expired ]

Kone putkessa 1256z eli hieman yllättäen etuajassa, vielä Ivalon päässä oli odotettavissa kevyehkö myöhästyminen. Koneesta ei oteta virtoja pois, sillä -KM lähtee vielä tänään legille. Finnairilla ei embraerien sähkövikojen takia koneista kytketä sähköjä täysin pois alle 3 tunnin käännöillä, joten tämähän käy hyvin sekä meille että seuraavalle miehistölle!

Blokkiaikaa tuli 2h58' ja keroa käytettiin 4.9t.

[ attachment removed / expired ]

Kiitän jos jaksoit lukea tänne asti. Kommentteja olis kiva saada että seuraava vois olla parempi. Ja virheistä sopii tietenkin huomautella Smiley
« Last Edit: 27.12.09, 16:19 by Pyry Patinen »
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #1 on: 26.12.09, 23:21 »

Jännä kiihdytyskorkeus tuo 2500 AGL, muuten kyllä hyvä stoori. Wink (Miten Finnairilla tällä hetkellä väännellään sterile-vipua vai väännelläänkö ollenkaan?)


"When we left earth it changed our world"
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14408
Date Registered: 21.07.04

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #2 on: 26.12.09, 23:58 »

Todella hyvä stoori hienoilla kuvilla! Anna tulla vaan useammin näitä! thmbup

Virheistä en sano mitään kun en tuota Emppua tunne pätkänvertaa Tongue
Jerome Parviainen
Offline Offline

Posts: 929
Date Registered: 31.08.06

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #3 on: 27.12.09, 03:46 »

No huhhuh, eka mutta toivonmukaan ei laisinkaan viimeinen stoori! Hyvin ja kiteytetysti pälätetty lentämisestä ja aijai mitä kuvia, kelpais munkin ajella tollasilla graffoilla.. Sarjassamme niitä stooreja joita tulee näytettyä kaverille jos haluaa simua esitellä, great job Pyry!  thmbup
Oskari Ollikainen
Offline Offline

Posts: 591
Date Registered: 07.09.08

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #4 on: 27.12.09, 06:58 »

tämä on kyllä hieno lopetus tälle vuodelle  Cool erittäin hienot kuvat  Smiley jatka samaan malliin!

ALind
Former member
Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #5 on: 27.12.09, 08:27 »

Oikein nätit kuvat ja mielenkiintoinen sepustus. Jatkoa tällaisille!  thmbup
Lauri Kansikas
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 22.08.09

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #6 on: 27.12.09, 09:30 »

Nauroin tolle Baronajutulle!  laugh

Mikko86
Former member
Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #7 on: 27.12.09, 12:10 »

IhQuja kuvia. Tykkäsin eniten tuosta muistiinpano-vihkosta Embarrassed
Palezu
Former member
Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #8 on: 27.12.09, 13:32 »

Toodella hienoo thmbup... Toi Embraer vaikuttaa ihan kivalta peliltä mutta en jaksa alkaa sitä opetteleen  Grin.
Riku Ranta
Offline Offline

Posts: 620
Date Registered: 26.02.06

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #9 on: 27.12.09, 13:36 »

Juuri hankin tuon Embraerin ja tämä selkeytti muutamia asioita  thmbup
Patinen
Former member
Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #10 on: 27.12.09, 14:48 »

Kiitoksia vaan tasapuolisesti kaikille Smiley Vähän jäi tuo lennonjohtopuolen esittelyn puuttuminen harmittamaan, mutta ens kerralla sitten.

Sander: Ulkomuistista vedin ton 2500, ois kyllä voinu tarkistaakkin.. Sterilestä en mee nyt sanomaan mitään.

Mikko: Tervetuloa vaan kesällä Nummelaan jos vähän pienempien oikeiden koneiden kuvaaminen kiinnostaa, sultahan se luonnistuu Wink
Elias Lohilahti
Offline Offline

Posts: 3504
Date Registered: 05.11.07

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #11 on: 27.12.09, 15:22 »

Toodella hienoo thmbup... Toi Embraer vaikuttaa ihan kivalta peliltä mutta en jaksa alkaa sitä opetteleen  Grin.

Tuo emppu on kyllä suht simppeli kone. Ainoa vaan, mulla ei VNAV toimi. Joko evotan jotenkin tai sitten mulle sattuneessa yksilössä on joku bugi.
Patinen
Former member
Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #12 on: 27.12.09, 16:23 »

Eiks kuitenniin MIN 160kts D4 Wink

Oho   Embarrassed
Pona
Former member
Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #13 on: 27.12.09, 20:05 »

Todella vakuuttavaa, voin sanoa!  thmbup Hienoa kun joku jaksaa viritellä näitä stooreja näin tarkasti kertoen! Smiley Ja vielä empulla, josta ei stooreja paljon ole viritelty.

//P.L
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3065
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #14 on: 27.12.09, 20:50 »

Sammoo mieltä oon Pontuksen kanssa. Hienot kuvat ja hyvä että joku jaksaa emppuakin lennellä thmbup Täytys varmaan kaivaa se emppu naftaliinista ja ruveta silläkin lenteleen. On ollu short haulit vähän jäissä, MD11 ja B763ER on ollu pääkalustoa tässä jonku aikaa.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Lauri Kansikas
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 22.08.09

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #15 on: 28.12.09, 08:41 »

Sammoo mieltä oon Pontuksen kanssa. Hienot kuvat ja hyvä että joku jaksaa emppuakin lennellä thmbup Täytys varmaan kaivaa se emppu naftaliinista ja ruveta silläkin lenteleen. On ollu short haulit vähän jäissä, MD11 ja B763ER on ollu pääkalustoa tässä jonku aikaa.

Hallitus varmaan tykännyt, kun poika istuu koneen ääressä 8 tuntii putkeen Phuketin reissulla IVAOssa?  laugh

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #16 on: 28.12.09, 08:46 »

Opin vuosi sitten että älä ala lentämään longhaulia kello 16, aloita aamulla ja lopeta päivällä Cheesy 9,5h EDDF-Newark...

Killerhangar
Lauri Kansikas
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 22.08.09

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #17 on: 28.12.09, 08:55 »

Opin vuosi sitten että älä ala lentämään longhaulia kello 16, aloita aamulla ja lopeta päivällä Cheesy 9,5h EDDF-Newark...

Joo ihan hyvä vinkki.  Grin

Tommi Ahonen
Offline Offline

Posts: 452
Date Registered: 31.10.08

Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #18 on: 28.12.09, 12:08 »

Finavian tarjoamasta SWC- kartasta nähdään etelä-Suomen kokolailla kattava pilvilautta okluusiorintamineen sekä odotettavissa lapissa hieman pilvisyyttä.

Mistähän noita saa? Vai saako?
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3065
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Bambukepillä kaamokseen! (AY465/466/E190/IVAO/monta kuvaa)
« Reply #19 on: 28.12.09, 12:19 »

Kyllähän noita löytyy vaikka mistä. Esim http://ippc.no tai SAWS Aviation (vaati rekisteröitymisen) http://aviation.weathersa.co.za/. Itse käytän tuota SAWSia koska ippc.no ei toimi selaimellani.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1