FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.08.17, 21:16

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Loputon lento: Mooney
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 12 Reply Print
Author Topic: Loputon lento: Mooney  (Read 26603 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Loputon lento: Mooney
« on: 27.12.09, 09:51 »

[ attachment removed / expired ]

Tervetuloa lentokerho Nordic-LL:n Mooney kuvasarjojen pariin. Tässä kuvasarja-ketjussa kerholaiset lentävät Amerikkalaisella Mooney pienkoneella. Koneella lennetään ns. "loputonta lentoa" jossa lento aloitetaan aina sieltä mihin edellinen lentäjä on koneen jättänyt. Samalla sitten tehdään pieni kuvasarja lennosta ja liitetään se tähän ketjuun edellisen jatkoksi.
Tässä Aloitus-sarjassa olen käyttänyt maksullista Carenadon Mooneyta, joka on saatavana sekä Fs2004:seen, että myöskin Fsx:ään. Voit lentää myöskin simulaattorin vakio Mooneyllä tai jollain muulla löytämälläsi Mooney koneella. Koneen värityksen ei tarvitse olla samanlainen kuin tässä aloitus-sarjassa oleva.
Tietysti olisi tyylikästä jos kaikki lentäisivät tällä samanlaisella koneella mutta ei se niin tärkeää ole. Pääasia on se, että on hauskaa ja saa lennellä kerhon koneella.

Toiminnasta löytyy tarkempaa tietoa kerhon virallisesta keskustelu ketjusta: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,90149.0.html

Tietoa löytyy myös kerhon Piper ja Wilga ketjuista: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,90248.0.html   http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,90329.0.html

Mutta pitemmittä puheitta, mennään niihin kuviin . . tässä ensimmäisessä kuvasarjassa ollaan ostamassa kerholle omaa Mooneyta.

[ attachment removed / expired ]

Vihdoinkin perillä . . . Nyt vain etsimään konetta. Mooneyn omistaja ei ole itse paikalla mutta hän on antanut sellaiset ohjeet, että kone on parkissa aivan matkustajaterminaalin lähellä. Koneen avaimet voin hakea lentoaseman infosta ja saan kuulemma kokeilla konetta aivan vapaasti.
Haen avaimet ja lähden etsimään konetta . . . se löytyykin hyvin nopeasti. Tosin tänään en vielä aio koneella lentää, vaan nyt menen lepäilemään ja suunnittelemaan lentoa. Mutta tutkitaan nyt hieman tätä Mooneyta ensin.

[ attachment removed / expired ]

Ooh! Jopas nyt jotakin! Tämän kyllä luulisi kelpaavan vaativammalekin kerholaiselle! Koneen myyjä puhui totta kun sanoi koneen olevan hyvin varusteltu. Tämä kone on täysin mittarilento kelpoinen. Sisustuskin näyttää upouudelta!
Eikä koneen lattiallakaan ole edes hiekanjyvää . . .

[ attachment removed / expired ]

Tutkin koneen läpikotaisin ja koitin vielä lopuksi pyöräyttää hieman moottoria . .

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Nousun aikana näkyvyys oli vielä hyvä mutta kun rupesin ottamaan pyöriä sisään, niin päälle iski sellainen lumikuuro, että näkyvyys katosi täysin. Onneksi olin sopinut lennonjohdon kanssa tekeväni harjoitus ILS laskun radalle 20, joten radioissa oli valmiina kyseisen operaation taajuudet.
Näppäilin vielä autopilottiin korkeudeksi 2800 jalkaa ja asetin lentosuunnaksi kiitotien suunnan. Näppäsin autopilotin päälle ja ajattelin mielessäni, että ei tästä nyt näin totista hommaa pitänyt tulla.

[ attachment removed / expired ]

Lensin suoraan noin 14Nm:n päähän kentästä ja sitten pistin koneen autopilotin kaartamaan 90-astetta oikealle, joka vei minut meren päälle. Silloin ei tarvitsisi huolehtia mahdollisista lentoesteistä.

[ attachment removed / expired ]

Sitten lensin pari minuuttia suoraan merelle päin, jonka jälkeen taas 90-astetta oikealle ja koneen oikaisu vaakalentoon. Nyt lennettiin taas kiitotien suuntaisesti. Tämän jälkeen rupesin katsomaan Vorrista ja Adf:stä koska ohitamme kentän ja lähestymis-majakan. Tarkoitus on lentää suorakaiteen muotoista reittiä takaisin kentälle.

[ attachment removed / expired ]

Koneen varusteisiin kuuluva Gps on hyvänä apuna mittarilentoa lennettäessä. Siitä on hyvä hahmottaa, että kaikki menee niinkuin on suunnitellut. Kuvassa ohitan juuri lähestymis-majakan joka jää oikealle . . kohta taas kaarretaan . . .

[ attachment removed / expired ]

Ja taas sitä mennään . . . vielä pari 90-asteen kaartoa oikealle niin pääsemme hakemaan ILS-sädettä. Pian ollaankin radan 20 radiaalilla ja kone oikenee taas vaakalentoon. Vaihdan radioon ILS:n taajuuden ja kytken autopilotin Apr:n päälle. Liukusäde löytyykin heti ja pian lumipyryn seasta näkyykin jo kiitotien valopiste.

[ attachment removed / expired ]

Kytken autopilotin pois ja tuon koneen alas käsipelillä . . . pyörät pitää muistaa ottaa esiin . .  Huh! Huh! olipas jännittävä koelento mutta kaikki laitteet toimivat hyvin ja tästä koneesta taitaa kyllä syntyä kaupat.

[ attachment removed / expired ]

Mennään tuosta sisään missä lukee S1 . . . jätän tämän tuohon ruutuun 101.

[ attachment removed / expired ]

Siihen se jää . . Kone on vapaa kerholaisten lennettäväksi, avaimet saa lentoaseman infosta kun näytät tyhjää Piper J3 "kerholimonadi" juomapulloa!
Onhan tämä kerhokone melko haasteellisessa paikassa . . . mutta toisaalta mahdollisuudet ovat mielenkiintoiset . . . Englanti ja Eurooppa . . . Canada ja USA . . . sinä päätät lentosuunnan, varaa legi ja lähde lentämään.
 Smiley
[ attachment removed / expired ]



Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2366
Date Registered: 12.01.03

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #1 on: 27.12.09, 11:29 »

Taas uusi haaste kuvioissa, mikä tuon koneen kantomatka on? pääseekö sillä amerikkaan vai pitääkö välilasku tehdä grönlandiin?
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #2 on: 27.12.09, 11:43 »

Suunnilleen 1450nm kanta tuo Mooney, joten kyllä sillä täytyy pysähtyä Vihreässä maassa.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pertti Lode
Offline Offline

Posts: 2366
Date Registered: 12.01.03

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #3 on: 27.12.09, 11:51 »

Suunnilleen 1450nm kanta tuo Mooney, joten kyllä sillä täytyy pysähtyä Vihreässä maassa.

Ajattelin jos lähtee keflavikistä länteen, näkeehän sen flight plaanissa kuinka kauan soppa kestää.
Katselin defu Mooneyn kanssa lentoa länteen siinä on 95gallonan tankki  ,mutta sillä ei riitä soppa New Foundlandiin saakka, pitää tehdä välilasku Grönlandin etelä kärkeen, kuinka iso tankki on siinä Carenadon koneessa?
« Last Edit: 27.12.09, 13:01 by Pertti Lode »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #4 on: 27.12.09, 12:39 »

Tuo Grönlanti on kyllä hurja jäämöhkäle! Lentelin siellä pari vuotta sitten Cessna 172:sella sitä rannikkoa pitkin . . (simulla tietty) . . Sitten päätin ylittää sen jäätikön . . . Huh! huh . . sehän oli niin korkea, että Cessnasta meinasi loppua puhti kesken.

Quote
kuinka iso tankki on siinä Carenadon koneessa?

Näyttää olevan pienempi tankki . . . käyttöohjeessa lukee: Total Fuel 66.5 Gallons.
« Last Edit: 27.12.09, 15:32 by Jari Vanhatupa »

Antton Rintala
Offline Offline

Posts: 2695
Date Registered: 14.12.05

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #5 on: 27.12.09, 18:05 »

Hyvä että kalustoon saatiin hieman nopeampi kone.  thmbup Ja Jarilta mahtavat kuvat
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #6 on: 29.12.09, 16:44 »

Tjaa... Varaan sitten seuraavan legin. Lennon suunnasta saatte päättää. Lento lähtee n. klo 21 joten siihen saakka on aikaa huudella:D
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #7 on: 29.12.09, 20:19 »

Sitten mennän Gröönlantiin. Reitti BIKF - BGSF


Lähtö klo 0800. Edellinen lentäjä oli jättänyt lattiat märiksi ja ikkunat veti huuruun heti. Ne kengät saa kopsutella ennen kun tulee koneeseen.
[ attachment removed / expired ]

Tajusin että on kaamosaika, joten auringon nousua saa odotella vielä hetken.
[ attachment removed / expired ]

Sitä samaa huurua. Ja toi tuolla on kuu.
[ attachment removed / expired ]

Pieni päivänkajoa näkyvissä.
[ attachment removed / expired ]

Ylitetään Kulusukin kenttä.
[ attachment removed / expired ]

Päivä valkenee pikkuhiljaa.
[ attachment removed / expired ]

Pudotetaan 3000 jalkaan. Tuuli on todella voimakas.
[ attachment removed / expired ]

Kenttä ja mieletön sivutuuli!
[ attachment removed / expired ]

Alempana vuorten välissä tuuli oli enää kauhea... Cheesy
[ attachment removed / expired ]

Naps...
[ attachment removed / expired ]

Ja kops. Tankkasin tankit täyteen ettei yön aikana keräänny kosteutta. Jatkakaa. Kenttä on siis BGSF.
[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 30.12.09, 10:51 by Toni Määttänen »
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #8 on: 29.12.09, 20:21 »

Onks tää siis simun defu Mooney? Cool Vaikuttaa mukavalta reissulta, vois itekkin kokeilla joskus jonkun legin vetästä, jos muutkin kuin kerholaiset saa osallistua thmbup
Antti Havukainen
Offline Offline

Posts: 1650
Date Registered: 04.04.04

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #9 on: 29.12.09, 22:18 »

Onks tää siis simun defu Mooney? Cool Vaikuttaa mukavalta reissulta, vois itekkin kokeilla joskus jonkun legin vetästä, jos muutkin kuin kerholaiset saa osallistua thmbup

Kerhoonhan pääsee "jäseneksi" kuka tahansa yksinkertaisesti vaan varaamalla seuraavan legin.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #10 on: 30.12.09, 06:18 »

Onks tää siis simun defu Mooney? Cool Vaikuttaa mukavalta reissulta, vois itekkin kokeilla joskus jonkun legin vetästä, jos muutkin kuin kerholaiset saa osallistua thmbup

Noissa kahdessa ensimmäisessä kuvasarjassa on lennetty maksullisella Carenadon Mooneylla mutta vallan mainiosti voi käyttää myös simun alkuperäistä default Mooneyta. Myöskään se ei ole niin tarkkaa, että millä koneen värityksellä lennät, pääasia on vain se, että kone on Mooney.
Nordic-LL lentokerhoon voi halutessaan ymmärtää liittyneensä kun on postannut ensimmäisen kuvasarjan lennosta. Jäsenyys ei velvoita yhtään mihinkään mutta halutessaan voi käyttää kerhon tyylikästä logo-banneria ja juoda Piper J-3 kerholimonadia sekä muitakin tulevia kerholimonadeja.
 laugh

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #11 on: 30.12.09, 08:26 »

Njoo.... jos tulee semmonen tilanne että tarvii lennättää pilotteja paikasta toiseen niin voin ottaa 757:ni hallista ja hoitaa sellaset legit... Grin
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #12 on: 30.12.09, 08:59 »

Njoo.... jos tulee semmonen tilanne että tarvii lennättää pilotteja paikasta toiseen niin voin ottaa 757:ni hallista ja hoitaa sellaset legit... Grin
 

Hmmmm . . . . tuohan kuulostaa mielenkiintoiselta. Ehkäpä joskus voisimme tehdä myös ryhmämatkan koneellasi. Kerholaisia vaan kone täyteen ja . . . .
 Smiley

Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #13 on: 30.12.09, 09:11 »

Ja ite mietin että herculeksella huoltolentoja, piiperö ja wilga ovat suht lähellä mutta tuon mooneyn huoltoon voidaan sitten jenkkilässä tarvita mooneyn omaa huoltopalvelua Cheesy

Killerhangar
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #14 on: 30.12.09, 09:50 »

Ja ite mietin että herculeksella huoltolentoja

Joo, ja sitten välillä käymään businessjetillä Bahamalla päiväkaljalla ja sen jälkeen aikaa tappamaan taitolennon parissa Pittsin ohjaimissa!  thmbup

Eikä ku meneeköhän koko hommasta alkuperäinen idea ihan hukkaan, jos ruvetaan kaiken maailman huoltolentoja ja tilausmatkoja ajelemaan millä kalustolla sattuu?  Roll Eyes

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #15 on: 30.12.09, 10:00 »

Voihan se olla vähän noinkin mitä Mikko tuossa arvelee . . . ainakin niin, että jos jotain oheis-säpinää tämän ympärille kehittyy, niin saisivat sitten olla eri kuvaketjuissa, jotta säilyy tämä konekohtainen ketju puhtaana alkuperäiselle idealleen.
Undecided

Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1686
Date Registered: 25.10.08

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #16 on: 30.12.09, 10:12 »

Mä voisin varata seuraavan legin.  Smiley

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #17 on: 30.12.09, 18:25 »

Mä voisin varata seuraavan legin.  Smiley
Minne ajattelit lentää? Ja milloin?
Teemu Kokkonen
Offline Offline

Posts: 1686
Date Registered: 25.10.08

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #18 on: 30.12.09, 18:34 »

Sunnuntaina ajattelin lentää, mutta minne se on vielä avoinna.  Huh
Ehdoituksia?

Intel i7-6700K MSI GTX1070 16 GB DDR4
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14276
Date Registered: 21.07.04

Re: Loputon lento: Mooney
« Reply #19 on: 30.12.09, 18:38 »

Sunnuntaina ajattelin lentää, mutta minne se on vielä avoinna.  Huh
Ehdoituksia?
Lähde vaikka etelään, tuonne Newfoundlandin suuntaan, niin pitkään kuin kone kantaa ja jaksat vaan lentää... Grin Hyvä että vasta sunnuntaina, koska itse ajattelin huomenna hurauttaa tuonne Kangerlussuaqiin koeajamaan tuon räpistimen, jos arvon kerholaisille sopii.... Grin
Pages: [1] 2 3 ... 12 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1