FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.10.18, 14:55

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Turisteja Teneriffalle [FIN2607, HEL-TFS,IVAO]
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Turisteja Teneriffalle [FIN2607, HEL-TFS,IVAO]  (Read 2522 times)
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3940
Date Registered: 08.06.07

Turisteja Teneriffalle [FIN2607, HEL-TFS,IVAO]
« on: 02.01.10, 11:19 »

Aamupäivää ja uutta vuotta kaikille.

Meikäläisen viimeisimmästä kuvastoorista on venähtänyt hetki, joten on hyvä aloittaa uusi vuosi kuvasarjalla. Tälläkertaa lentona on Finnairin vuoro 2607 Helsingistä Teneriffan Reina sofialle. Alkupään kuvat voivat olla tummia, sillä windowsin esikatselu ja käyttämäni kuvanmuokkausohjelma näyttää värit aivan eritavalla. Windows tuntuu tummentavan kuvia aivan likaa, kun taas muokatessa kuvat näyttävät hyviltä. Pikemmittä jorinoitta kuitenkin stooriin.

Listaan merkattu lähtöaika on 1015lt, 0815z, joten raahauduimme hesavantaan lentoaseman portille 27 noin 0900lt. Portilla meitä odotteli wanha tuttu, OH-LBU. Kone kylmänä portilla (kyltti näyttää too far, vaikka putki kuitenkin oli oikeassa kohdassa)
[ attachment removed / expired ]

Lennon valmistelu oli aloitettu jo aiemmin Hki-vantaan brieffingissä, jossa oli tsekkailtu tuulikartat, SWC-kartat sekä Lähtö-, kohde- ja varakentän notamit. Notameissa ei juuri kummemempia ollut, Reina Sofialla saattaisi jokunen rullaustien valo olla kaput, mutta kun päivällä laskeudutaan niin sillä ei ollut meihin vaikutusta.

Tuuli- ja SWC-kartat, joihin molempiin hahmoteltu reitti
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]

Ranskaan asti olisi parinkymmenen solmun vastaista tuulta, ja Espanjassa ajettaisiin muutaman reittiimme nähden sivuttaissuuntaisen suihkuvirtauksen läpi. Ko. virtaukset näkyvät myös SWC kartassa (ylläripylläri Grin

Tähän väliin läntätään sitten se pakollinen ATS-plaani. Plaanimme onnistui täyttämään CFMU validaattorin vaativat kriteerit jo viidettä kertaa, tuloksena siis no errors.  Grin

(FPL-FIN2607-IS
-B752/M-SDIJPRWXYZ/S
-EFHK0815
-N0455F360 ELMUT UM6 PEVEN UL990 KOSKA/N0454F380 UL990 MARIP UN850 MIC UZ707 FAMEN/N0456F390 UZ707 BSN UZ912 PON UN872 GASNO UN741 DEMOS DCT TERVA DCT ORSOS DCT BEXAL UN866 KONBA
-GCTS0601 GCXO
-EET/EFIN0011 ESAA0028 EKDK0107 EDVV0116 EBUR0159 LFFF0208 LECM0308 LPPC0401 GMMM0449 GCCC0533 REG/OHLBU SEL/BPKQ OPR/VFINN COM/AGCS NAV/RNVD1E2A1 DAT/H RMK/TCAS DOF/100101 RVR/100)

Ylhäällä siis lennonnumero, lennetään IFR-säännöillä. Aikataulutettu lento
Lähtökenttä ja aika
Reitti ja stepit
Saapumiskenttä ja lentoaika, varakenttä
Arvioidut saapumisajat eri maiden UIR:lle, sekä muita tietoja koneesta ja laitteista.

Seuraavaksi otamme käsittelyyn lennon painot ja polttoaineet.

Matkustajia kyytiin änkäytyi 190kpl, 5kpl enemmän tai vähemmän hemaisevia emoja, sekä kaksi lentäjää.
Matkustajien ja laukkujen ynnämuun rahdin yhteenlaskettu paino oli 16980kg, joka lisättynä koneen tyhjäpainoon(89905kg) antaa meille ZFW:n 105900.

Polttoainelaskelmat FSbuildin navlogista

TAXI      000875 0010  . . . .
DEST GCTS 024500 0601  . . . .
RESV      002557 0045  . . . .
ALTN      000895 0015  . . . . ALTN GCXO   DIST  28
HOLD      000852 0015  . . . .
EXTRA     001137 0020  . . . .
TTL AT TO 029942 0736  . . . . DIST  2636
REQD      030817 0746  . . . .   

Rullailuun käytetään noin 900kg keroa, kohteeseen pääsyyn on varattu 24500kg, varakentälle pääsyyn on 900kg, yhteensä keroa lastataan 30800kg.

Tässä yllä olevia tietoja boksiin näppäiltynä
[ attachment removed / expired ]

Kaikki alkaa olla valmista, yhdistetty ivaoon ja aletaan valmistella lähtöä. EFHKn metar näyttää tällaista:
EFHK 010800Z 02008KT FEW020 M15/M18 Q1010 NOSIG
Tuulet suunnasta 020 2solmun voimakkuudella, pientä pilvisyyttä 2000ft korkeudessä. Lämpötila -15, kastepiste -18. Paine 1010 eikä suuria muutoksia havaittavissa.  Tuulien perusteella käyttöön kiitotie 04R, SIDinä ELMUT3H.
[ attachment removed / expired ]

Hetki ennen lähtöä, APU käynnistymässä. kohta MCP:lle korkeudeksi 4000ft(tai ainakin pitäisi, tällä kertaa unohtui  Embarrassed ) ja FD:t päälle.
[ attachment removed / expired ]

Santeri lähdössä Lontoota kohti Blyyfin 555:na
[ attachment removed / expired ]

Työntö suoritettu ja kakkonen käynnissä. Heti kuvan oton jälkeen avattiin ykkösen bensahana ja PW2040 hyrähti komeasti käyntiin.
[ attachment removed / expired ]

Rullataan kohti odotuspaikkaa, Flight control check käynnissä ja APU sammumassa.
[ attachment removed / expired ]

RWY ahead, ei piuhaa paikalla eikä liikennettä näkyvissä. Line up rwy04R
[ attachment removed / expired ]

Ilmaan lähdetään laippa-asetuksella viisi, jäänestot päällä, FLEX59c jolloin nopeudet ovat seuraavat:
V1=132, Vr=140 ja V2= 148. speedbugit asetettuna V1, VR, V2(MCP:llä) Vref + 40 sekä Vref + 80. Clb1 tehot pre-selectattuna.

N1 60%, stabilised ja sit N1EPR päälle.
[ attachment removed / expired ]

V1, kättä pois kaasulta, enää ei pysähdytä.
[ attachment removed / expired ]

Nousua nopeudella V2+15knots. Miehekkäillä kulmilla nousee kevyet kone.
[ attachment removed / expired ]

Ohitettu 5DME HEL vor, joten käännytään vasemmalle seuraamaan SIDiä. Toinen SIDissä tarvittava VOR/radiaali asetettu radioon. (R224 ORM)
[ attachment removed / expired ]

Kiipeillään kohtalaisella 2100ft/min pystynopeudella kohti lentopintaa 360. KOSKA pisteelle on merkattu lennon ensimmäinen steppi, pinnalle 380
[ attachment removed / expired ]

Stepclimb meneillään pinnalle 380. Seuraava steppi on siirryttäessä Ranskan ilmatilaan FAMEN pisteellä, jolloin vaihdetaan parillisesta pinnasta parittomaan. FL380->FL390. Pintaa 390 ajellaan loppumatka
[ attachment removed / expired ]

Kruisailusta ei enempää kuvia ole, jottei ihan mahdottomiin tämä tarina venyisi. Teneriffan säätiedote näyttää
GCTS 011500Z 11011KT 080V150 9999 BKN038 20/11 Q1018 NOSIG

Joten laskuun tulee olemaan kiitotie 8. KONBA1G saapumisreittiä ajetaan TFS-vorrille, josta liitytään ILS-Y lähestymiseen kiitotielle 08.
[ attachment removed / expired ]
[ attachment removed / expired ]

Laskeutuminen aloitettu 9nm ennen laskettua TOD pistettä pystynopudella -1300ft/min. Näin annetaan matkustajille hieman mukavampi siirtyminen cruisesta laskuun, kun ei heti lähdetä tuolla n. -2300ft/min nopeudella alas.
[ attachment removed / expired ]

Passing FL206, down to 3800ft
[ attachment removed / expired ]

Tässä vaiheessa Canarias control tuli linjoille, ja opasti aloittamaan ILS-lähestymisen TFS-vorrin jälkeen. Tämähän tietysti pilasi hienon suunnitteluni, ja reippaasti liian korkeallahan sitä oltiin.
[ attachment removed / expired ]

Ajeltiin sitten ohi ja huudeltiin centterille, notta uusiks män. Saatiin ohjeet pitää kiitotien suunta ja nousta 4000ft odottamaan uusia vektoreita lähestymiseen
[ attachment removed / expired ]

"Finnair 2607, turn right heading 210"
[ attachment removed / expired ]

"Finnair 2607, turn right heading 035, descent 3000ft QNH1018, cleared ILS approach rwy08, report estabilished"
[ attachment removed / expired ]

"Finnair 2607, winds are 110 degrees, 10knots. Cleared to land rwy 08" Autopilotti mäkeen ja sorvaamaan kätösin.
Code:
AUTO 1      156309  FIELD        2460M    2460M     735M
Autobrake 1 käytössä, Vref 125, Vapp 135.
[ attachment removed / expired ]

"Five hundred, länding"
[ attachment removed / expired ]

Se on pehmyttä vaille valmista sit  Grin
[ attachment removed / expired ]

Tätsdäyn, reverse thrust set, spoilers deployed
[ attachment removed / expired ]

Jarrutellaan
[ attachment removed / expired ]

Reverset idlelle ja manuaalista jarrutusta, seuraavasta vapautellan.
[ attachment removed / expired ]

Pistetään siipikuvakin
[ attachment removed / expired ]

"Finnair 2607, taxi to gate 2 via Tango and Delta-4"
[ attachment removed / expired ]

Gate arrival
[ attachment removed / expired ]

Ja systeemit offille. Se oli sitten siinä, Blockkiaikaa kertyi 6h 40min ja keroa poltettiin 27800kg. Keroa jäi 3000kg
[ attachment removed / expired ]

Ulkokuvia tuli vähänlaisesti, mutta eipä toi 767 niin kuvauksellinen olekaan kuin 757. Ens kerralla sit jokunen enempi.  Grin
Toivottavasti kelpasi, operointivirheistä (kuten tietysti muistakin virheistä) saa ja pitääkin mainita, virheistähän sitä tunnetusti oppii.
« Last Edit: 03.01.10, 11:00 by Osku Leskinen »

Joonas Nukarinen
Offline Offline

Posts: 891
Date Registered: 29.10.09

Re: Turisteja Teneriffalle [FIN2608, HEL-TFS,IVAO]
« Reply #1 on: 02.01.10, 13:52 »

Huomasitkos Osku kun mä vetelin Mallorcalle samoihin aikoihin? Näin sut ja Santerin IvAesta, lähdin Helsinki-Vantaalta jonkun verran teitä aikasemmin...
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3940
Date Registered: 08.06.07

Re: Turisteja Teneriffalle [FIN2608, HEL-TFS,IVAO]
« Reply #2 on: 02.01.10, 14:02 »

Huomasitkos Osku kun mä vetelin Mallorcalle samoihin aikoihin? Näin sut ja Santerin IvAesta, lähdin Helsinki-Vantaalta jonkun verran teitä aikasemmin...

Huomasin  juu, sekä parit Hesasta Kanarialle perään lähteneet lennot

Teppo Torvi
Offline Offline

Posts: 40
Date Registered: 25.05.04

Re: Turisteja Teneriffalle [FIN2608, HEL-TFS,IVAO]
« Reply #3 on: 02.01.10, 21:04 »

Laadukasta settiä. Terveisin BLX659  Cool

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3940
Date Registered: 08.06.07

Re: Turisteja Teneriffalle [FIN2608, HEL-TFS,IVAO]
« Reply #4 on: 02.01.10, 21:36 »

Laadukasta settiä. Terveisin BLX659  Cool
Kiitosta kiitosta, sä taisit tulla samaan paikkaan vähän myöhemmin

Teppo Torvi
Offline Offline

Posts: 40
Date Registered: 25.05.04

Re: Turisteja Teneriffalle [FIN2608, HEL-TFS,IVAO]
« Reply #5 on: 03.01.10, 10:24 »

Jep, paluu legille lähdössä kohta puolin...

EDIT. joka päättyi simun kaatumiseen  Grin
« Last Edit: 03.01.10, 16:15 by Teppo Torvi »

Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3843
Date Registered: 18.12.01

Re: Turisteja Teneriffalle [FIN2607, HEL-TFS,IVAO]
« Reply #6 on: 03.01.10, 16:36 »

Hienoa, hienoa kolleega...

Toivottavasti TFS iskee joskus minullekin ainaisen TFN:n sijaan Grin

Nimim: 13 We Duty AY2615 HEL 0710 TFN 1120 - AY2616 TFN 1220 HEL 2015.

   
Intel I7 8700K @ 4700Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons (Clean install Win10 + P3Dv4.3 + Aes A318/321 + other addons)
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3940
Date Registered: 08.06.07

Re: Turisteja Teneriffalle [FIN2607, HEL-TFS,IVAO]
« Reply #7 on: 03.01.10, 17:05 »

Hienoa, hienoa kolleega...

Toivottavasti TFS iskee joskus minullekin ainaisen TFN:n sijaan Grin

Nimim: 13 We Duty AY2615 HEL 0710 TFN 1120 - AY2616 TFN 1220 HEL 2015.

Kiitosta. Mulla tais olla kolmas tfs tämä, ja tfnllä on käyty kolmesti. Neljäs kerta on tässä listassa sinnekkin

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1