FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 12:37

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO  (Read 3124 times)
ALind
Former member
Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« on: 02.01.10, 12:43 »

Tervetuloa seuraamaan Scandinavian Airlinesin ja Tjärebörgin kanssa järjestettyä lomalentoa Salzburgiin, Itävaltaan! Salzburg on tunnettu lähinnä kuuluisan säveltäjämme Mozartin syntykaupunkina, mutta suurimmalla osalla turisteista tällä tilauslennolla on mielessään jotain aivan muuta kun historian tonkiminen – nimittäin laskettelu. Mikäpä sen parempaa kuin painella menemään alas 1970 metrin korkeudella olevaa Untersberg –vuorta, joka on yksi Alppien lukuisista korkeista vuorenhuipuista.

Lentäjän kannalta kuitenkin mielenkiintoiseksi muodostuu Salzburgin lentokenttä, joka palvelee vuosittain lähes 2 miljoonaa matkustajaa. Ruuhkaa voi muodostua Alppien lähistölle varsinkin talviaikaan, jolloin laskettelusesonki on kuumimmillaan (ja tätä vartenhan me sinne menemme). Lentokentälle ei ole pahemmin mitään RNAV –tuloreittejä, ja kuten Putteotto sanoisi: ”Sä olet kusessa.” Tämähän ei kuitenkaan ole mitenkään totta, sillä kaikenkestävät SAS –pilotit on koulutettu jokaiseen mahdolliseen olosuhteeseen.

Vähemmän puhetta, enemmän tekoja. Ajetaanpas turvatarkastuksien ja briefinkien kautta koneelle. Koneemme arvioitu lähtöaika on 07:55Z, ja lentäjäkello näyttää vähän yli seitsemää. Aikaisen lähtöajan vuoksi on hyvä siemaista kahvia ennen kuin lähtö kohti Itävaltaa tapahtuu.
[ attachment removed / expired ]

Briefingissä istuskeli myös surullisen näköinen, kaikkien tuntema, Otto Nieminen. Menin kysymään häneltä kuulumisia ja sanoi että huonosti menee. Kuulemma oli asentanut Windows 7:n ja lentäminen ei sillä onnistu ihan hetkeen, joten ihmiset, älkää odottako häneltä kuvia aivan hetkeen! Hän kuitenin halusi parantaa oloanne piirtämällä teille kuvan. Kiitos Otto!

[ attachment removed / expired ]

Ennen lentoa tarkistamme reitin, tuulet, säät, painot ja kaiken muun, mikä vaikuttaa matkaamme. Näiden tietojen pohjalta saamme itsellemme päivän ATS –plaanin. Listanmukainen arvioitu saapumisaikamme tänään on 1005Z. Reitti vie etelään aina Ruotsin läpi Saksaan, josta Tšekkoslovakian kautta aina Itävaltaan saakka.

-FPL-SAS7881-IS
-B738/M -SIJPRWXY/S
-ESSA0755
-N0450F360  NOSLI UN850 NEMBA/N0450F370 UN33 RAKIT UM725 BESKO/N0450F360 UZ36 MAREM UT106 KOLAD T106 STAUB T700 SBG
-LOWS0215 EDDM
-EET/ESAA0016 EDUU0049 LKAA0123 EDUU0137 LOVV0151 REG/LNRRS SEL/AMCJ OPR/SASVA COM/AGCS NAV/RNVD1E2A1 DAT/V RMK/TCAS DOF/100102 RVR/200



Täten kun reitti ja muut vimpulat ja pimpulat on tarkisteltu, voidaan turvallisesti astua koneeseen. Tänään romurautana on alle LN-RRS, selkälikoodiltaan AMCJ, jolla olisi tarkoitus ajella aina Mozartin luvattuun kaupunkiin asti. Putte seisoi portilla numero 5, kansainvälisessä terminaalissa joka on sekin numeroltaaan viisi.
[ attachment removed / expired ]

Pulkka oli pimeä kuin taivas auringonlaskun jälkeen. Tämä tosin hetki ennen auringon nousua.  laugh
[ attachment removed / expired ]

Mutta pistetäänpä virtaset päälle ja överikatto kuntoon. Tässä vaiheessa kaikki namikat on jo oikeassa asennossa.  Cool
[ attachment removed / expired ]

Samalla kun försti aka perämies kierteli ulkona kiikutettiin ohjaamoon päivän loadsheetti. Siitä irtoiaisi tärkeää tietoa naputeltavaksi boksiin!  thmbup

ZWF 61 260kg
 PAX 136 (+3+2) = ~ 11 130kg
 CARGO 8530kg

FOB 8970kg

   TAXI 230kg
   HOLD 1180kg
   CONT 265kg (5%)
   TRIP 5350kg
   ALTN 670kg
   RESV 1280kg

TOW ~ 70 000kg


[ attachment removed / expired ]

FMC ja sen tuhannet sivut oli täytettävä huolellisesti...
[ attachment removed / expired ]

... ja lentoonlähdön kannalta tämä varsinkin! Tässä lentoonlähtöperformanssia.

D-TO / +42c
CLIMB 1
FLAPS 5
TRIM 4.9

V1 138     V2 147     Vr 149

Samalla katsottiin läpi mahdolliset proseduurit moottorihäiriön varalle. Kiitotienä tulisi toimimaan 01L, koska 01R on suljettu. (Vaikka ei olisikaan, tämä olisi valintamme) Lentoonlähtöreittinä NOSLI 4C, joka vie meidät ensin vasemmalla kaarrolla SA421:lle, josta muutamaa muuta SAXXX:ta pitkin aina NOSLI:lle. Lähtöreitti on sen verran normaali, että siitä ei tarvinne kuvaa.
[ attachment removed / expired ]

Viimeiset matkustajat kantelevat tuubia pitkin käsimatkatavaroita kyytiin ja olemme valmiita lähtemään!  thmbup
[ attachment removed / expired ]

APU & bleeds off. Samoin kun trimmi yläasentoon joten mahdolliset nesteet eivät jää arkoihin paikkoihin. De-iceingit tässä säässä ovat välttämättömät.
[ attachment removed / expired ]

Jonka jälkeen onkin aika irtautua portista aikaan 0758Z, lähes ajallaan! Käynnistysjärjestys 2-1, ja tässä kuvassa kakkonen onkin jo hyvällä mallilla pyörimässä, ykkönen vasta käynnistyy.
[ attachment removed / expired ]

Kummatkin moottorit kehrää, aika heitellä marshallerille peukkua ( thmbup ) ylöspäin ja aloittaa suuri matka kohti kiitotietä 01-vasen.
[ attachment removed / expired ]

Rullaati rullaati. Pitkin rullausväylää Z aina U:lle asti, josta sitten jatketaan Y-tietä pitkin aina odotuspaikalla Y1.
[ attachment removed / expired ]

Ja edellämainitulla Y1:llä valmiina lähtemään. Perämies lukee vielä viimeisiä listoja lävitse. Minä räpsäytän laskuvalot päälle ja kellot pyörimään.
[ attachment removed / expired ]

Aika 0805Z, aika painaa kaasukahvojen "TOGA"- namikkaa ja painautua vasten penkkiä. Thrust tseekd!
[ attachment removed / expired ]

Woow, jäi baanaa lasketusti 2200 jalkaa jäljelle ja näin sitä ponnistellaan ylöspäin. Laippoja nostellaan kun töiltämme keretään ( Wink ).
[ attachment removed / expired ]

Ei jäädä 5000 jalkaan kuten kartta käskee vaan jatketaan suoraan sinne pinnalle 360 josta tämä reissu olisi tarkoitus aloittaa.
[ attachment removed / expired ]

Pilvimassojen läpi kohti yläkertaa.  Cool
[ attachment removed / expired ]

Täytyy se kyllä myöntää että tämä "lähes tuhansien järvien maa" näyttää ihan komealta sekin talvella.
[ attachment removed / expired ]

Sittenpä saavutettiinkin jo flaightleveli, josta sitten noin 30min myöhemmin steppaillaan tuhatta jalkaa korkeammalle.
[ attachment removed / expired ]

Lentäjien on hyvä pitää myös navlogia ajantasalla.  Smiley
[ attachment removed / expired ]

Turistiluokan matkusta Björn Andersson nappasi hyvälaatuisen kuvan tästä komeasta siipilaitteesta.
[ attachment removed / expired ]

Ja se edellä hehkutettu steppi pinnalle 370!
[ attachment removed / expired ]

Mutta hyvä ei kestä ikuisesti, on aika lähteä alaspäin.
[ attachment removed / expired ]

LOWS 020950Z 27004KT 230V340 9999 FEW014 SCT028 BKN035 M00/M05 Q1011 1629//95 TEMPO 1200 SHSN SCT009 BKN012

Tähän väliin jonkinlaista approach briefinkiä. Tulemme reittimme mukaan suoraan SBG NDB:lle, josta pääsemme suunitellusti ILS lähestymään kiitotietä 16.
Keli on mitä mainioin (or not), joten varmuuden vuoksi turvaudumme CAT II -lähestymiseen. SBG:ltä jatkamme localizeriin lähes suoraan. Kartasta enemmän lisätietoja. Paikalla on kuitenkin Salzburgin tutka, jolta voi odottaa vektorointia.

Vähän nopeuksista. Pyrimme ajamaan mahdollisen vähä-äänisesti, joten flaps 30 on päivän valinta. VREF tätenollen on 148, johon lisäämme VAPP -nopeuden saamiseksi +5, ja tällöin laskin näyttää lukua 153!

= VREF 148     VAPP 153     FLAPS 30

[ attachment removed / expired ]

Salzburg radar, good afternoon, Scandinavian seven eight eight one, at flightlevel two one zero, descenting to 4000 feet.
[ attachment removed / expired ]

Ja kuten odotettiin, vektoreitahan sieltä tuli baanalle 16!
[ attachment removed / expired ]

Kuitenkin putte näytti jälleen spolereiden tehottomuutensa, ja pyydeltiinkin vapaata nopeutta. Sen saannin jälkeen paikallisten proseduurejen mukaan tutka kierrätti meitä vektoreiden avulla muutaman kerran sightseeingillä, kunnes pääsimme itse suuntasäteen kiinniottoon.
[ attachment removed / expired ]

Simsalapim! Baana näkyy sitten. Eikun liukupolkua pitkin alaspäin. Tässä vaiheessa rupesi itkettämään CAT II tarpeettomuus.  Cry Ja kyllä, dualautopilot kytkettiin päälle ennen 1500 jalkaa.
[ attachment removed / expired ]

Koska sää salli heitimme automaatio-ohjauksen pois ja jatkoimme käsin!
[ attachment removed / expired ]

Pangpang! Viisi minuuttia aikataulussa myöhässä, lentoaika kaksi tuntia ja 20 minuuttia.
[ attachment removed / expired ]

Sieltäpä sitten fokkerin vierestä ständille W4 tutkan ohjeiden mukaan.
[ attachment removed / expired ]

Seisontapaikalla odotteli Arlandan marshallerin näköinen tyyppi. Varmaan veljenpoika, tjsp?
[ attachment removed / expired ]

Siihenpä niin! Moottorit sammuksiin ja groundpowerin varaan tämä kone. Matkustajat laskettelemaan.
[ attachment removed / expired ]

Scandinavian Airlines ja Tjärebörg kiittää kun osallistuis kanssamme tälle lennolle! Toivomme tapaavamme teidät piakkoin uudestaan.  Wink
[ attachment removed / expired ]


Kiitos Petri Koivistolle ideasta, sekä Otto Niemiselle hienosta kuvasta ja henkisestä tuesta. Hyvää alkanutta vuotta kaikille!
« Last Edit: 02.01.10, 13:13 by Aleksi Lindén »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #1 on: 02.01.10, 13:21 »

Kerrassaan mainio kuvasarja Aleksilta. Vaikka tämä kuvasarja onkin ns. ehdotonta Pro sarjaa ja tarkoitettu asiantuntijoille, niin silti tämän mielellään lukee vaikka ei liikennelentämisestä paljon ymmärtäisikään.  Kiinnostuksen pitää yllä mielenkiintoinen ja rempseä kerronta, myös kuvat ovat laadukkaita.
Smiley

Otto Nieminen
Offline Offline

Posts: 7596
Date Registered: 06.02.06

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #2 on: 02.01.10, 13:49 »

Ihan laatukuvia mutta jotain kämmejä osaat vieläkin tehdä. Ja pyhpah, hyvin tämä simu jo pelaa  Wink En kyllä ymmärrä miksi halusit välttämättä CATIIn ajaa tuossa säätilassa, varsinkin kun ajoit sen väärin. Näyttää tuo descentikin aika ekstriimiltä  Tongue No ihan hienoa operointia se oli kuitenkin.
« Last Edit: 02.01.10, 16:33 by Otto Nieminen »
Mikko Suomela
Offline Offline

Posts: 3846
Date Registered: 21.04.06

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #3 on: 02.01.10, 13:51 »

Vaatimattomuus kaunistaa vai mitä? Itse en varmaan simussa koskaan viitsi mennä noin pro-tasolle jostain syystä..... Nätit kuvat! Pitäisikö itekkin kokeilla taas vaihteeksi kuvanmuokkausta? Taikka ylipäätänsä laittoa tänne? Grin

Killerhangar
Juho Vastapuu
Offline Offline

Posts: 2196
Date Registered: 23.03.06

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #4 on: 02.01.10, 14:49 »

Hienot kuvat hienolta mieheltä  Grin
Niko Pursiainen
Offline Offline

Posts: 2169
Date Registered: 01.11.05

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #5 on: 02.01.10, 15:05 »

Hyvät kuvat olet saanut noinkin rumasta koneesta. Smiley
mtanttar
Former member
Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #6 on: 02.01.10, 21:18 »

Aika uusi tuo Jeppesenin kartta. Saako noin uusia netistä jostain, vai oletko ostanut tuon?
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #7 on: 03.01.10, 09:17 »

Kaverilla oli tarjolla ja heitti minulle kun kysyin. Saattaa noita googlettamallakin jostain sivulta löytyä.  Smiley
Yyh... Miksi et käytä Navigraphin karttoja, selkeämpiä ja aina saatavissa uudet revisitot, jos ei kaveri vaikka ole paikalla antamassa Jepsuja? Smiley


"When we left earth it changed our world"
Pauli Nikula
Offline Offline

Posts: 347
Date Registered: 27.06.09

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #8 on: 03.01.10, 11:24 »

Jaa HA! Ja taas on upee puttestoori! Kyllä tässä sellainen pro-meininki on vaikka itse en ymmärrä kuin 3/4, ja vielä ripaus hauskaa kerrontaa thmbup. Ehkä sitä joskus ittekkin osais...  Grin
« Last Edit: 03.01.10, 11:30 by Pauli Nikula »


A321 First Officer
P4 630 // Radeon HD4350 with OC // 1Gt DDR2 // XPP
Lauri Kansikas
Offline Offline

Posts: 478
Date Registered: 22.08.09

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #9 on: 03.01.10, 11:34 »

Hauskat kuvaukset kuvissa!   Smiley

Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #10 on: 03.01.10, 13:05 »

Hienot kuvat taas tosiaan! En kyllä ihan tälläistä lomakohdetta tarkoittanut mutta menkööt, kuvat kuitenkin tasaisen hienoja kuten aina Grin

Mitäs noi tollaset ajat tuolla navlogissa on kuin 0864 jne? Cheesy
Olli Keijonen
Offline Offline

Posts: 3069
Date Registered: 08.03.02

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #11 on: 03.01.10, 15:10 »

HYI helv*tti, ne Navigraphit on suoraan kun jostain avaruusaluksesta. Viivasuoraa piirretty, tylsä väriteema ja muutenkin vaan super boooooring, pitää olla varovainen ettei nukahda kesken brieffin, HYI. Ja saahan jepsuistakin jeppview ohjelman millä pystyy pitämään kaikki kartat ajantasalla ja se jeppview on muutenkin erittäin kätevä käyttää. Jepsut voittoon!
JeppView pohjoismaiden kartat=374,85 €
JeppView Euroopan kartat= 1.606,50 €
Navigraph kartat= enintään 0,2 €/kenttä saatavilla koko maailman alueelta

Hmm kummankohan karttoja käyttäisin..
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #12 on: 03.01.10, 15:12 »

JeppView pohjoismaiden kartat=374,85 €
JeppView Euroopan kartat= 1.606,50 €
Navigraph kartat= enintään 0,2 €/kenttä saatavilla koko maailman alueelta

Hmm kummankohan karttoja käyttäisin..
Warettamallahan noita saa... Tongue

Itse tosin käytän Navigraphia ja tyytyväinen olen.
Jarmo Torvikoski
Offline Offline

Posts: 328
Date Registered: 31.07.08

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #13 on: 03.01.10, 18:31 »

Miten tieheään ndac tekee päivtyksiä karttoihin, koska EFHK:n menetelmä muutokset eivät näy ndac kartoissa?

Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #14 on: 03.01.10, 18:32 »

Miten tieheään ndac tekee päivtyksiä karttoihin, koska EFHK:n menetelmä muutokset eivät näy ndac kartoissa?
Samaan aikaan kuin muutkin, eli aina kun päivitetään niin Navigraph päivittää myös. Jotta saat uusimmat kartat niin sinun täytyy ladata ne nDAC:in kautta.

Ilkka

Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #15 on: 03.01.10, 18:34 »

Miten tieheään ndac tekee päivtyksiä karttoihin, koska EFHK:n menetelmä muutokset eivät näy ndac kartoissa?
On ne jo kuukauden näkyneet, olethan varmasti ladannut ja asentanut uuden airport indeksin (vaimikälie)? Sen jälkeen pitää vielä ladata ne kartat uudelleen.

Jarmo Torvikoski
Offline Offline

Posts: 328
Date Registered: 31.07.08

Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #16 on: 03.01.10, 18:54 »

Jeps, näinhän se toimii. Kiitos pajon!  thmbup

Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #17 on: 06.01.10, 16:20 »

Noviisi Lauhion myöhässä tulevien kommenitten aika.

Hienot kuvat, se on kyllä myönnettävä. Hauska ajatus vähän eksoottisemmasta lomakohteesta. Kuhan tulee kone huollosta niin täytyy itekki pukata jotain stoorin poikasta.

Sitten noviisi Lauhion kysymyksen vuoro: Tuosta Aleksin mainitsemasta SELCAL koodista. Haluaisikos joku tietäväinen kertoa minulle, että mikä moinen mahtaa olla ja mitä virkaa sillä on?

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Tervetuloa lomalennolle - SAS7881 | B738 | IVAO
« Reply #18 on: 06.01.10, 16:29 »

Jassoo. Imeisesti siis ihan hyöyllinen härpäke. Kiitos vaan tiedosta!

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1