Lennonjohtajien ohje WT2010 ja SO2010 -toureille

(1/3) > >>

sami:
Suomesta on mukana lentoasemia vuoden 2010 Ivaon toureilla. Juuri julkaistu World Tour kulkee Helsingin kautta, ja tuleva Special Ops mennee EFRO ja EFHA:n kautta tällä tietoa.

Koska toureissa "ajaa" monentasoista pilottia, tässä ohje lennonjohtajille:

Lähtökohtaisesti Tourit ovat hyvä asia, koska niillä saadaan lisää liikennettä verkkoon (ns. "tehtäviä" piloteille, vrt. VA:t), ja liikenne tarkoittaa myös sitä, että lennonjohdolle on tarvetta. Eli liikenne tuo lennonjohtoa, lennonjohto tuo liikennettä (nyt tourin kyseessä ollessa liikenne tulee "automaattisesti" joten nyt vain johtamaan!)

WT:n osalta on odotettavissa jopa ruuhkaa vuoden ensimmäisenä kahtena viikkona. Johtakaa aktiivisesti! Oman stetson-arvion mukaan WT:lle osallistuu 1000-2000 pilottia vuoden aikana, joista 30% lentää alkupään legit tammi-helmikuun aikana. Liikenne WT:n osalta EFHK:lla tulee olemaan tasaista koko tammikuun, eli kokoajan lentoja ilmatilassa. Hesa on tosin vasta lento #47, joten ihan heti ketään ei eksy.

Koska touriin osallistuu ihmisä ympäri maailmaa, ja paljon ihmisiä on heidän kokemustasonsa vaihteleva. Tourin luonteesta johtuen pilotit eivät varmasti myös opiskele paikallisia menetelmiä (ei edes saatavilla kaikille kentille), koska kenttiä on toureissa hyvin paljon. Ivaon tour-sivu antaa plaanit, ja karttalinkit joten ne jokainen pilotti löytää ja tulee löytää.

Worldtourin asiat löytyvät täältä: http://ivao.aero/worldtour/   

Mutta säännöistä pari huomautusta pilottien osalta, joita atc:n tulee myös vahtia:  a)  Timerate tulee olla aina 1x, muuten lentoa ei hyväksytä,  b)  plaani tulee olla kunnossa - ei DCT plaaneja. Jos myös dep/arr kentät on vahingossa virheelliset, kannattaa huomauttaa koska se johtaa ivaon loggerisysteemissä lennon hylsyyn pilotin osalta.

Jos touria lentää pilotti joka ei selvästi "osaa"...  Eli esim:  ei vastaa atc:lle, plaani DCT, lentää "miten sattuu", toimitaan normaalien Ivaon sääntöjen mukaisesti. Eli yritä ensin ottaa privaattiviestillä yhteys pilottiin, ja pyri kysymään / neuvomaan ystävällisesti. Jos tämä ei auta (tai vastausta ei tule), ota .wallop -komennolla yhteys SUP:iin. Supervisorien tulee olla aktiivisia ei-osaavien tourpilottien hoidossa ja pyri hoitamaan asia tätä kautta. Muissa tapauksissa laita tiedot lennosta WT:n ylläpitäjille: http://ivao.aero/worldtour/files/contact.asp

Lennonjohtajien tulee pitää asiallinen, mutta tiukka linja, siinä että mahdolliset "tiimahaukat" eivät tule häröilemään ilmatilaan. Tosin ainakin viimevuoden perusteella EFKU:lla (jossa tour kävi) oli liikenne pääosin aivan asiallista, kun vain muistaa ottaa huomioon että lentäjät tulevat ympäri maailmaa ja ovat ehkä täysin vieraassa toimintaympäristössä menetelmien / kieliaksentin jne osalta.

Mo-jo:
Vielä tuohon itse haluaisin lisätä pari juttua, jotka itseä ainakin "hyödyttävät"

1) Toureilla on se 250 limitti alle FL100, eli turha antaa "hi speed" / "no speed reductions", sillä sen yli jos mennään niin voi tulla legiltä hylsy..

2) Olisi kiva huomauttaa, jos plaanissa virhe sen osalta, että sieltä "remark" kohdasta ei löydy merkintää "WTI 10 LEG XX" WTSO10 LEG XX " , sillä näiden puutteesta tulee hylsy

3) Monet lentäjät lentävät defu koneilla, jolloin suurin osa ei osaa/jaksa lentää SID/STAR, joten suoraan vektorit ovat parhaat, tietysti jos on vaikka kokemusta enenmän, voi olettaa, että hän lentää SID/STAR, mutta varsinkin ihan se sika osasto ( ilmaus) tulevat valittamaan, ettei osaa

4) Tourilaislla on nopeat liikkeet kun toimitaan maassa

Nämä nyt ihan omalta kannalta, kun miettii ja mitä olen nähnyt kun noita lentänyt.. Myöskään en ihmettele jos joudutaan turvautumaan SUP, sillä olen huomannut kun pilotit joko nukkuvat tai olevat muuten vaan ohjaamosta ulkona..

Kreeta:
Quote

Tämä taitaa koskea vaan VFR touria? Nyt on kyse World Tourista ja SO tourista.



VFR WT:llä on 220 KIAS ja alle 4500 MSL. IFR:llä vain max M .85 ja alle FL430, eli ei 250 KTS alle FL100-rajoitusta kummallakaan.

Starchild:
Quote

1) Toureilla on se 250 limitti alle FL100, eli turha antaa "hi speed" / "no speed reductions", sillä sen yli jos mennään niin voi tulla legiltä hylsy..

Milläs sitä valvotaan?

Mo-jo:
Quote

VFR WT:llä on 220 KIAS ja alle 4500 MSL. IFR:llä vain max M .85 ja alle FL430, eli ei 250 KTS alle FL100-rajoitusta kummallakaan.


Negative. Onpas Se on kuulemma Sandor Fraikon mielestä (kuten onkin) maailman laajuinen käytäntö, jota ei saa ylittää, eikä sitä turhaan ole tuohon ruksattu Kai se jotenkin Santeri lasketaan, tai katotaan träckistä, miten on lennetty, en itte noista tiie

Navigation

Up one level

Next page