FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 16:24

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO  (Read 1657 times)
Nixu
Former member
Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
« on: 03.01.10, 21:44 »

God kväll ja Hola!


Tänään vuorossa jotain ihan muuta, kuin tuttua Virtual Finnair-lomalegitystä 767:lla, istahdamme nimittäin Flynordicin MD82:n kyytiin ja suuntaamme Arlandasta kohti Palma de Mallorcan aurinkoa.


Lentomme oli suunniteltu lähtevän aikaan 1330z, josta tulemme myöhästymään muutaman minuutien kuormausteknisten syiden takia.


Sää lennolla tulee olemaan yleisesti ottaen hyvä, lukuunottamatta eteläisessä Euroopassa puhaltelevaa jettiä, joka ulottuu aina pinnalle 420 asti, joten joudumme ajamaan sen läpi kärsien mahdollisesti lievästä turbulenssista.

[ attachment removed / expired ]


Päivän reitti kulkee ensin lounaaseen kohti Malmön kaupunkia, jonka jälkeen jatkamme Berliinin länsipuolelta Saksan halki kohti Sveitsiä, Geneven yli kohti Marseillea ja siitä edelleen kohti Palmaa.


Arvioitu lentoaika tänään on noin kolme tuntia ja viisitoista minuuttia.



Otetaanpa sitten tarkasteluun säät sekä NOTAMit

[ attachment removed / expired ]

Tukholman päässä siis kipakka CAVOKki, pakkasta 11 celsiusastetta ja paineet 1011mb. Kirkkaan kelin vuoksi emme myöskään tule tarvitsemaan jäänestoa lentoonlähdössä.

Palmaan on myöskin luvassa melko selkeä keli, vain pientä huntua 3000 jalan tienoilla.


Notamit kyseisille kentille voi käydä lukaisemassa osoitteessa
 http://nixu.kapsi.fi/NDC3811-notams.txt

Tuolta siis huomaamme, että Palmassa on käynnissä asematasoremppaa ja osa seisontapaikoista on poissa käytöstä. Lisäksi remppa rajoittaa rullausteiden käyttöä jonkun verran ja rullaustiemerkinnät ovat osittain puutteellisia.



(FPL-NDC3811-IN
-MD82/M-SDGPRWY/S
-ESSA1330
-N0439F340 NOSLI UN850 RASMU UM736 PEROM/N0440F360 UM864 WRB UN850 NATOR UN869 MILPA/N0441F370 UN852 VERSO UL129 LUNIK
-LEPA0314 LEBL
-EET/ESAA0014 EDUU0033 EDVV0107 EDUU0128 LSAS0205 LFFF0221 LECM0305 REG/SERDV OPR/NDC RMK/TCAS DOF/100103 RVR/200)




Ai niin, kuvastoorihan tämä oli, laitetaas siis välillä niitäkin tekstin sekaan!


Saavutaan koneeseen, joka odottelee lempeiden ruotsalaiskuskien herättelyä (Tongue)
[ attachment removed / expired ]


Joulunaikaa vietetään myös Flynordicilla Annunciator lights-testin muodossa
[ attachment removed / expired ]


Pikkuhiljaa konetta hereille, ei muuta kuin reittiä boksiin
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Koneemme on tänään melko täysi, 143 maksavaa ja 6 miehistön jäsentä.

Seuraavanlaisia lukuja kirjattiin ylös:

ZFW: 51.3t
FOB: 14.1t
TOW: 65.0t


Nämä yhdistettynä vallitseviin sääolosuhteisiin antaa meille seuraavanlaisen TO Datacardin
[ attachment removed / expired ]


Eli lentoonlähtö suoritetaan tänään 11 asteen laipalla, kiitotieltä 19R. Koska kiitotie on osittain jäässä, ja kitkakerroin 60 luokkaa, lasketaan V1 märän kiitotien mukaan, jotta varmistutaan siitä, että kone saadaan pysähtymään tarvittaessa.

V1: 140
VR: 154
V2: 161

Vflap ret: 177


Loadsheettikin saatiin boardauksen päätyttyä, se näyttää tältä
[ attachment removed / expired ]


Parit ulkokuvatkin vielä ennen käynnistystä
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Kaikki alkaa olla valmista, eikun työntöä huutelemaan
[ attachment removed / expired ]


Pannut käy, FLT CONT - check vielä käynnissä
[ attachment removed / expired ]


Tuntemattomaksi jääneen firman MD-11
[ attachment removed / expired ]


Rullaatirullaa
[ attachment removed / expired ]


Lineup, karkkivärit
[ attachment removed / expired ]


"CLAMP"
[ attachment removed / expired ]


"V1"
[ attachment removed / expired ]


Sorvaillaan lähtöreittiä pitkin, Climb Power asetettu hetki sitten, vielä tuhatkunta jalkaa ylöspäin ja lyödään VNAV tulille
[ attachment removed / expired ]


Läpi pinta 100, kiihdytellään ja sammutetaan valoja, päästetään paxit irti
[ attachment removed / expired ]


Karkkia, karkkia
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Tässä välissä saatiin ESOS_CTR linjoille ja huudeltiin iltapäivät nypylityyliin: "Sweden control god eftermiddag, Noooordikkk 3811, FL340"


PEROM-pisteen ohitettuamme jatkamme nousua pinnalle 360
[ attachment removed / expired ]

Ja koska kaavoihin ollaan kangistuttu, niin vuorossa on jälleen kerran kuulutukset, tällä kertaa kotimainen jäi puuttumaan firman ollessa ulkolainen Tongue

http://nixu.kapsi.fi/kuulutus.wav


Samaten MILPAlla jatkettiin pinnalle 370
[ attachment removed / expired ]



Espanjan ilmatilaa lähestyttäessä on hyvä alkaa jo hieman briiffaamaan lähestymistä Palmaan,

LEPA 031430Z 22006KT 190V250 9999 FEW022 15/10 Q1016 NOSIG

Odotettavissa siis kiitotie 24L laskuun. Tuloreittinä täten oletettavasti LUNIK 1P, ja lähestymisenä ILS Y.
Minimi on 290 jalkaa, ja ylösvedon sattuessa jatkamme suunnalla 239 420 jalkaan, jonka jälkeen otamme kiinni radiaalin 207 Palman VOR:lta (JOA) ja nousemme kahteentuhanteen jalkaan.
Tämän jälkeen käännymme vasemmalle kohti MJV VOR:ia nousten samalla kolmeen tuhanteen jalkaan. Pidämme myös silmällä korkeinta MSA korkeutta, joka on 7000 jalkaa kentän pohjoispuolella.

Vapp tänään siis 40 asteen laipalla 133+5 = 138
[ attachment removed / expired ]



Selvitys on alaspäin pinnalle 250, T/D aivan muutaman mailin päässä
[ attachment removed / expired ]


Palma Radar selvitti meidät hieman ennen LUNIKia suoraan CDP-VOR:lle, ja heti perään kyseltiin, josko voitaisiin ajaa suoraan MUROSille, sehän onnistuu ja samalla Palma approachille 119.150
[ attachment removed / expired ]


Alle pinnan 100, ei muuta kuin valoa kansalle
[ attachment removed / expired ]


"NDC3811, clrd ILS 24L, report when estabilished"
[ attachment removed / expired ]


Heitettiin AP ja rottelo melko aikaisessa vaiheessa kuikkaan, tässä tosin alkaa olla se enää sitä kuuluisaa silkinpehmeetä vaille
[ attachment removed / expired ]


"NDC3811, continue via S2 and via Gate M to stand of own choice"
Noh, mehän valkataan tuolta sitten 68!
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Siinä olis hyvä
[ attachment removed / expired ]


Samaan kuosiin se jää, kuin mimmoisesta se käyttöön otettiinkin
[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]


Sen pituinen se tällä kertaa, block aikaa tällä kertaa siis kolme tuntia ja 55 minuuttia. Polttoainetta kului se 9850kg, eli hieman laskettua vähemmän.

Tein lisäksi pienen nauhanpätkän lennolla käydyistä keskusteluista, sikälimikäli jotakuta kiinnostaa. Ikävä kyllä tosiaan johtoa ei aivan koko matkalle sattunut, mutta onneksi Palman päässä oli hyvä miehitys.
http://nixu.kapsi.fi/NDC3811atc.wav


Kommentteja! Melko vähän olen kyseisellä koneella sorvaillut, joten virheitä varmasti löytyy ja mielelläni ottaisin vastaan palautetta Smiley


Niko
Jarmo Torvikoski
Offline Offline

Posts: 328
Date Registered: 31.07.08

Re: Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
« Reply #1 on: 03.01.10, 22:32 »

Teknisen suorituksen arvon saavat kokeneemmat parrat arvioida, mutta minusta toiminta vaikutti ammattimaiselta. Lisäksi todella hieno lisä tuo keskutelu äänite.  Yleensä kun Youtubelta kuulee pelkkää sorinaa ja rätinää taustalla pauhaavan musan kera. Tästä sai hienon kuvan radio keskustelusta lennon aikana.  Tällaista lisää!  thmbup

ALind
Former member
Re: Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
« Reply #2 on: 04.01.10, 08:06 »

Olipas kyllä oikeasti todella hieno stoori!  thmbup Lisää tällaisia tästä koneesta.

Teknisesti sekä visuaalisesti herkkua.  Smiley
Esa Sulanko
Offline Offline

Posts: 2338
Date Registered: 28.06.05

Re: Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
« Reply #3 on: 04.01.10, 08:49 »

Tämä oli ihan sitä "Jotakin muuta".
Sävytettynä äänitteillä.

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Ilari Kousa
Offline Offline

Posts: 1188
Date Registered: 11.01.06

WWW
Re: Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
« Reply #4 on: 04.01.10, 10:46 »

Palokangas-laatua.. ei muuta kun Finskin kapukurssille opettamaan captain's voicen käyttöä...

===TruScenery sceneries for X-Plane===
Petri Koivisto
Offline Offline

Posts: 14288
Date Registered: 21.07.04

Re: Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
« Reply #5 on: 04.01.10, 11:04 »

Mielenkiintoinen tuo äänipätkä taas! Hyvä että jaksat noitakin vääntää thmbup Aika heikosti noista joistakin saa kyllä selvää kun puhuvat hiljaa + epäselvästi... yksi syy siihen miksi en viitsi voicella edes yrittää Grin

Hienot kuvatkin kyllä Cool
Juho Leppänen
Offline Offline

Posts: 387
Date Registered: 25.04.08

Re: Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
« Reply #6 on: 04.01.10, 12:09 »

Siistiä settiä, ainut miinus tulee äänitiedoston formaatista! (Oisit pistäny mp3-muotoon, sais pistettyä neljännekseen nykyisestä koosta ilman että korva erottaa/ois vaikutusta mihinkään) Hieno pätkä kumminkin  thmbup
Nixu
Former member
Re: Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
« Reply #7 on: 04.01.10, 19:04 »

Mukava kuulla, että muutkin ovat tyytyväisiä pieneen vaihteluun  Smiley

Nuo pätkät olisin toki laittanut mp3:ksi, mutta multa puuttui Audacitystä mp3-encooderi, jota en sitten jaksanut alkaa etsiäkään  Smiley

Ja mitä ääniin tulee, niin aika hyvin noista kyllä selvän sai, pahempiakin kyllä esiintyy varsinkin tuolla eteläisessä Euroopassa. Keski-Euroopassa on ilo lentää, kun suurin osa johtajista vääntää todella selkeää ja sujuvaa englantia, ei muuta kuin voicelle vaan, aina parempi!


Ehkäpä seuraavaksi nähdään Nordic Leisurea ja tittelin mukaisesti Kurre Lansburghin seikkailuja, jos idea yhtään ottaa tuulta siipiensä alle  Wink
Joonas Nukarinen
Offline Offline

Posts: 891
Date Registered: 29.10.09

Re: Jotain ihan muuta, NDC3811, ESSA-LEPA, MD82, IVAO
« Reply #8 on: 05.01.10, 15:00 »

Upea kuvasarja Niko, ei siihen paljon lisäilemistä ole.
Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1