Några bilder från Funchal LPMA

(1/3) > >>

kitte:
Jag tillbringade två veckor av blåst och regn på Madeira över jul och nyår, men lyckades ta några bilder en dag. Objekten i sig är väl tråkiga men däremot är LPMA en intressant flygplats och inte minst en stor utmaning för piloterna om väderleksförhållandena ställer till det. Atlantvindarna ligger på utan skydd och dessutom är ju Madeira en brant vulkanö med flygplatsen vid havet, vilket gör att varma luftströmmar hela tiden rör sig upp längs sluttningarna och ställer till det. Windshear och plötsliga omkastningar av vindriktningen hör därför till vanligheterna.

Nåväl, vår approach från Lissabon den 22:e december i en TAP Airbus 320var den skumpigaste jag någonsin varit med och till och med härdade Madeiraner ombord var märkbart bleka. Många plan landade inte utan vände tillbaka till Lissabon, fortsatte till Kanarieöarna eller landade på närbelägna Porto Santo som snart blev fullt. Att allt vårt bagage försvann (bagage för två vuxna och två småttingar plus barnkärra) gjorde inte ankomsten lättare, och barnkärran försvann åter på returen till Arlanda. Tack för det TAP...

Men som sagt, här är några bilder som togs på långt avstånd:

[ Attachment not found - or removed ]

De flesta turister som kommer till Madiera är antingen tyskar, engelsmän eller skandinavier och det märks även på vilka flygbolag som syns på Madeira, förutom portugisiska TAP som harreguljärflygningar dit.

Flygplatsen vid Funchal är förutom för dess intressanta approach till bana 05 även känd för dess tidigare korta landningsbana. Den var endast 1,600 m lång men en krasch 1977 då en TAP 727-200 krachade med 131 omkomna, ledde till en förlängning och från och med år 2000 mäter den 2781 m och står till stora delar på enorma pelare. Dessa i sin tur lär orsaka sina problem pga turbulent luft omkring dem.

Easyjet hör till de vanligaste på LPMA.

Liksom Air Berlin som här anländer med tyskar från Dresden.

Niki gör en i mitt tycke väldigt sen flare, men det gick ju bra. De vinglade rejält just före.

Primera anländer från Göteborg

ChristofferJ:
Mycket bra bilder! LPMA är alltid intressant. Hur gick det med väskorna då, hittades dom igen?

kitte:
Dom hittade väskorna efter ett par dagar, men brorsan fick sina först efter 8 dagar. TAP's utlovade ersättning: 70 euro... Barnvagnen försvann ju igen vid returen till ARN och dit anlände vi igår, så den har ju tid på sig. De får gärna TAP(pa) bort den igen helt och hållet dock så att jag får en ny!

nighty142:
Imponerande! Häftiga bilder från en lika häftig flygplats 

kitte:
Tack för kommentarerna! Här är annat som är häftigt från Madiera - det kanske är lite OT men det är saker som flyger i luften i varje fall...

Madeira är känt för sitt fyrverkeri på nyår och det ligger alltid en  mängd kryssningabåtar på redden eller i hamnen och betraktar spektaklet. Jag vet inte vad som lät högst - smällarna eller hundarna som ylade och skällde...

Navigation

Up one level

Next page