Lennonjohtopositiot: Kuka johtaa ja ketä?

(1/1)

Gekkuli:
Hei! Olis tarkoitus siirtyä pikkuhiljaa IVAO:n kautta lentelemään, kun tässä on jo pari vuotta tullut offlinessa harjoiteltua ja opiskeltua. Alkuun ajattelin ihan Suomen rajojen sisällä vielä pysyä lentelemässä. Tossa materiaaleja opiskellessa on kuitenkin jääny pari asiaa lennonjohtoon liittyen hämäräksi. Eli kysytään esimerkkien avulla.

IFR:

1. Lento EHTP-EFHF. Paikalla EFES_CTR ja EFHK_TWR. Selvityksestä ja rullauksesta laskeutumiseen kuka johtaa? Antaako EFES rullausohjeet noin yleisesti Etelä-Suomen johdetuilla kentillä, jos kyseisen kentän rullaus tai torni ei ole paikalla? Hoitaako EFHK_TWR Malmin tornin tehtävät lopussa?

2. Lento Pohjois-Suomessa. Vain EFES_CTR paikalla. Mennäänkö koko lento käyttäen vain Unicommia?

3. Unicommin käyttö. Missä tilanteissa käytetään? Kun johtoa ei ole ollenkaan paikalla. FL65/95 ylöspäin, jos alueen johto ei ole paikalla? G/G+ ilmatilan omaavilta kentiltä lähdettäessä, kunnes saavutetaan FL95 jolloin yhteys EFES:iin?

VFR:

1. Lento EFTP-EFTU. Paikalla taas EFES_CTR ja EFHK_TWR. Selvittääkö EFES EFTP_TWR:n tavoin rullauksen, pinnan max 1000ft ja uloslentopisteen TMA:lta? Entä reitillä. Otetaanko EFES:n taajuus vaikka lennetään FL65 alapuolella vai käytetäänkö esim. Unicomm taajuutta? Miten vapaasti lentokorkeuttaan voi reitillä muuttaa, kun ollaan valvomattomassa ilmatilassa alle FL65/95 ja mistä ilmoitetaan johdolle? Entä miten johtaminen Turun päässä?

Tässäpä nyt muutamia kysymyksiä, jotka toivottavasti auttavat myös muita aloittelevia, joilla kynnys lähteä verkkoon on korkea. Itsellä kun ainakin on aina ollut mentaliteetti, että mihinkään ei lähdetä kokeilemaan vaan asiat tehdään kunnolla tai sitten ei tehdä ollenkaan. 

sami:
Jos ko.kentän ATC:tä ei ole paikalla niin aina yhteys seuraavaan "ylempään" yksikköön. Ei täysin realistista, mutta verkossa ei kaikkia kenttiä / positioita saada ikinä miehitettyä ja täällä lennonjohdon saaminen on kuitenkin pääasia, niin tuo on yleinen toimintatapa.

Eli:

1) EFES

2) EFES (riippuen tilanteesta ja liikenteestä, joskus hoitaa joskus ei - lukee yleensä atiksessa)

3) Aina kun et ole lennonjohdon alaisuudessa. Eli esim. suomessa EFES ei paikalla, tai jos lennät VFR:ää valvomattomassa ilmatilassa ja et ole esim. alueen jaksolla kuuntelulla. Jos lähdet AFIS-kentiltä ota yhteys ATC:hen jo maassa koska tarvitset kuitenkin reittiselvityksen jne.

1) EFES. Jos olet valvomattomassa niin lentokorkeus on vapaa, ja käytännössä muutoksista ei tarvitse ilmoittaa unicommille tai efesille. Jos lennät VFR:ää valvomattomassa ja EFES on paikalla niin pitäisin kyllä sen jakson päällä / kuuntelulla jos tulee esim. hätätilanne (pakkolasku) niin ei siinä ehdi ruuvailla oikeaa jaksoa enää. ...no tuo nyt ei ihan simuun päde, mutta noin tekisin oikeasti.

nordic:
Moi!

Hyviä kysymyksiä, tässäpä niihin toivottavasti vähintään yhtä hyvät vastaukset.

1. EFES_CTR hoitaa kaikkia Suomen positioita (EFHK_TWR, EFTP_TWR, EFKU_APP jne. Tampereen aluelennonjohdon kutsutunnuksella vain (EFES_CTR)). Tietysti jos se EFHK_TWR on siellä paikalla niin silloin se hoitaa tietty oman vastuualueensa ja alemmat positiot eli tässä tapauksessa EFHK_GND ja DEL. EFES antaa rullausohjeet ihan normaalisti.

2. EFES_CTR hoitaa käytännössä aina myös EFPS:ää.

3. Unicomia käytetään aina kun lennonjohtoa ei ole paikalla ja aina G ilmatilassa (missä ei siis ole lennonjohtoa  ). G+ ilmatilassa saat lentotiedotuspalvelua (AFIS=Aerodrome Flight Information Service). Eli esim. Seinäjoella missä on AFIS, niin EFES tarjoaa sulle sitä ellei Seinäjoen AFIS ole erikseen paikalla. Kun ylität lentopinnan 95 niin siirryt Tampereen aluelennonjohdolle jolloin siirryt C ilmatilaan missä saat tutkapalvelua. Ilmatiloista voit lukea lisää täältä: http://www.ivao.fi/flying/opas/ilmatila/ ja AFIS menetelmistä tästä: http://www.finavia.fi/files/finavia2/aviacollege_pdf/AFIS_itseopiskelupaketti.zip . AFIS kentillä se taika on siis nimeomaan siinä, että saat vain lentoTIEDOITUSTA, sinua ei selvitetä eikä porrasteta.

#2 1. EFES siis on se torni, kutsutunnus on vain Tampere Radar. Jos nyt olisi nyt tälläinen tilanne kun kuvailit että EFES ja EFHK_TWR paikalla ja lennät EFTP-EFTU ja poistut valvomattomaan ilmatilaan siinä välissä niin itse monitoroisin sitä EFES:ä. Lennonjohto antaa vain luvan jättää taajuuden, saat itse valita jäätkö vai meetkö. Luonnollisesti Turun päässä sitten EFES hoitaisi Turun hommat.

Gekkuli:
Kiitos nopeista ja laadukkaista vastauksista! Selvensivät paljon. Ongelmahan oli lähinnä siinä, että tosielämässä tuskin syntyy tilannetta, jossa vain EFES olisi paikalla. Olenkin nuo ivao.fi:n oppaat tosiaan jo muutamaan kertaan lueskellut, mutta nämä pari asiaa jääneet hieman epäselviksi vaikka niihin hyvissä oppaissa viitataankin. Toivottavasti näistä neuvoista on tosiaan apua muillekin aloitteleville. Verkossa tavataan! 

Navigation

Up one level