Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?

(1/3) > >>

hepis:
Sattuipa hiljattain Venäjän ilmatilassa, tällä kertaa IVAOn puolella:

Minä lentämässä Vantaalta Novosibirskiin, korkeus 11100 (yksitoistatuhattasata) metriä eli FL364. Samalla lentoväylällä tulee vastaan KLM*** pinnalla FL360. TCAS saa hepulin, mutta tuumin jotta riittää kun Hesarin sivu sopii väliin (kirjaimet saa lähteä, mutta paperi ei saa revetä) ja jätän väistömanööverit sikseen.

No, Kelmi sujahtaa ohi kohtalaisen läheltä (en ihan erottanut pilotin silmänvalkuaisia) ja pian tuleekin privaviesti "olipas lähellä, tarkista lentokorkeutesi". Vastaan, että Venäjällä käytetään metrisiä pintoja ja mikähän mahtoi olla herran oma lentokorkeus. Vastaukseksi tulee, että "11000 (yksitoistatuhatta) metriä, lentopinta 360".

Tähän kommentoin, että 11100 metriä eli FL364 (ei FL360) on itäänpäin lentäville ja lisään, että länteenpäin olisi käytössä 11600 metriä eli FL381 (ei FL380).

KLM*** totesi sitten tähän, ettei usko minua. Tosin lupasi tarkistaa asian sitten myöhemmin.

Joten jos olisi kolahtanut, niin kumpi meistä (vai molemmat) olisi ollut syyllinen ja joutunut IVAOn teloituskomppanian eteen?

P.S. Edellisellä lennolla Pietarin johto ihan erikseen kiitteli meikäläistä metristen pintojen käytöstä, ei kuulemma ole ihan yleistä.

odo:
Sinä olit oikealla pinnalla.

Starchild:
Oikealla pinnalla olit juu, mutta sitten TCAS:n ohjeiden huomiotta jättäminen sitten...?

macklin:
Moro!
Tosiaan sinä olit oikeassa mutta eihän tuo ole suuri ongelma kun on tuo TCAS niin voi itse fiksumpana muuttaa korkeutta jos ei ole lennonjohtoa. Yksi mielenkiintoinen ongelma on euroopan määrätyt yläilma reitit joissa lentopinnat ovat päinvastoin kuin normaalisti, en tarkoita nyt etelä-euroopan maita. Näyttää siltä että tarkat saksalaiset lennonjohtajatkaan eivät hallitse näitä mutta se on ymmärrettävää sillä ne poikkeukset näkyvät helposti ainoastaan Jeppesenin kartoissa.

jukka

flykarppa:

Yksi mielenkiintoinen ongelma on euroopan määrätyt yläilma reitit joissa lentopinnat ovat päinvastoin kuin normaalisti.
jukka

Mistä ämä poikkeukset saisi selville?

jari

Navigation

Up one level

Next page