FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.07.17, 12:44

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?  (Read 1835 times)
Juha Hepokangas
Offline Offline

Posts: 2752
Date Registered: 04.07.01

WWW
Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« on: 13.01.10, 23:51 »

Sattuipa hiljattain Venäjän ilmatilassa, tällä kertaa IVAOn puolella:

Minä lentämässä Vantaalta Novosibirskiin, korkeus 11100 (yksitoistatuhattasata) metriä eli FL364. Samalla lentoväylällä tulee vastaan KLM*** pinnalla FL360. TCAS saa hepulin, mutta tuumin jotta riittää kun Hesarin sivu sopii väliin (kirjaimet saa lähteä, mutta paperi ei saa revetä) ja jätän väistömanööverit sikseen.

No, Kelmi sujahtaa ohi kohtalaisen läheltä (en ihan erottanut pilotin silmänvalkuaisia) ja pian tuleekin privaviesti "olipas lähellä, tarkista lentokorkeutesi". Vastaan, että Venäjällä käytetään metrisiä pintoja ja mikähän mahtoi olla herran oma lentokorkeus. Vastaukseksi tulee, että "11000 (yksitoistatuhatta) metriä, lentopinta 360".

Tähän kommentoin, että 11100 metriä eli FL364 (ei FL360) on itäänpäin lentäville ja lisään, että länteenpäin olisi käytössä 11600 metriä eli FL381 (ei FL380).

KLM*** totesi sitten tähän, ettei usko minua. Tosin lupasi tarkistaa asian sitten myöhemmin.


Joten jos olisi kolahtanut, niin kumpi meistä (vai molemmat) olisi ollut syyllinen ja joutunut IVAOn teloituskomppanian eteen?



P.S. Edellisellä lennolla Pietarin johto ihan erikseen kiitteli meikäläistä metristen pintojen käytöstä, ei kuulemma ole ihan yleistä.

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

Olli Vainio
Offline Offline

Posts: 7347
Date Registered: 05.07.01

Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #1 on: 14.01.10, 00:39 »

Sinä olit oikealla pinnalla.

"Aviation in itself is not inherently dangerous. But to an even greater degree than the sea, it is terribly unforgiving of any carelessness, incapacity, neglect or ignorance."
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #2 on: 14.01.10, 06:33 »

Oikealla pinnalla olit juu, mutta sitten TCAS:n ohjeiden huomiotta jättäminen sitten...?


"When we left earth it changed our world"
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #3 on: 14.01.10, 06:54 »

Moro!
Tosiaan sinä olit oikeassa mutta eihän tuo ole suuri ongelma kun on tuo TCAS niin voi itse fiksumpana muuttaa korkeutta jos ei ole lennonjohtoa. Yksi mielenkiintoinen ongelma on euroopan määrätyt yläilma reitit joissa lentopinnat ovat päinvastoin kuin normaalisti, en tarkoita nyt etelä-euroopan maita. Näyttää siltä että tarkat saksalaiset lennonjohtajatkaan eivät hallitse näitä mutta se on ymmärrettävää sillä ne poikkeukset näkyvät helposti ainoastaan Jeppesenin kartoissa.

jukka
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #4 on: 14.01.10, 06:57 »

Yksi mielenkiintoinen ongelma on euroopan määrätyt yläilma reitit joissa lentopinnat ovat päinvastoin kuin normaalisti.
jukka

Mistä ämä poikkeukset saisi selville?

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #5 on: 14.01.10, 09:12 »

Mistä ämä poikkeukset saisi selville?

jari
Maiden AIP:sta. Smiley


"When we left earth it changed our world"
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #6 on: 14.01.10, 09:41 »

Maiden AIP:sta. Smiley

Totta, tarkoitin jonkunmoista listaa ranskalaisin viivoin Wink

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Sami Puro
Administrator
Offline Offline

Posts: 15342
Date Registered: 03.07.01

Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #7 on: 14.01.10, 10:51 »

"11000 (yksitoistatuhatta) metriä, lentopinta 360".

Tuo paljastaa heti ettei osaa...  Grin  Koska metrinen pinta ei taida (lähes) koskaan olla sama kuin jalkainen lentopinta tasalukuna. Eli ne on aina jotain FL365, 381 jne, ei tasan 360 yms.

Oliko meillä ivao.fi:ssä joku metric FL opas olemassa suomeksi?


Manage your own airline: AirwaySim - the Airline Game
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #8 on: 14.01.10, 12:08 »


Onks tossa oppaassa muuten käynyt käsi, ja mennyt väärinpäin korkeus ja nopeus. Tuolla kun on että
Quote
Oikea käytettävä formaatti on: SxxxxKyyyy eli esim. S1010K0863 tarkoittaen korkeutta 10100m ja nopeutta 863km/h.

Ja kuitenkin sinunkin plaaneissasi toi on merkitty juuri toisinpäin?

(FPL-FIN77-IS
-MD11/H-SDIJPRWXYZ/S
-EFHK1420
-N0474F150 PVO T86 GOGLA/K0889S1010 R30 KTL R22 BUKET B496
CE/K0865S1110 A819 SURIP B938 RO A310 SERNA M520 POLHO/K0862S1130
B339 LADIX A326 ANRAT A326N SANKO A326 DONVO G597 AGAVO/N0470F390
Y64 ENKAS G597 JEC DCT TRE DCT SAEKI DCT HAKBI DCT OKC DCT ALISA
DCT EDDIE PEACH
-RJBB0851 RJGG
-EET/ULLL0012 ULWW0046 ULKK0112 UUYY00129 USSS0157 USHH0217 USRR0242
UNNT0304 UNKL0344 UIII0427 ZMUB0520 ZBPE0611 ZYSH0713 ZSHA0727
RKRR0738 RJJJ0820 REG/OHLGA SEL/DEAG OPR/VFINN COM/AGCS NAV/RNVD1E2A1
DAT/S RMK/TCAS DOF/090401 RVR/100

Onkin pitänyt kysyä tätä jo jonkun aikaa, mutta kysäistään tässä kun pompsahti toi opas esille.  Grin

Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #9 on: 14.01.10, 15:58 »

Moro!
Kyllä plaaneihin merkitään ensin nopeus ja sen jälkeen lentopinta esim. N0455F360, sama pätee myös venäjällä kun käytetään kilometriä tunnissa/korkeus metreinä.

jukka
Osku Leskinen
Offline Offline

Posts: 3937
Date Registered: 08.06.07

Re: Kumpi oikeassa vai molemmat väärässä?
« Reply #10 on: 14.01.10, 16:03 »

Moro!
Kyllä plaaneihin merkitään ensin nopeus ja sen jälkeen lentopinta esim. N0455F360, sama pätee myös venäjällä kun käytetään kilometriä tunnissa/korkeus metreinä.

jukka

Joo, tämä oli tiedossa mutta tuolla oppaassa oli juuri päinvastoin.

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1