Kamera och objektiv för flight spotting

(1/4) > >>

fredde:
Hej!

Jag vet mycket väl att denna tråd säkert har kommit upp många gånger förut, men jag skulle gärna vilja höra vad ni där ute använder för utrustning för att fotografera flyg.

Jag hade tänkt att investera i en kamera från Canon eftersom jag har en liten förkärlek till deras EOS serie. Vad jag kanske även skall säga att jag gärna vill ha en kamera som är tillräckligt bra att den kan användas i en lång tid framöver. Jag har kikat lite på Canon EOS 7D och vad jag har läst skall den vara hyfsat bra. Jag undrar vad ni har för kameror och vad ni tycker verkar bra, som jag sa så gillar jag EOS serien men ni kan gärna komma med förslag om det finns andra bra kameror.

Ni kan gärna också förklara vad ni använder för olika inställningar för att få den perfekta bilden. Eftersom just fotografering av flyg är inte något jag ägnat så mycket tid åt förut...

Det var kameran det, något som jag är lite sämre på är objektiv. Vad skall man ha för objektiv för att få fina bilder, vad skall de kosta, finns det något prisvärt objektiv ni kan rekommendera, vad skall man leta efter för egenskaper?  ???allt detta är något jag gärna skulle vilja få svar på

Har ni några övriga kommentarer angående detta ämne för ni gärna framföra dem

Tack på förhand

jonasherjeby:
Hej!
Till att börja med, hur långt har du kommit och hur länge har du hållit på? Vad har du för erfarenhet av systemkameror sedan tidigare?
Är du någorlunda ny bör du inte satsa på en proffskamera som 7D:n för 20 000, då du inte kommer kunna utnyttja den fullt ut. Är du ny bör du istället sikta på en billigare kamera och istället lägga lite mer pengar på bra optik! T ex kan ju 400D eller 450D vara något bättre då och t ex ett Canon 75-300 IS eller ett 70-200 4,0.

Vad gäller inställningarna så finns det inget som perfekta inställningar, bara ungefärliga värden som kan vara bra riktlinjer då det skiljer sig från olika tillfällen och förhållanden. Det gäller att prova sig fram lite, men en tumregel är att hålla slutartiden så den stämmer överens med din brännvidd. T ex på 300 mm bör man hålla slutaren på 1/320 ungefär och på 400 runt 1/400 osv. Bländarvärdet brukar jag hålla mellan f/8 och f/10 för bra skärpedjup beroende på ljusförhållanden osv. Resten får man backa upp med ISO-värdet (sensorns ljuskänslighet) och lite klippa och klistra för att få en jämn exponering  
Detta kanske är rena rappakaljan om du är nybörjare, så jag utvecklar gärna om du vill  

Som jag ser att Oskari skrivit också så är AV-läget ibland att föredra då man har manuell kontroll över skärpedjupet.

/Jonas

othic:

Hej!
Till att börja med, hur långt har du kommit och hur länge har du hållit på? Vad har du för erfarenhet av systemkameror sedan tidigare?
Är du någorlunda ny bör du inte satsa på en proffskamera som 7D:n för 20 000, då du inte kommer kunna utnyttja den fullt ut. Är du ny bör du istället sikta på en billigare kamera och istället lägga lite mer pengar på bra optik! T ex kan ju 400D eller 450D vara något bättre då och t ex ett Canon 75-300 IS eller ett 70-200 4,0.

Vad gäller inställningarna så finns det inget som perfekta inställningar, bara ungefärliga värden som kan vara bra riktlinjer då det skiljer sig från olika tillfällen och förhållanden. Det gäller att prova sig fram lite, men en tumregel är att hålla slutartiden så den stämmer överens med din brännvidd. T ex på 300 mm bör man hålla slutaren på 1/320 ungefär och på 400 runt 1/400 osv. Bländarvärdet brukar jag hålla mellan f/8 och f/10 för bra skärpedjup beroende på ljusförhållanden osv. Resten får man backa upp med ISO-värdet (sensorns ljuskänslighet) och lite klippa och klistra för att få en jämn exponering  
Detta kanske är rena rappakaljan om du är nybörjare, så jag utvecklar gärna om du vill  

Som jag ser att Oskari skrivit också så är AV-läget ibland att föredra då man har manuell kontroll över skärpedjupet.

/Jonas

tackar för en bättre sammanfattning  (tog bort mitt tidigare inlägg)

fredde:
Tack

Ditt svar var jättebra och angående tidigare kunskap kan jag väl säga att jag hållit på lite med systemkameror och allt som du skrev är absolut något som jag förstår vad det innebär. Det är just fotografering av flyg mha objektiv som min kunskap är mindre

Är det bättre att satsa på själva optiken eller kameran, jag vill gärna undvika att köpa en lite billigare kamera att utvecklas med för att sedan köpa en ny inom en snar framtid, menar du kanske att 7D är en kamera som är svår att utvecklas med eller? Finns det någon nackdel med att köpa en lite bättre kvalitet från början eller är det slöseri med pengar?
Sen har jag även tittat på 50D, jag skall väl även tillägga att jag skall köpa åtminstone kameran i malaysia vilket direkt drar av 30-40%

simonbrygg:

Tack

Ditt svar var jättebra och angående tidigare kunskap kan jag väl säga att jag hållit på lite med systemkameror och allt som du skrev är absolut något som jag förstår vad det innebär. Det är just fotografering av flyg mha objektiv som min kunskap är mindre

Är det bättre att satsa på själva optiken eller kameran, jag vill gärna undvika att köpa en lite billigare kamera att utvecklas med för att sedan köpa en ny inom en snar framtid, menar du kanske att 7D är en kamera som är svår att utvecklas med eller? Finns det någon nackdel med att köpa en lite bättre kvalitet från början eller är det slöseri med pengar?
Sen har jag även tittat på 50D, jag skall väl även tillägga att jag skall köpa åtminstone kameran i malaysia vilket direkt drar av 30-40%

Det du ska satta på först är objektiv för hela slanten och en kamera om du har några pengar kvar, nä men nästan så alltså! Objektivet är väldigt avgörande men absolut bör man ha en bra kameran som passar för flygfotografering. Om du inte anser dig som "duktig" flygfotograf så är det lite pengarna i sjön med att köpa en 7D, 7Dn är en proffsklasskamera och kräver väldigt mycket av fotografen och "kastar av dig från sadeln direkt om du inte sköter dig" Innan när jag fotograferade med min 40D t.ex så kunde man göra någon miss men med dess relativt låga upplösning så syns det inte men med 7Dn så visar den både fotografens och objektivens svagheter.
Aldrig innan jag skaffade 7Dn har jag riktigt fattat hur stor skillnad olika objektiv gör! Jag har fotograferat flyg i cirka åtta år och med systemkamera sedan 2006 och även jag får kämpa för att tygla 7Dn ibland men gör man rätt så levererar den en helt otrolig kvalité! Skulle aldrig gå tillbaka till min 40D även om den är lite snällare.
Så är det Canon du funderar på (såklart, passar bättre till flygfoto än Nikon enligt de flesta) så lägg pengarna på ett bra L-objektiv då som 70-200 4.0 L USM, 70-200 4.0 L IS USM eller 100-400 4.5-5.6 L IS USM som jag själv har och sen en bra systemkamera, (som 40Dn begagnad, finns inte ny numera) eller 50Dn som du själv tog upp också. 40 och 50D har samma hus men det som skiljer är upplösningen och en skärm med högre upplösning på 50Dn.

Canon 50D 9990:-

Canon 500D 6990:- + batterigrepp 1490:- (Ett måste med tele på en sådan liten kamera)

70-200 4.0 L USM 6680:-

70-200 4.0 L IS USM 13375:-

100-400 4.5-5.6 L IS USM 16990:-

Priser från cyberphoto.se

Navigation

Up one level

Next page