Utbilda sig till pilot i Asien

(1/1)

fredde:
Hej!

Jag har tittat runt på några utbildningar i Asien inklusive denna http://www.hmaerospace.com/course.html

Frågan är väl hur det är med de olika cerifikaten gällande i vilket land du skall arbeta. Eftersom jag har en vision att jobba i Europa eller Sverige efter att jag utbildat mig färdigt.
Jag har frågat skolan hur det är med deras certificat och om det är mycket omvandling till att jobba i europa och sverige.

Svaret jag fick var:

The training given is to enable the cadet to qualify for a Malaysian Commercial
Pilot's License Instrument Rating with ATPL(Frozen). A Malaysian CPL/IR is an ICAO
recognized license as Malaysia is a ICAO contracting state. However the privilege of
holding a Malaysian license can only be exercised on Malaysian registered aircraft
and therefore if you are intending to pilot commercially in Europe then you would
ordinarily have to undergo a process known as license conversion to your authority's
requirement. As we do not know what those requirements are (differs from country to
country), it is best for you to check in advance before pursuing the training.

4. However, based on our affiliation with schools in the UK such as Oxford Aviation
Academy, we also offer modular programs where you can perform the bulk of your
training with us and complete the balance of the course in UK to achieve a UK JAR
CPL/IR. These courses are becoming quite popular as it will save you money from the
lower cost of training in Asia as well as you do not have to waste time/money for
duplication of training which you will need to do if you convert your license in
Europe. (e.g. a JAA will require you to redo the instrument rating in European
airspace)

Jag har letat efter någonstans där det står vad som gäller i Sverige men utan lycka. Vad skulle det göra för skillnad om man för lite av sin utbildning i UK.  Är det skillnad att komma från europa och Asien? Har sverige samma som i hela Europa?

Tack på förhand

Adam:
Vad jag kommer ihåg så är det bara skilnad mellan SWE och USA rätta mig om jag har fel

SAS570:
Bästa sättet är väl att ringa till Luftfartstyrelsen för att få korrekt svar.

nighty142:
Låter som samma situation man hamnar i efter att gjort utbildningen i Sydafrika. Man får ett ICAO-certifikat som man sedan måste konvertera till ett JAA-certifikat för att få flyga i Europa. Håller med Micke, kolla med luftis.

Navigation

Up one level