FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
26.05.17, 15:03

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Reitin täyttäminen lentosuunnitelmaan
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: Reitin täyttäminen lentosuunnitelmaan  (Read 860 times)
Antti Hörkkö

Date Registered: 25.07.05

Reitin täyttäminen lentosuunnitelmaan
« on: 23.01.10, 14:36 »

Oheessa olen liittänyt kuvan Boeing 707-320 koneen navigointijärjestelmästä. Tämä vanhemman polven navigointijärjestelmä "ottaa muistiin" yhdellä kertaa 9 reittipistettä, jotka syötetään koneelle käyttäen kunkin pisteen koordinaatteja (ei siis käytetä reittipisteiden nimiä, esim RUNEN). Nyt kysyisinkin, mitä olisi oikea tapa ilmoittaa lentoreittini lentosuunnitelmassa, koska lennän koordinaattien avulla, en reittipisteiden nimillä? Jos jollakin on kokemusta tästä samanlaisesta navigointijärjestelmästä, niin kuinka valitsette ne 9 pistettä jotka ohjelmoitte järjestelmään? Ohelmoitteko pääasiassa ainoastaan reitin VOR asemat? Laitan tähän esimerkin vuoksi lyhyen lentoreitin Helsinki - Rotterdan: RUNEN N872 SUNAS UN872 EEL. Niin ilmoitanko tämän reitin näin: RUNEN N6015.5 E02404.9 N872 SUNAS N6006.0 E02232.2 UN872 EEEL N5309.8 E00640.0 ?
Onko lennonjohtajien mahdollista antaa minulle eri pisteiden koordinaatteja, jos esimerkiksi joudun laskeutumaan toiselle kentälle kuin suunniteltu, jotta jälleen pystyn ohjelmoimaan navigointijärjestelmän vastaamaan muuttunutta reittiäni.

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 23.01.10, 14:40 by Antti Hörkkö »
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

Re: Reitin täyttäminen lentosuunnitelmaan
« Reply #1 on: 23.01.10, 15:22 »

Oheessa olen liittänyt kuvan Boeing 707-320 koneen navigointijärjestelmästä. Tämä vanhemman polven navigointijärjestelmä "ottaa muistiin" yhdellä kertaa 9 reittipistettä, jotka syötetään koneelle käyttäen kunkin pisteen koordinaatteja (ei siis käytetä reittipisteiden nimiä, esim RUNEN). Nyt kysyisinkin, mitä olisi oikea tapa ilmoittaa lentoreittini lentosuunnitelmassa, koska lennän koordinaattien avulla, en reittipisteiden nimillä? Jos jollakin on kokemusta tästä samanlaisesta navigointijärjestelmästä, niin kuinka valitsette ne 9 pistettä jotka ohjelmoitte järjestelmään? Ohelmoitteko pääasiassa ainoastaan reitin VOR asemat? Laitan tähän esimerkin vuoksi lyhyen lentoreitin Helsinki - Rotterdan: RUNEN N872 SUNAS UN872 EEL. Niin ilmoitanko tämän reitin näin: RUNEN N6015.5 E02404.9 N872 SUNAS N6006.0 E02232.2 UN872 EEEL N5309.8 E00640.0 ?
Onko lennonjohtajien mahdollista antaa minulle eri pisteiden koordinaatteja, jos esimerkiksi joudun laskeutumaan toiselle kentälle kuin suunniteltu, jotta jälleen pystyn ohjelmoimaan navigointijärjestelmän vastaamaan muuttunutta reittiäni.

Johan pahan pistit Grin Todennäköisesti reitti ilmoitetaan "RUNEN N872 SUNAS UN872 EEL", mutta tällöinhän koordinaattejen tulisi vastata tuota reittiäkin. Eli kaikki pisteet, joista kone vaihtaa rentosuuntaansa reitillä pitäisi sinun muuttaa koordinaateiksi navigointijärjestelmääsi. Näin sen itse näkisin, mutta viisaammat saavat antaa paremmat ohjeet... INS:in käyttäminen ei oikein ole hallussa. Ainakin remarks kohtaan tämä täytynee merkitä koneen navigointimenetelmäksi.

T: Mika
« Last Edit: 23.01.10, 15:27 by Mika Virolainen »

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1