Regeln om udda eller jämn flyghöjd beroende på kurs

(1/3) > >>

Joel:
Hej,

Jag har förstått att den här regeln gäller både VFR och IFR men gäller den vid alla flyghöjder och oavsett om luftrummet är kontrollerat eller inte? Har sökt runt mycket på nätet utan resultat så jag vore tacksam för svar.

Adam:

Hej,

Jag har förstått att den här regeln gäller både VFR och IFR men gäller den vid alla flyghöjder och oavsett om luftrummet är kontrollerat eller inte? Har sökt runt mycket på nätet utan resultat så jag vore tacksam för svar.

Ja det finns, Fråga staffen dom borde veta.

jojje:

Hej,

Detta gäller inte i alla luftrum, i Frankrike t.ex. där det är helt annorlunda. Du kan ju självklart undgå regeln då och då, t.ex. när ett plan ska korsa en WPY när det finns ett annat plan i ett vänteläge, lite längre ner.

alxXx:
Nu har jag inte läst igenom hela artikeln men den ser ut att förklara det du undrar över Joel, http://academy.ivao.aero/node/340.
För att se vilka flygnivåer som gäller för vilka luftvägar i Sverige se http://www.lfv.se/upload/ANS/AIP/ENR/ENR%203/ES_ENR_3_3_en.pdf.

SAS1148:
Det man kan säga att det finns en generell regel att Mellan kurs 000-179 är det udda och 180-359 jämn. Alltså Väster ut Jämn och Öster ut Ojämn. Sen gäller det för VFR att väster ut jämn plus 500 alltså, 2500ft, 4500ft osv.  Öster ut ojämn plus 500 alltså, 3500ft, 5500ft osv. Det som gäller för VFR gäller dock bara upp till FL85 väster ut och FL95 öster ut sen går det över till IFR regeln. Men detta kan skilja i verkligheten då en Airway som man flyger på kanske är Jämn fast det är öster osv. Sen är det självklart också olika i olika länder. Men om man flyger i okontrollerat börjar FL för det mesta på 3000ft.
Hoppas detta gav svar på din fråga?

//Axel Westermark

Navigation

Up one level

Next page