SAS kommer att redovisa förlust för 2009

(1/6) > >>

jhz94:
Som rubriken lyder, SAS kommer att redovisa en förlust för 2009.

Men:
* Förlusten beror till största delen på avskrivningar av tillgångar.
* SAS kapacitet har dragits ner men antalet resenärer har stigit.
* SAS vinst per passagerare är större än alla andra europeiska nätverksbolag.
* SAS har tagit över 20 plan ur bruk enligt Core SAS och tidigare besparingsprogram.
* 13 CRJ900 samt 4 737-700/-800 har tagits i bruk.
* Försäljningen av bmi kan tillgodoräknas. Dock kommer summan att räknas som en avskrivning=förlust.


Övrigt:
SAS kommer att ha kvar 8 MD-82 i Stockholm under sommaren 2010 och 18 737-600, 2 737-700W, 2 737-800W, 5 737-800. I Köpenhamn 12 CRJ900NG, 4 A319, 8 A321, 16 MD-82. I norge kommer 737-500 att succesivt fasas ut under 2010-2011.


Källor: Scanair.no's forum, SVT.se, SAS Groups tidigare publikationer.

jimsom:
Jag tar gärna lite siffror samt en trovärdig källa på denna information.

Nexus82:
Jag kan förstå att många vill se källan till trådens underlag, men ni behöver inte skriva det allihopa. Fyra snarliknande meddelanden raderade.
/Niklas

nighty142:
Hoppas verkligen inte att några pengar ska pumpas in i SAS från skattebetalarnas sida i alla fall, oavsett hur positivt det nu ändå ser ut om man ska tro Joakims siffror. Då ska man alltså rädda SAS för att vissa av de anställda ska kunna ha kvar sina jobb, medans piloter på ex. Malmö Aviation måste varslas för att de inte ägs av staten. Tala om osund och orättvis konkurens! De fackliga organisationerna som klamrar sig fast kring SAS ovanligt höga löner kommer ju driva SAS ner i avgrunden.

Razeers:
Men Sverige är ju ändå den största delägaren i SAS.. På tiden de säljer kanske?

De kunde ju alltid testa att sänka lönerna på Danska sidan? Har hört att de ska vara riktigt höga jämfört med Svenska sidan! Dock borde ju allas löner sänkas.. Handlar om överlevnad nu

Navigation

Up one level

Next page