SAS kommer att redovisa förlust för 2009

<< < (5/6) > >>

nighty142:

och en pilot som flyger bara för pengar är ingen riktigt pilot 

Ser din point i SAS-scenariot, men har förståelse för en pilot som vill kämpa för att ha kvar sina rättigheter och sin lön. Speciellt i det klimatet flygindustrin är på väg in i, med lägre löner, längre antal arbetstimmar och bolag som ser styrmännen i högersätet som en inkomst snarare än en anställd.

nelson1989:
har ingen riktig fakta på det. men det säger ju sig själv  Låg pris bolagen Konkurerar ju ut SAS  jag menar vem pröjsar  700spänn för en flygbiljet då du kan få en för 300 men kanske inte lika stor service etc men vem bryr sig  och de där med piloter var bara lite arg då jag skrev det är klart man jobbar för pengar men samtidigt äre mångas dröm och jag säger så här jag skulle kunna jobba som pilot oavsett lönerna strejka skulle jag inte ens göra nu och då jobbar jag inte ens som pilot 

Razeers:
Nu är det faktiskt så att jag själv väljer inte biljetterna helt efter priset. Vad JAG tycker, så när man flyger med exempelvis SAS, vet man att man kommer hem, eller till destinationen. Sedan kan de också vara bra att ha allt i ett också, för alla kanske inte har koll på hur mycket det kostar med resväskor. Men jag anser själv att detta är en smaksak, inget som ska leda till vilda diskussioner. Man flyger med dem man själv vill. Kan påpeka att lågpris brukar oftare dölja vissa avgifter, men har inte förstått ifall det blir lag på att visa priset på biljetten efter alla avgifter när man gör reklam. Däremot säger jag inte att dyrare bolag är bättre, absolut inte.

Sedan när man flyger långt, till Kina som jag gjorde i somras, så kan jag i alla fall påpeka att de är skönt med bra service, och där flera måltider och förfriskningar ingår. (flög visserligen med Finnair)

OBS! Ursäkta för offtopic.

mgerner:

jag säger så här jag skulle kunna jobba som pilot oavsett lönerna strejka skulle jag inte ens göra nu och då jobbar jag inte ens som pilot 

Du kanske ska akta dig lite för att säga sådant, just för att du inte jobbar som pilot
För att gå ännu mer off-topic håller jag med om det Tobias säger. Det är inte bara priset som avgör för många. Service, punktlighet, och hur tidtabellen ser ut är ofta ganska väsentligt för t.ex. affärsresenärer.

nighty142:

och de där med piloter var bara lite arg då jag skrev det är klart man jobbar för pengar men samtidigt äre mångas dröm och jag säger så här jag skulle kunna jobba som pilot oavsett lönerna strejka skulle jag inte ens göra nu och då jobbar jag inte ens som pilot 

Tror du svarade på dig själv där  Om man inte värnar om sina löner och rättigheter kommer ju arbetsvillkoren blir fruktansvärda. Kolla bara på regional-marknaden i USA. Intressant dokumentär från Frontline om Continental kraschen här senast. Styrmannen, hon pendlade från västkusten till östkusten för att få flyga för minimilön (16,000 dollar per år, det är knappt vad man tjänar på McDonalds) och hade inte många timmars erfarenhet. Det är inte lukrativt för en pilot och inte heller flygsäkert.

Vill inte gå mer off-topic än så, ursäktar! Back to SAS

Navigation

Up one level

Next page

Previous page