FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
18.03.19, 21:32

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Ohjelmat ja laitteet (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Uutta myllyä hankkimassa II
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 ... 84 85 [86] 87 Reply Print
Author Topic: Uutta myllyä hankkimassa II  (Read 364650 times)
Niko Leppänen

Date Registered: 01.02.10

Re: Uutta myllyä hankkimassa II
« Reply #1700 on: 02.03.17, 11:46 »

Uutta osamarkkinoilla. Nvidian GTX 1080ti julkaistu tänään. Varmaan Euroopassa voidaan odottaa lähiviikkoina. Mielenkiintoisen kortista tekee se, että pesee Titan X:n, mutta hintaa on melkeen puolet vähemmän.
Kallis se on silti. Eikä tuosta varmasti saa kaikkea potkua irti ellei pelaa äärimmäisen raskaita pelejä tai pelaa useammalla näytöllä isolla resolla ja virkistystaajuudella. Tai käytä virtuaalitodellisuusjuttuihin (Oculus Rift). Esimerkiksi muistia siinä on 11 gigaa. Ja muun kokoonpanon täytyy olla huippuluokkaa myös, ettei se muodostu pullonkaulaksi. Toisaalta gtx 1080Ti:n julkaisu tulee pudottamaan 1080:n hintoja ja nähtäväksi myös jää millaisen vastineen AMD tekee (Vega). Omasta mielestä komponentit ovat erittäin huono sijoituskohde. Ei kannata rahojaan upottaa tuollaiseen ellei ole aivan oikeasti tarvetta noin tehokkaalle.
Jouka Ahponen

Date Registered: 03.07.09

« Reply #1701 on: 02.03.17, 16:20 »

Kallis se on silti. Eikä tuosta varmasti saa kaikkea potkua irti ellei pelaa äärimmäisen raskaita pelejä tai pelaa useammalla näytöllä isolla resolla ja virkistystaajuudella. Tai käytä virtuaalitodellisuusjuttuihin (Oculus Rift). Esimerkiksi muistia siinä on 11 gigaa. Ja muun kokoonpanon täytyy olla huippuluokkaa myös, ettei se muodostu pullonkaulaksi. Toisaalta gtx 1080Ti:n julkaisu tulee pudottamaan 1080:n hintoja ja nähtäväksi myös jää millaisen vastineen AMD tekee (Vega). Omasta mielestä komponentit ovat erittäin huono sijoituskohde. Ei kannata rahojaan upottaa tuollaiseen ellei ole aivan oikeasti tarvetta noin tehokkaalle.

Hyviä pointteja kaikki. Itse tulee jonkun verran muitakin pelejä pelattua ja tykkään kasata uutta konetta aina tulevaisuutta ajatellen. Eli siten, että se kestää käyttöä kevyesti vähintään seuraavat viisi vuotta ilman hiusten halkomista. Olen laskeskellut, että tulee itselleni halvemmaksi ostaa tehokkaampaa rautaa harvemmin kuin paikkailla budjettia parin vuoden välein. Mutta se on tietysti jokaisen itse punnittava miten koneensa osat hankkii eikä väärää tapaa varmastikkaan ole, niin kauan kuin talous kestää. Itselle raudan päivitys muuttuu kunnolla ajankohtaiseksi vasta syksyllä, mutta nyt mielenkiinnosta seurailen mitä kaikkea osa markkinoilla tapahtuu.. GTX20-sarja tulee varmasti olemaan myös mielenkiintoinen kortti, mutta sen julkaisusta ei vielä mitään tarkempaa tietoa ole. Ja myös se miten GTX2080 ja GTX1080ti vertaavat keskenään suorituskyvyssä ja hinnassa.
Niko Leppänen

« Reply #1702 on: 02.03.17, 17:18 »

Hyviä pointteja kaikki. Itse tulee jonkun verran muitakin pelejä pelattua ja tykkään kasata uutta konetta aina tulevaisuutta ajatellen. Eli siten, että se kestää käyttöä kevyesti vähintään seuraavat viisi vuotta ilman hiusten halkomista. Olen laskeskellut, että tulee itselleni halvemmaksi ostaa tehokkaampaa rautaa harvemmin kuin paikkailla budjettia parin vuoden välein. Mutta se on tietysti jokaisen itse punnittava miten koneensa osat hankkii eikä väärää tapaa varmastikkaan ole, niin kauan kuin talous kestää. Itselle raudan päivitys muuttuu kunnolla ajankohtaiseksi vasta syksyllä, mutta nyt mielenkiinnosta seurailen mitä kaikkea osa markkinoilla tapahtuu.. GTX20-sarja tulee varmasti olemaan myös mielenkiintoinen kortti, mutta sen julkaisusta ei vielä mitään tarkempaa tietoa ole. Ja myös se miten GTX2080 ja GTX1080ti vertaavat keskenään suorituskyvyssä ja hinnassa.
Kone kannattaa kasata omien tarpeiden mukaan. Tokihan pelien ja ohjelmien kehitys kulkee eteenpäin ja luulisi, että ne tulevat hyödyntämään esim. näytönohjaimen muistia kasvavassa määrin.

Kyseisen kortin veroton suositushinta on 699$ ja suomihinta tulee luultavasti olemaan yli 800€. Ja puhutaan pelkästä referenssimallista.

Noh, rahalla saa ja hevosella pääsee.
Niko Leppänen

« Reply #1703 on: 10.03.17, 08:53 »

Uutta osamarkkinoilla. Nvidian GTX 1080ti julkaistu tänään. Varmaan Euroopassa voidaan odottaa lähiviikkoina. Mielenkiintoisen kortista tekee se, että pesee Titan X:n, mutta hintaa on melkeen puolet vähemmän.
Pesee vain marginaalisesti. Siinä on sama grafiikkapiiri kuin titan X:ssä. Tuossa testiä: https://www.io-tech.fi/artikkelit/nvidia-geforce-gtx-1080-ti-founders-edition-gp102/#6
Mika Virolainen

Date Registered: 18.12.01

« Reply #1704 on: 14.03.17, 14:55 »

Haluaisin mahdollisimman suuren näytön, mahdollisimman edullisesti? Mitä suosittelette? 31.5 -tuumaa olisi pienin hyväksyttävä koko. Resoluutio 1920*1080. Tämä tulisi FSX, ja myöhemmin P3D -käyttöön. Olen yrittänyt etsiä, mutten oikein tiedä mitä ostaisi? Pitäisi olla myös säädettävä jalan korkeuskin...

Sopivia TV-näyttöjäkin voisi harkita.

Kiitos!

T: Mika.

Edit: Vaikka kuinka katselee ja etsii, niin ei oikein tiedä mikä olisi sopiva FSX/P3D -käyttöön Embarrassed
« Last Edit: 14.03.17, 15:17 by Mika Virolainen »

Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Tarmo Kallio

Date Registered: 29.07.09

« Reply #1705 on: 14.03.17, 18:36 »

Haluaisin mahdollisimman suuren näytön, mahdollisimman edullisesti? Mitä suosittelette? 31.5 -tuumaa olisi pienin hyväksyttävä koko. Resoluutio 1920*1080. Tämä tulisi FSX, ja myöhemmin P3D -käyttöön. Olen yrittänyt etsiä, mutten oikein tiedä mitä ostaisi? Pitäisi olla myös säädettävä jalan korkeuskin...

Sopivia TV-näyttöjäkin voisi harkita.

Kiitos!

T: Mika.

Edit: Vaikka kuinka katselee ja etsii, niin ei oikein tiedä mikä olisi sopiva FSX/P3D -käyttöön Embarrassed

Harvassa ovat nykyään 1920x1080 näytöt tuossa kokoluokassa. Tässä yksi malli. En tiedä sen soveltuvuudesta mitään: https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/naytot/AC32PREDZ321Q/acer-predator-z321q-31-5-pelinaytto
Kalle Heinonen

Date Registered: 04.09.05

« Reply #1706 on: 14.03.17, 23:04 »

Kannattaa muistaa, että tuolla tuumakoolla ja resoluutiolla on yhden pikselin koko jo niin suuri, että sen huomaa silmällä varsinkin jos istut lähellä näyttöä. Voi olla vaikea saada aikaiseksi terävä jä miellyttävä kuva pelaamiseen. Itse pitäisin 24-tuumaista näyttöä optimaalisena 1920x1080 resoluutiolle ja jo 27-tuumaiselle näytölle harkitsisin 4K-resoluutiota, mikäli vaan laitteisto antaa myöden.

Tarmo Kallio

« Reply #1707 on: 15.03.17, 13:38 »

Kannattaa muistaa, että tuolla tuumakoolla ja resoluutiolla on yhden pikselin koko jo niin suuri, että sen huomaa silmällä varsinkin jos istut lähellä näyttöä. Voi olla vaikea saada aikaiseksi terävä jä miellyttävä kuva pelaamiseen. Itse pitäisin 24-tuumaista näyttöä optimaalisena 1920x1080 resoluutiolle ja jo 27-tuumaiselle näytölle harkitsisin 4K-resoluutiota, mikäli vaan laitteisto antaa myöden.

Minulla on 27-tuuman näytössä 1920x1080 resoluutio. En pidä tätä kokoa liian isona verrattuna resoluutioon. Kuva on hyvä. Ja miellyttävä katsoa. Minulla on tämä näyttö: http://www.lg.com/us/monitors/lg-27EA63V-P-led-monitor
Pekka Holopainen

Date Registered: 14.12.05

« Reply #1708 on: 15.03.17, 14:30 »

Minun 26" monitorillani lentosimulaattori FSX:ssä kuva on mielestäni paras näytön natiiviresoluutiolla 1920x1200.

"Olen eri mieltä kanssasi, mutta taistelen loppuun asti oikeudestasi olla toista mieltä" - Voltaire
Mika Virolainen

« Reply #1709 on: 15.03.17, 16:51 »

Jaahas. Olen tippunut kelkasta näköjään Grin Täytyy tutkia asiaa tuolta kantilta. Satuin kokeilemaan 49 -tuuman telkkaria yhden lennon ajan 1920*1080 resoluutiolla, tottahan se "hieman" pikselöityi mutta oli paljon upeampi kun 28 -tuuman telkkari 1360*768 -resolla, joka on nyt käytössä.

Näyttis on:GF960 GTX/4gb: http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-960/specifications
Prossu: I7-4790@4400mhz
« Last Edit: 22.03.17, 07:03 by Mika Virolainen »

Intel I7 8700K @ 4800Mhz / 16Gb DDR4 3200Mhz / GF GTS 1080/8Gb / Samsung EVO960 500Gb SSD for simulator & addons.
Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #1710 on: 19.03.17, 19:48 »

Mika Virolainen

« Reply #1711 on: 20.03.17, 12:32 »

Kokeilin Sonyn 49 -tuumaisella, jonka ostin tammikuussa. Vähän on hakusessa ominaisuudet, eli onko näytöt jotenkin nopeammalla vasteajalla TV:hen verrattuna? Vaikka laitoin tuolloin vertical sync:n päälle (FSX.cfg & Nvidia inspector) niin ohjaamossa päänpyörittely vaikutti "tökkivän". Tuli sitten mieleen, että tapahtuisiko samaa näyttöä käytettäessä? Siirryin vuosia sitten kuvaputkinäytöstä suoraan taulu TV:n käyttäjäksi, joten en tiedä yhtään miten nykyiset näytöt oikein toimivat Embarrassed

Virkistystaajuutta en tajunnut vilkaista.
« Last Edit: 20.03.17, 12:39 by Mika Virolainen »

Tarmo Kallio

« Reply #1712 on: 20.03.17, 15:01 »

Ehkä se kuvan "tökkiminen" on kuvan repeilyä? Eli näyttö ja näytönohjain piirtävät kuvaa eri tahtia. Joskus näytönohjain on piirtämisessä "ajasta" edellä ja on joskus jäljessä.

Nykyisissä "hyvissä" tietokonenäytöissä on sisällä moduuli, joka tahdistaa kuvan yhteensopivaan näytönohjaimeen. Nvidialla se on: G-Sync. Tässä aiemmin laittamassani näytössä on tämä systeemi: https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/naytot/AC32PREDZ321Q/acer-predator-z321q-31-5-pelinaytto

AMD:n uusilla näytönohjaimilla on vastaava systeemi. Se on FreeSync. Se vaatii ilmeisesti omanlaisensa näytön yhteensopivalla moduulilla.

Kummastakaan systeemistä ei ole mitään kokemuksia. Ne joilla näitä on kertovat varmasti lisää.

Itse tykkään IPS-näytön väreistä ja todella laajoista katselukulmista.

Mika Virolainen

« Reply #1713 on: 20.03.17, 18:54 »

Ehkä se kuvan "tökkiminen" on kuvan repeilyä? Eli näyttö ja näytönohjain piirtävät kuvaa eri tahtia. Joskus näytönohjain on piirtämisessä "ajasta" edellä ja on joskus jäljessä.

Nykyisissä "hyvissä" tietokonenäytöissä on sisällä moduuli, joka tahdistaa kuvan yhteensopivaan näytönohjaimeen. Nvidialla se on: G-Sync. Tässä aiemmin laittamassani näytössä on tämä systeemi: https://www.gigantti.fi/product/tietokoneet/naytot/AC32PREDZ321Q/acer-predator-z321q-31-5-pelinaytto

AMD:n uusilla näytönohjaimilla on vastaava systeemi. Se on FreeSync. Se vaatii ilmeisesti omanlaisensa näytön yhteensopivalla moduulilla.

Kummastakaan systeemistä ei ole mitään kokemuksia. Ne joilla näitä on kertovat varmasti lisää.

Itse tykkään IPS-näytön väreistä ja todella laajoista katselukulmista.

Kiitos selvennyksestä nyt ymmärsin thmbup On vaan niin korkea hinta, etten suostu maksamaan.

Joona Väisänen

Date Registered: 27.10.01

« Reply #1714 on: 20.03.17, 22:24 »

Vsync myös vaatii, että fps:n pitää olla riittävä. Varmaan parempi pitää pois päältä.
Mika Virolainen

« Reply #1715 on: 21.03.17, 16:17 »

Vsync myös vaatii, että fps:n pitää olla riittävä. Varmaan parempi pitää pois päältä.

Pidin tuon lennon ajan Vsyncin päällä, koska ilman sitä maisema "repeili". Normaalisti en sitä käytä.

Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #1716 on: 03.07.17, 15:34 »

Mikäs tällä hetkellä on semmoinen prossorikanta mitä kannattaa katsella? Entäs mikä olisi hinta-laatu -suhteeltaan hyvä prosessori? Intelin tuotteissa ajattelin pysytellä kun niistä on hyviä kokemuksia.

Pitäis konetta päivitellä enkä ole juurikaan seuraillut mitään.

-JukSii-
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #1717 on: 03.01.18, 21:31 »

Tietäisköhän täällä joku fiksumpi, olisiko järkeä päivittää prossu i7 6700K -> i7 7700K? Jälkimmäinen ainakin pari vuotta uudempi ja vakionakin hieman tehokkaampi jne. Vai kannattaako odotella mahdollisia uusia malleja tai vaihtaa sitten kerralla kunnolla johonkin järeämpään esim. >6-ytimisiin Core X -malleihin ja vaihtaa emoa yms?
Jouka Ahponen

Date Registered: 03.07.09

« Reply #1718 on: 03.01.18, 23:05 »

Tietäisköhän täällä joku fiksumpi, olisiko järkeä päivittää prossu i7 6700K -> i7 7700K? Jälkimmäinen ainakin pari vuotta uudempi ja vakionakin hieman tehokkaampi jne. Vai kannattaako odotella mahdollisia uusia malleja tai vaihtaa sitten kerralla kunnolla johonkin järeämpään esim. >6-ytimisiin Core X -malleihin ja vaihtaa emoa yms?

En koskisi kyllä i7700K:hon nyt kun i7 8700K on myös saatavilla. Melkein käy sääliksi kaikkia niitä, jotka ehtivät hankkia i7 7700k:n viime vuoden alussa huomatakseen vain, että myöhemmin samana vuonna puskee jo uutta sukupolvea kahdella lisäytimellä ja paremmilla kelloilla. Itse olen ollut todellä tyytyväinen omaan i7 8700K prossuun. Toisaalta prossu käy melko kuumana intelin roskathanoilla, mitä ne sinne IHS:n alle tunkevat, joten jouduin korkkaamaan oman prossuni ja vaihtamaan töhnät nestemetalliin. Sen jälkeen sain kellot stabiiliksi 5 GHz siedettävillä lämmöillä.

Simu pyörii mukavasti >30 fps fslabsilla, joka itsellä ainakin on minimivaatimuksena ihan jo - syncin takia. G-sync kun ei toimi alta 30 fps:n ja jos fps poukkoilee usein 30 molemmin puolin, luo g-syncin päälle ja pois päältä meneminen ikävää välkkymistä monitoriin. Nyt g-sync vie lähes kaikki micro stutterit pois ja simu on sulavampi kuin koskaan.

Nyt vielä odottamaan, että joku päivä P3D ja nvidia korjaisivat reunanpehmennysongelman. Edes GTX 1080ti ei pysty puskemaan läpi SSAA pehmennystä DL päällä ja nvidia inspectori myös kyykkää kortin totaaliseksi pullonkaulaksi. Ehkä joku päivä..
Petri Koivisto

Date Registered: 21.07.04

« Reply #1719 on: 04.01.18, 00:05 »

En koskisi kyllä i7700K:hon nyt kun i7 8700K on myös saatavilla. Melkein käy sääliksi kaikkia niitä, jotka ehtivät hankkia i7 7700k:n viime vuoden alussa huomatakseen vain, että myöhemmin samana vuonna puskee jo uutta sukupolvea kahdella lisäytimellä ja paremmilla kelloilla. Itse olen ollut todellä tyytyväinen omaan i7 8700K prossuun. Toisaalta prossu käy melko kuumana intelin roskathanoilla, mitä ne sinne IHS:n alle tunkevat, joten jouduin korkkaamaan oman prossuni ja vaihtamaan töhnät nestemetalliin. Sen jälkeen sain kellot stabiiliksi 5 GHz siedettävillä lämmöillä.
Ok, pysytellään siis vanhassa. Tuo Coffee Lake vaatii jo sitten Z370-emonkin. Sitä vaan mietin kun tuo 7700K menisi samaan emoon (Z170) kuin nykyinenkin prossu... Huh

Mutta tosiaan jos tuolle linjalle lähtee että emo pitää vaihtaa, niin sitten mielummin odottelen ja päivittelen kerralla enemmän. Onko simukäytössä ytimien määrällä isokin merkitys? Noita i7/i9 Core X -sarjalaisia kun näyttää olevan tarjolla jopa 18 ytimelläkin. Huh

Alkanut tässä ihan viimeaikoina kiinnostamaan tuo koneen rakentaminen/virittely vähän enemmän...  Grin Juuri lähti täälläkin 5x Noctuan tuulettimia tilaukseen, kun alkaa vakiopuhaltimilla käymään kellottamisen jälkeen suht lämpöisenä rasituksessa... Tongue
Pages: 1 ... 84 85 [86] 87 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1