Två plan nära kollision!

(1/2) > >>

Razeers:
Två stycken passagerarplan var nära att kollidera då ena planet fick order om att vända och flög precis framför det andra planet. Tack vare alarmsystemen ombord undvek man en krasch

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article6663357.ab

Johan Grauers:
Inte helt sant eftersom ATC gav order att sjunka innan TCAS reagerade (senare gav TCAS samma order som ATC). Orsaken var för övrigt dålig koordinering mellan center och tracon (plus en stressad flygledare).

Daniel_Nordin:

Inte helt sant eftersom ATC gav order att sjunka innan TCAS reagerade (senare gav TCAS samma order som ATC). Orsaken var för övrigt dålig koordinering mellan center och tracon (plus en stressad flygledare).

Var hittade du den uppgiften?
Enligt nedanstående länk så löstes problemet, som tidigare nämnt, av TCAS.

http://avherald.com/h?article=423a04ef&opt=1

Johan Grauers:
Det verkar som klippet försvunnit från youtube tyvärr. Men jag såg ett längre inslag (3-4 minuter har jag för mig) där detta diskuterades med ATC och där framgår att det som händer är följande
Center ger dct Sage
Planet ges över till TRACON
TRACON uppfattar inte planets klarering korrekt (främst för att han har väldigt mycket att göra som jag tolkade inslaget).
Arbetet fortskrider och TRACON upptäcker ett plan på väg åt fel håll. Något åt det här hållet sker då:
"Who was heading for sage?!"
"Callsign som jag inte minns (brickwall något tror jag)"
"Descend and turn left immedietlly, conflicting traffic same level, bla bla miles"
"descend and turn left, callsign"
strax efter detta
"callsign, TCAS descent"

Det som sker är alltså att ATC upptäcker missen, sedan ger TCAS samma order som redan fåtts. Det är dessutom så (tolkar jag artikeln som du länkar) att bara en TCAS reagerar vilket betyder att konflikten är på väg att lösas (annars får även andra planet order att stiga).

Jag ska försöka hitta det längre klippet igen, alternativt en kopia på det kompletta samtalet.

jhz94:
Borde ha varid BRICKYARD som är Republic Airlines callsign.

Navigation

Up one level

Next page