FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
23.11.17, 02:04

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  FS2004 - pilotin 'näkökentän' valinta?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] Reply Print
Author Topic: FS2004 - pilotin 'näkökentän' valinta?  (Read 1175 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

FS2004 - pilotin 'näkökentän' valinta?
« on: 12.03.10, 21:04 »

Moi,

Muistan, että tästä on joskus ollut aikaisemminkin keskustelua täällä foorumilla. Eli miten voin vaihtaa FS2004:ssa simulaattorin keskinäkymän sijaintia niin, että kuski istuisi
vasemmassa laidassa, kuten oikeassakin koneessa?
Isolta visuaalilta lennettäessä tuntuu, että kone menee nousukiidossa ja myös laskeutumisen jälkeen rullatessa vasemmanpuolista kylkimyyryä
vaikka nokka osoittaa eteenpäin ja kuula on keskellä. Liekö syy juuri tämän pilotin istumapaikan/kamerakulman sijainnin syytä.

Havaitsin samaa probleemaa jo kolmella littunäytöllä ja tripleheadilla lennettäessä joten kaarevan visuaalin tai videotykkien aiheuttama ongelma tämä ei ole.
Jos joku on törmännyt samaiseen 'harha-aistimukseen' ja tietää miten tämän voisi korjata, olisin erittäin kiitollinen. Ainakin haluaisin tosiaan vaihtaa tuon pilotin istumapaikan.

Toinen vaihtoehto tuon sivuluisu harhan syntymiseen voi olla näkymän zoomaus väärällä tavalla. Nyt zoom on vedetty mahd. taakse, että sivunäkymistä saadaan mahd. paljon mukaan.

Onnistuuko pilotin istumapaikan siirtäminen vain virtual cockpit:ssa. Nyt käytämme 2d paneelia ilman varsinaista paneelia.

Edit:
Löyty tällänen:
Eyepoint - Move Back Ctrl + Enter
Eyepoint - Move Forward Ctrl + Backspace
Eyepoint - Move Down
(lower seat) Shift + Backspace
Eyepoint - Move Up
(raise seat) Shift + Enter
Eyepoint - Move Left Ctrl+Shift + Backspace
Eyepoint - Move Right Ctrl + Shift + Enter

Eyepoint - Reset SPACE
« Last Edit: 12.03.10, 21:17 by O-P Pietila »
akos
Former member
Re: FS2004 - pilotin 'näkökentän' valinta?
« Reply #1 on: 12.03.10, 21:20 »

Etsippäs sieltä Aircraft.cfg:stä tällainen rivi:
Code:
[Views]
eyepoint= -3.95, -0.85, 2.1
Keskimmäistä arvoa muuttamalla eyepoint liikkuu sivusuunnassa. Tämä vaikuttaa sekä Virtual Cockpittiin että 2D-näkymään.

Oskari
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: FS2004 - pilotin 'näkökentän' valinta?
« Reply #2 on: 12.03.10, 21:53 »

Etsippäs sieltä Aircraft.cfg:stä tällainen rivi:
Code:
[Views]
eyepoint= -3.95, -0.85, 2.1
Keskimmäistä arvoa muuttamalla eyepoint liikkuu sivusuunnassa. Tämä vaikuttaa sekä Virtual Cockpittiin että 2D-näkymään.

Oskari
Kiitos, osaatko antaa tähän mitään raja-arvoja tai vaikka suoraa esimerkkiarvoa? Tarkoitus olisi saada näkymä vastaamaan mahdollisimman hyvin oikeaa pilotin näkymää.
Vastaako tuo sinisellä boldaamani tätä samaa toimintoa vai onkohan tuo vain virtual cockpitin komento?

/OP
akos
Former member
Re: FS2004 - pilotin 'näkökentän' valinta?
« Reply #3 on: 13.03.10, 11:13 »

Tuo arvo on jalkoja koneen keskilinjasta, eli nolla on keskellä, miinusmerkkinen vasemmalle ja plus oikealle. Vaikutus noilla näppäinkomennoilla on sama, mutta muutokset nollautuu, kun simulaattorin käynnistää uudelleen.

Tuon viewpointin kylläkin luulisi jo konemallinnoksen tekijän asettaneen oikealle kohdalle.

Itseasiassa tämä sivuluisun tunne taitaa vierekkäinistuttavissa simulaattoreissa olla yleinen ongelma ja se johtunee visuaalin läheisyydestä. Kun luulet katsovasi suoraan eteenpäin, menosuuntaan, katsotkin itseasiassa kokoajan hieman sivuun visuaalin keskilinjasta. Istuttaessa aivan keskellä visuaalia, ei ongelmaa ole.

Havainnollistava kuva:
[ attachment removed / expired ]

Oskari
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: FS2004 - pilotin 'näkökentän' valinta?
« Reply #4 on: 13.03.10, 11:24 »

Kiitos erinomaisesta vastauksesta!
Juho Leppänen
Offline Offline

Posts: 387
Date Registered: 25.04.08

Re: FS2004 - pilotin 'näkökentän' valinta?
« Reply #5 on: 13.03.10, 14:50 »

Sotkeudunpa minäkin tähän soppaan. Olisiko tälläisella visuaalilla samaa ongelmaa?

[ attachment removed / expired ]



(Muokattu Oskarin hienosta kuvasta)
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: FS2004 - pilotin 'näkökentän' valinta?
« Reply #6 on: 13.03.10, 15:13 »

MIKissä taitaa olla näin:

Code:
[Views]
;eyepoint= -4.32, -0.85, 2.12         //default
eyepoint= -4.34, 0.0, 0.6   //working one

- Laskee persusta lähemmäs asvalttia kans. Mutta kokeilkaa itsekin ja katsokaa mikä tuntuu oikealta..

Meillähän visuaali on kohdistettu nimenomaan vasemmalle penkille koska siinä on "kollimaatiopeilit", tykillä tilanne saattaa olla eri.. Mutta kokeilkaa kanssa sitä jos sihtaatte visuaalissa ukkelin keskelle ja siirrätte simua tarpeen mukaan sivusuunnassa? Siinä saanee kokeiltua miten se muutos vaikuttaa käytännössä..?

Video näytti kyllä todella aidolta  Cool thmbup

-- T
« Last Edit: 13.03.10, 15:18 by Tuomas Kuosmanen »

Pages: [1] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1