Flight planner
BigBjörne:
Har ett litet problem när det gäller flight planner i FS.
När jag har gjort en flight planner,till och från flygplats,valt IFR,high altitude
och så vidare och sen när jag kör FMC och ska programera flighten så
får jag upp "not in database".
Vad är det för fel eller rättare sagt vad gör jag för fel?
Har provat att planera flighten via Vroute också men det blir samma svar.
Någon som har ett svar?
Björne
saabpilot:
Det är nödvändigt att veta vilken FMC du använder - PMDG eller annan ?
Generellt får du det felet för en del waypoints om AIRAC i FMC inte är uppdaterad till samma version som Vroute.
Uppdateringar till de större systemen hittar du på : http://www.navigraph.com/www/default.asp
Är det däremot ett rent inmatnngsfel, så läs i manualen för FMC:n hur du skall jobba med inmatningsproceduren.
Björn
BigBjörne:
Jag kör PMDG´s 747 och har tidigare använt Vroute,men bara för att jag hade lite strul
tidigare med att få vilken bana som jag skulle landa på tidigare under flygningen så
fick jag tipset här i ett forum att jag skulle klistra in min rutt från Vroute i FS flight planner.
För att få en "active IFR"Och det blev bättre på sätt och vis.
Har tagit hem nya afcad filer för ESSA och EHAM och skulle det va dom som spökar?
Har bara provat att flyga från dessa flygplatser sen dess,ska prova om det är samma
problem på alla ställen.
Att det skulle vara ett inmatningsfel tror jag inte för jag gör precis som det står att man ska göra.
Men man vet aldrig.
Har testat att inte blanda in Vroute utan bara planera via FS men det fungerar inte ändå.
Björne
BigBjörne:
Har äntligen hittat problemet så nu är allt frid och fröjd igen.
Björne
saabpilot:
Och ... i vad bestod problemet ?
Navigation