FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.02.20, 21:06

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Muut aiheet
| |-+  Vapaa keskustelu (Moderators: Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti)
| | |-+  Lämmintä pukkaa . . .
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Lämmintä pukkaa . . .  (Read 9761 times)
Jaakko Männistö

Date Registered: 25.10.07

Re: Lämmintä pukkaa . . .
« Reply #20 on: 28.07.13, 05:19 »

Nimenomaan . . Auringonpuoleisesta mittarista voi kyllä katsoa lämpötilan mutta se lukema on vain sen mittarin henkilökohtainen mielipide ja koska se on auringossa niin sillä on kuumempi kuin veljellään joka on talon toisella puolella. Toisen mittarin mielestä on paljon viileämpää. Varjossa oleva mittari väittää olevansa viisaampi mutta auringon puolella tosiaankin tuntuu kuumemmalta.

Aikoinaan kun näitä asioita pohdin, niin tulin siihen löpputulokseen, että aurinko saattaa lämmittää niin minua kuin mittareitakin. Toisaalta saattaa olla myös niin, että lämpömittarit lämmittävät ilmamassan ja ilmoittavat sitten vain lämmitetyn ilman lukeman.

Myös vaikuttaa se,mitä taustaa vasten mittari on ripustettu,siis jos se on auringonpaisteessa.Tumma tai musta kiviseinä tai metalli saa mittarin nousemaan älyttömiin lukemiin. Itse vartioin aina tarkkaan,että mittarin tulee olla täysin varjossa,niin lomareissulla kuin kotonakin Wink

There are no atheists in dropping airplane.
Humppakummitus
Former member
« Reply #21 on: 28.07.13, 07:45 »

Myös vaikuttaa se,mitä taustaa vasten mittari on ripustettu,siis jos se on auringonpaisteessa.Tumma tai musta kiviseinä tai metalli saa mittarin nousemaan älyttömiin lukemiin. Itse vartioin aina tarkkaan,että mittarin tulee olla täysin varjossa,niin lomareissulla kuin kotonakin Wink

Täytyy kuitenkin huomioida, että vaikka mittari on varjossa, niin se absorpoi silti heijastunutta säteilyä. Vaikutus mittarilukemaan on kesällä maksimissaan 1-2 asteen luokkaa, mikä toki on vain murto-osa suoran auringonsäteilyn vaikutukseen verrattuna. Tarkka päivälämpötilan mittaaminen on vaikeaa ilman ammattimaisia säteilysuojuksia. 
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

« Reply #22 on: 06.08.13, 06:42 »

Jos voitan lotossa niin ostan talon lapista. Vuokraan rekka-auton ja vien kaikki romuni sinne lappiin! Kaitpa siellä on keskimäärin kylmempää kuin täällä Vaasassa suomen aurinkoisimmassa kaupungissa.
Angry
Toinen vaihtoehto olisi ostaa täältä talo jossa on samanlaiset jäähdytyslaitteet kuin noissa K-Supermarketeissa. Ne onkin jokseenkin ainoita paikkoja joissa meikäläinen tuntee olevansa miellyttävässä lämpötilassa. Olisin sitten siellä jäähdytetyssä talossa koko kesän sisällä ja joskus marraskuussa voisin ehkä tulla ulos! Nythän on kyllä taas luvattu sään viilenevän rajusti mutta kokemuksieni mukaan se ei koske Vaasaa! Täällä porottaa aurinko silti lähes varmasti pilvettömältä taivaalta.
Undecided

Tarmo Kallio

Date Registered: 29.07.09

« Reply #23 on: 06.08.13, 12:02 »

Jos voitan lotossa niin ostan talon lapista. Vuokraan rekka-auton ja vien kaikki romuni sinne lappiin! Kaitpa siellä on keskimäärin kylmempää kuin täällä Vaasassa suomen aurinkoisimmassa kaupungissa.
 Angry
Toinen vaihtoehto olisi ostaa täältä talo jossa on samanlaiset jäähdytyslaitteet kuin noissa K-Supermarketeissa. Ne onkin jokseenkin ainoita paikkoja joissa meikäläinen tuntee olevansa miellyttävässä lämpötilassa. Olisin sitten siellä jäähdytetyssä talossa koko kesän sisällä ja joskus marraskuussa voisin ehkä tulla ulos! Nythän on kyllä taas luvattu sään viilenevän rajusti mutta kokemuksieni mukaan se ei koske Vaasaa! Täällä porottaa aurinko silti lähes varmasti pilvettömältä taivaalta.
 Undecided

Kohta tulee taas lunta ja pakkasta on jotain -35 astetta. Ja hytistään kylmissään.

Sitten sanotaan, että tulisi äkkiä kesä, silloin olisin tyytyväinen .  Smiley

Suomessa on onneksi vaihtelevat kelit. Siksi paras maa asua .
Jari Vanhatupa

« Reply #24 on: 06.08.13, 14:05 »

Kohta tulee taas lunta ja pakkasta on jotain -35 astetta. Ja hytistään kylmissään.

Sitten sanotaan, että tulisi äkkiä kesä, silloin olisin tyytyväinen .  Smiley

Suomessa on onneksi vaihtelevat kelit. Siksi paras maa asua .

Olen samaa mieltä! Onneksi on nuo neljä vuodenaikaa vaikka tämä kesä ottaakin niistä lujimmalle. Luulen kuitenkin, että lapissa olisi paras asua. Kylmää saisi olla, sitä en vieroksu. Moottoripyörälläkin on pakkasennätys -32 astetta.
No se siitä mutta olen monesti miettinyt olisiko pohjoismaissa vallitsevat vakaat ja rauhalliset oltavat osittain tuon sään ansiota?
Monissa kuumemmissa maissa joissa on ainainen kesä ja paahtava auringonpaiste, on jatkuvasti kaikenlaista kansanmurhaa, hulinointia ja muuta vallankaappausta. Kuumentaako aurinko ihmisten tunteet ja mielipiteet tekemään sellaista . . .

Tarmo Kallio

« Reply #25 on: 06.08.13, 14:42 »

Hanna Räihä

Date Registered: 16.07.07

« Reply #26 on: 06.08.13, 17:00 »

Niin meitä on moneen junaan. Mä oon varmaan jäänyt junan alle koska mua ei nää helteet haittaa sitten niin yhtään. Oon monta kertaa harkinnut muuttavani myös lämpimämpään, sopii monessa suhteessa itelle paremmin.
Pakkasetkin menee kun on oikea varustus, mutta auta kun alkaa noi loskakelit. Siinä pääsee aito negatiivari taas valloilleen.

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ovalila
Former member
« Reply #27 on: 06.08.13, 18:39 »

Niin meitä on moneen junaan. Mä oon varmaan jäänyt junan alle koska mua ei nää helteet haittaa sitten niin yhtään. Oon monta kertaa harkinnut muuttavani myös lämpimämpään, sopii monessa suhteessa itelle paremmin.
Pakkasetkin menee kun on oikea varustus, mutta auta kun alkaa noi loskakelit. Siinä pääsee aito negatiivari taas valloilleen.

Tervetuloa preerialle

Täällä sitä piisaa  Cool

Cheers!

Orvo
Hanna Räihä

« Reply #28 on: 06.08.13, 18:54 »

Orvo, pidä toi, mä tuun sinne sit lokakuussa Smiley

Älä koskaan lähesty härkää edestä,  hevosta takaa äläkä idioottia mistään suunnasta.

This user may use sarkasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Tumi Hämäläinen

Date Registered: 28.07.06

« Reply #29 on: 06.08.13, 19:00 »

Minä olen tuota Orvoa yrittänyt houkutella tänne Savoon Orvon "nuoruuden" maisemiin vierailulle katsomaan taistelutantereita, mutta taitaa olla Orvolle liian kylymää. Tänäänkin vaan se 24C. Eihän siinä preeriakoira tarkene.  Grin

"Pää pilvissä, jalat maassa."
Hanna Räihä

« Reply #30 on: 06.08.13, 19:12 »

hahaa. Smiley

Mä meen lokakuussa sinne katsomaan onko siellä niin lämmintä kuin se kehuu...
Käräytän sen sitten jos ei oo Wink

ovalila
Former member
« Reply #31 on: 06.08.13, 20:10 »

Ikinä en oo palellu niin paljoa kun -88 kevättalvella AuK 124 aikana Savon Prikaatissa. Silloin vannoin että en koskaan tule valittamaan että on liian kuuma. Sittemmin olen hieman modannut ja antanut itselleni luvan sanoa  "onpa lämmintä" silloin kun on yli +40C  Wink

Ja Hannalle uskallan luvata että tuskin tarvii palella vielä lokakuussakaan  Cool

Cheers!

Orvo
Jari Vanhatupa

« Reply #32 on: 03.08.14, 12:26 »

Juu . . ihan hienot kelit taas tänäkin kesänä. Vaasaan luvattu huomiseksi +31 astetta! Onneksi loma alkoi tänään, se hieman helpottaa tukalaa oloa, tai sitten ei. Toisessa työpaikassani joka on lehdenjakoa aamuyöllä on kyllä pärjäillyt kun yöllä on hieman viileämpää. Parina yönä olen jopa yrittänyt uskotella itselleni, että brrrr . .täällähän tulee vilu!
Tongue
Niissä kerrostalojen rapuissa on läpi yön tietysti kuuma kuin saunassa mutta omakotialueella on ollut ihan kiva pyöräillä raikkaassa ilmavirrassa.
Tuo juttu, että tulee kuitenkin pakosta liikuttua on helpottanut oloa paiväsaikaankin. Kannattaa siis mennä lenkille aamuyöstä, pankaa se kello soimaan vaikkapa puoli kahdelta yöllä ja sitten vaan reippailemaan.
Grin

Jukka Siirilä

Date Registered: 17.04.02

« Reply #33 on: 03.08.14, 16:22 »

Kyl mulle kelpaa nää kelit oikein mainiosti. Mukavaa kun on lämmintä.

Taitaa olla ensimmäinen kesäloma jossa olen pitänyt shortseja käytännössä koko loman ajan.

-JukSii-
Tarmo Kallio

« Reply #34 on: 04.08.14, 10:11 »

Turussa näyttää oma mittari tällä hetkellä 31,3 astetta. Auton lämpömittari näytti pari tuntia sitten tasan 30 astetta. Lämpötila on toki siitä kohonnut. Pidän auton mittaria aika luotettavana. (Vain auton liikkuessa). Anturi on apumiehen puolen peilin alapinnassa. Suora auringonvalo ei osu siihen ja ilmavirta ehkä jäähdyttää peilin.

Tähän helteeseen näköjään tottuu. Minusta tälläinen lämpötila ei ole tukalaa, vaan mukavaa Smiley
Jari Vanhatupa

« Reply #35 on: 04.08.14, 18:16 »

Heh!  Jes! laugh

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/kuvat-vaasassa-rajuja-ukkoskuuroja-ja-uskomaton-lampotilan-romahdus/3568266

Meikäläinen oli aivan onnesta soikeena. Siellä sataa rakeita! Siellä sataa jäätä taivaalta . . . jäätä, jäätä, mikä ihana viileys! Myräkkä tuli kuin tyhjästä, vettä satoi joka suunnasta. Oikeastaan se ei edes näyttänyt sateelta vaan ennemminkin siltä kuin vettä olisi kaadettu maahan jostain valtavasta saavista.

Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1