FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.09.17, 12:07

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä - ongelma ratkaistu 5.5.
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 ... 6 Reply Print
Author Topic: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä - ongelma ratkaistu 5.5.  (Read 9665 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä - ongelma ratkaistu 5.5.
« on: 15.03.10, 13:26 »

Hei,

Olemme suunnitelleet, että voisimme päivittää simulaattorimme visuaalia asteen realistisemmaksi, kaupallisen Frasca-simulaattorin suuntaan.
Näissähän näkyy siipien etureunat ja streevat visuaalin reunoilla. Virtual cockpit:ssa olisi mahdollista ottaa käyttöön myös propelli mikä toisi
taas lisää realistisuutta. Käytössämme on tällä hetkellä Flight 1 Cessna 172 lentomalli.

Kysymykseni kuuluukin; osaisiko joku tehdä meille sellaisen karsitun virtual cockpitin missä ei näkyisi ollenkaan mittaritauluja, ovia yms. koneen sisäosia
vaan ainoastaan propelli keskellä ja siiven etureunat ja siipituet (streevat).
Ainakin alla olevassa videossa nuo jäljelle kaivatut osat näkyvät hyvin.

http://www.youtube.com/watch?v=5x9pLrylENw

Tällä videolla näkyy hyvin mitä ajamme takaa:
http://www.frasca.com/mediaclips/TV220-Disp_Enclosure.3MB.wmv

http://www.epicflightacademy.com/UserFiles/Image/completetruflt.jpg

http://www.epicflightacademy.com/UserFiles/Image/fleettruefltext.png

« Last Edit: 06.05.11, 11:41 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #1 on: 14.04.10, 13:42 »

Apuja yllä olevaan kaivataan edelleen, mutta mieleeni tuli seuraava ajatus:
voisiko tuon potkurin ja streevat luoda virtual cockpitin sijaan 2d näkymään?
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #2 on: 16.04.10, 06:31 »

Teillä kun tuo Cessna simulaattori on kuitenkin ikäänkuin . . . yksi maailman pisimmälle vietyjä, harraste-voimin tehdyistä . . . niin, mielestäni olisi ihan perusteltua yrittää ottaa yhteyttä Flight1 Cessnan tekijä tiimin jäseniin ja kysyä, josko he voisivat tehdä "tilaustyönä" yksi kpl. hieman erilainen virtual cokpit toteutus.

Mielestäni heille olisi tälläisestä projektista myös hyötyä pr-mielessä, sillä jos Flight1 Cessnasta olisi saatavana tälläinen erikois versio, vaativaan simulaattori käyttöön ja simulaattorien rakentelijat sitä alkaisivat ympäri maailman käyttää, niin voisiko sitä enään parempaa tunnustusta työlleen saada.

Kaikki tuo edellyttäisi tietysti sitä, että Fligt1 Cessnan tekijät ovat vielä touhussa senverran mukana, että muistaisivat kuinka koneita mallinnetaan ja G-Maxia käytetään. Tuollainen erikois ohjaamo voisi olla sitten vaikkapa Flight1 sivustolta saatava ilmainen tai maksullinen uppdate.
Smiley

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #3 on: 16.04.10, 11:20 »

Loistava idea. Lähetän heti mailia. =)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #4 on: 20.04.10, 06:39 »

Moi,

Olen selvittänyt tätä "special" virtual cockpit asiaa. Mallin valmistajalta, Flight 1:ltä en ole tikettiini vastausta saanut, mutta Avsim-forumin kautta osattiin kertoa seuraavaa:

"If the F1 C172 model has two .mdl files, one for the exterior and another for the interior, then it can indeed be done, even without source files of any kind whatever.

You would need to at least create an "empty model" in order for the VC View to again become active/selectable.

"You could use GMax (free on the FSX Deluxe DVD#1) and the FSX SDK to create a set of props (still, slow and blurred), and the wings/struts you wished to see."


Löytyisikö täältä Gmax/SDK koodaria joka voisi tuollaisen "tyhjän" virtual cockpitin tehdä. Mallissa pitäisi olla vain potkuri, siipien tukistreevat ja siiven etureunat. Potkurista tuossa yllä neuvotaan tekemään kolme eri versiota, eli pysähtynyt, hidas ja blurrattu.

Olen valmis maksamaan työstä tekijälle kohtuullisen rahallisen korvauksen.
robots@jippii.fi
« Last Edit: 20.04.10, 06:44 by O-P Pietila »
Juha Hepokangas
Offline Offline

Posts: 2752
Date Registered: 04.07.01

WWW
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #5 on: 20.04.10, 17:16 »

Avsimista löytyy muuten tuore Yakovlev Yak-18T, jossa on mallinnettu pyörivä propelli myös 2D-ohjaamoon. Paketin nimi on "yakovlev_yak-18t.zip".

"There's a special place I'd like to fly
Right by the moon
In the velvet darkness of the sky"

"Why drive a car when you can pilot a Saab?"

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #6 on: 20.04.10, 19:49 »

Tämän verran on taas tänään selvinnyt:
in FS2004 both the exterior model and the interior model are in one compiled .mdl file.
The only remaining option would be to hex edit your single .mdl file to toggle "off" the VC drawing, leaving an unobstructed view in the "VC View" mode.


Löytyisikö tälläiseen apuja? Pystyisikö esim. tuon Juhan yllä mainitseman paketin avaamaan ja katsomaan miten potkuri on toteutettu 2D paneeliin?

2D sivunäkymiin nuo siiven tuet ja johtoreunat lienee helpommin toteutettavissa, kun näissä ei ole mitään animoituja osio, tähän tyyliin:
http://forums.flightsim.com/vbfs/attachment.php?attachmentid=46435&stc=1&d=1255388119

tähän tapaan:
http://images3.jetphotos.net/img/2/5/5/0/13824_1160617055.jpg
« Last Edit: 20.04.10, 19:55 by O-P Pietila »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #7 on: 21.04.10, 10:01 »

Senverran mielenkiintoinen aihe, että pitäähän tähän jotain koheltaa sekaan . . . Smiley

Kokeilin muokata tuota default Cessnan Vc-cokpittiä ja tälläinen oli tulos. Sisustus hävisi ja ropelli vain jäi tuohon nokalle pyörimään. Jätin nuo mittarit tuohon, että näkee mistä on kysymys. Ne saa pois kun muokkaa panel cfg:tä.

Eli tuossa muutin koko vc-cokpitin tekstuuri setin läpinäkyväksi. Siinä sitten kyllä hävisi myös se siipinäkymä ja 2-D näkymästä ikkunanpokat. Kuinkas noita sisustuksen osia saisi läpinäkyviksi vähän valikoidummin, että jäisi vaikkapa ne siivet vc-cocpitissä näkymään?

[ attachment removed / expired ]

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #8 on: 21.04.10, 11:03 »

Senverran mielenkiintoinen aihe, että pitäähän tähän jotain koheltaa sekaan . . . Smiley

Kokeilin muokata tuota default Cessnan Vc-cokpittiä ja tälläinen oli tulos. Sisustus hävisi ja ropelli vain jäi tuohon nokalle pyörimään. Jätin nuo mittarit tuohon, että näkee mistä on kysymys. Ne saa pois kun muokkaa panel cfg:tä.

Eli tuossa muutin koko vc-cokpitin tekstuuri setin läpinäkyväksi. Siinä sitten kyllä hävisi myös se siipinäkymä ja 2-D näkymästä ikkunanpokat. Kuinkas noita sisustuksen osia saisi läpinäkyviksi vähän valikoidummin, että jäisi vaikkapa ne siivet vc-cocpitissä näkymään?

Wau.. Jos maisemaa zoomaa taaksepäin niin, että mukaan tulee lisää sivunäkymää, pieneneekö myös propellin halkaisija? EDIT: ylläoleva malli on siis FS2004:lle
« Last Edit: 21.04.10, 19:42 by Ilkka Portti »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #9 on: 21.04.10, 14:38 »

Tuossa vielä pari kuvaa eri zoomilla ja starttihetkellä, jolloin lavat erottuvat paremmin. Zoomattu näkymää kauemmas hiiren rullasta. Pysähtynyttä lapaa ei näy koska ne muuttuivat tässä tapauksessa läpinäkyviksi muiden Vc-tekstuureiden mukana.
Eli tarve olisi saada valikoitua tarkemmin mikä menee läpinäkyväksi ja mikä ei . . .
 Smiley

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #10 on: 21.04.10, 14:48 »

Yksi juttu mikä tässä askarruttaa on tuo propellin halkaisija ja zoomin vaikutus. Triplehead venyttää kuvan yhdeksi levennetyksi maisemaksi.
Olisi erittäin mielenkiintoista päästä testaamaan tätä isolla kaarella ja näillä modaamillasi default-cessnan konemallilla.
Pystyyköhän tuon potkurin halkaisijan kokoon vaikuttamaan...
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #11 on: 21.04.10, 15:01 »

Aivan . . . odotellaan vielä jos joku osaavampi antaa vähän vinkkejä kuinka tuosta Vc-tekstuuri setistä saisi jotenkin säästettyä vaikkapa nuo pysähtyneet lavat ja esim siivet, niin etteivät ne muuttuisi näkymättömiksi. Tuossa em. esimerkissä muutin koko setin Alpha kanavan mustaksi.
« Last Edit: 22.04.10, 05:31 by Jari Vanhatupa »

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #12 on: 23.04.10, 21:10 »

Tuhertelin aikani kuluksi todella nopean Windows Paint räpellyksen 2D paneelin sivunäkymästä. Eikö tuon oven karmit saa 2D paneelista pois vaan maalaamalla ei halutut alueet tuolla mustalla:

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]


Virtual cockpitilla ei saa 225 asteen kaarevaa kuvaa (5 x ikkunoituja maisemanäyttöjä)  joten seuraava ja viimeinen ongelma on löytää apua potkurin suunnitteluun Virtual Cockpitin sijaan keskimmäiselle 2D paneelille.
« Last Edit: 24.04.10, 06:23 by O-P Pietila »
Tuomas Kuosmanen
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #13 on: 26.04.10, 19:18 »

Virtual cockpitilla ei saa 225 asteen kaarevaa kuvaa (5 x ikkunoituja maisemanäyttöjä)  joten seuraava ja viimeinen ongelma on löytää apua potkurin suunnitteluun Virtual Cockpitin sijaan keskimmäiselle 2D paneelille.

Voisko se keskimmäinen olla vcockpit-moodissa, eiks niissä kuitenkin ole samanlainen perspektiivi? Muut sit 2d-näkymiä?

//T

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #14 on: 27.04.10, 11:47 »

Voisko se keskimmäinen olla vcockpit-moodissa, eiks niissä kuitenkin ole samanlainen perspektiivi? Muut sit 2d-näkymiä?

//T
2D cockpit animoidulla potkurilla ja sivunäkymien siivillä on jo työn alla. Apu löytyi niinkin läheltä kuin etelä-Afrikasta.  Wink
Samalla lähti käyntiin tietokoneen päivitys FSX:n päälle.
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #15 on: 08.05.10, 06:29 »

Aivan . . . odotellaan vielä jos joku osaavampi antaa vähän vinkkejä kuinka tuosta Vc-tekstuuri setistä saisi jotenkin säästettyä vaikkapa nuo pysähtyneet lavat ja esim siivet, niin etteivät ne muuttuisi näkymättömiksi. Tuossa em. esimerkissä muutin koko setin Alpha kanavan mustaksi.


Terve

Löytyisikö ohjeita, kuinka alpha-kanavan muutos tehdään. Mitä työkaluja tarvitaan ja mitä tiedostoja on tarpeen muokata?

-Samu

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #16 on: 09.05.10, 05:50 »

Terve

Löytyisikö ohjeita, kuinka alpha-kanavan muutos tehdään. Mitä työkaluja tarvitaan ja mitä tiedostoja on tarpeen muokata?

-Samu

Minä olen säädellyt Alpha kanavaa Hiltusen ja Maliniemen antamien pikkuvinkkien mukaan Linkki: http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,92915.msg1163125.html#msg1163125

Sinänsä se on ollut sellaista kokeilua tyyliin: Oho! Eiku! Mitä nyt tapahtui? . . . Mustaksi vai valkoiseksi? Äh, ei tuu mitään, pitää koittaa eri järjestyksessä jne.
 Tongue
Varmaan olisi kyllä tarvetta selkeään ja perusteellisempaan opastukseen, niinkuin Samu tuossa toivoo. Minulla on epäselvää esimerkiksi se "Alpha musta" onko se jotenkin erilainen kuin photoshopin perus musta?
 Smiley


akos
Former member
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #17 on: 09.05.10, 11:58 »

Varmaan olisi kyllä tarvetta selkeään ja perusteellisempaan opastukseen, niinkuin Samu tuossa toivoo. Minulla on epäselvää esimerkiksi se "Alpha musta" onko se jotenkin erilainen kuin photoshopin perus musta?
Alphakanava on harmaasävyinen kuva, jossa täysin musta on 0(,0,0) ja täysin valkoinen 255(,255,255). Mitä valkoisempi jokin kanavan pikseli on, sitä vähemmän siitä näkee läpi. Sellaista kuin Alpha musta -väriä ei ole olemassakaan, vaan Mikko tarkoitti "Alpha mustaksi" -lausahduksellaan, että väritä alphakanava kokonaan mustaksi.

Simulaattori käyttää alphakanavaa joskus myös tekstuurien pintakiillon esittämiseen -> valkoinen = ei kiillä, musta = kiiltää kun pa... Grin

Oskari
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #18 on: 09.05.10, 20:29 »

Luulen päässeeni jäljille, mutta en kuitenkaan perille. Kertokaas missä menee vikaan:

1) dxtbmp -ohjelmalla pystyn avaamaan VC:n (?) tekstuuritiedostoja, esim.  C172_2_C.dds
2) Valikosta alpha -> send alpha to editor, pääsen muokkaamaan harmaasävykuvaa, jossa sävyn pitäisi määrätä läpinäkyvyyden asteen.
3) Maalaan koko kuvan mustaksi, tallennan ja suljen editorin
4) dxtbmp:ssä valitsen alpha-> refresh alpha
5) Alpha channel ikkuna yläkulmassa muuttuu valkoisesta mustaksi, preview->transparency antaa harmaan shakkilaudan, eli läpinäkyvyys pitäisi tähän saakka toimia
6) Valitsen save as.. ja tiedostolle nimeksi mitä tahansa, tiedostomuodoksi alkuperäinen muoto

Kun sitten suljen dxtbmp:n ja avaan juuri tallennetun tiedoston uudelleen, niin alpha kanava on edelleen valkoinen. Paitsi jos alkuperäinen muoto oli DXT1, jolloin alpha-kanava on musta, samoin koko kuva. VC:ssä tekstuurit näkyvät tällöin myös mustana.

Export/Import alpha-menetelmällä tulos on sama.

Samu

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #19 on: 10.05.10, 10:53 »

Onnistuin viimein tallentamaan alpha-kanavan. Jostain syystä kanava piti ensin luoda, sitten muokata, ja sen jälkeen tallentaminen onnistui. Siitä vaan ei ollut apua kuitenkaan, alpha-kanavalla ei tunnu olevan vc tekstuureihin vaikutusta. Ulkopuolisen tekstuurin kiiltoa pystyin alphalla muokkaamaan, ja bitmappien editointi onnistui myös.

Tulin sitten vasta ajatelleeksi, että Jarin kuvat taisivat oll FS9:stä? Minä taas yritän muokata fsx:n tekstuureja, jotka ehkä toimivat toisin?

Samu

Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
Pages: [1] 2 3 ... 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1