FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.09.17, 17:16

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä - ongelma ratkaistu 5.5.
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print
Author Topic: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä - ongelma ratkaistu 5.5.  (Read 9653 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #20 on: 10.05.10, 13:12 »

Aivan . .  ne ovat Fs9:stä ja saattavat nuo käytännöt olla erilaisia kuin Fsx:ssä. Laitan tähän silti tälläisen selostuksen kuinka sain näkymättömiksi nuo VC-tekstuurit Cessnasta. Ehkä saat niistä jotain tiedonmuruja irti, tai ehkä niistä on hyötyä jollekin toiselle.
Laittakaa silti joku Samulle tietoa noista Fsx:n käytännöistä, vaikka minä tässä näitä "pelle Peloton" kokeiluja selostankin.
Undecided
1. Avaan Cessnan vc-cokpit tekstuurit " c172_c.bmp" DXTBmp:ssä
2. Valikosta "send alpha to editor" jolloin aukeaa photoshop ja siinä trans.bmp niminen täysin valkea ruutu.
3. Maalaan sen mustaksi ja valitsen photarin valikosta "save"
4. Menen DXTBm:pehen ja valitsen "Refresh alpha" jolloin se pieni alpha ruutu muuttuu mustaksi.
5. Valitsen "save" ei siis "SaveAS" jolloin aukeaa Save Extended Bitmap ruutu, josta valitsen tiedostomuodoksiDXT3 ja painan tallenna. Tiedosto tallentuu simuun Bmp päätteisenä alkuperäisen tilalle.
6. Avaan simun ja menen katsomaan Cessnaa . . . sen virtual cokpit on muuttunut läpinäkyväksi, kaikki paitsi mittarit on hävinneet.
7. Jos nyt avaan tuon muokkaamani "c172_c.bmp" tiedoston uudelleen DXTBmp:ssä niin se alpha ruutu on valkoinen!
Silti tekstuurit ovat nyt läpinäkyviä . . . miksi on noin, sitä en osaa sanoa.

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #21 on: 10.05.10, 18:47 »

nyt kun vauhtiin pääsitte niin ratkaiskaa samalla miten virtual cockpitin propelli jää moottorin sammuttamisen jälkeen näkyviin.
Nyt se tuossa testiversiossa katoaa, kun moottorin sammuttaa.

Toinen mielenkiintoinen juttu olisi se, miten vai osan virtual cockpitin näkymästä voisi säilyttää. Näin voisi ovet yms. turhat sivunäkymät
poistaa ja rakentaa tilalle vaan siivet ja näiden tukitangot. 2D cockpitissa tuo on helppoa, kunhan muokkaa sivunäkymän kuvaa, mutta
2D cockpitiin ei sitten helpolla saakaan tuota propellia.
akos
Former member
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #22 on: 10.05.10, 21:07 »

nyt kun vauhtiin pääsitte niin ratkaiskaa samalla miten virtual cockpitin propelli jää moottorin sammuttamisen jälkeen näkyviin.
Nyt se tuossa testiversiossa katoaa, kun moottorin sammuttaa.

Toinen mielenkiintoinen juttu olisi se, miten vai osan virtual cockpitin näkymästä voisi säilyttää. Näin voisi ovet yms. turhat sivunäkymät
poistaa ja rakentaa tilalle vaan siivet ja näiden tukitangot. 2D cockpitissa tuo on helppoa, kunhan muokkaa sivunäkymän kuvaa, mutta
2D cockpitiin ei sitten helpolla saakaan tuota propellia.
Alphakanava voi olla myös muuta, kuin pelkästään musta tai valkoinen. Siitä voi esim. värittää vain osan mustaksi, jolloin kaikki valkoiset kohdat jäävät tekstuurista näkyviin.

Kokeile tehdä näin:
1) Avaa c172_c.bmp-tiedosto DXTBmp:llä ja tallenna siitä kopio 24-bittisenä bittikarttana, jotta saat sen auki esim. Paintissa.
2) Avaa kopio kuvankäsittelyohjelmalla ja väritä mahdolllisimman tarkasti kaikki näkyville jäävät osat valkoisella värillä, muuten koko kuva kokonaan mustaksi.
3) Tallenna muutokset ja avaa c172_c.bmp uudelleen DXTBmp:hen ja klikkaa oikean reunan pienen Alpha Channel -kuvan alapuolelta ensimmäistä kuvaketta, eli Import Alpha Channel.
4) Etsi muokkaamasi VC-tekstuurin kopio ja klikkaa Avaa. Tekemäsi kuva tulee tekstuurin alphakanavaksi.
5) Tallenna c172_c.bmp vanhan päälle DXT3-bittikarttana. Nyt pitäisi toimia.

Vielä kun poistaa kaikki [VCockpitXX]-osiot Panel.cfg:stä, niin mittaritkin lähtee. Muistakaahan varmuuskopiot siltä varalta, että tulee katumapäälle. Wink

Oskari
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #23 on: 11.05.10, 05:31 »

Kappas mokomaa . . . tuohan toimii hienosti! Kyllä Oskari hallitsee nämä systeemit . . . jätin siivet ja mittarit näkyviin ja poistin muun. Smiley

Edit: Se potkurinlapa on myös siellä Vc-tekstuuri-setissä. Siellä on vain yksi lapa ja jos senkin maalaa valkoisella, niin näkyy kolme lapaa kun moottorin on pysäyttänyt. Kokeilin tuota pikaisesti Cessna 182:sella. Ikävä kyllä en kerennyt laittaa kuvaa tänne, kun työt rupesivat painamaan päälle.
[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 11.05.10, 07:46 by Jari Vanhatupa »

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #24 on: 11.05.10, 15:21 »

Oli tuossa vähän aikaa, niin koitin laittaa nuo siipituetkin näkymään . . . tuossa myös pari kuvaa siitä pysähtyneestä potkurista. Smiley

[ attachment removed ]

[ attachment removed ]

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #25 on: 11.05.10, 15:48 »

Jumaleisson jätkät.. ihan superhienon näköinen modaus..  thmbup thmbup
Tätä pitäisi päästä kokeilemaan mahdollisimman pian. Voisin testata tätä tykeillä ja kaarella ja ottaa kuvia sitten.
Nyt kun on tuo aito nokkapalakin niin tuo propelli olisi tosi hieno lisä siihen.

Onkohan potkurin kokoa/ halkaisijaa mahdollista kasvattaa muuten kuin zoom-asetuksella eteen/taakse?
Tarvittaessa jopa ylisuureksi ja sitten kun zoom on taakse tapissa niin potkuri olisikin oikean kokoinen.

Matrox tripleheadilla yleensä zoomataan mahd. taakse, että saadaan enemmän sivunäkymää kaarelle. Samalla myös potkurin koko pienenee.

Zoom-taakse toiminnolla on myös toinen mahdollinen huono puoli mikä näkyy Jarin yllä olevassa kuvassakin, eli kun zoomaa kuvaa
taakse, siirtyvät siivet ja siipituet liiaksi kuvan keskelle. Voisikohan tuota koko siipitukea ja siiven paikka siirtää taaksepäin niin, että siitä näkyisi vain etureuna?
vrt. nämä Frascan siivet ja tuet:
http://www.epicflightacademy.com/UserFiles/Image/completetruflt.jpg

http://www.epicflightacademy.com/UserFiles/Image/fleettruefltext.png

Yllä olevat kysymykset ovat silti puhtaasti spekulointia ja mahdolliset ison kaaren muutostarpeet selviävät vain käytännössä, mutta jo tässä vaiheessa
ei voi kuin ihmetellä tätä osaamisen tasoa täällä foorumilla..  Smiley

Samainen modaus ilmeisesti olisi mahdollinen myös Flight1:n C172 malliin?
« Last Edit: 11.05.10, 16:34 by O-P Pietila »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #26 on: 12.05.10, 06:00 »

Juu . . kiitos, kiitos, tuskin olisin tuota saanut väsättyä ilman Oskarin neuvoja. Pistän tuon testiversion tulemaan, niin voitte kokeilla.
Pitää koittaa silloin, tällöin miettiä noita muita ehdottamiasi parannuksia . . . .
Smiley

Samu Mäntyniemi
Offline Offline

Posts: 282
Date Registered: 08.05.10

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #27 on: 12.05.10, 17:18 »

Hienoa työtä!

Juuri tuollainen muokkaus olisi tavoitteena myös FSX:n vakio cessnalle. FS9 konstit eivät ainakaan minun käsissäni tunnu tuottavan haluttua lopputulosta. Olisiko tähän kenelläkään ideoita? Jos tekstuureiden muokkaus ei onnistu, niin ilmeisesti pitäisi osata tehdä jotain tiedostolle "cessna172sp_interior.mdl"?

Samu



Osallistu maiseman luontiin:
1) http://www.youtube.com/watch?v=Q6CNXmmUaB4
2) http://osm2xp.com/

X-Plane 10 :
Vasen    : AMD Phenom II x4 965@3.74GHz/8GB/HD6970 22"/Win 7 Ultimate 64
Oikea     : i7 980x @4.6GHz /12GB/HD6970/22"+2x15"/Win 7 Ultimate 64
Keskellä : i7 2600K @4.5GHz /8GB/HD6970/22"/Win 7 Ultimate 64
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #28 on: 08.06.10, 19:34 »

Flight 1:n C172 kansiorakenteesta löytyy myös 2D paneelin sivukuvasta siipi ja oven karmit.
Voisiko joku ystävällisesti kertoa löytyykö myös FS2004:n default C172:sta tai C182:sta vastaavat 2D kuvat ja jos niin missä nämä sijaitsevat kyseisen koneen kansio/tiedostorakenteessa?

Vai onko niin, että tälläiset 2D siipi/ovigrafiikat on tehty vain kaupallisiin paketteihin lisäherkkuna. Harmi, että koneellani ei ole fs2004:sta asennettuna, että voisin asian tarkistaa.  Undecided
Vai onko Microsoft pakannut kyseiset kuvat niin, että niitä ei pääse muokkamaan.

F1:n paketissa nämä löytyvät BMP-kuvina Panel-kansiosta:

[ attachment removed / expired ]

« Last Edit: 08.06.10, 19:39 by O-P Pietila »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #29 on: 09.06.10, 05:37 »

Näyttää siltä, että ne ovat samassa setissä kuin virtuaali cokpitinkin texturet, eli siinä c182_cbmp:ssä. Tuossa C182:sessa jonka vc-cokpitin tein näkymättömäksi niin . . . ne 2-D sivunäkymät  ja takanäkymä hävisivät sitten siinä samalla myös . . .
Ilmeisesti noissa default koneissa on pyritty tekemään sellainen ratkaisu joka veisi mahdollisimman vähän muistitilaa, kun taas kaupallisissa koneissa voidaan sitten retostella kaikilla herkuilla.
 Smiley

Edit: Se siipi on siellä setissä kokonaisena ja ikkunanpokat erikseen. Eli tuo näkymä jossa näkyy siivet ja potkuri, niin siinä häivytin muut paitsi siiven, tukitangon ja potkurin lavan. Lapoja on vain yksi vaikka se näkyykin kolmena.

Tuo Vc-cokpit näkymä missä on siivet säästetty , niin sen pitäisi säästää ne myös 2-näkymässä . . pahus kun en kerkeä kokeilemaan kun työt painaa päälle, mutta testaan kun ehdin.

« Last Edit: 09.06.10, 05:54 by Jari Vanhatupa »

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #30 on: 09.06.10, 05:59 »

Näyttää siltä, että ne ovat samassa setissä kuin virtuaali cokpitinkin texturet, eli siinä c182_cbmp:ssä.

Ei, vaan niitä ei ole olemassakaan. Niissä "2D-sivunäkymissä" näkyy 3D-mallin siivet/seinät...

Quote
Ilmeisesti noissa default koneissa on pyritty tekemään sellainen ratkaisu joka veisi mahdollisimman vähän muistitilaa, kun taas kaupallisissa koneissa voidaan sitten retostella kaikilla herkuilla.

Oikeastaan ei. Ne 2D sivunäkymä bitmapit ovat muinaisjäänne vielä aiempien simuversioiden, kuin FS2004:n ajoilta. Eli ajalta ennen virtual cockpitteja. Silloin, kun simu ei osannut näyttää 3D-mallin osia 2D-näkymissä. Ja miksikö M$ sitten jätti nuo 2D-bitmapit pois? Siksi, että 3D-mallissa on liikkuvat osat, kuten siivekkeet ja laipat, joita ei 2D-bittikartalla ollut Smiley

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #31 on: 09.06.10, 07:03 »

Kiitos tiedosta. Ratkaisuksi meidän tapauksessamme jää sitten se, että käytetään '2D' näkymän sivukuvia ja etuviistokuvia siivistä F1-paketissa ja
etunäkymä olisi VC näkymä missä vain propelli. Jarille lähetinkin jo kyselyä taipuisiko F1 Virtual Cockpit samanlaiseen modaukseen, kun default C182:n VC.

Jos siis default-paketin koneet nappaavat 2D näkymässä siipikuvat yms. Virtual Cockpitin puolelta, ainoa vaihtoehto on käyttää pakettia missä nämä on erikseen piirretty myös bittikarttamuodossa, esim. juuri tuo F1 Cessna. Tällöin Virtual Cockpitin puolelta voi poistaa siipinäkymät kokonaan ja jättää ainoastaan propellin näkyviin. Virtual cockpitistahan ei tarvita kuin etukuva.
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #32 on: 09.06.10, 07:43 »

Jarille lähetinkin jo kyselyä taipuisiko F1 Virtual Cockpit samanlaiseen modaukseen, kun default C182:n VC.

Hmmm . . pitäisi varmaan pistää ko. kone tilaukseen, jos meinaan tämän kanssa touhuta . . .  Grin

Tuli tuossa yllättäen aikaa niin otin vielä joitaikin kuvia jos jotakuta kiinnostaa . . . 

Tässä 2-D defunäkymä C182. Vasen ja oikea, näkymässä on ikkunankarmit mukana.

[ attachment removed / expired ]

Muokattu vasen puoli 2-D näkymästä sivulle ja etuviistoon. Ikkunankarmit ovat poissa.

[ attachment removed / expired ]

Muokattu oikea puoli 2-D näkymästä etuviistoon ja sivulle.

[ attachment removed / expired ]

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #33 on: 09.06.10, 09:24 »

Vaikuttaisi siltä, että meillä ei vain ole ollut tuossa muokatussa virtual cockpitissa kohdistukset/zoom oikealla asetuksella. Tuossahan tuo sivunäkymä ja etuviisto asettuvat tosi nätisti yhteen.

- Mitä zoom-asetusta tuossa on käytetty?
- Kohdistitko ikkunat vain silmämääräisesti yokella vai muutitko jotain koordinaatteja tms. panel.cfg:stä tai .flt tiedostoista.?
- Toimiko tuo 2d-näkymä jo nyt olemassa olevalla muokatulla versiolla vai teitkö jotain lisämuutoksia saadaksesi 2d näkymän näyttämään tuolta?

Näyttäisi siltä, että meillä ei vain ole ollut ikkunat kohdistettuna oikein: (meidän kuvassamme virtual cockpit ja Jarin kuvassa 2D)
http://www.lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/Visual+system+testing/visuaalitesti+014.jpg
« Last Edit: 09.06.10, 09:30 by O-P Pietila »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #34 on: 09.06.10, 14:19 »

Quote
- Mitä zoom-asetusta tuossa on käytetty?

Zoom asetus on "normaali" eli se 1.00 eli ei ole miinusta taikka plussaa . .

Quote
- Kohdistitko ikkunat vain silmämääräisesti yokella vai muutitko jotain koordinaatteja tms. panel.cfg:stä tai .flt tiedostoista.?

Ihan normaalisti vain. En muuttanut koordinantteja mistään. Eli nuo on tavallisia kuvankaappauksia sivu ja etuviistonäkymistä jotka sitten laitoin rinnakkain photoshopissa sellaisenaan. Eli eivät ole kahdelta näytöltä eivätkä kahdesta yhtäaikaa auki olevasta ikkunasta.

Quote
- Toimiko tuo 2d-näkymä jo nyt olemassa olevalla muokatulla versiolla vai teitkö jotain lisämuutoksia saadaksesi 2d näkymän näyttämään tuolta?

Juu toimii sillä samalla minkä laitoin sinullekin testattavaksi. Eli se versio jossa on ropelli ja siivet.


« Last Edit: 09.06.10, 15:05 by Jari Vanhatupa »

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #35 on: 09.06.10, 19:09 »

Roger that. Testailen perjantaina ja lähetän sitten kuvia.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #36 on: 20.06.10, 18:47 »

Nyt kun virtual cockpitia ei saatu toimimaan kaarevan ruudun kanssa ja useammalla ikkunalla tuli mieleemme tälläinen toinen lähestymistapa siipien mallintamisessa.

1. varmuuskopioidaan alkuperäinen mainpanel.cfg tiedosto.

2. Otetaan tavallinen F1 Cessnan mittaripaneelin kuva ja venytetään se koko ruudun kokoiseksi ikkunaksi.

3. poistetaan gauget yms. liikkuvat paneelin osat niin, että jäljelle jää vain mittaripaneelin bmp-kuva.

4. Muokataan kuvaa niin, että mittaripaneelin tilalla olisikin suurimmaksi osaksi mustaa maskiväriä ja paneelin reunoilla olisi leveyssuunnassa lytistetyt siipien kuvat.
Lytistys sen takia, että kun mittaripaneeli venyy leveäksi, koko visuaalikaaren kattavaksi kuvaksi, venytetyssä kuvassa siivet olisivatkin oikean kokoiset.



[ attachment removed / expired ]

Voisiko tälläinen mielestänne toimia? Kuvan voisi myös undockata omaksi ikkunakseen, koska suurin osa muokatusta kuvasta on läpinäkyvää mustaa.

Miten tälläisestä kuvasta saisi myös gauget pois?
Hyvä juttu tässä ratkaisussa on, että siipien kokohan ei muutu zoom-asetusta muutettaessa vaan vain maisema zoomautuu.
Pitää varmaan ainakin testata niin, että ottaa ensin talteen tuon alkuperäisen F1 Cessnan mainpanel.cfg tiedoston ja korvaa sen tälläisellä muokatulla.
« Last Edit: 21.06.10, 05:17 by O-P Pietila »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #37 on: 21.06.10, 12:38 »

Kun tuon 2-D paneelin "mustaa" niin nuo mittari-gauget jäävät näkyviin. Ne saa pois panel cfg:tä muokkaamalla. Leikkaa Window00:n (mainpanel) alta kaikki 20 gaugea pois, sekä Window04:n alta kompassin gauge pois. Silloin on näkyvissä vain "tyhjää" . . . . . muista ensin tallentaa alkuperäiset johonkin varmaan paikkaan.

[ attachment removed / expired ]

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu virtual cockpit - apuja kaivataan
« Reply #38 on: 21.06.10, 12:57 »


Tässä ensimmäinen muokattu testiversio mainpanel.cfg tiedostosta:

[ attachment removed / expired ]

kun kuvaa lytistetään ja venytetään kaarevalle visuaalille, tapahtuu seuraavaa, eli siipien kuvan suhden palaa normaaliksi.

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 22.06.10, 05:39 by O-P Pietila »
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #39 on: 21.06.10, 18:16 »

Tadaa.. Jarin ohjeiden mukaisesti panel.cfg tiedostosta poistettiin mittarit ja alkuperäinen mainpanel.bmp kuvatiedosto käsiteltiin uudelleen.
Tässä ensimmäinen testitulos kotikoneen näytöltä. Lopullisessa visuaalikaaressa maisema skaalautuu paremmin suhteessa siipiin.

Pitää vielä rajata siivet paremmin, mutta konsepti näyttäisi toimivan. Kiitos paljon avusta!  thmbup

[ attachment removed / expired ]
Pages: 1 [2] 3 4 ... 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1