FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
22.07.17, 10:46

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä - ongelma ratkaistu 5.5.
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] 4 5 6 Reply Print
Author Topic: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä - ongelma ratkaistu 5.5.  (Read 9548 times)
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #40 on: 22.06.10, 11:57 »

Tässä pari testikuvaa lopullisesta simu-tilasta. Aika päräyttävän hieno lisä simuun.  Smiley Kiitos foorumin neuvojen, tämä saatiin nyt toteutettua.

Maiseman horisontissa näkyvä porrastus on visuaalikaaren ja väliaikaisen valkoisen rakennuspaperin raja. Olemme lähiaikoina laajentamassa visuaalikaaren leveyttä kattamaan 180"-astetta. Paperit ajavat nyt väliaikaisesti tämän jatkopalavan virkaa.

Myös siipien tukikaarien maskivärin rajoja pitää vielä vähän viilata. Kuvissa siipien rajoissa ja tukitangoissa näkyy vielä vähän rosoisuutta.

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

http://lentosimulaattori.1g.fi/kuvat/new+simroom/siivet2d+008.avi
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #41 on: 22.06.10, 14:43 »

Hyvältä näyttää! Todella aidon näköistä! Aika loistava idea tuo teidän siipikuvien litistäminen ja sitten normaaliksi palauttaminen visuaalikaarella!
thmbup
Mitenkäs tuossa suoraan eteenpäin katsottaessa, olisiko siinä "paneelin" suhteet suunnilleen normaalit jos siihen laittaisi vaikkapa sen potkurin?

Aivan tuolla ketjun alkupäässä Juha Hepokangas antoi vinkin Avsimistä löytyvästä Yak18T koneesta, jossa propelli näkyy 2-D näkymässä . . . . Tutustuin siihen ja ensin ihmettelin kun ei sitä potkuria näy . . . mutta sitten huomasinkin, että kun siinä katsoo taaksepäin 2-D näkymässä niin näkyviin tulee yhtäaikaa 2-D paneeli ja Virtual Cokpitin propelli ja nokkapala!!
Miten tuo on toteutettu, se ei minulle ole selvinnyt vaikka olen sitä useaan otteeseen tutkinut . . . ei vain aukea se juttu. Mikäli jollain viisaammalla löytyy intoa tuota tutkia ja homma selviää, niin kertokaa, vaikkapa tässä ketjussa.
En tiedä kaipaako Pietilä vielä sitä propellia tuohon uuteen systeemiinsä mutta olisi silti mielenkiintoista saada vinkkiä miten tuo Yak-18 potkuritoteutus on tehty.
Smiley

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #42 on: 22.06.10, 18:05 »

Aivan tuolla ketjun alkupäässä Juha Hepokangas antoi vinkin Avsimistä löytyvästä Yak18T koneesta, jossa propelli näkyy 2-D näkymässä . . . . Tutustuin siihen ja ensin ihmettelin kun ei sitä potkuria näy . . . mutta sitten huomasinkin, että kun siinä katsoo taaksepäin 2-D näkymässä niin näkyviin tulee yhtäaikaa 2-D paneeli ja Virtual Cokpitin propelli ja nokkapala!!
Miten tuo on toteutettu, se ei minulle ole selvinnyt vaikka olen sitä useaan otteeseen tutkinut . . . ei vain aukea se juttu. Mikäli jollain viisaammalla löytyy intoa tuota tutkia ja homma selviää, niin kertokaa, vaikkapa tässä ketjussa.
En tiedä kaipaako Pietilä vielä sitä propellia tuohon uuteen systeemiinsä mutta olisi silti mielenkiintoista saada vinkkiä miten tuo Yak-18 potkuritoteutus on tehty.
 Smiley

Eipä siinä oikeastaan mitään taikatemppua ole. 2D-näkymissä kaikkiin muihin suuntiin, paitsi sinne eteen (eli se ihan oikea 2D paneeli) siellä näkyy 3D-ohjaamon osat. Lisäksi siihen voi sitten läntätä sen bittikarttakuvan, joka näkyy sen jälkeen tietenkin päällimmäisenä. Noiden kanssa voi sitten kikkailla niin, että siirtää ja kääntää sen tietyn näkymän kohtaa ja suuntaa siten, että 3D-mallin osat jäävät juuri kuvan ulkopuolelle...

Noin lienee tehty sitten se Yakinkin systeemi. Otetaan vaikka etuyläviisto näkymä, johon laitetaan se 2D-bitmappi. Kun bitmappi on paikallaan, suunnataan se kulma alaspäin niin, että se potkuri tulee näkyviin. Tämän vaikeammasta jutusta ei taida olla kyse...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #43 on: 22.06.10, 19:35 »

korjatkaa, jos ymmärsin väärin:

1. Valitaan 2D etukuvan sijaan 2D etuviisto (forward_left.bmp). Tässä näkymässä on oikeassa reunassa puolikas virtual cockpitin potkuri oletuksena.
[ attachment removed / expired ]

2. Käännetään panel.cfg tiedostosta etuviiston kuvan kamerakulma etuviiston sijaan eteenpäin: (ilm. boldattua asetusta muutettava?)
VIEW_FORWARD_LEFT_WINDOWS=33
VIEW_FORWARD_LEFT_ZOOM=0.000
VIEW_FORWARD_LEFT_EYE=0.000, 0.000, 4.000
VIEW_FORWARD_LEFT_DIR=4.000, -2.0, 335.000

3. muokataan alkuperäistä 2D etuviisto-kuvaa niin, että poistetaan alkuperäinen mittaripaneelin etuviisto kuva ja lisätään kuvaan reunoille litistetyt siivet: (gaugeja ei tarvi tässä näkymässä poistaa)
[ attachment removed / expired ]

Lopputuloksena pitäisi tällä tekniikalla olla etuviistokuva missä pilotin pään asento on etuviiston sijaan käännetty eteenpäin.
Näin saadaan puolikkaan propellin sijaan näkyviin koko propelli. Kun reunoille lisätään vielä lytistetyt siipikuvat pitäisi lopputuloksena olla
etunäkymä siivillä ja potkurilla?
Tonih22
Former member
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #44 on: 22.06.10, 19:42 »

Jep, juuri tuota se Mikko taisi tarkoittaa.
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #45 on: 22.06.10, 21:03 »

Periaatteessa kyllä juuri noin. Minä ehkä tekisin sen yläviistonäkymällä, joskaan eipä sillä taida olla oikeasti mitään suurempaa merkitystä...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #46 on: 22.06.10, 21:28 »

onko FS2004:ssa joku tälläinen yläviistokuva vakiona. Oletuksena kai vain etu, etuviistot, sivulle, ja taakse?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #47 on: 22.06.10, 21:42 »

onko FS2004:ssa joku tälläinen yläviistokuva vakiona. Oletuksena kai vain etu, etuviistot, sivulle, ja taakse?

Jaa, no enpä ole tuosta ihan varma. Mutta siis sillä "viewillä", joka tulee, kun painetaan joystickin hattua eteenpäin. Saattoi se olla defaulttina suoraan ylös-/alaspäinkin, ja muistelen itse jotain addonia...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #48 on: 23.06.10, 05:32 »

DIR-tiedosto on ilmeisesti direction, eli kameran suunta. Tämä kai pitäisi kääntää suoraan eteenpäin DIR-arvoa muuttamalla.
EYE-on ilmeisesti pilotin penkin paikka suhteessa koneen pituusakseliin?

Tässä vielä poiminta panel.dfg tiedostosta:
VIEW_FORWARD_LEFT_WINDOWS=33
VIEW_FORWARD_LEFT_ZOOM=0.000
VIEW_FORWARD_LEFT_EYE=0.000, 0.000, 4.000
VIEW_FORWARD_LEFT_DIR=4.000, -2.0, 335.000

Edit: löysin tälläisen ohjeen missä kerrotaan mitä nuo kolme numerosarjaa tarkoittavat. (Pitch, Bank, and Heading)
Jos siis halutaan, että kamerakulma on suoraan eteen, pitää ilmeisesti vaihtaa DIR arvon viimeiseen kenttään 0.0 = pohjoinen.
Nyt lukuna 335, ilm. = kompassisuunta 335.
« Last Edit: 23.06.10, 07:42 by O-P Pietila »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #49 on: 23.06.10, 07:43 »

Edit: löysin tälläisen ohjeen missä kerrotaan mitä nuo kolme numerosarjaa tarkoittavat. (Pitch, Bank, and Heading)
Jos siis halutaan, että kamerakulma on suoraan eteen, pitää ilmeisesti vaihtaa DIR arvon viimeiseen kenttään 0.0 = pohjoinen.
Nyt lukuna 335, ilm. = kompassisuunta 335.

Näin näyttäisi olevan, kokeilin vaihtaa luvun arvoon 360 ja kun katson vasemmalle etuviistoon on näkymä tälläinen, vaikka kone on suorassa kiitoradan keskilinjan mukaisesti.

[ attachment removed / expired ]

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #50 on: 23.06.10, 08:07 »

Mikolla oli hyvä selvitys tuosta Yak-18 panelin periaatteesta ja ymmärsin sen kyllä . . . mutta käytännössä en saa Virtual cokpitiä ja 2-D paneelia samaan aikaan näkymään. Olen tuota tämän aamupaivän yrittänyt mutta en saa hommaa hallintaan ja nyt alkaa työt painamaan päälle. Tulin siihen tulokseen, että ilmeisesti tuolla panel cfg:n järjestyksellä on jotain merkitystä, että mikä näkyy ennen muita . . . vai onko näin?
Smiley

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #51 on: 23.06.10, 08:25 »

2D paneelin etuviistoissa ainakin näkyy automaattisesti heti puolikas propelli.

Jos kamerakulmaa pystyy kääntämään etuviistokuvassa osoittamaan suoraan eteenpäin (kuten Jarin ylläolevassa kuvassa) miten tämä vaikuttaa VC propellin paikkaan? ts. Siirtyykö myös propellin paikka kun kameran kulmaa vaihdetaan.

Eli jääkö propelli kamerakulman käännön jälkeen kuvan keskelle (musta ympyrä) vai siirtyykö kamerakulman käännön jälkeen jälleen oikeaan laitaan (punainen ympyrä)?

d**n, kun pitäis saada tuo FS2004 jostain käsiinsä niin pääsis testailemaan näitä itsekin. Haasteelliseksi homman tekee se, että itse asustaa Pirkkalassa ja simu pitää majaansa Porissa.  Undecided
[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 23.06.10, 08:31 by O-P Pietila »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #52 on: 23.06.10, 10:39 »

Jaaha, töissä on tänään niin hiljaista, että kerkeää tutkia näitä simu juttuja Grin

Fs2004 ja Flight1 Cessna yhdistelmässä ei minulla näy 2-D etuviisto näkymissä potkurinpuolikasta, niinkuin defu cesnoissa. En tiedä sitten näkyykö Fsx:ssä 2-D etuviistonäkymässä potkuri.
Undecided
Sitten taas defu Cessnassa ei ole samalla tavalla toteutettu nuo etuviisto näkymät mitä tuossa Flight1 :sessä, eikä niitä pääse testaamaan tuon edellä esittämäsi mallin mukaan.
Undecided

O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #53 on: 23.06.10, 11:42 »

Jossain vaiheessa joku mainitsi myös sen mahdollisuuden, että propellin olisi tehnyt gaugena.
Tuleeko mieleen mitään tapaa toteuttaa propelli tällä tekniikalla. Näin sen ainakin pystyisi lisäämään kätevästi 2d paneelin päälle.

Esim:
muuten läpinäkyvä mittari, mutta viisari olisikin animoitu propellin lapa. Tieto mittarin pyörimisnopeuteen tulisi kierroslukumittarista?
Kun virrat kytkettäisiin pois, myös gauge pysähtyisi.
« Last Edit: 23.06.10, 12:03 by O-P Pietila »
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #54 on: 23.06.10, 12:50 »

Jossain vaiheessa joku mainitsi myös sen mahdollisuuden, että propellin olisi tehnyt gaugena.
Tuleeko mieleen mitään tapaa toteuttaa propelli tällä tekniikalla. Näin sen ainakin pystyisi lisäämään kätevästi 2d paneelin päälle.

Esim:
muuten läpinäkyvä mittari, mutta viisari olisikin animoitu propellin lapa. Tieto mittarin pyörimisnopeuteen tulisi kierroslukumittarista?
Kun virrat kytkettäisiin pois, myös gauge pysähtyisi.

En usko, että tämä on mahdollista. Tai siis ainakaan siten, kuten te varmaan haluaisitte. Ongelmaksi muodostunee se, että 2D paneelissa ei tueta kuin joko solidia, tai sitten 100% läpinäkyvyyttä. Välimuotoa ei ole... Eli tod. näk. pyörivä läpinäkymätön potkurin lapa onnistuu, mutta esim. 95% läpinäkyvä potkurikehä ei onnistu...

Mutta kuten muistaakseni jo jossain vaiheessa aiemminkin sanoin, keskitytte mielestäni tuon potkurin kanssa vähän turhuuksiin. Sitä kun ei silmällä siitä lentäjä näe/rekisteröi, kuin ihan joissain erikoistilanteissa, jossa valo tulee riittävän matalalta takaa sopivassa kulmassa. Eikä siihen silloinkaan käytännössä kiinnitä huomiota... Jos taas vastaavasti teille riittäisi se, että siinä näkyy potkuri moottorin ollessa sammuksissa, sekä muutaman kierroksen ajan moottoria käynnistettäessä/sammutettaessa, silloin se varmaan onnistuisi jollain aika yksinkertaisella xml-koodilla ja yksinkertaisella potkuribitmapilla. Moottorin ollessa käynnissä siihen ei piirrettäisi mitään...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #55 on: 23.06.10, 14:17 »

Voisikos tuon potkurin toteuttaa efektinä? Tuossa 2-D paneelissa näkyy aina käynnistyksen yhteydessä semmoinen läpinäkyvä savunpöllähdys siellä etuoikealla, se näkyy hyvin selvästi kun paneeli on tehty läpinäkyväksi.
Samantyyppinen "eläväinen" puolikaaren muotoinen efekti siihen väpättämään ja ehkä sitten pysähtynyt lapa gaugena.

Oletteko muuten koskaan suunnitelleet siihen nokalle pyörimään oikeaa, kevyttä potkurin jäljennöstä? Sellaista lasikuidusta tehtyä, joka pyörisi sähkömoottorilla. Sehän voisi samalla tuulettaa kivasti lennon aikana kun avaisi jotain luukkuja.
Undecided

Ville Pietilä
Offline Offline

Posts: 745
Date Registered: 17.05.06

WWW
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #56 on: 23.06.10, 14:28 »

Entäs jos tehtäisiin uusi Virtual Cockpit,  jossa siivet on kuvina ja käytetään originaalia VC:n  propellia?

//Vipu
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #57 on: 23.06.10, 15:04 »

Entäs jos tehtäisiin uusi Virtual Cockpit,  jossa siivet on kuvina ja käytetään originaalia VC:n  propellia?

Tämän suuntaistapa juuri . . . kun vain selviää miten ne voidaan saada samaan aikaan näkyviin. Tuossa Yak-18 koneessa se näköjään on saatu  aikaan . . . yhtäaikaa 2-D kuvia ja Vc-cokpitiä.
Tässä muutamia kuvia tuosta Yak-18 koneen panelista. Vasemmassa kuvassa on normaali 2-D paneeli. Oikeassa kuvassa pidän ohjaimen "tattia" taaksepäin katselu asennossa 2-D tilassa jolloin näkyviin tulee hieman erilainen paneeli jossa on näkyvissä myös virtual cokpitin potkuri.

[ attachment removed / expired ]

Tässä samainen näkymä kun moottori on käynnistetty. Potkuri pyörii siinä nokalla, huom "iso kehä" näkyy kuvassa melko huonosti.

[ attachment removed / expired ]

Tässä vasemmalla olen sitten hiirellä vetänyt 2-D panelin alas jolloin takaa paljastuu Virtual cokpit näkymä. ja oikealla kuva normaalista virtual cokpitistä.

[ attachment removed / expired ]

Mielestäni tämä on tutkimisen arvoinen juttu ja printtasinkin tänään tuon koneen panel cfg:n paperille ja yritän selvittää miten tuo on tehty. Hyvin heikosti olen jäljillä mutta katsotaan jos asia selviää ja miten sitä sitten voisi soveltaa cessnan ohjaamoon. Kaikenlaisia vinkkejä ja ohjeita voi antaa.
 Smiley

Edit: sori kun en tänään enään osallistu keskusteluun . . . nukkumatti odottaa yö-työn tekijää laugh

Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #58 on: 23.06.10, 15:57 »

FS9:stä en tiedä, mutta ainakin FSX:ssä saa shortcutilla main paneelin näkyviin VC:ssä, tai vaikkapa spotissa jos haluaa. Eli shift+1 nappulalla. Tällöin virtual cockpit= pelkkä propelli, sitten shortcutilla se 2D main panel joka sisältäisi vain nuo siivet?

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Tonih22
Former member
Re: OH-CKU simulaattoriin modattu cockpit näkymä- apuja kaivataan
« Reply #59 on: 23.06.10, 16:04 »

FS9:stä en tiedä, mutta ainakin FSX:ssä saa shortcutilla main paneelin näkyviin VC:ssä, tai vaikkapa spotissa jos haluaa. Eli shift+1 nappulalla. Tällöin virtual cockpit= pelkkä propelli, sitten shortcutilla se 2D main panel joka sisältäisi vain nuo siivet?
FS2002 lähtien on ollut mahdollista, tai voi olla jopa FS2000. Mutta FS2002 toimi jo itselläni tuo. Mutta tuossa tilanteessa joutuu sitten vielä erikseen muuntamaan VC view arvoja jotta pelkkä potkuri näkyy.
Pages: 1 2 [3] 4 5 6 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1