FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
19.11.17, 19:54

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  G-Max ja Desing Studio testailua.
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 2 [3] Reply Print
Author Topic: G-Max ja Desing Studio testailua.  (Read 6154 times)
Jari Vanhatupa

Date Registered: 27.03.08

Re: G-Max ja Desing Studio testailua.
« Reply #40 on: 12.09.10, 11:27 »

Harjoittelen tuossa Desing Studiolla kääntyvien 2-D objektien tekemistä mutta tuli vähän ongelmia. Osaan laittaa kuvan laatalle ja saan sen näkymään simussa siten, että esim vain tuo kuvassa oleva hirvi näkyy (musta alue on läpinäkyvää) Mutta . . . kuinka saan laatan käyttäytymään niin, että se kääntyy  automaattisest simussa katsojaa kohden, kuten monet 2-D objektit tekevät.

[ attachment removed / expired ]

Jari Vanhatupa

« Reply #41 on: 13.09.10, 13:13 »

Tuossa pari tänään väsättyä objektia, Sarvikuono ja 750cc Kawasaki. Nuo ovat sellaisia litteitä niinkuin monet simun puut. Sama kuva on molemmin puolin. Yllättävän lähelle niitä pitää mennä, ennenkuin litteyden huomaa. Jos lentää objektin yli jolloin se näkyy vain hetken aikaa niin sitä litteyttä ei välttämättä huomaa ollenkaan.
Edelleen on hukassa taito tehdä objektista automaattisesti kääntyvä, kuten tuolla edellä jo kerroin. Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan. Smiley

Jussi Rantala

Date Registered: 04.07.01

« Reply #42 on: 13.09.10, 13:42 »

Edelleen on hukassa taito tehdä objektista automaattisesti kääntyvä, kuten tuolla edellä jo kerroin. Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan. Smiley

Käsittääkseni haet "rotate-to-user-plane" funktiota. Miten paljon olet googlaillut?
Pikagoogletuksella löytyi oheinen FSDeveloper.com:in ketju jossa asiaan annetaan jotakin vinkkejä:
http://www.fsdeveloper.com/forum/showthread.php?t=5838

Lyhyesti: rotate-to-user-plane ei onnistu FSDS:llä suoraan, vaan pitää käyttää Arno Gerritsenin MDL tweakeria (freeware, löytynee samalta sivustolta). Lisäksi FSX ja FS2004 eroaa tältä osin, ja homma ei toimi FSX:ssä.

Muutenkin FSdeveloperin FSDS foorumi on ihan asiallista luettavaa.  thmbup
Jari Vanhatupa

« Reply #43 on: 13.09.10, 14:33 »

Kiitokset Jussi jälleen vinkistä! Olen tuossa muutaman päivän hakenut googlella mutta väärällä hakusanalla "Rotate to aircraft" mutta nyt näyttää lupaavalta! Pitää tutustua tuohon linkittämääsi juttuun ja katsotaan josko ensi viikonloppuna jo objektit kääntyisivät automaattisesti katsojaa kohden. Lähinnä pitäisi ne ihmis ja eläinhahmot saada kääntymään. Ei kuitenkaan Kawasakeja, ne saavat pysyä paikoillaan.

Siinä Googlauksen ohessa tutustuin myös pikaisesti tuohon suosittelemaasi FSDeveloper comiin ja totesin myös sen varsinaiseksi aarre-aitaksi kun haluaa laajentaa tietämystä näissä mallinnus jutuissa. Tosin suurin osa niistä ohjeista on minulle vielä melko "utopiaa" mutta pikkuhiljaa edetään.
Tälläinen vanha ukko vain oppii niin hitaasti ja unohtaa nopeasti. Koko ajan pitää sahata noita samoja opittuja rutiineja, että ne pysyvisivät hallinassa.
Smiley

Jari Vanhatupa

« Reply #44 on: 18.09.10, 05:28 »

Olen tuossa jo useiden kuukausien ajan haaveillut omien EZ-Sceneryllä asetettavien  objektien tekemisestä. Pikkuhiljaa on tietoa ja taitoa karttunut ja viimeisenä linkkinä oli tuo J. Rantalan vihjaama "MDL Tweaker" ohjelma. Olin asettanut ensimmäiseksi tavoitteeksi automaattisesti kääntyvien EZ-objektien tekemisen ja nyt tavoitteeseen on päästy. Innostuin siitä senverran, että lähdin kaverini kanssa Vantaalle kuvaamaan lentokoneita.
Kaverillani on kulkuluvat "aidan toiselle puolelle" ja tässä poseeraamme yhteiskuvassa koneiden parkkialueella. Minä olen kuvassa oikealla.

Myöhemmin kentälle saapui Yhdysvalloista vielä pari kaveriani, jotka tulivat Helsinkiin rentoutumaan. Kaverini ovat hieman kalpeita, pitkän lennon jälkeen. Otin muistoksi vielä kuvan kauniista lentoemännästä.
 Smiley
Sinänsä mielenkiintoista, että ihmis ja eläinobjektit toimivat simussa yhtä hyvin oli käytettävä kuva sitten piirros, aito valokuva tai kuva nukesta/lelusta, kuten nuo palloa pitelevät miehet ja Batman. Palaan näihin 2-D objektien käyttöön vielä myöhemmin ja jossain vaiheessa voisin väsätä jonkinlaisen "pika-ohjeen" jossa käydään läpi tarvittavat ohjelmat ja objektin tekojärjestys.

« Last Edit: 18.09.10, 05:40 by Jari Vanhatupa »

Jari Vanhatupa

« Reply #45 on: 19.09.10, 09:25 »

Näitä 2-D objekteja voi aivan hyvin käyttää myös mallintamaan rakennuksia simuun. Vaikka kyseessä onkin vain litteä "pahvikuva" niin on se simussa varsin hyvän näköinen, etenkin kun lentää yli samasta suunnasta mistä aluperäinen objektissa käytetty ilmakuva on otettu.
Varsinkin maakunnan kirkoissa 2-D objekti tuntuu toimivan melko hyvin. Ne näkyvät jo kaukaa ja toimivat maamerkkinä VFR-lennolla. Kun näkee tutun kikon niin sijainnin voi varmistaa sillä.
Yllättävän monesta kulmasta tultaessa 2-D objekti toimii ihan hyvin. Tietysti on ne kaksi suuntaa josta ei näy mitään kirkkoa. Myöskin mentäessä hyvin alas tai peräti maahan kirkon viereen, niin silloin objekti on pahasti vinksallaan. Mutta harvemmin sitä kuitenkaan mennään kirkkoon Cessnalla.
Aion lisäillä noita 2-D kirkkoja jonkinverran simuun lähinnä testimelessä, sikäli kun ilmakuvia löytyy. Mitään lupia ei kuvien käyttöön tietenkään ole joten tämä jää lähinnä sellaiseksi omaan käyttöön tehtäväksi kokeiluksi.

Alla kirkon kuva DXTBmp:ssä jossa ympäriltä on raksittu puut ja maasto pois. Lisäksi on tehty alpha kanava jossa musta alue tulee läpinäkyväksi. ja valkoinen näkyväksi. Kun objektia väsätään vaikkapa Desing Studiolla, niin sen litteän laatan toiselle puolelle tulee sitten tämän kuvan peilikuva.
Kirkkoa ei kannata tehdä automaattisesti kääntyväksi, koska sellaisia kirkkoja ei oikeastikaan ole.

Ilkka Portti
Body Monkey
Moderator

Date Registered: 31.07.01

« Reply #46 on: 19.09.10, 09:44 »

Tuohon objektin alle voi varmaan lisätä tumman varjon, ettei objekti näytä "leijuvan" maassa? Lisäksi tekstuurin kontrastia ja värikylläisyyttä kannattaa korjailla, ettei se näytä liian hailakalta muuhun ympäristöön verrattuna.

My photos @ Airliners.net                           My photos @ Jetphotos.net
                                       www.flyfinland.fi
Jari Vanhatupa

« Reply #47 on: 19.09.10, 13:35 »

Tuohon objektin alle voi varmaan lisätä tumman varjon, ettei objekti näytä "leijuvan" maassa? Lisäksi tekstuurin kontrastia ja värikylläisyyttä kannattaa korjailla, ettei se näytä liian hailakalta muuhun ympäristöön verrattuna.

Juu . . kävi vähän sama mielessä mutta nyt olen niin tohkeissani kun osaan näitä tehdä, etten vielä ole perehtynyt noihin varjoihin. Sehän kyllä olisi helppo tehdä siinä vaiheessa kun tekstuuri on kuvankäsittely ohjelmassa.
Mitenkäs muuten todellisuudessa . . näkyykö tuo ylistaron kirkko Laihialle saakka kun ollaan kirkkaalla ilmalla lentämässä? Simussa tuo kirkon hahmo häämöttää valkeana horisontissa.

mtanttar
Former member
« Reply #48 on: 20.09.10, 19:22 »

Toisaaltahan tuollainen kirkko tai joku muu yksinkertainen rakennus on naurettavan helppo mallintaa oikeastikin, kysehän on pelkistä laatikoista. Tekstuurit voi vaikka peilata jos on olemassa vaan yksi projektio ja kattotekstuurit voi lainata jostain. Tai sitten katsoo kuvien perusteella suunnilleen miltä ko. rakennus näyttää ja lainaa kaikki tekstuurit muualta.

Jos 2d-rakennuksia haluaa tehdä niin nehän voi laittaa kääntymään automaattisesti siten että se lituskainen taso on aina kohtisuoraan katsojaa vastaan. Tuskin sitä tulee mietittyä mistä suunnasta on tulossa ja miltä rakennuksen oikeasti pitäisi näyttää, kunhan näkyy?
Kim Eriksson

Date Registered: 05.12.06

« Reply #49 on: 21.09.10, 13:30 »

Itsekkin tuossa tuollaisen kirkon tein, ilman mitää oikeaa gmax osaamista, videotutoriaalin avulla. Noissa on kyllä se ongelma, että kun sitä tekee niin se on vain kopioimista siitä oikeasta tekijästä, jolloin ei itse oikeastaan opi... Mutta tuli mullakin pari kommervenkkiä, kun koitin fiksuna tehdä itse etukäteen jotain torniakin ja katsoa miten videolla tekee, niin enhän mä tietenkään onnistunut siinä. Sainpahan kuitenkin modelin tehtyä, ja joskus texturoida se myös (tuossa oli alkuperäinen modeli ja tekstuuri file liitetty ladattavaksi jos itse haluaa tutkia/seurata tekemistä, kuten tein)

Tulee ihan mieleen matikan tunnit, opettaja kirjoittaa taululle laskuja liitu sauhuten ja oppilaat kopioi vihkoon, sitten antaa läksyt ja kotona sormi suussa kun ne on erilaisia kuin tunnilla tehdyt  Embarrassed

Itse olen tekemässä FTX pacific nortwestiin sopivaa kenttää oregonin alueella, Sportsman Airpark 2S6 on mukavan lähellä Starks twin oaksia niin saa lyhyen GA hypyn kun siellä lentelee ja sattuipa sopivasti eräs tuttava asumaan tuolla lähistöllä, niin lupautui ottamaan kuvia kunhan kerron mitä haluan ja olen varma että hoidan nuo mallintamiset loppuun. Tähän mennessä on vasta photoreal textuurit maahan tehtynä, joka sinänsä varsin hyvälaatuinen mielestäni Google earthista napatuksi.

tässäpä pieni kuva (tuossa vielä vanha ADE:n afcad, joka nyttemmin on jo poistettu.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Jari Vanhatupa

« Reply #50 on: 22.09.10, 05:17 »

Matti  . . . . Arvaa vaan houkkutaisiko tuveta tuosta Ylistaron kirkosta väsäämään 3-D mallia, on se vaan niin komean näköinen ja valtavan iso kun sitä käy vierestä katsomassa. Minulla on siitä melko paljon valokuvia kun aikoinaan maalasin siitä taulun.
Ehkä 3-D mallinnoksen joskus teen, saattaisi nippa\nappa onnistuakin nykyisillä taidoilla mutta tyvestä puuhun noustaan ja nyt koitan selvittää tämän 2-D jutun mahdollisuudet ensin alta pois.

Mietin myös tuon 2-D kirkon laittamista pyöriväksi mutta se ei oikein istunut tuommoiseen rakennukseen jossa on korkea torni toisessa päässä. Saattaisi se pyöriminen käydä sellaiseen jokapuolelta symmetriseen rakennukseen paremmin.
Varsinkin kun tuo kirkko on niin tuttu kun olen siitä niin usein ajanut ohi ja simussakin lennän siitä ohi tietä seuraten niin näytti oudolta kun se torni oli väärällä puolella kirkkoa.
 Smiley

Kim . . . Mielenkiintoinen projekti sinulla menossa. Kuulostaa kiehtovalta tuohon FTX ympäristöön mallintaminen. Veikkaan, ettei tuollaisesta mahdollisuudesta monikaan tiedä mitään. Mistä tuossa on kysymys? Tarvitaanko jotain erikois-ohjelmistoja jne?
Tuostahan saisi vaikkapa mielenkiintoisen oman ketjun jossa voisit kertoa projektin vaiheista, se antaisi myöskin lisäpotkua projektin etenemiseen.
Perinteisestihän nämä mallinnuspuolen projektit ovat olleet hieman salaisia ja sitten yht´äkkiä: "TA-DAA" Nyt tämmöinen uutuus on ladattavissa tiedostokirjastosta!
Eipä siinä mitään hyvinhän se toimii niinkin ja tekijällä on oma rauha tehdä projekti valmiiksi. Minä en ole saanut valmiiksi vielä mitään julkaisukelpoista mutta äänessä olen ollut sitten senkin edestä. Kukin menee eteenpäin tietysti omalla tyylillään mutta jos minulta kysytään niin kyllä täällä maisemansuunnittelu-osastollakin saisi olla enemmän säpinää ja sellaista meininkiä että: "Katsokaapa jätkät mitä minä olen saanut aikaan" 
 Smiley

Kim Eriksson

Date Registered: 05.12.06

« Reply #51 on: 22.09.10, 08:39 »

Tuo FTX on siis Fullterrain Xperience, johon löytyy OZx AU ja OZx NA, joilla on monia pieniä kenttiä ympäri australiaa mallinnettu ja parikin jo tuolla ameriikassa. Heidän foorumilta löytyi varsin selvät ohjeet photoreal pohjan tekoon google earthista, ja nyt sitten pitäisi opiskella gmaxilla tekoa. photopohjan tekoon käytin siis vain google earthia ja sbuilderX 3.13.

www.aussiex.org on siis sivusto, ja foorumilta löytyy nuo ohjeet.

Saapa nähdä, nyt koeviikko alkamassa niin en tiedä koska ehdin jatkamaan. Myös ajattelin julkaista tuon sceneryn OZx "kautta" (he julkaisevat scenerynsä isona pakettina johon monet heidän foorumillaan olevat pistävät oman maisemansa, ja saavat silloin käyttää heidän objektikirjastoa, jolloin ei itse tarvitse tehdä kaikkia hangaareja ja taloja ympäristöön jne.)

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Jari Vanhatupa

« Reply #52 on: 20.06.11, 13:43 »

Tänään harjoittelin aikani kuluksi tuollaisen läpinäkyvän plexi-kuomun tekoa. Yllätys oli melkoinen kun sattumalta oivalsin kuinka sen voi toteuttaa. Grin
Tuo kone tuossa piirroksessa on J.Takamaan Max III. Sinänsä tuo olisi mielenkiintoinen simuun mallinnettavaksi, niinkuin ne muutkin Jukan koneet. Meikäläisen taidot ei vain taida aivan vielä riittää mutta ainahan sitä voi haaveilla.
Mitenkäs muuten tuota kannattaisi aloittaa jos niin olisi . . . Tekisinkö ensin rungon josta leikkaisin kuomujen kohdat pois ja sitten plexikuomut päälle, vai joku muu järjestys?

Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator

Date Registered: 05.07.01

« Reply #53 on: 21.06.11, 12:49 »

Tekisinkö ensin rungon josta leikkaisin kuomujen kohdat pois ja sitten plexikuomut päälle, vai joku muu järjestys?

Tavallaan. Teet rungon, josta leikkaat plexikuomun erilliseksi objektiksi Wink

Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

My photos on Airliners.net
Pages: 1 2 [3] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1