Gripenpiloter bakom mängder av tillbud

(1/1)

samba:
Verkar ju inte så bra precis...

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article754926.ece

nighty142:
Vet någon hur många timmar som en gripen pilot faktiskt loggar varje år? Låter som dålig flygtrim, fast vem är jag att bedöma utan fakta framför mig 

jas001:
Har inte heller fakta framför mig att göra korrekta bedömningar ifrån men efter att genom åren läst en hel del av militärens egna
"tillbudsanmälningar" så är min personliga åsikt att det inte alltid är helt lätt att flyga dessa högpresterande flygetyg.

Under övningar, men stundtals även till och från övningsområden råder emellanåt väldigt hög arbetsbelastning och inte sällan
går det väldigt fort, både planet och omgivande påverkande faktorer.
Piloterna är givetvis väl testade att sannolikt klara detta bättre än de flesta, men de är fortfarande ganska vanliga människor...

Även jag tror att flygtrimmet spelar roll. Senast jag hade möjlighet att ställa frågan till några aktiva stridspiloter var ganska många
år sedan och då hade de ca 180 timmar per år. De tyckte då att det var väldigt lågt och jämförde med hur mycket mer de hade
flugit tidigare. Sedan dess har det högst sannolikt minskat ytterligare... De får säkert en del ytterligare i olika varianter av
simulatorer, men det kan inte i alla lägen ersätta verkligheten...

Självklart är det angeläget att minska de brutna klareringarna och måtte det aldrig ske en katastrof på grund av ett sånt misstag
(helst ingen katastrof över huvud taget så klart) men alldeles lätt att flyga är det inte, speciellt inte dessa raketer!

A.J.

Navigation

Up one level