Behöver en mentor för att påbörja Online.

<< < (5/6) > >>

kpf93:

Det låter jättespännande, det lär jag pröva.

Jag ser att många frågar om nybörjarmanualer för att börja flyga online och likaså om mentorskap. Finns det någon bra svensk sida med videor som beskriver hur man går till väga för att köra igång?
Det enda jag har tänkt utan att ha prövat på är att det smartaste oavsett antagligen är att börja på en mindre trafikerad flygplats som är bemannad och köra kortare flygningar för att få in snitsen, hur ser det ut med de svenska flygplatserna? Är de bemannade ofta och hur många flyger i landet en normal kväll? Finns det hjälp att få när man väl sitter där eller gäller det att allt är glasklart innan man testar? Körs ATC'n på svenska/engelska om man kör i Sverige?

Mvh
Marcus

Det brukar oftast vara ATC online på kvällarna, på vatsim ska du nog satsa på söndagar då brukar det komma mycket ATC. Fraselogin kan du köra på både svenska och engelska, det kvittar igentligen

Wasso:

Det låter jättespännande, det lär jag pröva.

Jag ser att många frågar om nybörjarmanualer för att börja flyga online och likaså om mentorskap. Finns det någon bra svensk sida med videor som beskriver hur man går till väga för att köra igång?
Det enda jag har tänkt utan att ha prövat på är att det smartaste oavsett antagligen är att börja på en mindre trafikerad flygplats som är bemannad och köra kortare flygningar för att få in snitsen, hur ser det ut med de svenska flygplatserna? Är de bemannade ofta och hur många flyger i landet en normal kväll? Finns det hjälp att få när man väl sitter där eller gäller det att allt är glasklart innan man testar? Körs ATC'n på svenska/engelska om man kör i Sverige?

Mvh
Marcus

Hej, det beror på vad du menar med mindre flygplats. Menar du storleksmässigt Landvetter och Sturup eller Kristianstad och Halmstad. Det är väldigt sällan som regionalflygplatser är separat bemannade (TWR/AFIS). Men eftersom att Sweden täcker  upp dessa flygplatser också, så är det inga problem att flyga på dem.

Hur många som flyger är ganska svårt att svara på, är det event eller träning så kan det nog gå upp mot en 30 piloter i Sverige. Är det en helt vanlig vardagskväll varierar det lite, oftast är det lite mindre med det kan också bli ganska mycket.

Det är nog ingen höjdare att sitta och be om hjälp från flygledarna om de har väldigt mycket trafik att ta hand om, men annars så är de flesta flygledarna bara glada att få hjälpa till.  

Du behöver inte kunna allt utan och innan. Du är välkommen att köra igång när du vill!

Engelska är ju det huvudsakliga språket inom luftfart, dock så är den mesta VFR-trafiken på svenska. Men du väljer själv, en SAS121 från Sturup till Arlanda kan köra på svenska den med.

Lycka till med ditt onlineflygande! Tveka inte på att ställa frågor om du undrar något

marcusnyberg:
Tack för era vänliga svar!

Jag ska ladda ner programvaran som behövs så återkommer jag (vågar man fråga vilka program det är som behövs?).

En fråga som inte riktigt rör kunskap man behöver men som jag bara funderat lite på; hur fungerar det med andra flygplan? Låt oss säga att någon flyger A320 SAS, kommer jag då se det som det eller hur fungerar det? Det lär ju krävas en hel del bandbredd för att ladda ner allt som behövs. Och likaså, hur fungerar det med tillägg som Aerosofts Arlanda? Vad händer om jag flyger med det och andra inte gör det?

kpf93:

Tack för era vänliga svar!

Jag ska ladda ner programvaran som behövs så återkommer jag (vågar man fråga vilka program det är som behövs?).

En fråga som inte riktigt rör kunskap man behöver men som jag bara funderat lite på; hur fungerar det med andra flygplan? Låt oss säga att någon flyger A320 SAS, kommer jag då se det som det eller hur fungerar det? Det lär ju krävas en hel del bandbredd för att ladda ner allt som behövs. Och likaså, hur fungerar det med tillägg som Aerosofts Arlanda? Vad händer om jag flyger med det och andra inte gör det?

Det ända du behöver när du loggar in är (Vatsim account, Squawkbox/FSinn och någon version av Flight simulator) Sen när man loggar in så skriver man in vilket plan man är och företag sen så ser andra det, samma gäller för de.

Martin Loxbo:
Som nybörjare skulle jag rekommendera att du använder Squawkbox (SB): www.squawkbox.ca. Det är det enda programmet du behöver och med det kan du koppla upp dig, skicka en färdplan, se annan trafik, chatta med ATC och andra flygplan via text, och sist men inte minst förstås skruva in radion och lyssna på - och prata med - ATC. SB är smidigt att använda men har inga speciellt avancerade funktioner. Ett paket med väldigt enkla flygplan i dom vanligaste målningarna ingår, så att du ska kunna se en SAS 737 som en SAS 737. Alla flygplanstyper finns dock inte med så vissa plan visas istället som en liknande typ. För flygbolag som programmet inte känner igen eller har målning till visas planen i en snygg vit/blå standarddekor. Tycker du att detta inte duger utan vill ha snyggare trafik kan du skaffa FSInn (istället för SB). FSInn har en massa extra funktioner men är också ganska rörigt. Du kan välja exakt vilka modeller du vill att omgivande trafik ska visas som. Vill du ha himlen full med PMDG 737 så går det, men risken finns att FS går lite trögt. Däremot innebär det att du kan använda olika AI-flygplan som du har installerade och få dom att användas för trafiken online.

Flygplanen laddar du bara ner en gång - själva onlineflygandet kräver mycket lite bandbredd (det gick bra att köra även på 56k-modemtiden!) eftersom det enda som går via nätverket i princip är din och andras position samt kommunikationen via text och voice. Den trafik som visas är alltså plan som du redan har installerat.

En utmärkt sida om du vill se hur mycket aktivitet det är på olika flygplatser är för övrigt www.vataware.com. Här är exempelvis statistiken för ESSA: http://vataware.com/airport.cfm?airport=essa

Arlanda ligger alltså på ca 30-50 rörelser en vanlig vardag. Ju mindre flygplats desto mindre trafik förstås. Risken att du stör någon på typ Halmstad eller Skellefteå är minimal.

Navigation

Up one level

Next page

Previous page