< 180" asteen visuaali yhdellä tietokoneella

(1/4) > >>

Transisto:
http://www.ivarhestnes.com/

Yllä olevan projektin yhteydessä on toteutettu se mistä täälläkin foormilla on puhuttu, eli yli 180" visuaali kaarevalle pinnalle ja vain yhdellä koneella.

Perusperiaate toimii näin: (ei peilejä, useampia verkotettuja koneita tms.)

1. Rakennetaan 180" kaari (maalaus esim. Tikkurilan videokangasmaalilla)
2. 3 kpl lähietäisyydeltä ison kuvan heittävää tykkiä, esim. Benq BenQ MP782-ST
3. Nthusim -ohjelmisto (www.nthusim.com)
4. Avataan FS2004 tai FSX. Avataan 5 kpl erillisiä ikkunoita 'undock windows' toiminnolla ja sovitetaan kuvat niin, että näistä muodostuu 180" näkymä:
http://www.ivarhestnes.com/images/stories/widevisual/innsbruck%2050.jpg

5. Tallennetaan FS2004:n asetukset.
6. Säädetään Nthusim ohjelmasta videotykkien kuvat niin, että nämä sopivat täydellisesti 180" kaarevaan visuaalikaareen:
http://i31.photobucket.com/albums/c380/vrinsk/IMG_0960Skjermopplsning.jpg

Käynnistetään FS2004 uudelleen. Nthusim korjaa tykkien vääristymät ja käärevalle pinnalle syntyy 180" (tai jopa yli) suuri kuva.
http://nthusim.com/setup/ivar-hestnes-fsx-225-degree-visual#comment-100

Keskimmäisen maisemaikkunoiden taakse voi tarvittaessa piilottaa esim. GPS:n näytön tms.

 

Transisto:
Väsäsin vielä parista lähteestä Suomenkielisen ohjeen:

OHJE 180” näkymälle:

-   Yksi tietokone
-   3 x short throw videotykkejä ( esim. BenQ MP782-ST)
-   Matrox TripleHead2go
-   Nthusim ohjelmisto

- Aseta videotykit niin, että ne kattavat koko visuaalikaaren 180”-asteen osalta.

- Käynnistä FS-2004 (Huom. ilman Nthusim-ohjelmaa) + sääohjelma (Active Sky)

- Valitse kenttä ja maisema minkä haluat luoda oletusnäkymäksi/ kentäksi.

- Avaa viisi (5) uutta ’front view’ ikkunaa ‘New Window’ -toiminnolla.

Asetukset tehdään ensin ikkuna-modessa ja lopuksi vaihdetaan full-screen modeen. Ohjeen mukaan kyseinen suoritus kuormittaa konetta ja voi aiheuttaa jotain outoja toimintoja.

Ohjeen kirjoittajalla jo aiemmin kohdalleen asetetut ikkunat menivät pois paikoiltaan ja nämä piti asettaa uudelleen oikean kokoiseksi ja kohdistaa uudestaan.
(ikkunoita voi liikuttaa ja kokoa muuttaa myös full-screen modessa)
Tallennuksen jälkeen asetukset pysyvät muistissa joten nämä yllä olevat jutut pitää tehdä vain kerran. Muista varmistaa ennen tallennusta, että kaikkien ikkunoiden zoom on asetettu oikein.

Huom. ajettaessa useampia erillisiä ikkunoita full-screen modessa voi ensimmäisellä kerralla tapahtua myös seuraavaa:
- kun vaihdetaan FS2004 ikkuna-modesta full-screen modeen FS2004 saattaa valita satunnaisesti yhden ikkunoista ja suurentaa sen koko näytön kokoiseksi.
Tämä auennut ikkuna kannattaa asettaa niin, että sen näkymä on ”top down view” eli simulaattorin näkymä suoraan ylhäältä. Näin ikkuna syö vähiten renderointikapasiteettia.

Tämän jälkeen avataan uusi kuudes ikkuna millä tämä auennut ”top down view” ikkuna korvataan. Näin saadaan taas halutut 5 kpl maisemanäyttöjä.
Yllä mainittu koko ruudun kokoinen ”top down view” näkymä jätetään auki koko ruudun kokoisena ja viisi jäljelle jäänyttä maisemanäyttöä asetetaan linjaan keskenään ja niin, että ne yhdessä peittävät alle jäävän ”top down view” ikkunan.
Ikkunoita voi muokata FS2004:n (.flt) tiedoston kautta, esim. muuttamalla ikkunoiden statusta ja mittoja.
Yllä mainitun koko ruudun täyttävän taustanäytön voi muokata niin, että se ei täytä koko ruutua (unmaximised) ja myös ruudun koon voi muuttaa pieneksi (20x20 pikseliä) editoimalla tiedostoikkunaa.

FS2004 määrää oletuksena pilotin ”istumapaikaksi” keskimmäisen ruudun keskiosan.
Tosielämässä, konetyypistä riippuen pilottihan istuu keskiruudun vasemmalla puolelle.
Tätä asetusta voi muuttaa FS2004:n aircraft.cfg tiedostosta. Huom. Tämä on tehtävä
jokaiselle haluamallesi koneelle erikseen. Hyvä aloitusarvo on 1.5. (vähän keskiviivan vasemmalle puolelle).
Huom. 3 eyepoint arvoa muuttavat sekä virtual cockpit sekä 2D cockpitin arvoja.

Plussat:
+ Ainoa tunnettu tapa toteutta täysi 180”-asteen näkymä FS2004:ssa ja FSX:ssä.
+ Vain yksi ’normaali’ tietokone (vrt. wideview yms. monen tietokoneen verkotetut ratkaisut)
+ suhteellisen helppo toteutus

Miinukset:
- simulaattori tulee aina käynnistää samaan lataustilaan. Muuten ikkunat eivät asetu oikein.
- maisemaikkunoiden väliin jää kapea musta raita. (jos toteutus viidellä ruudulla, jää 4 väliraitaa)

Lopputulos näyttää tältä:
http://www.ivarhestnes.com/images/stories/widevisual/innsbruck%2050.jpg

Taakse jäävän Top Down-näytön sijaan kuvaksi voi vaihtaa esim. GPS:n ruudun.

tigert:
Saiskos thusimillä tämmöistä: http://local.wasp.uwa.edu.au/~pbourke/miscellaneous/domemirror/faq.html

Mehtäsika:
Quote

Saiskos thusimillä tämmöistä: http://local.wasp.uwa.edu.au/~pbourke/miscellaneous/domemirror/faq.html

Eikai tuohon mitään ohjelmistoja tarvi?

Transisto:
Quote

Eikai tuohon mitään ohjelmistoja tarvi?

Tuossa pitää sitten taas kikkailla kaarevilla peileillä. Jos et halua pallovisuaalia vaan kaaren niin siinä tapauksessa ohjelmisto on paljon parempi ja tarkempi ratkaisu.

Navigation

Up one level

Next page