Krav på dator för att FS ska fungera bra?

(1/4) > >>

Swesim:
Som titeln säger, vad är kraven på datorn egentligen?

Jag funderar på att skaffa en ny dator nu till sommaren, har tröttnat på min bärbara med ett Flight sim som inte översiger 30FPS.
Det jag vill är att FS ska fungera utan att behöva "lagga sönder" då jag använder scenerier och trafik. Låt mig ta ett exempel, Aerosoft Mega Arlanda plus AI trafik, då hamnar jag på max 3-4FPS på min nuvarande dator med FS9.

Så vad krävs av datorn, det vill säga vad rekomenderar ni för processorhastighet, RAM, grafikminne, osv? I nuläget ser det ut som att jag kan lägga ut ca 6-7k kronor för datorn.

Kom med tips, ideér och förslag till en icke datakunnande! 

Mvh

fimfim:
Tjena!
Jag kör FSX på en budgetdator, kanske kan vara intressant att se vad man kan få för en billig peng.

* FS behöver en stark processor, och du får mest per krona från AMD, även om intel har toppskiktet i prestanda.
Budgettipset är en tvåkärning Phenom2 X2 550 3.1Ghz,  890 kr hos inet.
Dyrare alternativ är fyrkärninga Phenom2 X4 965 3,4GHz,  1800 kr.
Båda två är väldigt lätta att överklocka. Själv har jag den billigare, upplåst till 4 kärnor (inget som kan garanteras) och klockad till 3,4GHz, vilket gör att den presterar som den dyrare.

* Moderkort behöver du inte spendera för mycket på om du inte vet med dig att du har några speciella krav.
Jag behövde inte så många kortplatser, och körde på ett
Asus M4A78-AM, 570 kr.
Dyrare kort ger något bättre prestanda, och kan ge mycket bättre överklockningsresultat, då hamnar man runt 1000 kr.

* Internminne (RAM), 4GB är att rekommendera, räkna på ca 1200 kr, men jag nöjde mig med 2GB för 600 kr.

* Grafikkort, jag körde på ett passivt kylt (utan fläkt) Powercolor HD4670 1GB. Duger för FSX, övriga spel klarar det på medelinställningar. 780 kr.
Snäppet över: HD5770 för ca 1500 kr.

*Om du inte redan har chassi+nätaggregat kan du få det för en femhundring och uppåt. Kraftigare dator kräver starkare nätaggregat.

* Kvarstår hårddisk, DVD-läsare, högtalare, skärm, mus, tangentbord, lull-lull i det oändliga.

Summan för komponenterna skulle då bli 2840 kr för min budgetvariant, och 5500 kr för den lite mer påkostade. Du skulle då ha över till chassi, hårddisk, m.m.

Bifogar en bild från min budgetburk över Aerosoft Mega Airport Arlanda X, MyTraffic X på 50%, och ett default flygplan. Alla inställningar på medel-hög. Jag tog några varv över flygplatsen i spotview och det höll sig stabilt runt 30-40 FPS. Bilden är ful-sparad i jpg i paint...

[ attachment removed ]

Hoppas det var till någon hjälp, säg till om du undrar något!
/Oscar

Swesim:
Tack för ett bra svar Oscar, det var till stor hjälp!

Jag ska bygga ihop min dator själv, kollar på lite grejer från datorbutiken.com. Ditt FSX verkar prestera ganska bra med tanke på att du kör på en budgetdator. Jag kommer att köra FS9 på min, så antagligen får jag bättre prestanda i FS9 än i FSX?

Ska satsa på en processor på runt 3 GHz då, som du säger, FS behöver en stark processor.

Min budget är i nuläget planerat att bli runt 5500 kr. Jag ska få lite hjälp av en vän att plocka ihop lite komponenter, kan återkomma senare och visa vad jag valt för komponenter.

Jag återkommer om jag har frågor! 

Mvh

fimfim:
Det var så lite så.  Ja, FS9 är snällare så du borde absolut få ett bra paket för 5500.
Hör av dig sen vad det blir för grejer!

Nippegubbe:
Jag blir nu lite förbryllad. Jag lämförde min dator med de uppgifter du skrev skulle räcka för att få FSX att fungera. Skillnaderna är små, till min fördel, mellan våra datorer. Jag har en Intel Core duo E8500 (3.17GHz 3.16GHz) 4 Gb Ram och två grafikkort Nvidia GTS 250, men jag får aldrig upp mina FPS till mer än ca 20 med defaultplan (737) och på en default flygplats. Maddogen är helt oflygbar. 3-4 FPS kommer den upp i. Vad är det som blir såååå fel på min burk?

Navigation

Up one level

Next page