FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.11.17, 11:53

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Realistiset puut FSX:ään?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Realistiset puut FSX:ään?  (Read 3341 times)
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4068
Date Registered: 14.10.01

Realistiset puut FSX:ään?
« on: 03.05.10, 07:38 »

Voisiko joku taitava tehdä FSX:ään realistisemman kokoiset puut? Puiden korkeus ja koko on liian suuri, ja niitä pitäisi pienentää 30-40% kuten on tehty Finntreesissä FS 2004:lle.

Minusta FSX:ssä yksi kaikkein epärealistisimpia asioita on tuo puuston mahdoton korkeus. Sama vaivasi FS 2004:ta vakiona ennen Finntreesiä ja esim. Tinytrees-lisäosia.
Minusta on väärin hämätä simunkäyttäjää sillä, että puut tehdään jättisuuriksi jotta metsä näyttäisi tiheämmältä. Aitoja ilmakuvia paljon tutkineena ja lentokoneesta maisemia katsoneena olen tiukasti tätä mieltä.
FISD:n puolella ei kukaan ole halunnut tai ehtinyt tehdä näitä oikean mittaisia puita X:lle vaikka olen sieltä kysynytkin.

Itse tekisin jos osaisin.

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tonih22
Former member
Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #1 on: 04.05.10, 16:01 »

Olen itse muokannut ja tehnyt realistisemmat puutekstuurit FSX:ään, mutta sitä kokoa en ole liiemmin pienentänyt, eli samalla korkeuksissa taitaa olla ne.
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4068
Date Registered: 14.10.01

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #2 on: 04.05.10, 16:07 »

Olen itse muokannut ja tehnyt realistisemmat puutekstuurit FSX:ään, mutta sitä kokoa en ole liiemmin pienentänyt, eli samalla korkeuksissa taitaa olla ne.
Hieno juttu Toni!

1. Laita tekemäsi puutekstuurit minulle/muille kokeiltavaksi. Vaikka linkki josta ne voi imuroida.

2. Jos ehdit, niin pienennä niitä ensin noin 35% ja laita tämä(kin) kokeiluun!

Kiitos etukäteen.

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tonih22
Former member
Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #3 on: 04.05.10, 16:18 »

Hieno juttu Toni!

1. Laita tekemäsi puutekstuurit minulle/muille kokeiltavaksi. Vaikka linkki josta ne voi imuroida.

2. Jos ehdit, niin pienennä niitä ensin noin 35% ja laita tämä(kin) kokeiluun!

Kiitos etukäteen.

yES
Tuossapa ne olisi. Osan siis olen päivittänyt niistä kuten palmut yms. Vielä vaatii hieman parantelua, mutta kyllä nuo oletus tekstuurit voittaa ja tietyt lehtipuutkin olen uudelleen tehnyt.
Pitää muokata jossain vaiheessa tuota kokoa, mut kokeilkaa nyt tätä ensimmäistä versiota vielä. Päivitän tuon latauslinkin sitten kun on uutta tarjolla.
http://rapidshare.com/files/383482829/Global.rar
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4068
Date Registered: 14.10.01

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #4 on: 04.05.10, 16:36 »

Tuo on kait rar-tiedosto. Kuinka sen saa auki/purettua?

Tai voitko Toni laittaa normaalissa muodossa tuon puutiedoston?

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tonih22
Former member
Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #5 on: 04.05.10, 17:04 »

Tuo on kait rar-tiedosto. Kuinka sen saa auki/purettua?

Tai voitko Toni laittaa normaalissa muodossa tuon puutiedoston?

yES
Winrar ohjelmalla saat purettua ja kokeiluversio siitä löytyy tuosta linkistä.
http://www.rarlab.com/
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4068
Date Registered: 14.10.01

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #6 on: 04.05.10, 17:23 »

Ikävä kyllä en osaa käyttää Winrar-ohjelmaa enkä jaksa sitä opetellakaan. Sitä paitsi se sivuutti tietokoneeni normaalin Windowsin pakattujen tiedostojen purkutoiminnon.
Poistin koko Winrarin koneeltani enkä laita sitä uudelleen. Jäävät Tonin puut minulta kokeilematta kuten muutkin FS-lisäosat, jotka eivät aukene Windows 7:n normaalilla tavalla.

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Tonih22
Former member
Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #7 on: 04.05.10, 17:25 »

Ikävä kyllä en osaa käyttää Winrar-ohjelmaa enkä jaksa sitä opetellakaan. Sitä paitsi se sivuutti tietokoneeni normaalin Windowsin pakattujen tiedostojen purkutoiminnon.
Poistin koko Winrarin koneeltani enkä laita sitä uudelleen. Jäävät Tonin puut minulta kokeilematta kuten muutkin FS-lisäosat, jotka eivät aukene Windows 7:n normaalilla tavalla.

yES
No minä muutan sen, ei nyt tuon takia kannata luovuttaa Wink

Siinä on Zip, jahka minulla on aikaa niin muokkailen noita tekstuureja. Itselläni menee päivät koulussa ja vloput pitkälti perheen ylläpitämisessä, eli ei kannata ihan heti odotella niitä pienennettyjä tekstuureita.

http://rapidshare.com/files/383505143/Global.zip
Kalle Heinonen
Offline Offline

Posts: 1428
Date Registered: 04.09.05

WWW
Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #8 on: 04.05.10, 20:17 »

IMO WinRar on kymmenen kertaa parempi kuin Windowsin oma purkutyökalu. Itsellä tulee ainakin sen verran noita .rar filuja vastaan milloin mistäkin, että ei kannata mitään muuta käyttääkään. Periaatteeltaan ja valikoiltaan hyvin samanlainen kuin defu, joten mitään opetteltavaakaan ei käytännössä ole. .rar -filut ovat myös jonkinverran pienempiä kooltaan kuin .zip:it (nopeampi ladata). thmbup

Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4068
Date Registered: 14.10.01

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #9 on: 04.05.10, 20:33 »

No minä muutan sen, ei nyt tuon takia kannata luovuttaa Wink

Siinä on Zip, jahka minulla on aikaa niin muokkailen noita tekstuureja. Itselläni menee päivät koulussa ja vloput pitkälti perheen ylläpitämisessä, eli ei kannata ihan heti odotella niitä pienennettyjä tekstuureita.

http://rapidshare.com/files/383505143/Global.zip
Kiitokset Tonille että teit zipin. Kokeilen sitä X:ään kunhan ehdin ja palaan asiaan.

yES

Lisäys: Voisiko Toni kertoa tarkemmin noista uusista puutiedostoista? Jo ne asennetaan X:ään siellä olevien samannimisten tilalle, niin miksi osa Tonin tekemistä tiedostoista on kooltaan jopa 5000 k kun vakiona vastava on 170 k? Ovatko Tonin uudet puut samanlaisia frameraten suhteen kuin vakiot FXS:ssä? Vai putoaako framet edelleen?


yEStaas
« Last Edit: 04.05.10, 20:47 by Esa Sairio »

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Santeri Lehtonen
Offline Offline

Posts: 2576
Date Registered: 04.09.07

WWW
Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #10 on: 05.05.10, 04:20 »

Ovatko Tonin uudet puut samanlaisia frameraten suhteen kuin vakiot FXS:ssä? Vai putoaako framet edelleen?
Asenna ja käy testaamassa.


"When we left earth it changed our world"
Tonih22
Former member
Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #11 on: 05.05.10, 05:02 »

Ne päälle 5mt tekstuurit on sen takia isompia koska ne on 1024x1024 ja niitä ei ole kuin kolmisen kappaletta kokoisia ja tarkempia. Muut pienemmät tekstuurifilut on taas 512x512 jne ja ei vie paljoa mitn, itse olen mitoittanut tekstuurien laadun omalle kapasiteetille, pystyn kyllä erilliset versiot tekemään noistakin reilusti alle 5mt, mutta laatu kärsii.

Lisään tänne linkin tuossa iltapäivästä kun olen kotiutunut koulusta.
« Last Edit: 05.05.10, 05:07 by Toni Hiltunen »
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4068
Date Registered: 14.10.01

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #12 on: 05.05.10, 11:42 »

Ne päälle 5mt tekstuurit on sen takia isompia koska ne on 1024x1024 ja niitä ei ole kuin kolmisen kappaletta kokoisia ja tarkempia. Muut pienemmät tekstuurifilut on taas 512x512 jne ja ei vie paljoa mitn, itse olen mitoittanut tekstuurien laadun omalle kapasiteetille, pystyn kyllä erilliset versiot tekemään noistakin reilusti alle 5mt, mutta laatu kärsii.

Lisään tänne linkin tuossa iltapäivästä kun olen kotiutunut koulusta.
Voisitko samalla pienentää puiden kokoa (korkeutta) noin 35%?

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #13 on: 05.05.10, 14:45 »

Eikös Toni juuri ylempänä sanonut että siinä pienempien puiden teossa voi mennä kauemmin? Ymmärtääkseni tuo tiedostokoon pienennys ei vaadi kun tuon filen uudelleentallennuksen isommalla pakkauksella?

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
nicoman93
Former member
Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #14 on: 03.07.10, 13:02 »

Missäs niitten puiden muokkausten kanssa ollaan menossa? Itsekkin olen alkanut haikailla pienempiä puita ja tiheämpää metsää simuun, alkaa tuo aavikkomaisema jo hiljalleen kyllästyttää...

Btw, riittääkö siis pelkästään noiden puiden TEKSTUURIEN ja niissä olevien puiden koon muuttaminen vai pitääkö käydä käsiksi vielä johonkin muuhun objektiin tjsp, joka ylipäänsä saa näkymään ne puut simussa tekstuureineen??
akos
Former member
Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #15 on: 03.07.10, 15:33 »

Missäs niitten puiden muokkausten kanssa ollaan menossa? Itsekkin olen alkanut haikailla pienempiä puita ja tiheämpää metsää simuun, alkaa tuo aavikkomaisema jo hiljalleen kyllästyttää...
Puiden pienentäminen, ja sen ansiosta useamman puun lisääminen samaan puuobjektiin, ei anna vaikutelmaa tiheämmästä metsästä, vaan itseasiassa juuri päinvastoin. Nimittäin, kun puutekstuurista joudutaan ottamaan merkittävästi pinta-alaa pois, itse puuobjektien tiheyden säilyessä samalla muuttumattomana, metsä näyttää selvästi harvemmalta, kuin suurilla oletustekstuureilla.

Quote
Btw, riittääkö siis pelkästään noiden puiden TEKSTUURIEN ja niissä olevien puiden koon muuttaminen vai pitääkö käydä käsiksi vielä johonkin muuhun objektiin tjsp, joka ylipäänsä saa näkymään ne puut simussa tekstuureineen??
Kyllä riittää, eikä muuta ole kyllä tehtävissäkään.

Oskari
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4068
Date Registered: 14.10.01

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #16 on: 05.07.10, 08:01 »

Minusta on parempi asia että puut ovat simussa oikean korkuisia eikä jättikorkeita, vaikka niitä olisi hieman harvemmassakin.
Hyvä esimerkki on FS 2004 ja siinä Finntrees ja autogen tietenkin täysillä. Finntreesin puut ovat oikean korkuisia. FS 2004:ssa ei metsää saa maksimiasetuksillakaan kovin tiheäksi, mutta puiden oikea korkeus on siis tärkeämpää.
FSX:ssä oikean korkuisilla puilla olisi vielä parempi realismia parantava vaikutus kuin FS 2004:ssa, koska X:ssä autogenien tiheyden saa säädettyä suuremmaksi kuin FS 2004:ssa.

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Esa Sairio
Offline Offline

Posts: 4068
Date Registered: 14.10.01

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #17 on: 17.10.10, 13:59 »

Miten nuo pienemmät puut tehdään FSX:ään? En viitsi oikein lennellä ko. simulla mm. ylisuurten puiden takia, vaikka maisema muutoin olisikin hienoa.

Voisiko joku muu FISDIläinen tehdä pienemmät puut kuten FS 2004:kin?

yES

i7 4,0GHz/ 16GB/ AtiRad HD5850 1GB/ WIN7/2 x SSD/ pow750W/ Sony 40" HDTV/ F-16stick USB/ vahv 2x20W/ 2xJPW Mini, Hifi 55/2 sub.
PHOTOSCENERIES: ESPOO,RAAHE,VANTAA, HELSINKI,PORVOO,OULU,TURKU, JYVÄSKYLÄ,KUOPIO,HYVINKÄÄ-TUUSULA,LAHTI, VAASA,NURMIJÄRVI,KOKKOLA, ITÄ-HELSINKI-JÄRVENPÄÄ-KERAVA, RIIHIMÄKI, KUUSAMO, KILPISJÄRVI,PYHÄ-LUOSTO,KITTILÄ,IVALO-SAARISELKÄ,KIRKKONUMMI-NUMMELA
Ari Viitajylhä
Offline Offline

Posts: 1564
Date Registered: 14.11.02

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #18 on: 21.03.11, 11:40 »

Miten nuo pienemmät puut tehdään FSX:ään? En viitsi oikein lennellä ko. simulla mm. ylisuurten puiden takia, vaikka maisema muutoin olisikin hienoa.

Voisiko joku muu FISDIläinen tehdä pienemmät puut kuten FS 2004:kin?

yES
Jos joku antaisi ohjeet noiden puiden koon muuttamiseen niin voisin kokeilla.
EDIT: Käytössä irfanview ja dds plugin sekä gimp
« Last Edit: 21.03.11, 12:58 by Ari Viitajylhä »

On parempi olla optimisti vaikka olisi aina väärässä
kuin pessimisti joka on aina oikeassa.
Ville Jalonen
Offline Offline

Posts: 3007
Date Registered: 19.09.03

Re: Realistiset puut FSX:ään?
« Reply #19 on: 21.03.11, 14:34 »

En ole jaksanut kokeilla oman ohjeeni toimivuutta, mutta homman pitäisi mennä näin. Sen verran toki tarkistin että puutekstuurit olivat juuri sellaisia kuin oletinkin.

1.Avaa muokattava tiedosto kuvankäsittely ohjelmassa.
2.Pienennä puun kokoa haluttuun kokoon tiedostossa. Kaikki mikä on tiedostossa mustaa itse puun ympärillä ei näy FSX:ssä, eli jos värjäisit puutekstuureiden sisällöt täysin mustiksi niin et näkisi FSX:ssä yhtään puuta. Puuta pienentäessäsi varmista että puun alareuna pysyy paikallaan alkuperäiseen nähden. Tällöin varmistetaan se että puu on oikealla paikalla simussa, jos alareuna muuttuu niin on todennäköistä että puu on simussa ilmassa tai maan sisällä.
3. Tallenna muotoon .dds

Kuten saatoit huomata avatessasi tiedostoa puu on väärinpäin ruudulla. Photoshopissa homma korjaantuu painamalla flip vertical nappia. Muokkaus voi olla helpompaa näin. Kuitenkin ennen tallennusta tuo flip vertical toiminto on tehtävä taas, että tiedosto näkyy oikein FSX:ssä. Mikäli sattuu omistamaan FSX:n version missä on SDK mukana, kannattaa käyttää siinä mukana tulevaa imagetool ohjelmaa. Voi pitää muokattavat tiedostot oikein päin koneella ja tuo ohjelma sitten tallentaessaan dds muotoon tekee tuo flipin automaattisesti.

Muutama itsestään selvyys vielä:

-Puiden kokohan ei todellisuudessa muutu edellä mainitulla tavalla kuin näöllisesti. Puun latva on edelleen samassa paikassa. Tekstuurissa puun pienentämisen jälkeen on siis turha tulla latvoja hipoen kopterilla metsän reunaan laskuun, ellei halua crash tekstiä ruudulle.
-Muutos on tehtävä avaamalla tiedosto ja muokkaamalla sen sisältöä. Tiedoston resoluution muuttaminen esim. 1024x1024:stä kokoon 512x512, ei muuta kuin laatua. Puut pysyvät edelleen samankokoisina.

Toivottavasti sai jotain tolkkua tästä ohjeistuksesta.
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1