FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
16.12.17, 01:34

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Omien tekstuurien teko?
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Omien tekstuurien teko?  (Read 3307 times)
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Omien tekstuurien teko?
« on: 08.05.10, 09:45 »

Ostin Carenado Bonanza- koneen jossa tuli valkoinen konetekstuuri mukana juurikin omien tekstuurien tekoa varten. Kaikki tiedostot ovat .bmp- muodossa jotka Pant shop avaa nätisti. Jos niitä muokkaa ja tallentaa samaan muotoon niin fsx ei kuitenkaan niitä enää osaa lukea ja muokatut osat jäävät mustiksi. Eli miten tekstuureita muokataan niin, että ne myös näkyvät simussa?
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #1 on: 08.05.10, 10:13 »

Ostin Carenado Bonanza- koneen jossa tuli valkoinen konetekstuuri mukana juurikin omien tekstuurien tekoa varten. Kaikki tiedostot ovat .bmp- muodossa jotka Pant shop avaa nätisti. Jos niitä muokkaa ja tallentaa samaan muotoon niin fsx ei kuitenkaan niitä enää osaa lukea ja muokatut osat jäävät mustiksi. Eli miten tekstuureita muokataan niin, että ne myös näkyvät simussa?
Moi, eli kun olet muokannut ne vaaleat tekstuurit, joudut vielä tallentamaan ne DXTBMP:llä fs:lle sopivaan muotoon. Esim tuossa tilanteessa kannattaa tallentaa ne DDS muotoon.
Muista siis kun tallennat ne DDS muotoon, Alpha ja varsinainen tekstuuri täytyy flipata ylös alaisin, kannattaa katsoa mallia millä tapaa ne on esim toisella Beech samaisella tekstuurilla.
Ohjelma löytyy tuolta: http://www.btinternet.com/~mnwright/programs/dxtbmp.htm
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #2 on: 08.05.10, 13:01 »

Thanks, mate!

Eli voin huoletta tehdä paintit Paint shopilla mutta tallennettu bmp- tiedosto pitää avata tuolla editorissa, valita se "Flip + alpha" ja tallentaa uudelleen dds- muotoon?
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #3 on: 08.05.10, 13:11 »

Thanks, mate!

Eli voin huoletta tehdä paintit Paint shopilla mutta tallennettu bmp- tiedosto pitää avata tuolla editorissa, valita se "Flip + alpha" ja tallentaa uudelleen dds- muotoon?
Juu kyllä voi ja juuri noin.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #4 on: 08.05.10, 15:36 »

ei onnistu. muokatut osat edelleen mustia.

Muokkasin kokeeksi koneen keulaa. Lisäsäin sinistä. Tallensin bmp- muotoon. Avasin saman filen editorissa. Flippasin ympäri (Nuoli alhaalla), tallensin "DDS Texture"- muotoon. Ei toimi... Missä vika?

Muutin kaikki bmp- tiedostot dds- muotoon ja muokkaamattomat käkyvät niinkun ennenkin, mutta muokattu on musta...
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #5 on: 08.05.10, 15:44 »

ei onnistu. muokatut osat edelleen mustia.

Muokkasin kokeeksi koneen keulaa. Lisäsäin sinistä. Tallensin bmp- muotoon. Avasin saman filen editorissa. Flippasin ympäri (Nuoli alhaalla), tallensin "DDS Texture"- muotoon. Ei toimi... Missä vika?

Muutin kaikki bmp- tiedostot dds- muotoon ja muokkaamattomat käkyvät niinkun ennenkin, mutta muokattu on musta...
Kyllä se noin yleensä toimii. Jätät nyt jotain tekemättä, nyt ei vika ole ohjelmissa ainakaan.
Olen jo samalla paintkitilla tehnyt kolmet eri maalaukset koneelle ja ei mitn ongelmia.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #6 on: 08.05.10, 16:56 »


Tallennen kuvan bmp- muodossa.
[ attachment removed / expired ]

Avaan ja painan "Flip and alpha"
[ attachment removed / expired ]

Tallennan dds- muotoon
[ attachment removed / expired ]

Joo toisessa kuvassa en ole kääntäny sitä kun en esimerkki' tekiessäni jaksanu. Siihen ei tarvi puullua.

Ei toimi noin.
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #7 on: 08.05.10, 17:16 »

Jaahas, no sitten on vaikea sanoa missä vikasi on mutta itselläni toimii kyllä vallan loistavasti.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #8 on: 08.05.10, 17:22 »

Täytyy kokeilla jonkun muun koneen kohdalla. Voisiko johtua Layereistä? Teen tuohon alkuperäisen päälle uuden 85% läpinäkyvän layerin johon teen tuon esim. noissa sinisen osan ja lopuksi liitän kaikki yhdeksi ja tallennan... No oli mikä oli, mutta syvennyn tuohon nyt illalla kun saan velvollisuudet hoidettua. Lapset nukkumaan lähinnä... Cheesy
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #9 on: 08.05.10, 17:26 »

Täytyy kokeilla jonkun muun koneen kohdalla. Voisiko johtua Layereistä? Teen tuohon alkuperäisen päälle uuden 85% läpinäkyvän layerin johon teen tuon esim. noissa sinisen osan ja lopuksi liitän kaikki yhdeksi ja tallennan... No oli mikä oli, mutta syvennyn tuohon nyt illalla kun saan velvollisuudet hoidettua. Lapset nukkumaan lähinnä... Cheesy
En usko että se layerin olemassa olo vaikuttaa, kun kerran tallennat sen ja avaat tuolla dxtbmp:llä tällöin se layer on jo DXT:llä kiinteänä.
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #10 on: 08.05.10, 17:34 »

jep. ihme homma...
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #11 on: 08.05.10, 17:42 »

Tolla voi kait tehdä myös niinpäin, että avaa dds- muodossa olevan tiedoston ja tallentaa bmp:nä jolloin sen voi muokata ja sitten taas tallentaa takaisin dds- muotoon?
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #12 on: 08.05.10, 17:48 »

Minkäs näköinen se sun alpha channelin tekstuuri on? Ja onko tiedostonimet varmasti oikein jne.?

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #13 on: 08.05.10, 18:20 »

alpha channelin tekstuuri??? nyt meni yli. En ole muuttanu tiedoston nimiä alkuperäisistä ollenkaan.
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #14 on: 08.05.10, 18:33 »

alpha channelin tekstuuri??? nyt meni yli. En ole muuttanu tiedoston nimiä alkuperäisistä ollenkaan.
Alpha Channel on se joka näkyy siinä DXTBMP ohjelman oikeassa yläkulmassa, sellanen pieni neliö alue. Paintkitin kautta tuo alue on kokonaan valkea, mutta jos haluaa kiiltoa pintaan kannattaa vaikka koppasta jo valmiista tekstuurista alpha kanava omille tekstuureille.

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 08.05.10, 18:42 by Toni Hiltunen »
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #15 on: 08.05.10, 18:43 »

Tässä yksi tekeleistä.

[ attachment removed / expired ]
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #16 on: 08.05.10, 18:47 »

ok. Voiko tuo "Oma maalaus" tulla tuon koneen ns. yli eli tuolle harmaalle alueelle ilman että siitä olis haittaa? Sain tuon jo ominpäin toimimaan, kun määritin editorin ja vein dds- kuvan "Send to editor"- kohteen kautta jossa muokkaan sen ja sitten tallennettuani refresh:aan sen dxtbmp:ssä ja tallennan Johan toimii!!!
Toni Määttänen
Offline Offline

Posts: 2536
Date Registered: 03.04.08

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #17 on: 08.05.10, 19:01 »

Se on siinä!! Tein kyllä ihan omaan tapaan. En käännellyt tms. Avasin vaan dxtbmp- editoriin ja painoin "Send to editor", joksi olen määrittäny paint shop pro 10:n. Sitten muokkasin, tallensin ja dxtbmp- ohjelmasta valitsin refresh jonka jälkeen tallensin sen SAMAAN BMP- muotoon mikä se oli. en siis dds-muotoon ollenkaan.

Koevedoksessa värjäsin keulaa siniseksi.
[ attachment removed / expired ]
nicoman93
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #18 on: 24.05.10, 18:37 »

Moi!

Itsellänikin olisi samankaltainen ongelma... Olen maalailemassa Overlandin MD-11 -koneen Freeware -versiota finskin Cargo -kuosiin, ja hyvin on muuten mennyt, mutta näytti sitten FSX aloitusnäkymässä pelkkää mustaa (kyseisen koneen jo valmiina tulleet maalaukset toimivat FSX:ssä vallan mainiosti, paneeli ja gaugesit myös..). Sitten loppujen lopuksi selvisi että koko PaintKit sellaisenaan näkyy ihan mustana FSX aloitusnäkymässä  Sad

Mikä siis neuvoksi?? Olisiko se ongelma kanssa jotenkin yhteydessä tuohon Alpha -systeemiin?? Kun välillä se näkyy mustana ja välillä valkoisena siin pikkuruudussa DXTbmp:ssä  Undecided

-N
nicoman93
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #19 on: 25.05.10, 09:42 »

Eli minun pitäisi sitten tehdä se flippi koko PaintKitille, erikseen jokaiselle tekstuuritiedostolle siinä kansiossa?

Herää vain kysymys, kun tuon Overlandin omat pantit ovat tyyppiä .bmp ja toimivat niin eiköhän sen paintkitin pitäisi myös toimia samalla tavalla...

Ok, kokeillaas tuota keinoa...


-N
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1