FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.11.17, 15:57

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Omien tekstuurien teko?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Omien tekstuurien teko?  (Read 3305 times)
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #20 on: 25.05.10, 10:31 »

Eli minun pitäisi sitten tehdä se flippi koko PaintKitille, erikseen jokaiselle tekstuuritiedostolle siinä kansiossa?

Herää vain kysymys, kun tuon Overlandin omat pantit ovat tyyppiä .bmp ja toimivat niin eiköhän sen paintkitin pitäisi myös toimia samalla tavalla...

Ok, kokeillaas tuota keinoa...


-N
Juuri näin. FSX:ssä toimii molemmat tekstuuri muodot ongelmitta. Se on makuasia miten haluaa tekstuurimuodon valita, FS9 koneilla voi olla ihan vaikka .bmp muoto.
Jos kone on mallinnettu FSX:lle, niin dump mappien takia kannattaa nimetä DDS:lle.
nicoman93
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #21 on: 25.05.10, 17:36 »

Nonni nyt näyttäisi jo vähän paremmalta: toinen puoli on saatu väreihin, mutta värit ovat edelleen aika huonolaatuisia ja "aaltoilevia" sivulta katsottaessa... siivet ja moottorit sekä sivuvakaaja ja toinen puoli tuubista ovat edelleen mustana.

Mites, latasin sen sinun tekemän paintin ja siellä näyttää olevan SEKÄ .dds että .bmp -textuureita. Simu siis voi lukea kahta eri tyyppistä textuuria samasta kohteesta? Uutta minulle...  Smiley

Huomasin että Paint Kit -kansiossa näkyy olevan noin puolet vähemmän tavaraa kuin jo valmiina olevissa textuurikansioissa. Puuttumaan jääneet on kai noukittava ja kopioitava sieltä omaan paintti-kansioon?

Niin ja vielä yksi assie: mites noi tiedostotyyppien eri bittityypit (esim. .dds /32bit, 24bit, 16bit jne.) onko niillä suurtakaan merkitystä laadun suhteen simussa?

-N
nicoman93
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #22 on: 26.05.10, 12:53 »

JES no nyt rupes toimimaan ku poistin "Add mip maps when saving" täpin siitä alpha ruudun alta...

Sit lisäksi tiedostonnimet olivat lievästi väärin, pieni alaviiva lopussa jne. Maalaus onkin melkein valmis  Grin

Kiitoksia ohjeista!  Wink

ps. Tallensin toimivat tekstuurit ihan .bmp 32bit -muodossa, silleen ainakin toimii... Ajattelin ihan kokeilla uploadata avsimiin, mut mitenkäs sen saa aikaiseksi??

-N
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #23 on: 26.05.10, 14:13 »

Nonni nyt näyttäisi jo vähän paremmalta: toinen puoli on saatu väreihin, mutta värit ovat edelleen aika huonolaatuisia ja "aaltoilevia" sivulta katsottaessa... siivet ja moottorit sekä sivuvakaaja ja toinen puoli tuubista ovat edelleen mustana.

Mites, latasin sen sinun tekemän paintin ja siellä näyttää olevan SEKÄ .dds että .bmp -textuureita. Simu siis voi lukea kahta eri tyyppistä textuuria samasta kohteesta? Uutta minulle...  Smiley

Huomasin että Paint Kit -kansiossa näkyy olevan noin puolet vähemmän tavaraa kuin jo valmiina olevissa textuurikansioissa. Puuttumaan jääneet on kai noukittava ja kopioitava sieltä omaan paintti-kansioon?

Simu tukee useita eri tekstuurimuotoja aina jpg kuvista lähtien. Se että millä käyttötarkotuksella kukin kuva on.
Se miksi nykyisin tekstuuri kansiosta puuttuu tekstuureita, ei tarkoita sitä että ne on sieltä vahingossa jätetty, vaan sen takia että Microsoftin edistys on se että vähennetään Kovalevy kapasiteetin käyttöä sillä tapaa, eli tärkeimmät tekstuurit esim. Kylki, siipi yms tekstuurit joita muokkaa erilaiseksin verraten muihin, jätetään sinne tekstuuri kansioon johon on uuden paintin luonut. Paint.cfg tiedoston käyttötarkoitus on se että se paikantaa sieltä Lentokoneen oletus tekstuuri kansiosta ne puuttuvat tekstuurit, näin ollen ei tarvitse jokaisessa eri tekstuuri kansiossa olla miljoonat samat tekstuurit vaan riittää että on ne joita on muokannut, näin ollen kone lataa muut ne vähemmän tarpeelliset tekstuurit sieltä oletus tekstuurikansiosta ja näin ollen ei kovon tila kulu kun useat paintit käyttää täysin samoja tekstuureita. Eli jos kovalevyn tila on sinulle tärkeää, elä missään tapauksessa vähennä tilaa turhalla, koska tätä ominaisuutta kannattaa sen takia käyttää. Siksi se on tehty juuri näin.

Niin ja vielä yksi assie: mites noi tiedostotyyppien eri bittityypit (esim. .dds /32bit, 24bit, 16bit jne.) onko niillä suurtakaan merkitystä laadun suhteen simussa?

-N
Mitä pienempi bitti määrä sitä vähemmän on värikarttaa käytössä, ja näin ollen se laatukin muuttuu, itse käytän tietyissä tilanteissa vain 32bit tekstuureita, loput on DXT3,4 ja 5 muodossa, esim sellaiset kuin Pilotin tekstuurit, 32bit käytän fuselage tekstuureissa, siipi tekstuureissa jne. Tekstuurit kannattaa tallentaa sen mukaan miten koneen grafiikka kortti antaa myöten.
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #24 on: 26.05.10, 14:14 »

JES no nyt rupes toimimaan ku poistin "Add mip maps when saving" täpin siitä alpha ruudun alta...

Sit lisäksi tiedostonnimet olivat lievästi väärin, pieni alaviiva lopussa jne. Maalaus onkin melkein valmis  Grin

Kiitoksia ohjeista!  Wink

ps. Tallensin toimivat tekstuurit ihan .bmp 32bit -muodossa, silleen ainakin toimii... Ajattelin ihan kokeilla uploadata avsimiin, mut mitenkäs sen saa aikaiseksi??

-N
Mipmapeja ei kannata käyttää, se pilaa tekstuureita sopivasti. Mipmapit siis jos koneen kapasiteetti ei jaksa jauhaa laadukkaita tekstuureita.
« Last Edit: 26.05.10, 14:26 by Toni Hiltunen »
nicoman93
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #25 on: 26.05.10, 14:43 »

Ok, hyvä tietää  Smiley

Pitää vielä toi kuvankaappaus opetella ja lisätä parit kolmet rekkarit koneeseen niin homma on sillä selvä.

Kiitos vinkeistä!  Wink


-N
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #26 on: 25.07.10, 23:27 »

Itse aloittelin maalausta, tein A2A piper cubille OH-PAE:n... Suht lievä repaintti, mut kunhan suomen rekkarissa niin  thmbup



[ attachment removed / expired ]


[ attachment removed / expired ]

Vielä pieniä modifikaatioita, niin voi jossain kohtaa laittaa fsnordiciin... Niin, ja sisällyttää sukset pakettiin, ainakin airliners.net on tästä koneesta kuva suksilla.

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Mikko Maliniemi
Nik Kammiomieli
Moderator
Offline Offline

Posts: 33498
Date Registered: 05.07.01

WWW
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #27 on: 26.07.10, 05:49 »

Vielä pieniä modifikaatioita, niin voi jossain kohtaa laittaa fsnordiciin...

Joo, tunnusta taaksepäin ja "leveämmälle". Ja ehdottomasti tuolle tunnukselle sellainen fontti, joka olisi edes sielläpäin oikeaan verrattuna...

                                Entinen hiihtäjä, nykyisin raitis

                                 My photos on Airliners.net
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #28 on: 26.07.10, 07:34 »

^^ joop, tuo fontti on kyllä päin ****, täytyy etsiä oikeanlainen.


edit: Mikko, tiedätkö minkä värinen OH-PAE:n ohjaamo on? Arvailin tuon sinisen värin, en ole nähnyt yhtään kuvaa jossa näkyisi ohjaamon sisusta.

edit2: Jaha, Antton Rintala on jo tehnyt tämän liveryn A2A:lle.. Pitääpi kattoa joku toinen, turha kahta tehdä, Anttonin vieläpä näyttää varsin hienolta!
« Last Edit: 26.07.10, 08:30 by Kim Eriksson »

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Tonih22
Former member
Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #29 on: 26.07.10, 14:26 »

Multa löytyy tälläinen jonka väsäilin tuossa jokunen kuukausi sitten.
Joten tätäkään ei varsin kannata enää tehdä.

[ attachment removed / expired ]
Antton Rintala
Offline Offline

Posts: 2695
Date Registered: 14.12.05

Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #30 on: 27.07.10, 07:48 »



edit2: Jaha, Antton Rintala on jo tehnyt tämän liveryn A2A:lle.. Pitääpi kattoa joku toinen, turha kahta tehdä, Anttonin vieläpä näyttää varsin hienolta!

Itseasiassa en ole tehnyt mutta Jeff Trozzo on tehnyt. Paintti löytyy flightsim.comista tiedostonimellä a2acub_hbpae.zip. (Huom. tekijän näppäilyvirheen takia tiedostonimessä on tuo Sveitsin tunnus HB. Paintissa itsessään kuitenkin OH-PAE tunnus.

« Last Edit: 27.07.10, 08:39 by Antton Rintala »
Kim Eriksson
Offline Offline

Posts: 3113
Date Registered: 05.12.06

Re: Omien tekstuurien teko?
« Reply #31 on: 27.07.10, 09:22 »

Ahaa, katsoin vain että sinä olit kirjoittanut aiheeseen, liittänyt kuvan koneesta ja että se löytyy simviationista tai jostain tuolla pakettinimellä.

Mutta kuitenkin. Kuitenkin tuota tekemällä tajusin paintin tekemisen perusaatteen, en viitsi ruveta nypläämään kun jo samanlainen on julkaistu levitykseen..

Asrock Z87 Pro4|Intel i5 4670k @4.4GHz|Palit GTX780|Crucial Ballistix 16GB 1600MHz CL9|
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1