[Jet2 169P Heathrow-Manchester] Sommarcharter MCC med FA-crew! (2010-05-07) Del1

(1/2) > >>

nighty142:
Nu börjar det våras! Dags för en chartertur!

London Heathrow (EGLL) - Manchester (EGCC) - Ibiza (LEIB)
Jet2 757-200 G-LSAB

Både jag och Jonas hade inget annat för oss, så vi bestämde oss för att ägna eftermiddagen/kvällen åt att flyga lite multicrew hemma hos Jonas. Ni som inte hängt med tidigare, kan läsa senaste rapporten här http://www.fsnordic.net/discussion/index.php/topic,88381.0.html Detta kommer bli den första utav två trådar, det blir lite för massivt att ha med två flighter. Därför är Del 1 London Heathrow - Manchester och Del 2 Manchester - Ibiza.

Dagen till ära, hade vi bestämt oss för något lite mindre svenskt, nämligen att flyga lite britter ner till stränderna och nattklubbarna på Ibiza med Jet2's winglettade 757-200 registrerad G-LSAB. För att vi både skulle få varsitt leg att agera PF (pilot flying) på, så simulerade vi en tomflygning från London-Heathrow till Manchester, sedan lasta fullt och dra ner till Ibiza. Vi bestämde oss för att jag skulle vara PF upp till Manchester, en kort flygning på drygt en halvtimme. Sedan skulle vi byta av i Manchester och Jonas bli PF ner till Ibiza, en flygning på drygt 2 timmar och tio minuter.


London Heathrow - Manchester (00:35)
BUZA3J BUZAD T420 TNT DAYN2
Våran rutt upp till Manchester, i och med att vi flög tomma hade vi inga som helst problem att hinna upp till våran marschhöjd 26,000 fot.


Vår färdplanering för båda rutterna gjorde vi innan vi lämnade Heathrow. Här är en del av de NOTAM/väder vi skrev ut.




Vid stand 331, dvs gate 31 på terminal 3.


Modellen är förövrigt den vackra Qualitywings...


... Dock mergad med PSS panel. IRS aligned, och allting är nu redo för pushback!


Vi fick klart till Horka holding, sedan en rolling takeoff från väntplatsen N10B vid bana 09R.


Och här taxar vi förbi Speedbird 5 som skulle avgå till Tokyo-Narita, när vi senare under kvällen var framme på Ibiza, hade den här kärran ett par timmar kvar att flyga 


Och här startar vi från bana 09R, följt av en vänstersväng på avgångs SID'en Buzad 3 Juliet.


Centrala London med dess landmärken syns i vänsterkanten på bilden.






På marschhöjd var vi inte länge, utan det var direkt fram med STAR kartor och ILS karta för bana 05R på Manchester.




Sedan var vi på final bana 05R.





Och så var vi på plats på Manchester. Men ingen rast, ingen ro. För det blev genast dags för att förbereda planet för flygningen ner till Ibiza (LEIB). Jag och Jonas bytte plats samt plockade fram de papper som skulle behövas för flygningen ner.

Manchester - Ibiza kommer i Del 2 
På återseende!

Flygkapten:
Fina bilder! 

Adam:
Kan inte mer än säga WOW

Beppe:
Fantastiska bilder! 

Jakob:
Snyggt

Navigation

Up one level

Next page