Miten plaanataan?

(1/8) > >>

flykarppa:

Öljypäästö- valvontalento(non-military), EFUT-EFKE, Kotkan jälkeen tarkoitus tiputtaa esim 3000 ft -> 600 ft ja sillä läpi Suomenlahti, Saaristo-meri ja Perämeri. Kemin edustalla ylös esim 1700 ft ja lasku Kemiin. Voiko merellä käyttää plaanissa pisteinä esim PEVEN GALPI etc joista selviää haluttu reitti?

jari

AkiKettu:
Quote

Öljypäästö- valvontalento(non-military), EFUT-EFKE, Kotkan jälkeen tarkoitus tiputtaa esim 3000 ft -> 600 ft ja sillä läpi Suomenlahti, Saaristo-meri ja Perämeri. Kemin edustalla ylös esim 1700 ft ja lasku Kemiin. Voiko merellä käyttää plaanissa pisteinä esim PEVEN GALPI etc joista selviää haluttu reitti?


En vastaa suoraan kysymykseesi vaan selitän kuinka itse lähtisin purkamaan asiaa (ja samalla vastaan kysymykseesi):

Ensinnäkin, koska lento lennetään noin matalalla, sen luonne on näköhavaintoihin perustuva valvonta ja sen reittikään ei voi noudattaa mitään IFR-reittiä, se tapahtuu näkölentosäännöillä (VFR).

Jos omistat tai voit hommata käsiisi tarvittavat VFR-kartat Etelä-Suomen alueelta saat reitin suunniteltua huomattavasti helpommin ja "realistisemmin". Toinen tapa on käyttää jotain muuta karttaa (esim. google mapsia) ja verrata sitä sitten Reittisuunnistuskarttaaan (alailmatila). Noilta oikeilta VFR-kartoilta löydät helposti, mistä kohden alkaa valvottu ilmatila sekä erilaiset kohteet jotka auttavat merkittävästi navigoinnissa. Tuolla köyhänmiehen versiolla sun tosiaan pitää sitten etsiä tuon Reittisuunnistuskartan ja yleiskartan välillä missä kohden alkaa valvottu ilmatila.

Mutta aloitetaan alusta. Ensin sinun tulee miettiä, kuinka poistut Utin lähialueelta. Avaappa siis Utin VAC-kartta josta valitset joko Myllyn tai Saaran. Mylly on oletettavasti parempi koska lähdet seuraamaan sitä tietä kohti Kotkaa. Eli plaani ensimmäinen piste on MYLLY.

Kun olet poistunut Utin lähialueelta sulla on kaks vaihtoehtoa, joko lentää TMA:n alapuolella (alle 1200 ft AGL) tai sitten nousta TMA:lle. Reittiin tämä ei välttämättä vaikuta, sun pitää vaan pyytää tarvittaessa TMA:lle nousemiseen lupa. Reittipisteiksi tulee matkanvarrelta paikkojen nimet esimerkiksi: Anjalankoski Kotka Kirkonmaa... Korkeudenmuutoksia ei tarvitse ilmoittaa koska TMA:n jälkeen pysyt valvomattomassa ilmatilassa.

Helsingin TMA täytyy huomioida, että sun tulee lentää sen alitse (tuolla sun reitillä 2500 tai 1300 ft AGL riippuen siitä, kuinka läheltä Helsinkiä lennät, ks. VFR-kartat tai ARC - TMA HELSINKI). Samoin Turun, Porin, Vaasan jne TMA:t ja CTR:t (ks. VFR-kartta tai ao. kenttien kartat).

Sitten Kemiin avaat jälleen VAC-kartan josta löydät VFR-ilmoittautumispisteen TOUKO, jonka kautta saavut Kemin lähialueelle.

Avot. Ja sunhan ei teoriassa ole pakko merkitä reittiä valvomattomalta lennonosalta (eli tällöin reitti olisi esim MYLLY TOUKO), mutta etenkin oikeassa elämässä se on erittäin suositeltavaa, jotta tiedetään mistä lähteä etsimään, jos suo ei näy määränpääkentällä eikä yhteyttä muutenkaan saada. Toki se myös IVAO/VATSIM ympäristössä auttaa lennonjohtoa ymmärtämään mitäreittiä olet menossa.

Tässä nyt on vähän alkeita, muut voivat vielä tarkentaa ja korjata jos jotai lipsahduksia onnistuin tekemään

Terv. Aki

flykarppa:
Kiitos Aki vastauksesta. Lähdetään tuolta pohjalta liikkeelle. 

jari

philes:
http://takkirauta.blogspot.com/2009/09/kuinka-vene-pannaan-plaaniin.html

Plaanaus eli liuku tarkoittaa veneilyssä sitä, että vene ylittää runkonopeutensa ja nousee liukun aallonharjalle. Tällöin vain pieni osa veneestä koskettaa veden pintaa, ja muu nousee veden yläpuolelle. Tällöin on mahdollista saavuttaa paljon suurempia nopeuksia kuin uppoumarunkoisella veneellä. Yleensä plaanaavissa veneissä on hyvin suuritehoiset moottorit - jopa viisitoistakertainen teho vastaavaan uppoumarunkoiseen verrattuna - ja ne ovat kevyitä ja niissä on V-pohja.

....eiku?

flykarppa:
Quote

http://takkirauta.blogspot.com/2009/09/kuinka-vene-pannaan-plaaniin.html

Plaanaus eli liuku tarkoittaa veneilyssä sitä, että vene ylittää runkonopeutensa ja nousee liukun aallonharjalle. Tällöin vain pieni osa veneestä koskettaa veden pintaa, ja muu nousee veden yläpuolelle. Tällöin on mahdollista saavuttaa paljon suurempia nopeuksia kuin uppoumarunkoisella veneellä. Yleensä plaanaavissa veneissä on hyvin suuritehoiset moottorit - jopa viisitoistakertainen teho vastaavaan uppoumarunkoiseen verrattuna - ja ne ovat kevyitä ja niissä on V-pohja.

....eiku?


Tämäkin kävi kyllä mielessä..

jari

Navigation

Up one level

Next page