FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
24.11.17, 22:18

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Verkkolentäminen (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Miten plaanataan?
:  

« previous thread next thread »
Pages: 1 [2] Reply Print
Author Topic: Miten plaanataan?  (Read 5829 times)
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4444
Date Registered: 13.04.09

Re: Miten plaanataan?
« Reply #20 on: 03.06.10, 13:25 »

Moro!

Jos Ouluun menet niin ei tule. Jos käyt Finnavian sivuilla niin siellä on myös reittikartat niin voit vähän silmitellä.

jukka

Kyllä näitä lentoja tulee näille kotimaahan nyt vähän aikaa ainakin.


Patrick
Jukka Palander
Offline Offline

Posts: 2411
Date Registered: 29.11.04

WWW
Re: Miten plaanataan?
« Reply #21 on: 03.06.10, 16:04 »

Tuossas on yksi sellainen reitti joka ei ole käynyt.


EFHK
ANT     
TILDO         
EMLIS         
LUKAT         
DIPAR                   
VAVIX         
MIMLA         
OSTOS         
EFOU   


Patrick

Miksi sinä olet tuollaisen reitin sieltä ottanut kun se antaa ko. reitillä fiksun reitin kun laittaa ne raksit kaikkiin ruutuihin niinkuin jo monta kertaa aikasemmin sanoinkin...

Tälläinen löytyy silloin: ANT UM854 OSTOS

EDIT. Ethän katso vaan väärästä kohtaa sitä reittiä? Nuo ovat pelkät reittipisteet ko. reitille. Kun katsot alemmaks ni julkaisumuodossa oleva reitti näkyy siellä.

Jahavat tulloo! Pois alta!
Tännehän niitä lihaleikkureita lentää päivittäin!
Patrick Ojanen
Offline Offline

Posts: 4444
Date Registered: 13.04.09

Re: Miten plaanataan?
« Reply #22 on: 03.06.10, 16:50 »


EDIT. Ethän katso vaan väärästä kohtaa sitä reittiä? Nuo ovat pelkät reittipisteet ko. reitille. Kun katsot alemmaks ni julkaisumuodossa oleva reitti näkyy siellä.

Olen aiemmin katsonut väärää kohtaa, mutta nyt löysin sen oikean reitin. Nyt tulee se reitti mitä sinäkän laitoit.


Patrick
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Miten plaanataan?
« Reply #23 on: 04.06.10, 04:22 »

Ohessa EFUT-EFOU


ID      FREQ   TRK   DIST   Coords                       Name/Remarks
EFUT             0      0   N60°53'47.00" E026°56'17.00" UTTI
DEKOP           38     14   N61°04'03.00" E027°16'42.00" DEKOP
AMEVA            2     23   N61°26'18.00" E027°23'37.00" AMEVA
TULTI            2     15   N61°41'08.00" E027°28'20.00" TULTI
GUBLA            2     22   N62°03'12.00" E027°35'28.00" GUBLA
ELMAK            2     23   N62°26'17.00" E027°43'09.00" ELMAK
NUNVA          358      5   N62°31'17.00" E027°44'00.00" NUNVA
VEH     113    358     28   N62°58'47.17" E027°48'49.84" VEHKAA
APROV          350     24   N63°22'41.00" E027°46'01.00" APROV
MAXAN          350     22   N63°45'04.00" E027°43'19.00" MAXAN
TOSLO          350     16   N64°00'55.00" E027°41'22.00" TOSLO
KNI     114.9  350     16   N64°16'57.13" E027°39'20.79" KAINUU
TIGLU          297     20   N64°28'21.00" E027°00'27.00" TIGLU
SOPRI          297     22   N64°40'14.00" E026°18'43.00" SOPRI
EFOU           296     29   N64°55'45.00" E025°21'20.00" OULU


Tracks are magnetic, distances are in nautical miles.
--------------------------------------------------------------------------------
 EFUT DCT DEKOP UT83 VEH UM6 SOPRI STAR EFOU
--------------------------------------------------------------------------------
RAD/CDR restriction analysis:
Route segment Rest. type Details Exclude?
UM6 OUK-VEH CDR  Time: CDR1:H24 Level: CDR1:FL285 to FL660 --> mitä tarkoittaa??

--> kun laittaa täpän ja rerouttaa niin reitti muuttuu siedettävän oloiseksi eli

ID      FREQ   TRK   DIST   Coords                       Name/Remarks
EFUT             0      0   N60°53'47.00" E026°56'17.00" UTTI
LNE     112.3  333     99   N62°25'14.83" E025°37'24.03" LUONET
PELAK          357     20   N62°44'51.00" E025°39'37.00" PELAK
USOPI          357     13   N62°57'21.00" E025°41'03.00" USOPI
UTUNU          357     47   N63°44'15.00" E025°46'37.00" UTUNU
IPLOT          346     43   N64°26'23.00" E025°32'09.00" IPLOT
EFOU           345     30   N64°55'45.00" E025°21'20.00" OULU


Tracks are magnetic, distances are in nautical miles.
--------------------------------------------------------------------------------
 EFUT DCT LNE UM857 IPLOT STAR EFOU
--------------------------------------------------------------------------------
RAD/CDR restriction analysis:
Route segment Rest. type Details Exclude?
No restrictions found.


jari
« Last Edit: 04.06.10, 07:38 by Jari Nevasalo »

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Miten plaanataan?
« Reply #24 on: 04.06.10, 06:58 »

Moro!
Tarkoittaa että UM6 CDR1:24HR eli UM6 on ehdollinen tosin vasta VEH eteenpäin ja nämä ehdolliset/rajoitteiset reitit on merkitty suomen reittikartoissa vihreällä. Nämä ovat juuri niitä reittejä jotka aiheuttavat ongelmia kun yrittää saada plaania läpi esim. Eurocontrollissa tai VRoutessa. Euroopassa taas rajoitukset yleisimmin koskevat lähtö/tulokenttää tai lentopintoja. En tiedä miten nämä IRL hoidetaan mutta simussa ainoa tapa on kiertää nämä rajoitukset tekemällä plaanit käsin. Ehdollisia on muistaakseni 3 eri tyyppiä eli CDR1 CDR2 ja CDR3. FSRoute kyllä kertoo mikä on vialla kuten nyt tässä sinun reitissäsi.

jukka
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Miten plaanataan?
« Reply #25 on: 04.06.10, 07:06 »

CDR1 tarkoittaa että väylä on auki aina ellei sitä erikseen CRAMissa suljeta, CDR2 on suljettu ellei sitä avata CRAMissa, CDR3 ei avata koskaan CRAMissa eikä ole _koskaan_ käytettävissä lennonsuunnitteluun, ainoastaan ATC voi selvittää moiselle väylälle.

Moro!
Kiitos Henri selvennyksestä, taas tuli vähän viisaammaksi (toivottavasti).

jukka
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Miten plaanataan?
« Reply #26 on: 04.06.10, 07:10 »

Moro!

Lisänä edelliseen ilmeisesti CDR1 menee Eurocontrollissa läpi mutta nuo 2 muuta eivät?

jukka
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Miten plaanataan?
« Reply #27 on: 04.06.10, 09:01 »

Moro!
Pistän tähän jatkoksi. Meinasin lentää tänään EFHK-OEDF mutta en saa reittiä pelaamaan:

DOBAN UP725 VALGA UM854 MNS UP987 BETEG UN191 GAMAN/K0835S1110 A805 KARAT R114 TUDEK/N0450F370 UR114 TBN UW71 MUS UW73 BAYIR UT888 SIDAD UP975 NANSU
RVSM EXIT/ENTRY POINTS ei pelaa jos joku viisas tietäisi. Muistelen joskus ennenkin ollut vaikeuksia GAMAN kanssa.

jukka

Miika Asunta
Offline Offline

Posts: 794
Date Registered: 10.03.06

WWW
Re: Miten plaanataan?
« Reply #28 on: 04.06.10, 21:48 »


Kertokaas minulle minkä ihmeen takia virtuaalilentohommissa sen reitin pitää olla prikulleen oikein ja siitä pitää "lennonjohtajan" vielä urputtaa?

Olisi paljon helpompaa ja fiksumpaa, että virtuaalihommissa AIRACit päivitettäisiin vaikka kerran vuodessa. Kukaan ei pysy tosielämän vauhdissa - edes ammattilaisetkaan aina.

Noita vatsimin reittitietokantoja on vuosien varrella amatöörit koonneet pikkuhiljaa, ja on ihan selvää että niitä ei pystytä jatkuvasti ylläpitämään, ja niissä on ihan taatusti virheitä jo valmiiksikin. Eurocontrolin vahva viesti on se, että reittitietokantapalveluja ei anneta virtuaali-ilmailijoiden käyttöön.

Navigraphin AIRAC-sykleissäkin on älyttömästi virheitä ja vanhentunutta dataa, joten minusta peli kannattaisi viheltää jossain kohtaa poikki ja ottaa järki käteen ja muuttaa touhua aloittelijankin kannalta helpommaksi - ettei hienosta harrastuksesta tulisi besserwissereittein snobbailua.

Virtuaalista liikennettä ei varmaankaan ole niin paljon etteikö sinne muutama oikaistua reittiä ja vastapalloon kulkeva sovi mukaan.

terv. Miika
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Miten plaanataan?
« Reply #29 on: 05.06.10, 09:04 »

Kertokaas minulle minkä ihmeen takia virtuaalilentohommissa sen reitin pitää olla prikulleen oikein ja siitä pitää "lennonjohtajan" vielä urputtaa?

Olisi paljon helpompaa ja fiksumpaa, että virtuaalihommissa AIRACit päivitettäisiin vaikka kerran vuodessa. Kukaan ei pysy tosielämän vauhdissa - edes ammattilaisetkaan aina.

Noita vatsimin reittitietokantoja on vuosien varrella amatöörit koonneet pikkuhiljaa, ja on ihan selvää että niitä ei pystytä jatkuvasti ylläpitämään, ja niissä on ihan taatusti virheitä jo valmiiksikin. Eurocontrolin vahva viesti on se, että reittitietokantapalveluja ei anneta virtuaali-ilmailijoiden käyttöön.

Navigraphin AIRAC-sykleissäkin on älyttömästi virheitä ja vanhentunutta dataa, joten minusta peli kannattaisi viheltää jossain kohtaa poikki ja ottaa järki käteen ja muuttaa touhua aloittelijankin kannalta helpommaksi - ettei hienosta harrastuksesta tulisi besserwissereittein snobbailua.

Virtuaalista liikennettä ei varmaankaan ole niin paljon etteikö sinne muutama oikaistua reittiä ja vastapalloon kulkeva sovi mukaan.

terv. Miika


Eli EFHK - KJFK voisi suunnitella tyyliin DCT.

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jukka Mäcklin
Offline Offline

Posts: 1681
Date Registered: 29.11.02

Re: Miten plaanataan?
« Reply #30 on: 05.06.10, 10:33 »

Ei tässä olla mistään kiveenkirjoutuksesta puhuttukkaan. Riittää vallan hyvin, että nappaa rtefinderista sellasen järkeenkäyvän reitin vaikka EFHK-LEMG. Ei siis tarvitse alkaa vaihtamaan lentoväyliä jos ne on vaikka IRL tilapäisesti suljettu jonkun sotilastoiminnan tms. takia. Mutta tässä neuvotaan nyt sellaisia jotka haluavat tehdä sen vimpan päälle.

Moro!

Samaa mieltä se mitä kaipaisin olisi freeware ohjelma joka muuttaisi Routefinder antaman reitin FS9 GPS:ään käyväksi kuten Vroute ilman että urputtaa rajoituksista. Harvoinpa tuolla onlinessa huomautellaan vääristä reiteistä tosin jokainen itse määrittää kuinka IRL reitti on. Lyhyitä reittejä voisi kyllä tehdä käsinkin mutta siihen taas tarvitaan reittikarttoja.

jukka
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Miten plaanataan?
« Reply #31 on: 05.06.10, 17:21 »

Soppaa sotkemaan... Grin

Itse käytän ajantasalla olevia AIRAC:eja. Reitit haen vRoutelta (ilmaiseksi), mutta olen huomannut, ettei AIRAC:eja kannata päivittää heti kun ne on saatavilla. On todennäköistä ettei reittiä uusilla päivityksillä löydy. Tällöin olen hakenut ilmaiselta route finderilta (josta saa valittua voimassa olevan syklin) reitin, ja käyttänyt sitä! Valituksia ei ole tullut, mutta hieman saa aina tarkastella (jos mahdollista) mistä alkaa, ja mihin päättyy ko. reitti. Hieman olen samaa mieltä Miikan kanssa siitä, että hieman "harvemmin" voisi lentoväylä-päivityksiä tulla, koska kyse on simulaatiosta ja vapaaehtoistyöstä. Tähän asti se reitti, jonka olen ko. syklillä hakenut on myös uponnut FMS-kompuutteriin, mutta on turhaa odottaa että jokin "vanha", eli syklin ulkopuolelta haettu sinne kelpaisi thmbdn

Money talks?

T: Mika

Miika Asunta
Offline Offline

Posts: 794
Date Registered: 10.03.06

WWW
Re: Miten plaanataan?
« Reply #32 on: 05.06.10, 22:18 »

Eli EFHK - KJFK voisi suunnitella tyyliin DCT.

jari

Simulaattoriolosuhteissa nollatuulilla - miksei? Ja simulaattoriin voi aina rykäistä maksimimyötätuulen. Mikään ei tätä estä eikä kiellä, ja vaikka olisikin ei-toivottua, niin sitä ei kuitenkaan olisi mahdollista valvoa. Ja minusta lennonjohtajan homma on pyrkiä noudattamaan pilotin antamaa lentosuunnitelmaa/toiveita kaikin mahdollisin keinoin ja vain pakottavasta syystä tehdä siihen muutoksia. Ja nämäkin pystyy tekemään ilman että lentäjällekään tulee harmaita hiuksia (tutkavektorit tarpeen mukaan, ja kun kone jättää ilmatilan "resume own navigation").

Ja toisaalta moni varmasti lentää longhaulia moninkertaisella ajan nopeutuksella (tietysti luvan pyytämällä) - ei loppujen lopuksi ole kauheasti järkeä istua tietokoneen ääressä tuntitolkulla odottamassa (simulaattorin kaatumista) kun kone lentää autopilotilla vaakalentoa.

Olen tässä hieman kerettiläinen, mutta keep it short and simple - at least for a beginner.

Miika
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Miten plaanataan?
« Reply #33 on: 09.06.10, 09:00 »

NAT- kysymys eli route EHAM-TNCM, näyttää ajattavan lähes Vapauden patsaan kautta..



EHAM SID AMGOD UL602 SUPUR UL60 OTBED UL26 PENIL UL70 BAGSO DCT MALOT NATD YQX N124B TUSKY J575 BOS J55 HTO VS1 TAAPS L454 BERGH L455 SAVIK L459 DASER M592 FLAMO L461 TRNKY DCT TNCM

Mitenkähän menee IRL?

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Miten plaanataan?
« Reply #34 on: 09.06.10, 09:54 »

Toihan on ihan tolkutonta vetää tota kautta. Lentoon menee 11h jos vetää NATia pitkin. Ite oon pari kertaa ton legin vetäny ja sillon menny random routea pitkin. Lento kestää semmoset 8,5h sillon. Tai 9 oikeastaan.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Miten plaanataan?
« Reply #35 on: 09.06.10, 10:08 »

EHAMilta olen tuolloin lähtenyt. Jukka Vuopala minulle neuvoi, että vedä random routea pitkin.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Jukka Vuopala
Offline Offline

Posts: 224
Date Registered: 07.02.09

Re: Miten plaanataan?
« Reply #36 on: 09.06.10, 10:20 »

Joo NATtien läpi ei oo Randomeilla asiaa, mut jos lähet damista niin siitä sit vaan Ranskan läpi kohti lounasta ja sit Shanwickin (EGGX) alueen etelärajalta otat random routen. Ei pitäis olla ongelmia. Toki Nat reitit saattaa olla tuulten takii aika etelässäkin, et kannattaa tarkistaa huolella ettei vahingossa leikkaa niitä.
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3053
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Miten plaanataan?
« Reply #37 on: 09.06.10, 11:57 »

Joo. Mutta sillon toimin vaan sun ohjeitten mukaan Wink Täytyy opetella noita trans atlantic proseduureja vielä vähän enemmän...

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Miten plaanataan?
« Reply #38 on: 10.06.10, 05:06 »

Niin mistäs lähdet?

 Monesti ainakin IRL lentävät Euroopasta ensin etelään ja sitten NAT:n eteläpuolelta meren yli.

Selvä, näin tehdään.

Miksi muuten tämä mach-muutos pitää tehdä?

MALOT/M084F340 NATD PISTE/N0458F340 DCT YQX

jari
« Last Edit: 10.06.10, 05:15 by Jari Nevasalo »

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Miten plaanataan?
« Reply #39 on: 10.06.10, 11:20 »

Joo. Mutta sillon toimin vaan sun ohjeitten mukaan Wink Täytyy opetella noita trans atlantic proseduureja vielä vähän enemmän...

http://www.nat-pco.org/nat/MNPSA/MNPSA_2005.pdf

http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=1431&pagetype=90&pageid=8201

jari
« Last Edit: 10.06.10, 11:35 by Jari Nevasalo »

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Pages: 1 [2] Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1