FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
25.11.17, 05:58

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Maisema- ja lentokonesuunnittelu (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Valmiin kentän muuttaminen, seinään pamahti.
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Valmiin kentän muuttaminen, seinään pamahti.  (Read 3710 times)
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Valmiin kentän muuttaminen, seinään pamahti.
« on: 25.05.10, 13:25 »

Moi,

On tullu opiskeltua ja räpellettyä  Afcad editoria ja rwy12:sta.
Oon onnistunu maalailemaan koneita, saanut ne afcadilla kentälle haluttuun paikkaan ja niin, että ne ovat koko ajan omilla paikoillaan, 
(eläkkeelle siirtyneitä koneita)  Grin
Muutaman puun oon istuttanu myös alueelle.
Nyt tuli mieleen kentän muutokset, koska toi kuvassa oleva genav alue on jäännyt tekijältä kesken.
Ekana nyt, että miten saisin tonne viheralueita.
En tiedä onko järkevää alkaa niitä tekemään tolla afcad editorilla?
Saisko ton pohjan muutettua jotenkin niin, että noi muut alueet kiitotiet sun muut säilyis.
Mikä olis helpoin tapa näin maisemoinnin aloittelijalle?
Alla kuva, eläkeläis-koneet on "nurmikolla" siis vihreää nurmialuetta kaipaisi joka puolelle tonne.
Voisko joku potkasta alkuun?

Marco

[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 11.06.10, 19:12 by Marco Tammes »


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Tonih22
Former member
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #1 on: 25.05.10, 14:15 »

Onko kyseessä FS2004?
Jos on niin suosittelen Ground2k4 ohjelmaa, se on helppo ohjelma jolla saa muokattua hyvin maaston landclassia jne.
FSX:n sijaan voin suositella Sbuilderia, samaa kaavaa noudattaa kuten Ground2k4.
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #2 on: 25.05.10, 15:37 »

Kiitti Toni,
Pitää siis alkaa opiskelemaan tota Ground2k4:n käyttöä.
Simu oli siis fs9.

Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #3 on: 25.05.10, 16:32 »

Jaahas,

Imasin 2K4 koneelle ja valittaa, et ei löydä languege dLL:ää.
Eli vissiin ranskan kieli pitää aktivoida?

Mites noi patsit, pitääkö imasta yks kerrallaan, vai vain toi viimeisin?
Sit tarvitsee vissiinkin lisäksi FS connectin ja Scasmin, että toi ohjelma toimii?
Voi elämän kevät, mitähän tästä vielä tulee, pelottaa että saan koko kentän vielä häviämään.
David Copperfield hävitti vain koneen, minä hävitän koko kentän koneineen.

Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #4 on: 25.05.10, 18:10 »

Ei varmaan saa mitään hävitettyä, kun ei saa koko ohjelmaa toimimaan  thmbup


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Mika Virolainen
Offline Offline

Posts: 3401
Date Registered: 18.12.01

Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #5 on: 26.05.10, 03:36 »

Terve!

Saako muuten afcad2 -ohjelmalla muutettua:

1. kiitoteiden numerot
2. ILS -taajuudet
3. ILS -suunnan kiitotielle

Olen joskus editoinut vain parkkipaikkoja. Usealla kentällä kiitoteiden numerointi on väärin, ja ILS suunta & taajuus pielessä uusiin karttoihin verrattuna.

T: Mika

Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #6 on: 26.05.10, 05:18 »


Saisko ton pohjan muutettua jotenkin niin, että noi muut alueet kiitotiet sun muut säilyis.

Yksi "helpohko" keino olisi muuttaa tuo ruskean pohjan väriä ja korvata se osittain? vaikkapa ruohotekstuurilla.
Tutki DXTBmp:llä niitä kentän Bmp tekstuureja ja kun löydät ruskeita pohjatekstuureja, niin siirrä ne DXT:stä kuvankäsittelyohjelmaan ja vaihda tilalle ruohikkoa. Sitten takaisin DXT:hen ja tallennus oikeassa muodossa simuun . . . simu käyntiin ja katso mitä on tapahtunut. Jos käy hyvä mäihä niin oikeat alueet voivat muuttua vihreiksi.
Kokeiluja pitää toki tehdä kymmeniä . . mutta lopulta jokin saattaa toimia.
Muista tallentaa alkuperäiset Bmp:t . . .  jos tulet katumapäälle niin voit vaihtaa takaisin.
 Smiley

Tonih22
Former member
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #7 on: 26.05.10, 05:41 »

Yksi "helpohko" keino olisi muuttaa tuo ruskean pohjan väriä ja korvata se osittain? vaikkapa ruohotekstuurilla.
Tutki DXTBmp:llä niitä kentän Bmp tekstuureja ja kun löydät ruskeita pohjatekstuureja, niin siirrä ne DXT:stä kuvankäsittelyohjelmaan ja vaihda tilalle ruohikkoa. Sitten takaisin DXT:hen ja tallennus oikeassa muodossa simuun . . . simu käyntiin ja katso mitä on tapahtunut. Jos käy hyvä mäihä niin oikeat alueet voivat muuttua vihreiksi.
Kokeiluja pitää toki tehdä kymmeniä . . mutta lopulta jokin saattaa toimia.
Muista tallentaa alkuperäiset Bmp:t . . .  jos tulet katumapäälle niin voit vaihtaa takaisin.
 Smiley
Tuossa on vaan se ikävä puoli että ne ruskeat alueet jotka näät tuossa kuvassa on landclassiä/maapolygon, eli ei maiseman mukana tullutta vaan ne tekstuurit joutuu penkomaan ja muokkaamaan yksitelleen FS9/Scener/World/Texture kansiosta. Eli tuo korjaantuu vaan ja ainoastaan siten että määrittää joko Ground2k4 tai SBuilderilla tuon kenttä alueen polygonin ruoho tekstuurilla, eli se tekstuurin muuttaminen on aika työläs työ ja se vaikuttaa kaikkiin simun kenttien alustaan se tekstuurin muokkaus, eli saattaa syksyllä/talvella vihertää nuo ruohoalueina.
« Last Edit: 26.05.10, 05:47 by Toni Hiltunen »
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #8 on: 26.05.10, 05:53 »

Jaa . . . no minusta näytti siltä kuin tuo kenttäalue olisi lätkäisty tuohon kaupunki landclassin päälle, mutta enpä toisaalta tiedä edes mikä kenttä on kyseessä niin enpä tuohon sitten varmaan mitään sen kummemmin sano. . .
Smiley

Tonih22
Former member
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #9 on: 26.05.10, 05:55 »

Jaa . . . no minusta näytti siltä kuin tuo kenttäalue olisi lätkäisty tuohon kaupunki landclassin päälle, mutta enpä toisaalta tiedä edes mikä kenttä on kyseessä niin enpä tuohon sitten varmaan mitään sen kummemmin sano. . .
 Smiley
Juu, mutta se on lätkästy polygonina siihen ja se on kiinteänä osana maastoa kuten esim normaalisti default kentissäkin se ruoho alue yleensä.
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #10 on: 27.05.10, 22:09 »

Moi,

Kattelin aluetta defaulttikentän kanssa ja toi kentän scenery on vaan lätkästy ton pohjan päälle, eli defaultti siellä alla on.
Kävin muuten läpi sen world texturen, enkä löytänyt mitään kenttiin liittyviä tekstuureita, kaikkee muuta "ilmakuvaa" peltoja ja vuoristoa kyllä löyty.
Eli kun nyt sais ton Ground2K4:sen vörkkimään, niin vois yrittää tehdä tolle pohjalle jotain.
Vääntäkää nyt joku mulle rautalangasta toi ohjelman ja patsin asennus, kun ei onnistu, vaikka olen kyllä asennusohjeet lukenut.
Tulee vaan toi ihme virheilmoitus, enkä tiedä menikö toi patsin asennuskaan ihan oikein.

Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #11 on: 28.05.10, 07:29 »

Moi,

Kattelin aluetta defaulttikentän kanssa ja toi kentän scenery on vaan lätkästy ton pohjan päälle, eli defaultti siellä alla on.
Kävin muuten läpi sen world texturen, enkä löytänyt mitään kenttiin liittyviä tekstuureita, kaikkee muuta "ilmakuvaa" peltoja ja vuoristoa kyllä löyty.

Marco

Niin . . minä tuossa viestissäni tarkoitin, että katsoisit sieltä lisäosa kentän kansiosta texture kansiossa olevia  Bmp. tiedostoja, josko niissä olisi niitä kentän ruskeita pohjia . . jos on niin niitä voisi sitten muokkailla.
Kun parantelin tuota Vaasan kenttää, niin siellä oli ne pohjan tekstuurit erikseen tehtynä ja niitä sitten muokkailin mieleiseksi. Niitä ei oltu "prässätty" simuun sillälailla mitä Toni tuossa tarkoittaa.
Mikä kenttä ja lisäosa tuossa muuten on kyseessä? Onko siinä defukenttäsäkin tuo ruskea pohja? Jos on niin sitten minun neuvoni ei tepsi.

Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #12 on: 28.05.10, 08:57 »

Moi,

Defukentässä on toi sama ruskea pohja, siis tässä osassa kenttää.
Lisäosan Bmp tiedostoissa ei ole ruskeita pohjia, harmi  Sad
Pitää yrittää asennella uudelleen toi ground2K4 ja toivoa et sais sen toimimaan.
Niin, toi on Manilan kenttä ja Mia08 RPLL lisuri.


Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #13 on: 28.05.10, 10:29 »

Kokeilin tota v5 versiota ja sama juttu.
Herjaa että ei löydy VB6FR.DLL
Imasin tuon DLL filen netistä, mutta minne se laitetaan?
Windowssiin, FS9:iin vai Ground2K4?


Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Tonih22
Former member
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #14 on: 28.05.10, 11:08 »

Kokeilin tota v5 versiota ja sama juttu.
Herjaa että ei löydy VB6FR.DLL
Imasin tuon DLL filen netistä, mutta minne se laitetaan?
Windowssiin, FS9:iin vai Ground2K4?


Marco
Joko Windowsin System32/system kansioon, koska tuo on Visual Basic DLL kirjastoja.
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #15 on: 28.05.10, 19:18 »

Nyt toimii, suurkiitokset Tonille.

Vielä kun sais noi aivot toimimaan niin, et ymmärtäisi tosta jotakin.
En ole löytänyt tutoriaalia mallia rautalanka.
Löysin tutoriaalia tohon Sbuilderiin ja latasin kaikki ne.
Aloitin tutoriaalin mukaan, kaikki meni hyvin niin kauan, kunnes piti alkaa pelaamaan ton Sbuilderin kanssa.
Sbuilderin mukana tuli koodi, jolla piti saada kaikki toiminnot ohjelmaan, mutta eipä näy saavan?
Se tyssäsi sitten siihen.
Miten tää voi olla näin vaikeaa, monta päivää yrittänyt löytää ja saada ohjelmaa, jolla tota pohjaa vois muuttaa meikäläisen aivoilla?
Ei semmosia sattus olemaan ladattavissa jossakin, meinaan aivoja.
Afcad editorit sun muut saa kyllä toimimaan loistavasti, herrrrmot menee Angry

Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #16 on: 28.05.10, 20:24 »

Eli takaisin Ground2K4:jään Tongue
Missä muodossa bgl karttakuva Ground2k4:jään,että huolii?
otin kuvan kentästä ohjeiden mukaan, mutta ohjeessa ei mainita millainen bgl.
Ei ainakaan huoli tota YAFSScrenillä otettua bgl:ää, liian helpoksihan toi olis jo mennytkin.


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Tonih22
Former member
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #17 on: 29.05.10, 05:17 »

Eli takaisin Ground2K4:jään Tongue
Missä muodossa bgl karttakuva Ground2k4:jään,että huolii?
otin kuvan kentästä ohjeiden mukaan, mutta ohjeessa ei mainita millainen bgl.
Ei ainakaan huoli tota YAFSScrenillä otettua bgl:ää, liian helpoksihan toi olis jo mennytkin.
Siis BGL on maiseman teon lopputulos, eli kun aloitat maiseman teon, en itse photomaisemien teosta tiedä mutta Esa Sairio osaa neuvoa siinä.
Itse otin ensalkuun aina simulaattorista sen alueen kuvana jota haluan muokata, tallensin Topview näkymän simusta bmp muotoon, sitten aloitin uuden projektin G2k:lla ja lisäsin LON/LAT tiedot ja sitten alustaksi tämän Bmp tiedoston, jos halusin lisätä tiestöjä alueelle, muokkasin sitä bitmappia sen verran että otin jostain oikeasta kartasta kuvan ja lisäsin sen siten simusta otetun kuvan päälle että ne tiet tuli oikeille kohdille järvineen jne. Sitten kun homma alkoi olemaan jo testausvaiheessa, G2k4 kautta muutin tiedoston bgl muotoon ja se siitä.

Muista että tarvitset myös FS2004 SDK tiedostot esim maisemanluontiin tarvitaan pitkälti bglcomp.exeä, muista se että jos on simusta FS9.1 versio niin sille päivitetyt SDK tiedostot.

EDIT: Ja tuohon lisäisin missä mainitset että millanen bgl muoto, FS:n sitä ei ole kuin se yksi ja sama muoto.
Jos se ei simulaattori sitä tunnista niin sillon on konvertoinnissa ollut ongelmia.
« Last Edit: 29.05.10, 06:30 by Toni Hiltunen »
Tonih22
Former member
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #18 on: 29.05.10, 05:17 »

Tuosta linkistä löytyy tutorialia: http://library.avsim.net/search.php?SearchTerm=luis+ground2k&CatID=root&Go=Search

Ei se enää vaikeaa ole kun sen oppii, itselläni meni jokunen päivä opiskellessa kunnes homma alkoi luistamaan.
Täältä foorumilta sain hyvin vinkkejä FISD:n poppoolta.
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: Valmiin kentän muuttaminen?
« Reply #19 on: 29.05.10, 08:52 »

Terve Toni,

Hyvä et autat, muuten varmaan jo luovuttaisin.
Joo, siis Bmp tiedostosta oli kyse, ei Bgl:stä.Meni jo eilen aivot solmuun kun aamusta aamuyöhön yritin pähkäillä asioita.
Just ton tutoriaalin ohjeita seurasin ja pääsin siihen asti, että piti siirtää kentän ilmakuva tohon Gground2K4:jään.
Eli en päässy alkua pitemmälle Embarrassed
Otin ton kuvan YASScreenillä ja talletin Bmp muotoon työpöydälle, mut kun ei huoli tota.
Voiko se tiedosto olla sitten  liian iso, vai mikä siinä mättää?
Tossa tutoriaalissa on siis kokonaan uuden alueen teko, pitääkö mun tehdä kaikki saman kaavan mukaan, vaikka vaan muutan jotain valmiista pohjasta?
Kiitokset kärsivällisyydestä Grin

Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1