Kort slutartid inomhus utan extern blixt

(1/1)

Razeers:
Jag har en Canon EOS 400D, utan extern blixit till. Jag har fått ett uppdrag att fota en dansshow, som är inomhus. Problemet kommer nu att jag har två veckor på mig, och jag ville testa och sånt innan jag showen börjar så alla problem är lösta. Jag började med 400 ISO, och en slutartid på runt 1/25 - 1/50, med blixt. Problemet är att bilderna blir suddiga med ex händer och sånt. Jag vill nu öka slutartiden till runt 1/2000 eller 1/4000, men då krävs riktigt mycket ljus. Och jag har ingen extern blixt till min kamera, och måste därför använda den inbyggda, och då kan jag inte ha högre slutartid än 1/200.

Några tips på inställningar jag kan använda för att få så lite suddiga bilder som möjligt? Om annars, vilka blixtrar kan man köpa till för en relativt billig peng, och som samtidigt håller hög standar! Budgeten ligger beroende på hur bra blixten är för pengen.

Casimir:
Vad har du för objektiv? Du får gå ner på högsta möjliga bländare. Antagligen kommer det att vara spotlights på dansarna så du kommer nog att klara dig rätt bra iaf.
Att öka slutartiden till 2000 låter bara dumt om du inte ska fota rakt in i solen eller likande, dessutom är det dans du ska fota och inte statyer som står i konstiga ställningar (vad jag menar är att man (iaf jag) vill se att det är lite rörelse om det är dans jag skulle fota annars ser det bara konstigt ut).

Själv använder jag Canons 430EX II och är väldigt nöjd med den, kostar 2700 kronor ungefär.

Navigation

Up one level