FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
21.09.17, 17:48

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kuvakaappaukset (Moderators: Juha Kalli, Mikko Maliniemi, Janne Sinkkonen, Ilkka Portti, Mikko J Köykkä)
| | |-+  Pieleen meni . .
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 3 Reply Print
Author Topic: Pieleen meni . .  (Read 8641 times)
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Pieleen meni . .
« on: 06.06.10, 04:46 »

Ajattelin perustaa tähän tälläisen osaston johon voisi laittaa pienen kuvasarjan epäonnistuneen lennon viime vaiheista. Eli muutama kuvakaappaus sieltä "uusinnasta" ja pieni selostus, mitä tapahtui . . .
Huom! Tarkoitus olisi laittaa vain "aitoja" tilanteita, ei siis mitään lapsellisia tarkoituksella aiheutettuja kaputteja. Mukaan voi laittaa myös omaa pohdintaa, miksi tilanne riistäytyi käsistä.
 Undecided
Tässä minun aloitukseni: Lähdin tuolla ruotsin puolella lentämään Fougalla sellaista neljän kentän kierrosta ja kaikki näytti menevän ihan hyvin . . . Lähtö,Wilhelminasta laskeutuminen Storumaniin , sitten Gargnäs ja sieltä kohti Lyckseleä josta oli tarkoitus laskun jälkeen lentää takaisin Vilhelminaan. Enpä ole tuolla Lyckselessä liiemmin käynyt ja laskeuduin sinne väärästä suunnasta . . .

Eh! . . onkos tuo kenttä jossain notkelmassa . . tuossahan on rinne ennen kiitotietä . .

[ attachment removed / expired ]

Uuh! . . Tämähän on paha paikka . . "Tässä vaiheessa olisi pitänyt lisätä tehoja ja tehdä ylösveto, eikä ihmetellä tilannetta"
Kaikki oli kuitenkin jo myöhäistä sillä nopeus oli huomaamatta pienentynyt liikaa ja Fouga sakkasi puihin!

[ attachment removed / expired ]

[ attachment removed / expired ]

Onnettomuuspaikka . . .

[ attachment removed / expired ]

Kaputin syyt:  - Fougan sakkausnopeus ei ollut tiedossa (oli unohtunut)
                     - Hämmentävä äkkinäinen tilanne, kentän ollessa rinteen takana.
                     - Mittarien seuraaminen unohtui "puiden latvojen lähestyessä nopeasti"
                     - Lentosuunnitelmaa ei oltu tehty riittävän hyvin . . .

Heikki O Salonen
Offline Offline

Posts: 1165
Date Registered: 26.04.10

WWW
Re: Pieleen meni . .
« Reply #1 on: 06.06.10, 08:51 »

No, tässä on vain yksi kuva koska kone alkoi sakata äkillisen turbulenssin jälkeen thmbdn, lento oli Miamista Madridiin.

Ehkä joskus teen siitä onnistuneen kuvasarjan thmbup..

Ihan vain Poskyn 757, ei mikään ihme tekele...



[ attachment removed / expired ]

Canon 6D + Canon 24-70 f/4 L IS USM + Canon 16-35 f/4 L IS USM + Canon 85 f/1,8 USM + Sigma 35 f/1,4 ART + Canon 70-200 f/2,8 L IS USM II
Esa Sulanko
Offline Offline

Posts: 2338
Date Registered: 28.06.05

Re: Pieleen meni . .
« Reply #2 on: 06.06.10, 19:03 »

No mutta!
Nyt Jari olet löytänyt ihan minua varten ikioman osaston.
Katotaas vaan, niin päivänä jonakin laitan tähän ihan samanlaisia kuvia, mitä toi sinun Fouga kertomuksesi.
Edellyttäen, että pikakuva apparat on otettu esille.
Voi kuinka monta kertaa olen tehnyt metsäliitolle apuharvennusta kenttien finalin edestä.

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Pauli Nikula
Offline Offline

Posts: 347
Date Registered: 27.06.09

Re: Pieleen meni . .
« Reply #3 on: 06.06.10, 19:11 »

Tuo Fouga muuten tosiaan sakkaa tosi helposti. Lähestymistä saa harjoitella kyllä...


A321 First Officer
P4 630 // Radeon HD4350 with OC // 1Gt DDR2 // XPP
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Pieleen meni . .
« Reply #4 on: 07.06.10, 06:03 »

Yleensäkin ne on nuo sotakoneet jotka menevät "tonttiin" useimmin . . . ainakin minulla . . ja varsinkin vanhemmat  ensilähdön hävittäjät. Jotenkin ei vaan meinaa tottua siihen, kuinka lujaa niillä pitää tulla siinä lähestymisessä ja monasti tippuvat vähän enne kiitotien alkua liian pienen nopeuden vuoksi.
Simulaattorissa kun ei välttämättä tule opiskelleeksi konetyyppiä kunnolla, ennen lentoonlähtöä. Sitä vaan lähtee ilmaan ja toivoo parasta. Tavallaan tässä kai kehittyy, eräänlaiseksi "koelentäjäksi" joka koittaa "takapuolituntumalla" ottaa konetta hallintaan . . . mutta kyllä tuo sakkaus ja laskeutumisessa käytettävä nopeus pitäisi ainakin laittaa johonkin paperilapulle, ennenkuin lähtee testilennolle.
Aiemmin romutin helikoptereita oikein urakalla mutta nykyään ne jo pysyvät käsissä . . tai "pitäisiköhän koputtaa puuta"
varmuuden vuoksi.
Smiley

Jan Sandholm
Offline Offline

Posts: 949
Date Registered: 05.07.05

Re: Pieleen meni . .
« Reply #5 on: 07.06.10, 06:12 »

Olisko noissa vähänkin vanhemmissa suihkusotakoneissa ongelma ennemminkin se, että tyhjäkäynnistä täyteen tehoon spoolautuminen kestää luokkaa 10 sekuntia. Sitä tehoa ei vaan saa jos on antanut mennä nollille ja meinaa kynnykselllä sakata... Liukukulmasta riippuen 75-85% tehoa koko ajan pitää olla. Esim. upouudessa L-39:ssä 0->100% kestää n. 9 sek., vähän iäkkäämmässä voi mennä pitkälle yli 10 sek (sanoi muistaakseni manuaali tai niiden boardi).
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Pieleen meni . .
« Reply #6 on: 07.06.10, 07:49 »

Joo kyllä noilla vanhoilla sotakoneilla on tyystin mahdotonta tehdä lähestymistä jos on tottunut hyvin liitävällä jumbolla lentämään. Siinä kun voi huoletta vetää tehot pois jo hieman ennen kynnystä. Ja nuo matkustajakoneet tosiaankin vastaavat nopeammin kaasukahvojen liikutteluun. Nimim. itsekkin kymmenisen kertaa tuon Fougan tonttiin tuonut ym. ongelman takia...

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Tonih22
Former member
Re: Pieleen meni . .
« Reply #7 on: 07.06.10, 07:52 »

Jep, eilen tuli lenneltyä Sabrella ja kyllä täytyy sanoa että kaasu oli 70% laskuvaiheessa.
Jesperi Lauhio
Offline Offline

Posts: 3052
Date Registered: 12.01.09

WWW
Re: Pieleen meni . .
« Reply #8 on: 07.06.10, 07:54 »

Sabre nyt lentää vielä hyvin kun verrataan esimerkiksi MiGeihin. Ne pysyvät ilmassa vain sen moottorin ansiosta. Eräs tuttavani on aikoinaan ilmavoimissa MiGeillä lentänyt ja sanoi että ne liitävät kuin silitysrauta.

Happy landings!

Been there, done that: HEL VRK ARN CPH RIX FRA ZRH VIE AMS CDG AGP LIS FAO FNC LPA TFN TFS MLA BUD SKP IST TLV DXB HKG KUL CGK JOG BNE SYD
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Pieleen meni . .
« Reply #9 on: 07.06.10, 08:32 »

Sabre nyt lentää vielä hyvin kun verrataan esimerkiksi MiGeihin. Ne pysyvät ilmassa vain sen moottorin ansiosta. Eräs tuttavani on aikoinaan ilmavoimissa MiGeillä lentänyt ja sanoi että ne liitävät kuin silitysrauta.

 Grin Eli liitävät kuitenkin thmbup

Fouga Magisterista sen verran että tuossa kesällä 1970 olin Kauhavalla kesäkylässä ja perheen pää oli töissä Kauhavan lennostossa. Yhtenä aamuna hän kysyi "Notta , lähetkös Fougalla ajelemahan?". No en lähtennä. Fougia tuli alas 1960-70 luvulla jonkun verran ja ei tullut mieleenkään lähteä. Nyt kyllä harmittaa, näin jälkeen päin... Cool

http://www.saunalahti.fi/~ambush/faf/fouga.html

jari
« Last Edit: 07.06.10, 09:05 by Jari Nevasalo »

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Esa Sulanko
Offline Offline

Posts: 2338
Date Registered: 28.06.05

Re: Pieleen meni . .
« Reply #10 on: 07.06.10, 15:23 »

Hienoa!
Tuon linkin takaa löytyi massa fines, tietoa joka voi kenties olla simuilijallekin opiksi.
Muistan, kun tossa 60 luvulla Valmetin  (4VL) instrumentti tehtaalla (tuotetarkastajana) ollessani kävin 1VL:n puolella Österin Uaskaa morjenstamassa ja hänen edessään oli laatikollinen niitä Fougiin tarkoitettuja ohjaussauvan "hantaageja". Kylläpä siinä mustassa hantaagissa oli melkoinen määrä namiskukkeleita ja sen sauvaan tulevassa kytkentäosassa oli "piikit" joiden kautta kaikki komennot viestittyivät koneen systeemeihin.
Oi niitä aikoja entisiä.
Te, jotka olette EFTP:n vaikutuspiirissä ja satutte näkemään Uaskan koptereineen kentällä, niin kertokaahan terveisiä.
Hän kerran vei minua kopterillaan Härmälän kentän parkkipaikalta (Convairin takaa) sinne hänen omalle H paikalleen. Istuin Uaskan ja hänen mekanikkonsa välissä ja hyvin meni.

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Seppo Kalkas
Offline Offline

Posts: 183
Date Registered: 29.10.06

Re: Pieleen meni . .
« Reply #11 on: 07.06.10, 15:53 »


Uuh! . . Tämähän on paha paikka . . "Tässä vaiheessa olisi pitänyt lisätä tehoja ja tehdä ylösveto, eikä ihmetellä tilannetta"
Kaikki oli kuitenkin jo myöhäistä sillä nopeus oli huomaamatta pienentynyt liikaa ja Fouga sakkasi puihin!

Kaputin syyt:  - Fougan sakkausnopeus ei ollut tiedossa (oli unohtunut)
                     - Hämmentävä äkkinäinen tilanne, kentän ollessa rinteen takana.
                     - Mittarien seuraaminen unohtui "puiden latvojen lähestyessä nopeasti"
                     - Lentosuunnitelmaa ei oltu tehty riittävän hyvin . . .


Tässäpä hieman lisää Fouga CM-170tietoutta. Tämä kone on yksi lempikoneistani. Laskeutumisnopeus on 110 solmua, sakkausnopeus 85 solmua. Mukava nähdä Fouga kuvia vaikkapa "opettavaisista tilanteista".
Jarilla kaunista koivikkoa, jota vasten nojailit. Kävin ko. tilanteen Ruotsinpuolella äsken rekonstruoimassa, nippa nappa ekayrityksellä onnistui. Sivutuulta oli 8 solmua suunnasta 64 eli tuuli vasemmalta kun tuosta rinteen puolelta tulin ko. kentälle. Omassa X:ssä on tuossa tiheä kuusimetsä, mutta topografia vaikuttaa aivan samalta. Saisikohan tähän X simuun koivuja mistään ?

Lähtö Oulusta ja Perämeren yli Ruotsin puolelle.
[ attachment removed / expired ]

Ruotsissa oli hieman utuista.
[ attachment removed / expired ]

Huomaa nopeus, 120-130 knots
[ attachment removed / expired ]

Koko ajan meinaa painaa oikealle.
[ attachment removed / expired ]

Tehoja hieman pois, vasenta poljinta potkituttaa Grin
[ attachment removed / expired ]

Meilkein meni pieleen, ja ohoh, omiksi tuo kuomu näyttäs olevan raollaan?
[ attachment removed / expired ]

Oikealle pyörälle jysähti koko koneen paino.
[ attachment removed / expired ]

CM170 (Fouga)
weight 7100lbs
Pressurized, air conditioned and oxygen
Boosted ailerons Performance specifications:
+5.5/-3g
Power: 2/880lbs of thrust MarboreII /1056lbs for MarboreVI
Rate of climb: 3100ft/mn
Max level flight speed: 340kts
Cruise speed: 250 to 320kts
Loop entry: 280kts
Best climb: 180kts or M0.42
Final approch speed: 110kts
Stall speed: 85kts
The Fouga CM170 first appeared in 1959 with the French Air Force.
929 airplanes were manufactured in France.
Used by 20 countries, it served as a trainer for acrobatics, bombing, air to ground, air to air combat.
You will be able to be one of those 15000 pilots trained on the FougaCM170.
Authorized Experimental Aircraft Ratings Current Guidance contained in 8700.1, Chapter 32, paragraph 7, items 1 - 4 is still valid for eligibility requirements:
A. Surplus Military Turbine-Powered Airplanes. To be eligible to serve as PIC of a surplus military turbine-powered aircraft, an applicant must:
(1) Possess at least a private pilot certificate with an appropriate category and class rating (e.g., Airplane, single-engine land), and
(2) Possess at least a valid third class medical certificate.
(3) The applicant must have logged a minimum of 1,000 hours of pilot flight time, including 500 hours as PIC in the airplane category, or
(4) Have logged a minimum of 500 hours of pilot flight time in the airplane category and have completed the U.S. armed services qualification checkout described in paragraph 9A(1) of this section.

Tästä linkistä lisää:
http://www.fougacm170.com/



Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Pieleen meni . .
« Reply #12 on: 07.06.10, 16:07 »

Nyt mennee jo mielenkiintoiseksi, Mistä Fougan voi ladata,simuna FSX?

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Antton Rintala
Offline Offline

Posts: 2695
Date Registered: 14.12.05

Re: Pieleen meni . .
« Reply #13 on: 07.06.10, 16:17 »

Restauravia on tekijä, kannattaa etsiä jostain muualta kuin heidän kotisivuiltaan sillä ainakin mun kone varoittaa siellä haittaohjelmista.

EDIT: fm_v11_x.zip @ flightsim.com
Seppo Kalkas
Offline Offline

Posts: 183
Date Registered: 29.10.06

Re: Pieleen meni . .
« Reply #14 on: 07.06.10, 16:44 »

Nyt mennee jo mielenkiintoiseksi, Mistä Fougan voi ladata,simuna FSX?

jari

Esim. tässä on linkki:

http://www.simviation.com/simviation/?ID=64&page=14&mark=3212
kolmas kone Main> FSX>Military sivu 39.

Simviation sivuilta löytyy myös painttejä, ja Avsimistä. Asentaessa huomioitava, että pitää itse hieman muokkailla saadakseen kaikki paintit toimimaan oikein. Esim tekstuurit riviä  korjattava Aircraft cfg. tiedostossa. Ja tietenkin lisäpaintit tekstuurit oikeaan osoitteeseen. Oikeita tapoja muistaakseni useampi, kunhan kansiorakenteet ja tiedostot ovat vain FSX:lle ymmärrettävässä muodossa.
Esa Sulanko
Offline Offline

Posts: 2338
Date Registered: 28.06.05

Re: Pieleen meni . .
« Reply #15 on: 07.06.10, 22:04 »

Lisätietoutta!
Juu pojat.
Innostuinpa hakemaan tuolta kirjahyllystä noiden Jyrki Laukkasen toimittamien kirjojeni joukosta "Fouga CM 170 Magister in Finnish Air Force".
Olen osteskellut noita APALI kirjoja muitakin, aina silloin tällöin kotisuomessa käydessäni ja tämä on yksi niistä.
Suosittelen.

M.V.H:                       
Esa    "Emeritus Tribolog"                      

HPE-120sc. Intel(R) Core(TM) i7 CPU 860@2.80GHz. 2048MB DDR-SDRAM(1333MHz) x3=600BG
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Pieleen meni . .
« Reply #16 on: 08.06.10, 02:27 »

Esim. tässä on linkki:

http://www.simviation.com/simviation/?ID=64&page=14&mark=3212
kolmas kone Main> FSX>Military sivu 39.

Simviation sivuilta löytyy myös painttejä, ja Avsimistä. Asentaessa huomioitava, että pitää itse hieman muokkailla saadakseen kaikki paintit toimimaan oikein. Esim tekstuurit riviä  korjattava Aircraft cfg. tiedostossa. Ja tietenkin lisäpaintit tekstuurit oikeaan osoitteeseen. Oikeita tapoja muistaakseni useampi, kunhan kansiorakenteet ja tiedostot ovat vain FSX:lle ymmärrettävässä muodossa.

Miten tuo pitäisi asentaa? Kokeilin tossa aamulla eri versioita, toisessa mittaristo tyhjä ,toisessa versiossa en saanut edes konevalikoon yhtään fougaa?? Ja fsx kyseessä?

jari

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jari Nevasalo
Offline Offline

Posts: 1266
Date Registered: 08.09.07

Re: Pieleen meni . .
« Reply #17 on: 08.06.10, 03:17 »

Lisätietoutta!
Juu pojat.
Innostuinpa hakemaan tuolta kirjahyllystä noiden Jyrki Laukkasen toimittamien kirjojeni joukosta "Fouga CM 170 Magister in Finnish Air Force".
Olen osteskellut noita APALI kirjoja muitakin, aina silloin tällöin kotisuomessa käydessäni ja tämä on yksi niistä.
Suosittelen.

J.Laukkanen  pomputtelee tuossa lähikentällä eli Kymissä museofougaa aina silloin tällöin, varmaan syyhyttäisi lentoon lähtä..

jari

P.S.

Onkohan tämä jo vähän OT? Grin

Intel Core i7-3770K  3,5 GHZ|GForce GTX680| 32GB 1866 MHz Corsair DDR3| 2 X 128GB SSD| Seagate 7200 2 TB|W7 64 Pro |FSX
Jari Vanhatupa
Offline Offline

Posts: 3653
Date Registered: 27.03.08

Re: Pieleen meni . .
« Reply #18 on: 08.06.10, 05:45 »

J.Laukkanen  pomputtelee tuossa lähikentällä eli Kymissä museofougaa aina silloin tällöin, varmaan syyhyttäisi lentoon lähtä..

jari

P.S.

Onkohan tämä jo vähän OT? Grin

Vähän on vielä vaikea kirjoittaa ja paikat  vielä kipeinä tuon Fouga kaputin jälkeen mutta . . . Tongue

Paljon mielenkiintoista tietoa ja hyviä vinkkejä,linkkejä, opastusta , testejä , keskustelua . . eikös tämä ole juuri sitä parasta mitä voi toivoa . . . Melkein jo odotan, että joku muukin ajaisi koneensa tonttiin ja laittaisi siitä pienen kuvasarjan, niin saadaan lisää pähkäiltävää. En usko, että olette niin taitavia lentäjiä ettei mitään haavereita satu.
 Smiley

Seppo Kalkas
Offline Offline

Posts: 183
Date Registered: 29.10.06

Re: Pieleen meni . .
« Reply #19 on: 08.06.10, 06:05 »

Miten tuo pitäisi asentaa? Kokeilin tossa aamulla eri versioita, toisessa mittaristo tyhjä ,toisessa versiossa en saanut edes konevalikoon yhtään fougaa?? Ja fsx kyseessä?

jari

Ehkä tämä pitäisi siirtää tuonne yleiseen simulaattorikeskusteluun, mutta perustelen sillä, että pieleen meni sinulla asennus, joten ei ole täysin OT. Yleisin virhe tuossa tapauksessa kokemukseni mukaan on, että unohdetaan Gauges kansion sisällön kopiointi sinne Simun Gaugeskansioon. Se aiheuttaa mittaristokadon. Tässä kyseisessä versiossa kannattaa ottaa cfg. tiedoston  mallista esimerkkiä, koska ne tekstuurit ovat hieman poikkeavasti erillisessä kansiossa niin se  [fltsim] [fltsim.0] osion  texture="..\..\..\FougaMagisterTexture\texture.German Two Tone" on silloin tuossa muodossa, esim. D-IFCC eilisessä koneessa. Ja alun perinkin minulla siellä oli vain yksi tekstuuri (texture.2). Niitä vain muokkaat oikeille paikoille niin pelittää.  Smiley

Ja Jarilta äsken lainattu.
Quote
Paljon mielenkiintoista tietoa ja hyviä vinkkejä,linkkejä, opastusta , testejä , keskustelua . . eikös tämä ole juuri sitä parasta mitä voi toivoa . . . Melkein jo odotan, että joku muukin ajaisi koneensa tonttiin ja laittaisi siitä pienen kuvasarjan, niin saadaan lisää pähkäiltävää. En usko, että olette niin taitavia lentäjiä ettei mitään haavereita satu.

Kyllähän minullekin sattuu, varsinkin uusilla konetuttavuuksilla tontti väärään paikkaan, ja usein. silloin vaan unohtuu ne kuvat ottamatta. Pannaanpa korvantaakse. Wink

Pages: [1] 2 3 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1