Sekalaisia verkkolentokysymyksiä

(1/5) > >>

zetair:
Tämä mokailu ei uutta topikkia ansatsisi, mutta jos nyt kuitenkin

Tänään lennolla Malaga - Helsinki.

Reitti:

BLN UN865 VTB UN867 DGO UL176 CNA UN858 VADOM UN874 VEKIN UN873 ADUTO/N0450F370 UN873 HELEN/N0450F380 UN873 SPY/N0450F390 UN873 INTET/N0460F370 UN873 LAKUT

Kaikki alkoi hyvin, ja johtoa oli ensikertaa lähdössä, reitillä ja lähestymisessä & laskussa. Yllä olevaan plaaniin olin laittanut lentopinnaksi F360. Tämä siksi, että Espanjassa ei heti pyydettäisi nousemaan pinnalle 390. Noh, ottaessani yhteyttä Amsterdam radariin, ja pyytäessäni nousua pinnalle 380 (HELEN/N0450F380) se ei käynytkään Lennonjohtaja sanoi, että plaanissa on pinta F360. Kertoi sitten että voit nousta pinnalle F380, jos muutat sen plaaniin! Näin tein. Myöhemmin kysyin privaviestillä käytäntöä? Vastaus oli, että toki lentopintaa voi muuttaa, kun kysyy ensin lennonjohtajalta joka sen hyväksyy. Tämän jälkeen on plaania muutettava. Roger Kun seuraava lentopinnanvaihto tuli eteen (SPY/N0450F390), niin otin yhteyden: Amsterdam radar, FIN2152 request flight level change to FL390 Sain luvan nousta, ja muutin jälleen plaania Tämän jälkeen olisi ollut vielä steppi alaspäin (INTET/N0460F370), mutta poistin sen plaanista, ja lähetin jälleen uuden

1. Miksi ylipäätänsä plaanissa (vRoute) on steppi parilliselle pinnalle tullessa Amsterdamin alueelle. Eikös siellä pitäisi olla pariton, kun itään mennään? (en omista reittikarttoja).

2. Mikä lentopinta valitaan IVAON flight plaaniin lähdössä, jos kerran steppejä on matkalla?

3. Edelliseen liittyen: Joutuuko todellakin plaanin lähettämään uudelleen, kun lentopinta vaihtuu?

Saapuessani Helsingin TMAlle, antoi lennonjohtaja ohjeistuksen visuaalilähestymiseen kiitotielle 15 (right hand circuit). Lähempänä kenttää pyysi ilmoittamaan milloin olen valmis visuaalilähestymiseen. Viimeisin LJ:n antama suunta oli sellainen, ettei siitä enää laskuun olisi kone taipunut, joten otin vapaudekseni kääntää noin 30 astetta vasempaan. Lennonjohtaja toimi aivan oikein (Kiitokset "kuka sitten olitkin"), mutta viimeisimmästä visuaalilähestymisestäni on hieman aikaa (joskus Vatsimissa). Ylösvetohan siitä sitten seurasi, ja uudella kierroksella sainkin kysymällä EFHK_APP:lta selville miten olisi tullut toimia Nyt lensin kuitenkin viimetinkaan saakka viimeksi annetulla ohjaus-suunnalla. En tiennyt saanko kääntyä? En tiennyt milloin voin ilmoittaa olevani valmis visuaalilähestymiseen!

1. Voinko ilmoittaa olevani valmis visuaaliin, vaikkei kiitotie olekkaan näkyvissä (ei ollut).

2. En varmaankaan saa kääntää lentosuuntaa, ennenkuin olen saanut luvan visuaalilähestymiseen?

Kiitos lennonjohtajille (voicessa oli ongelmia kai puolin & toisin). Kaksi kertaa ainakin sain kutsua tornia, ennenkuin vastattiin. Lento oli mukava, mutta myös samalla hyvin opettavainen Vaikka tiimaa olisikin paljon, niin aina tulee tilanteita jolloin menee pasmat sekaisin. Se kai tässä harrastuksessa onkin hyvä puoli, ettei koskaan tiedä kaikkea, ja aina oppii uutta! Itse olen harrastellut jo vuodesta 90, eikä ihme kyllä "simutylsyys"-sana ole tuttu

Postaus olisi kuulunut kaiketi aloittelijan jorinoita-osastolle, mutta kun en edes aloittelija ole Häpeän, mutta kysyn mielummin kun toistan virheeni!

T: Mika


 

ALind:
Moi Mika,

itse olin tutkassa kun ajelit, ja se meni oikein hyvin ja nätisti. Lähinnä se oli aika tiukka se mutkasi loppuosalle. Sitten ihmettelin seuraavaksi sitä ylösvetoasi (josta voisin neuvoa ehkä sen verran, että oikeanoppinen fraseologia on "going around", ei "pulling up" mitä käytit. 

Mutta tulipa se ILS -lähestyen ihan nätisti alas.

zetair:
Quote

1. Kentän pitää olla näkyvissä


EFHK latautuu, kun latautuu... Itse kenttä oli näkyvissä jo aiemmin (harmaa pläntti + rakennuksia) mutta kiitotie EI. Kumpi runway in sight, vai aerodrome in sight? Oikeasti on vaikeaa suht. isolla koneella kurvailla finaaliin jos suunta on (direct HEL) eikä siis kiitotietä näe?

T: Mika

zetair:
Quote

Moi Mika,

itse olin tutkassa kun ajelit, ja se meni oikein hyvin ja nätisti. Lähinnä se oli aika tiukka se mutkasi loppuosalle. Sitten ihmettelin seuraavaksi sitä ylösvetoasi (josta voisin neuvoa ehkä sen verran, että oikeanoppinen fraseologia on "going around", ei "pulling up" mitä käytit. 

Mutta tulipa se ILS -lähestyen ihan nätisti alas.


Joo, eipä sitä usein tarvitse käyttää (PULLING AROUND) Tosiasiassa sanoin radioon "missed approach", pulling around. Jostain syystä sitä ei edes kuultu? Going around! Roger

Seuraava lähestyminen olikin käsin tehty, ja hieman korkealta (ILS, mutta käsin tehty). Moni muukin meni vikaan ylösvedon jälkeen, kuten unohdin laittaa autothrottlen päälle, joten nopeus nousi 247kts. Perus-osalla sitten 180kts Täytynee tehdä ylösveto (GOING AROUND) chekkilista isoilla fonteilla tuohon telineeseen (taulutelevision kylkeen), ja muistaa laittaa esille ennen loppulähestymistä

T:  Mika

zetair:
Quote

2. Lentopinta plaanissa on pyydetty alkupinta, ei mitään tekemistä "sen hetkisen" lentopinnan kanssa, plaania ei tarvitse muutella kun korkeus vaihtuu.


Osaatko sanoa miksi sitten Amsterdam control neuvoi edellä mainitulla tavalla?

T:  Mika

Navigation

Up one level

Next page