Jumpseat Göteborg - Stavanger - Göteborg

(1/4) > >>

mgerner:
Hej alla,

Det är ju inte så ofta det ges några jumpseatrapporter här på forumet. Jag har äntligen fått ändan ur vagnen och tagit mig tid till att skriva några rader till några bilder. Jag tog över 300 den dagen, så det har blivit ett litet hastigt urval. Säg till om det är en bild från någon tänkbar situation eller tidpunkt som ni vill se så ska jag se vad jag kan göra.

Jag har gamla bilder från februari från en flight till Zurich som ligger och dammar, så om det finns ett intresse så skulle jag kunna skriva ihop ett inlägg om dem också, vid tillfälle.

Men hur som helst, nu riktas uppmärksamheten mot den 1 juli och City Airline. Jag flög från Göteborg till Stavanger och tillbaka med ett av deras nyförvärv, SE-RAE som byggdes 2001. I besättningen har vi kapten Linda, styrman Mira (som jag flög med till Zurich) och flygvärdinnan Leyla. Besättningen hade flugit till Luleå och tillbaka tidigare under dagen, och jag gick ombord tillsammans med de övriga passagerarna. Jag är inte så van vid att flyga, så jag blev uppropad i högtalarna för att jag inte hade kommit till gaten i tid... Fick lite smått panik, men det löste sig.

När jag kommer in på flightdeck har Linda och Mira avslutat de flesta förberedelserna, och efter en kort säkerhetsgenomgång så börjar det bli dags att starta upp och ge sig iväg. Här startar Linda motor två.

Vi får klart att taxa ut till bana 21. Klockan är 12.50, vilket är högtrafik för City Airline. Framför oss har vi en maskin som ska till Bergen, och bakom oss har vi ytterligare två.

Linda flyger ut från Landvetter, på en DETNA 1J departure.

Vi bryter genom molnen på 4000 fot. Strax därefter börjar förberedelserna för inflygning mot Stavanger, som är en flygplats som är ganska ny för båda piloterna.

Linda kollar papper...

Snabbt hopp till kort final. Flygplatsen ligger väldigt fint, precis vid havet.

När vi väl landade blev det lite strul med parkeringen eftersom tornet skickade oss till en gate som saknade ramppersonal. Det blev en liten diskussion med trafikledningen för att se hur problemet skulle lösas, och det bestämdes att vi skulle taxa till en närliggande gate.

Jag tog tillfället att följa med Linda ut på en inspektion.

Nymålad och fin!

Här är vi på väg ut till startbanan igen, efter en timme och tjugo minuters stopp och en god lunch och mycket snack med besättningen.

Den här gången är det Mira som gör utflygningen.

Fin men svårfångad utsikt är det!

Linda spanar ut genom fönstret för att lokalisera en speciell fjord. Koncentrationen gör att hon glömmer att stänga av seatbelt-skylten...

Glad kapten

Jag antar att en sån här bild är obligatorisk, även om jag inte förstår hur jag fick till minen och ansiktsformen. "Du ser lycklig ut", var kommentaren från fotografen.

Kom igen nu killar, det här ska ni kunna! 

Vi är över centrala Göteborg. Centralstationen, Nya Ullevi, Gamla Ullevi och delar av hamnen är några saker som syns.

Mira svänger till final

Mycket trafik!

Med besättningen efter de båda flighterna. Vi fick organisera en gruppbild i all hast, för crewbuss-chauffören var minst sagt stressad. Värt att notera är längdskillnad och att jag tydligen missat dresscoden...

Tack för att ni tog er tid, lämna gärna en kommentar!

Mikael

charliecdu:
riktigt fina bilder där ja!

haha inte till mycket manlig besättning på den flighten ne :p

Flygkapten:
Man kanske borde testa City Airline 

Hagrido:

Kom igen nu killar, det här ska ni kunna! 

Säve flygplats, GSE - ESGP sett från söder. Volvo Torslanda i förgrunden med norrleden till höger och Nordre älv överst i bild Till höger ser vi Länsmansgården.

Johan Grauers:
Lite OT men hade du inte ett gäng bilder från flygledningen på ESGG också? Eller har jag bara inbillat mig det...

Navigation

Up one level

Next page