Flygledningsbilder

<< < (5/5)

Johan Grauers:
Surfandes runt på Eurocontrol hittade jag deras bildsektion, så här kommer ett gäng. All copyright går till eurocontrol.

Det kan vara rätt mycket plan i det center i europa med näst mest traffik (efter London).

Och för mycket trafik krävs mycket radarstationer. Har för mig att dom är uppemot 40 stycken (Martin bekräfta?)?

Flygledare vid arbetsposition (stripplös sådan, något eurocontrol var först med har jag för mig).

Mera flygledare på jobbet, man arbetar aldrig själv utan är minst 2 per sektor.

Finns mycket fler bilder men det här är nog vad jag orkar med nu, vill folk se mera kan jag leta

Nemesis:
Nu tycker jag att Johan ska lägga upp lite bilder från vårat EPN besök!

Johan Grauers:
Tja varför inte

Tornsimulatorn TOR (säger Christian, själv minns jag inte om detta var TOR eller TORA men ja).

Stripbord innan övningens start (ganska kaosartat sådant)

En av tre pilotpositioner till simulatorn.

Dom tre pilotpositionerna till den andra simulatorn.

Joakim sitter vid en pilotposition, markradarn är samma som den som syns i tornet.

Striphållare i massor, blåa för departures, gula arrivals, resten använde vi inte men om jag inte minns fel är röda VFR och används även för Fordon.

RYR står vid gate

Kommpanelen, längst till höger är Tango east som var app, finns till vänster bland annat Brandstationen.

RYR på väg till holdingpoint 09

Lite senare har RYR lyft (bilderna på uttaxningen blev tyvärr dåliga).

Över till horn control för climb.

Ett lite mer organiserat strippbord, att döma av alla inaktiva strippar närmast kameran är det ännu tidigt i övningen.

Oscar och Magnus kommer och tittar in.

Och flera folk från pilotsidan kommer in och tar en titt.

Navigator kommer in med en Airbus.

I början på min övning som än så länge är lugn.

Verkar som att det än så länge inte börjat bli stressigt (inga franska piloter som orsakar go-arounds än så länge)

Sent i övningen (nästan alla departures är borta), har ett plan på banan, två i sekvens, en har fått start och en är ännu inaktiv. Dessutom ett gäng inaktiva arrival strips.

Den andra tornsimulatorn, John studerar stripar och instruktören tar det lugnt.

Lite andra striphållare för t.ex. fordon (som vi slapp).

Staffan kör ett approachscenario för att visa hur det ska gå till. (ska väl tilläga här för folk som inte är med i vaccsca att Staffan är instruktör på EPN, när han inte sitter på vatsim då ).

Stripar i massor.

Som sagt, mycket stripar var det.

Horn TMA

Oscar och Håkan styr plan och koordinerar med Staffan (vilket var ganska mycket att göra som jag förstod det)

Staffan däremot är helt avslappnad i sin position trots att han har ett gäng plan och konstant behöver koordinera departures med Håkan.

Stripbordet, jag fick en basicförklaring av Oscar på facebook så det jag kan säga är väl att längst ut på kanterna har du inaktiva stripar. Sen baserar du positionen på bordet på geografisk position, stripar som lutar markerar potentiella konflikter.

En av pilotpositionerna för approach.

Flygledarposition för approach med stripbord och komsystem till vänster. Till höger ser man metinfo för flygplatserna i TMAt.

Här ser ni tydliga exempel på lutande stripar som då signalerar en konflikt.

Det får bli sista bilden, tack återigen till alla som hjälpe till att arrangera detata, åtminstone jag hade vansinnigt roligt!

Nippegubbe:
Tack för bilderna. Om man ska kalla det det för konflikter med annat så blev den här helgen just i konflikt med annat. Jag hoppas innerligt att det kommer fler möjligheter.

Johan Grauers:
Det har redan kommit löften att det blir fler gånger, och att det inte ska ta 5 år denna gången

Navigation

Up one level

Previous page