"Boeing nära krocka över Östersund"

(1/4) > >>

Swesim:

SAS-planet var på väg från Narvik till Oslo.

Finnair-planet kom från Toronto till Helsingfors.

11 000 meter över Östersund möttes de två Boeingplanen i luften den 2 juli – mindre än 300 meter från varandra.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7499172.ab

Johan Grauers:
Någonting säger mig att det här är som JAS-incidenten, vääääldigt uppblåst (dessutom, "mindre än 300 meter" kan innebära 980 fot, seperationsunderskridande förvisso men inte dödshotande).

Det roligaste med AB är ju dock att läsa kommentarerna, dom kan vara, intressanta...

mgerner:

Någonting säger mig att det här är som JAS-incidenten, vääääldigt uppblåst (dessutom, "mindre än 300 meter" kan innebära 980 fot, seperationsunderskridande förvisso men inte dödshotande).

Det roligaste med AB är ju dock att läsa kommentarerna, dom kan vara, intressanta...

Håller med. tänkte precis samma sak, 300 meter är väl ungefär 950 fot? Kan ju vara någon som råkade komma åt QNH-knappen, eller något annat dumt, även om det lät som att det var allvarligare

Men slaskblaskan Aftonbladet får aldrig nog av att gotta sig i konstiga saker.

Johan Grauers:
300 meter är någonstans där ja. Och 300 meter är faktiskt separationskravet i höjdled enligt ICAO. Så var dom 301 meter isär är dom separerade. Men men, när havkom släpper sin rapport kan vi kanske diskutera det på riktigt känner jag. Tills vidare tänker jag nöja mig med att skratta åt en del av kommentarerna

Nexus82:
Jag ger inte heller mycket för AB flygartiklar men ni verkar ha missat detta:

Två passagerarflygplan, en Boeing 737 från SAS och en Boeing 757 från Finnair, möttes på samma höjd i luftrummet, cirka 11 000 meter över Östersund.

Kanske dags för vissa på FSN att skaffa läsglasögon. 

Navigation

Up one level

Next page