Työkoneita

<< < (33/52) > >>

Stumppi:
Tolla "Eetulla" vois saada oman kasettiyhdistelmän lastattua aika äkäseen! 

hosuli:
Quote

Aika loppuunajetun näköisiä renkaita noissa vempeleissä, vai kuuluuko noiden olla sliksejä?

Miten tuolla on hoidettu pakokaasujen poisto tunneleista? Tuolla kuitenkin liikkuu aika paljon erilaisia koneita ja näyttäisivät olevan polttomoottorilla?

kiitos kommenteista....ja kiitos Aarnille tunnistuksesta....kyllähän tuo maailma hieman omanlaisensa on...porukasta puhumattakaan....heh....
eikai...tosi hyvää porukkaa näissä piireissä pyörii...mukavia työkavereita....

noitten lastauskoneiden renkaista ei ole ihan faktaa enkä ole renkaisiin koskaan kummemmin huomiota kiinnittänyt et onko niissä jotakin kuviointia
uutena....
täytyypä käydä lastareitten juttusilla ottamassa asiasta selvää....joissakin laitteissa ainakin käytetään umpikumirenkaita, oisko noi?
mut aika kunnioitusta herättävä tollanen 50 tonninen "Eetu" on kun sattuu vastaan tulemaan, mielellään antaa pikku lava Hiluxilla tietä.....
kauhaan taitaa sopia 20 tonnia tavaraa joten ei siinä kiviautokuskin tartte kauaa kuormaa odotella....

kaikki laitteet tuolla maan uumenissa käyvät löpöllä/dieselillä, pentsiinikäyttöiset vehkeet on kiellettyjä....
porauslaitteet ovat sähköhydraulisia (690V) joten niissä sitä löpöä tarvitaan vain koneen paikasta toiseen siirtymiseen....

"puhdasta" ilmaa puhalletaan jumalattomilla puhaltimilla maan pinnalta ilmastointikuiluja pitkin tuonne maan alle (kuilut n. 500 metriä syviä) ja niistä sitä johdetaan
noilla joissakin kuvissa olevilla linjoilla eri puolille kaivosta....vastaavasti poistoilma ohjataan tulemaan sitten eri tietä pitkin ulos ja koko kaivoksen ilmanvaihtoa voidaan ohjailla
halutulla tavalla...talvella sisään tuleva ilma lämmitetään nestekaasulla ettei kuiluihin muodostu jäätä ja ettei ukot palele....eka noista taitaa kuitenkin olla se tärkeempi...
mut ainakin omasta mielestä kiitettävän hyvin toi ilma vaihtuu....

kyllä tuon kaivoksen logiikan oppii aika nopeasti vaikka Elijärvelläkin tunnelia on jo reilut 60 km...kaikki tuotantotasot, joita on siis 25 metrin välen alaspäin mentäessä
(300 -taso, 325 -taso jne.) ovat melko symmetrisiä joten kun oppii yhden osaa melkein kaikki....syvyys vain vaihtelee...
kaverini taisi puhella et Kiirunassa tunneleita on reilusti yli 1000 km joten pientä tämä on...ja Pyhäsalmessa taas syvyyttä jo reippaasti yli 1,5 km....

toiminta eli se työnteko maan alla on melko turvallista, kulunvalvonta ja kirjautuminen kaivokseen, oma puhelinverkko joka kattaa suurimman osan kaivoksesta, oma henkilökohtainen puhelin jolla sinut voidaan
paikantaa kaivoksesta melko tarkasti, henkilökohtainen häkä/kaasuvaroitin joka pitää raivostuttavaa piippausta jos raja-arvot ylittyy ja kehoittaa sinua poistua raittiimpaan ilmaan jottei jalat oikene,
säännölliset räjäytysajat 2 kertaa päivässä jolloin kaikkien tulee olla joko ulkona kaivoksesta tai kirjautuneena ns. suojapaikkaan tai muutoin ei panostajille ampu-lupaa tule, 
Amican ylläpitämä ruokala 500 -tasolla, koneet ilmastoituja ja suurimmaksi osaksi hyvin äänieristettyjä hytillisiä vehkeitä jne. jne.
ja kaikkineen kyllä tuohon turvallisuuteen ollaan panostettu ihan tosissaan....ja terveen järjen käyttö sallittua...pakko ei ole mennä sellaiseen paikkaan mikä pahalta näyttää....
ja aamulla ei parane henki sisu-pastillia voimakkaammalta tuoksahtaa tai lähtö tulee  toisinaan kun sattuu portilla olemaan Securitas pilleineen....
et se siitä kivimiesten hurjasta vapaa-ajan viettomaineesta....

mut toki toisinaan sattuukin....tässä kaverin ottama kuva "Eetun" broidista "Aleksista"
[ Attachment not found - or removed ]

louhos sortui koneen päälle ja sielläpä se "Aleksi" on edelleen...eipä inahtanutkaan kun koettivat toisella koneella kiskoa kasasta pois....
mut näitä laitteita voidaan ajaa myös kaukosäädöllä turvallisesta paikasta hieman etäämpää joten ei siellä kuskin tartte ihan kangeena olla....

tässä tällänen info pläjäys...maanantaina töihin jälleen....

jamann51:
  Voisko se olla työkone tämäkin? Ainakin tuolla tarakalla näyttäis olevan Raivaussaha Californiasta tai Oregonista,no sieltä päin kuitenkin!

[ attachment removed ]

Makke:
Iskevää voimaa ruotsalaisittain.




heljb170:
Tällainen parhaat loistonpäivänsä jo ohittanut Vammas raataa KT51:n moottoritietyömaalla Kirkkonummella






Jontte

Navigation

Up one level

Next page

Previous page