Työkoneita

<< < (41/52) > >>

Wanhis:
Mitä tarkoitaa tuo "taljan ohjaaminen"

Stumppi:
Käytännössä kauhan korkeutta säätävä elementti, joka siinä edessä on. Se pitkä tanko, jossa on kauha kiinni. Siitä on monia nimityksiä, itse käytän termiä talja. Eli tuo kuvassa punaisella ympyröity osa.


ovalila:
Quote

Ihan simppelisti sen takia, että kun oikealla jalalla antaa kaasua vaihde päällä, pystyy konetta pitämään paikallaan vasemmalla jalalla. Esimerkiksi tilanteessa, jossa pitäisi mennä eteenpäin ja samalla nostaa kuormaa ylöspäin. Eli sadaan hillittyä koneen liikkumasta, samalla saaden annettua tehoa hydrauliikalle.

Oliko yhtään selventävää, vai oliko liian epäselvästi? 


Nonih elikä ihan sama jarru mutta eri jalka 

Joo kiitoksia nyt selvensi. Yritin pähkätä että mitenkä ihmeessä runko-ohjattavassa koneessa mitään ohjausjarruakaan olisi.... mutta nyt siis olen taas tuon verran viisaampi.


Varvikello:
Muutamia juttuja tuli mieleen, noita kun tuli ohjastettua tovi työkseen. Ainakin Volvossa sen "toisen jarrun" eli vasemmanpuoleisen voi säätää toimimaan pelkkänä jarruna tai vapaakytkimenä ja jarruna. Vapaakytkimenä sillä saa silloin sitä runtua koneeseen vaikka oikein mitoitetussa koneessa riittää hydrauliikan voima tyhjäkäynnilläkin nostamaan täyden kauhan. Itse tuli nosteltua ajossa kun oli paikat sellaisia ettei tarvinnut koko ajan nähdä kauhan yli tai ali, menee se nosto siinä ohessa. Niin ja se vapaakytkin otetaan käyttöön tuolta oikealta katkaisinpanelista. Sieltä saa myös kauhan joustoja ja kelluntaa säädettyä ja vaikka mitä ja kuinka.
Tota taljaa kutsuttiin meillä puomistoksi, se siis nostaa koko ton komeuden ylös ja toinen vipu kallistaa kauhaa. Mun ajamissa koneissa oli kolmas vipu kauhan kärkikippiä varten ja toisessa neljäskin vipu, siinä koneessa kun tarvittiin paalipihtien puristukselle ja pyöritykselle hydrauliikat.
Tuossa yhdessä kuvassa näkyi mahdollisesti toi oikean käden suunnanvaihtaja tuossa kauhan ohjauksen vieressä, nappikatkaisija ajosuunnalle. Käytin vallan sitä jolloin vasen käsi ei tehnyt muuta kun piti urakkanupista kiinni ja ohjasi, oikealla kädellä kauhan/pihtien/puomiston ohjaus, suunnanvaihdot ja pakkovaihtamiset alaspäin. Vaihteistonahan noissa on (uudemmissa) 4-portainen powershift tjsp. jolloin ei tarvita mitään muuta kuin rankasti kaasua .
"Tyhjästä" aloitin noilla ajamisen, kuormuria oli tullut ajeltua ja trukkeja niin se vähän helpotti tietty kun oli tottunut siihen puomiston/maston ohjaamiseen ja keppiviidakkoon.
Meilläkin oli rajana B-kortti noiden ajoon ja tommonen Volvon L120 painoi muistaakseni hiukan vajaa 25 tonnia.

hosuli:
Quote

Harvinaisempia kuvia työkoneiden ratin takaa. Tuon Mikon videon "pallojen keruuta" kohdalla ajattelin ensin, että mitä ihmeen pallojen keruuta se voi olla . . jotain olkipaalipalloja vai mitä mutta siinähän kerättiinkin ihan oikeasti palloja!
 

Samin ohjaamokuvat pistävät mietteliääksi. Tuohan on monimutkaisempi kuin auto. Eihän tuommoisen koneen rattiin voi ketä tahansa tumpeloa päästää koheltamaan, liekö noihin joku oma ajokortti tai koulutus? Jos nyt vaihtaisinkin alaa ja haluaisin kauhakuormaajan kuljettajaksi, niin siellä hiekkamontullako sitten vain joku jeppe selittäisi miten nuo toimivat vai pitäisikö mennä koulunpenkille ensin istumaan?

lisätään muutamat kuvat
"ratin takaa" tämäkin, 24 metristen injektointireikien poraus käynnissä...


ja toisesta louhintaperästä; vesimenekkikoe käynnissä,
edellisen katkon rumat "kaulukset" katosta vielä ampumatta


"kipparin" nojatuoli ja "perämiehen" seisomapaikka 


ja koneena siis Atlas Copco Boomer E3


toinen samasta....

Navigation

Up one level

Next page

Previous page