FSnordic.net
Home Help Rules Login Register
Welcome, Guest. Please login or register.
20.09.17, 23:54

Login with username, password and session length
+  FSnordic.net Forums
|-+  Finnish Discussion / Lentosimulaattorit
| |-+  Kotiohjaamot / Home Cockpits (Moderators: Jari Mikkilä, Joni Öfverström, Tuomas Kuosmanen)
| | |-+  Yleisjettisimun rakennusprojekti.
:  

« previous thread next thread »
Pages: [1] 2 Reply Print
Author Topic: Yleisjettisimun rakennusprojekti.  (Read 2736 times)
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« on: 29.07.10, 20:32 »

Terveppä vaan kaikille.. On tosiaan tuo koticokkarikärpänen vähän päässyt puraisemaan ja nyt haluaisin tiedustella muutamia asioita liittyen A320 cockpitin rakentamiseen..  Cool

Eli kuinkas vaikeita tollasseet on rakentaa?
Minkälaisella budjetilla saisi värkättyä puolikkaan A32X cockpitin (ilman konetta)?

Tollassia kysymyksiä siis..
« Last Edit: 30.12.10, 09:13 by Santeri Saikkonen »

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Ilkka Linnamäki
Offline Offline

Posts: 489
Date Registered: 03.05.04

Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #1 on: 30.07.10, 04:38 »

Kannattaa katsoa Markus Mäkelän kirjoittamia juttuja sekä kuvia tältä foorumilta. Projektin hinta tietenkin riippuu siitä, kuinka pitkälle on valmis viemään projektin. Myös sekin ratkaisee paljon, että kasaako osat itse vai ostaako näitä valmiiksi kasattuja (kalliita) osia. Mitään plug&play -ratkaisua ei ole tarjolla, eli hommaa riittää kyllä moisessa projektissa.

Tarkkaa lukua en ole laskenut, mutta rahaa on ehkä mennyt
n. 8000-10000 euroa?

Ilkka

Tommi Ahonen
Offline Offline

Posts: 452
Date Registered: 31.10.08

Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #2 on: 30.07.10, 04:48 »

Lisäksi tarvitset tilaa.
Tuollainen kokkari, vaikka vain puolikas, vaatii aika tavalla tilaa.

Hyvä olisi hallita myös elektroniikan alkeita. Ei se mitään
rakettitiedettä ole mutta noiden asioiden hallitseminen auttaa
paljon matkanvarrella.
« Last Edit: 30.07.10, 06:58 by Tommi Ahonen »
Markus Mäkelä
Offline Offline

Posts: 1019
Date Registered: 05.07.01

Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #3 on: 30.07.10, 13:39 »

Tervetuloa joukkoon!  Jos teet puolikkaan niin kyllä se siihen 2mx3m tilaan menee, mutta riippuu paljon miten toteuttaa.
Visuaali on sitten kokonaan toinen juttu. Jos tilaa on vähän, niin sitten Matrox triplehead ja kolme Widenäyttöä kehiin.
Kun selaat kotiohjaamot sivuja taakse, löydät sellaisen topicin, kuin "hurraahuuto bussinrakentajille" tjs. Sieltä löytyy mainiot
kuvat mittoineen. Osan kokkarista voit toteuttaa itse väsäämällä ja loput esim plug&pray moduuleina, kuten mulla.
Arvelisin että kokkariin on mennyt nyt n. 10 000 - 11 000 euroa.  Toki on ollut pakko ostaa työkaluja ja sähkötarvikkeita.
Juuri nyt ähellän polkimin välissä olevan rakennelman parissa, josta "oikeassa" koneessa saa säädettyä  pedaaleja.  Juuri asensin
kokolattiamaton ja sitten vielä modofioin Saitekin rudderpolkimet näyttämään vähän oikeammalta.
Tällainen projekti elää  ja mahdollisesti paisuu sellaiseksi, mitä ei olisi voinut alussa toivoakaan Smiley
Jos olet mahdollisesti fanaattista sorttia ja ehkä unelmoit liikkuvasta alustasta, niin kannattaa miettia kokkarin rungon materiaalia, että
se on tarpeeksi kevyttä ja vahvaa. Ei siis mdf-levyä. 
Pauli Nikula
Offline Offline

Posts: 347
Date Registered: 27.06.09

Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #4 on: 30.07.10, 17:15 »

Joops, itekkin lähdin tähän hommaan mukaan, saa nähdä mihin tässä sitten lopulta päädytään  Grin. Yritän tehdä kaiken itse mitä vain on mahdollista tehdä itse joten toivottavasti pääsee näin vähän halvemmalla( Roll Eyes?). Tosiaan tuolta löytyy ne mitat mistä Markus mainitsi: http://www.vuedehaut.fr/A320/plans.html, niiden avaamiseen tarvitsee ilmaisen google sketchup ohjelman(ja siinä ohjelmassa sitten käytetään sitä mittanauhan näköistä työkalua). Eilen väsäsin noiden mittojen perusteella FCU paneelin ja simpit.de mitoista totesin sen olevan täysin oikean kokoinen (no olisi varmaan kannattanut tarkistaa ennen kuin alkoi tekemään, mutta onneksi oli oikean kokoinen  Grin), eli siis nuo sivuston kaikki mitat ilmeisesti vastaa täysin oikeaa. Tosin noissa mitoissa on tehty nuo näyttöjen reiät uudemman standardin mukaan (uudemmat bussit joissa isommat lcd-näytöt) joten voi olla vaikea löytää riittävän isokokoista näyttöä niiden taakse, joten muokkasin ne reiät pienemmiksi niin kuin vanhemmissa busseissa joissa käsittääkseni on pienemmät kuvaputkinäytöt. Voin lähettää halukkaille niitä muokattuja mittoja jos on tarvis.

Itsellä kyllä projekti sai aika enteellisen alun, nimittäin käytiin tänään hakemassa vaneria runkoa varten, niin eiköhän iskenyt rankkasade ja kasteli koko levyn Grin. Toivottavasti ei mene pilalle... Undecided


A321 First Officer
P4 630 // Radeon HD4350 with OC // 1Gt DDR2 // XPP
Markus Mäkelä
Offline Offline

Posts: 1019
Date Registered: 05.07.01

Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #5 on: 31.07.10, 10:41 »

Se kastuu se vaneri, kun sen maalaa Grin  ja todennäköisesti vääntyy kuivuttuaan.  Mdf on parempi vaihtoehto, mut toki painavampaa materiaalia.
Marco Tammes
Offline Offline

Posts: 737
Date Registered: 23.07.07

WWW
Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #6 on: 31.07.10, 12:01 »

Mulla on mippi ym. 5mm vanerista.
Maalaaminen onnistuu ilman vääntymistä, jos malttaa odottaa ennenkun maalaa uuden kerroksen.
Ja tosi vähän pohjamaalia ekoihin kerroksiin, muuten kyllä vääntyy.

Marco


https://www.facebook.com/MakoysB777er
E6700 3,2 @ 4 GHz,  Mushkin Redline 4x2 Gb,  GTX 560TI,  2 x HyperX SSD,   850W,   Win7  64bit
Juha Klemettinen
Offline Offline

Posts: 5426
Date Registered: 14.04.04

WWW
Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #7 on: 31.07.10, 17:46 »

Eli kuinkas vaikeita tollasseet on rakentaa?

Tällaiset kysymykset ovat oikeastaan täysin merkityksettömiä. Kotiohjaamon rakentaminen on vaikeaa, tai helppoa ihan miten haluaa ajatella. Ihan ensimmäisenä kannattaa asennoitua siihen, että plug and play sovelluksia on todella vähän. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma, kokkaritouhut tarjoavat loputtomat mahdollisuudet oppia uutta.

Ihan ensimmäisenä kannattaa laittaa kilo jäitä hattuun ja pysähtyä miettimään. Onko A32x (tai mitä ikinä haluaakin) juuri se konetyyppi mitä haluaa lähteä toteuttamaan? Kannattaa tahkoa erilaisia konetyypejä loputtomasti, ja muodostaa itselleen kuva siitä mitä haluaa. Vanha kokkarivitsihän on, että moni B747/777/a340 jne rakentaja valittaa ettei ole aikaa rakentaa. Miten heillä sitten olisi aikaa lentää valmiilla kokkarilla pitkiä lentoja?

Kun konetyyppi on löytynyt voi alkaa tekemään jonkinlaista suunnitelmaa. Edes karkea suunnitelma kokkarin rakennusjärjestyksestä, toteustavoista jne kannattaa tehdä. Sitten vain rakentamaan. Tietoa on netti pullollaan, sitä pitää vain osata etsiä. Jonkinlainen englaninkielentaito on lähes välttämätön, mutta sekin paranee ajan myötä. 

Ja täytyy myös muistaa, että kotiohjaamo on yksinkertaismmillaan pari lisänäyttöä ja Airbussin tapauksessa oikein sijoitettu joystick. tällaisetkin viritelmät antavat jo paljon lisäfiilistä lentämiseen, ja siitä on mukava lähteä tekemään eteenpäin.

Juha


**Jos siinä on tähtimoottori sen täytyy lentää**
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #8 on: 31.07.10, 17:54 »

Kiitokset vastauksista!

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Markus Mäkelä
Offline Offline

Posts: 1019
Date Registered: 05.07.01

Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #9 on: 31.07.10, 20:32 »

Onhan noita plug&play moduuleita jonkin verran ja jos on rahaa voi tilata
Kokonaisen ohjaamon cockpitsonicilta, Flightdeck solutionsilta tai sitten se
Engravityn 737. Löytyy myös plug&play sähköhydraulisia alustoja.
Sain juuri Opencockpitsin bussin RMP plug&play moduulin. Ihan asialliselta vaikuttaa. Joskin nupit ovat väärän malliset. Eli tossa olis yksi RMP paneeli joutilaana rautoineen Wink
Tärkeää on muistaa lennellä rakentamisen lomassa. Niinkuin Juha sanoi, turha miettiä että osaanko mä vai en. Varmasti oppii ja osaa jos vaan haluaa.
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: A32X Home cockpit kysymyksiä..
« Reply #10 on: 31.07.10, 22:30 »

Tärkeää on muistaa lennellä rakentamisen lomassa. Niinkuin Juha sanoi, turha miettiä että osaanko mä vai en. Varmasti oppii ja osaa jos vaan haluaa.

Täytyy sanoa että toi motivoi aikas paljon. Kiitos  Smiley

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« Reply #11 on: 30.12.10, 09:26 »

Moikka vaan kaikille ihmisille,  Cool

Tässä on nyt taottu järkeä päähän muutama kuukausi ja olen tullut siihen tulokseen, että tämän ikäisenä on aivan turha vielä aloittaa mitään isoa- ja paljon rahaa vievää projektia, mutta haluan silti viedä lentosimuiluni uudelle tasolle.. Olen tässä nyt kuukauden päivät miettinyt tuollaisen yleisjettisimun toteutusta, johon käytettäisiin valmiita paneeleita (en ole sähkö & näperrysihmisiä), ja olen päätynyt tällaiseen suunnitelmaan:

[ attachment removed / expired ]

Tämä siis sisältäisi:

- 4 x Näyttöjä
- 2 x Saitek Throttle
- Saitek Yoke system
- Saitek Multi panel
- Saitek Switch panel
- Saitek Radio pro flight panel
- CH rudder pedals
- Logitechin joikkari
- Puuta ..

.. ja ehkä myöhemmässä vaiheessa ostan Vrinsightiltä tuon FMC:n.. Tarvitsee katsoa, että minkälaista tarvetta tulee.

Tämän cockpitin olisi siis tarkoitus mallintaa lähes kaikkia lasinäyttökoneita, (ei kuitenkaan 757, atr, rj yms..) mutta etenkin busseja, ja pikkuboeingeja.  Smiley

Visuaali tultaisiin toteuttamaan kahdella 24'' näytöllä, joista toinen tullaan asettamaan hieman vinoon toiseen näyttöön nähden ja jakaminen toteutetaan matrox Dualheadilla, koko settiä on varattu pyörittämään yksi kone.

Varsinaista overheadia ei ole tulossa, tarvittavan overheadin mallinnan näpäimistöllä, mihin tulee batteryt, APUt, valot yms.  Smiley

Kertokaahan rehellinen mielipiteenne tästä ideasta. Smiley

Santeri

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Tommi Ahonen
Offline Offline

Posts: 452
Date Registered: 31.10.08

Re: Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« Reply #12 on: 30.12.10, 10:29 »


olen tullut siihen tulokseen, että tämän ikäisenä on aivan turha vielä aloittaa mitään isoa- ja paljon rahaa vievää projektia


Nyt puhuu järjen ääni  thmbup
Täytyy muistaa pitää harrastus harrastuksena eikä tehdä siitä itselleen työtä.
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« Reply #13 on: 30.12.10, 10:47 »

Nyt puhuu järjen ääni  thmbup
Täytyy muistaa pitää harrastus harrastuksena eikä tehdä siitä itselleen työtä.


Joo, tuo muutaman kuukauden miettimisaika auttoi aika paljon. Smiley

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« Reply #14 on: 30.12.10, 12:39 »

Kannattaa miettiä tarkkaan miten aioit kytkeä näytöt koneeseen.

Ehkä seuraavasti:
yksi kone, kaksi näytönohjainta, molemmissa kaksi ulostuloa.

Näytönohjain 1:
-> dualhead2go -> 2 x LCD maisemanäytöt
-> instrumenttipaneeli 1 (undocked window)

Näytönohjain 2:
-> instrumenttipaneeli 2 (undocked window)
-> instrumenttipaneeli 3 (undocked window)

Windowsin asetuksissa maisemanäyttö näkyy kaksi näyttöä leveänä, yhtenä näyttölaitteena.
Tämän lisäksi sinun pitää lisätä Windowsin  asetuksiin 3 muuta näyttöä joihin sitten raahaat nuo mittaristot. Siis tänne:

[ attachment removed / expired ]

Maisemanäyttöä pitää olla ikkunatilassa kun raahaat mittaripaneelit toisille näytöille. Sen jälkeen sen voi jälleen palauttaa
full screen modeen. FSX:ssä pitää lisäksi ladata ilmainen lisäosa joka muistaa näyttöjen koot ja asemoinnin. Markus Mäkelä teki
näin sivunäkymän tripleheadin lisäksi.
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« Reply #15 on: 30.12.10, 12:47 »

Muita ideoita mitä voisi helposti toteuttaa:
yoken ohjainakselin pidennys niin, että varsinainen ohjain jää mittaripaneelin taakse piiloon.
Pidennetty akseli mahtuu kulkemaan pilotin edessä olevan mittarinäytön alta.

Samalla tavalla voisi piilottaa kaasun mekaniikat niin, että näkyvissä on vain kaasukahvat ja varret.
Vasemmalla olevan yoken voisi piilottaa niin, että siitä näkyy vain kämmenosa, kuten aidossakin A320:ssä.

Maalaus Boeing / Airbus teemalla.

Etolasta mattoa simun lattiaan, pleksilasia ikkunoiksi ja lampaantalja penkkiin:
[ attachment removed / expired ]
« Last Edit: 30.12.10, 13:06 by O-P Pietila »
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« Reply #16 on: 30.12.10, 15:31 »

Kiitoksia O-P hyvistä ideoista!

Mielessä kävi itsellä myös tuo kahden näytönohjaimen ratkaisu, mutta yksi juttu on vielä epäselvänä, kuinkas tehokas näytönohjain vaaditaan noiden instrumenttipaneeleiden pyöritykseen?  Wink

Eli ykkösnäytönohjaimeksi olen ainaki kaavaillut GTX460, ja prosessoriksi AMD X4, sen pitäisi riittää FS9:n pyöritykseen tolla kahden näytön visuaalilla..
« Last Edit: 30.12.10, 16:06 by Santeri Saikkonen »

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
O-P Pietila
Offline Offline

Posts: 2462
Date Registered: 26.09.02

Re: Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« Reply #17 on: 30.12.10, 16:19 »

maisemanäyttöhän on yksi leveä ikkuna. Ei sen laskemiseen paljon tehoa tarvi. Mittarinäytöistä puhumattakaan. Perusvirkeä uusi kone normi näyttiksillä riittää.
Santeri Saikkonen
Offline Offline

Posts: 2137
Date Registered: 08.02.10

Re: Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« Reply #18 on: 30.12.10, 16:36 »

maisemanäyttöhän on yksi leveä ikkuna. Ei sen laskemiseen paljon tehoa tarvi. Mittarinäytöistä puhumattakaan. Perusvirkeä uusi kone normi näyttiksillä riittää.

Niinjuu, nyt muistin että teidänkin simulaattorin kone jaksaa pyörittää hyvin, vaikka käyttää Tripleheadin kautta.. Syy siihen, että tarvitsen ainakin tuon AMD X4:n on se, että simulaattoriin tulee cockpitin valmistumisen jälkeen ainakin Real Enviroment Extreme - ohjelma + muita maksullisia sceneryitä, jotka lisäävät fiilistä lentäessä!  Smiley

Nähty: POR HEL DXB MIA JFK FRA LHR CDG HRG ORD OUL ARN RIX TMP CPH PBI AMS GDN DFW KEV NRT BUD MXP FCO TXL MUC RVN PVG TLV AYT GOT KUO BKK KIX BRU AGP
Tuomas Kuosmanen
Moderator
Offline Offline

Posts: 10450
Date Registered: 18.06.02

WWW
Re: Yleisjettisimun rakennusprojekti.
« Reply #19 on: 30.12.10, 17:57 »

Moikka vaan kaikille ihmisille,  Cool

Tässä on nyt taottu järkeä päähän muutama kuukausi ja olen tullut siihen tulokseen, että tämän ikäisenä on aivan turha vielä aloittaa mitään isoa- ja paljon rahaa vievää projektia, mutta haluan silti viedä lentosimuiluni uudelle tasolle..

Tuota tuota...

Nimi:    Santeri Saikkonen
Asuinpaikka:    EFPO

Eikös sun kannattaisi lyöttäytyä samaan porukkaan kuin nuo Pietilät ja lentää niiden Cessnasimulla? Nehän ovat yrittäneet saada sen ympärille kiinnostunutta porukkaa ja jotain tapahtumia?

//T

Pages: [1] 2 Reply Print 
« previous thread next thread »
Jump to:  

1