Yleisjettisimun rakennusprojekti.

(1/5) > >>

Saikksa:
Terveppä vaan kaikille.. On tosiaan tuo koticokkarikärpänen vähän päässyt puraisemaan ja nyt haluaisin tiedustella muutamia asioita liittyen A320 cockpitin rakentamiseen.. 

Eli kuinkas vaikeita tollasseet on rakentaa?
Minkälaisella budjetilla saisi värkättyä puolikkaan A32X cockpitin (ilman konetta)?

Tollassia kysymyksiä siis..

ILKevin:
Kannattaa katsoa Markus Mäkelän kirjoittamia juttuja sekä kuvia tältä foorumilta. Projektin hinta tietenkin riippuu siitä, kuinka pitkälle on valmis viemään projektin. Myös sekin ratkaisee paljon, että kasaako osat itse vai ostaako näitä valmiiksi kasattuja (kalliita) osia. Mitään plug&play -ratkaisua ei ole tarjolla, eli hommaa riittää kyllä moisessa projektissa.

Tarkkaa lukua en ole laskenut, mutta rahaa on ehkä mennyt
n. 8000-10000 euroa?

Ilkka

TA:
Lisäksi tarvitset tilaa.
Tuollainen kokkari, vaikka vain puolikas, vaatii aika tavalla tilaa.

Hyvä olisi hallita myös elektroniikan alkeita. Ei se mitään
rakettitiedettä ole mutta noiden asioiden hallitseminen auttaa
paljon matkanvarrella.

mmakela:
Tervetuloa joukkoon!  Jos teet puolikkaan niin kyllä se siihen 2mx3m tilaan menee, mutta riippuu paljon miten toteuttaa.
Visuaali on sitten kokonaan toinen juttu. Jos tilaa on vähän, niin sitten Matrox triplehead ja kolme Widenäyttöä kehiin.
Kun selaat kotiohjaamot sivuja taakse, löydät sellaisen topicin, kuin "hurraahuuto bussinrakentajille" tjs. Sieltä löytyy mainiot
kuvat mittoineen. Osan kokkarista voit toteuttaa itse väsäämällä ja loput esim plug&pray moduuleina, kuten mulla.
Arvelisin että kokkariin on mennyt nyt n. 10 000 - 11 000 euroa.  Toki on ollut pakko ostaa työkaluja ja sähkötarvikkeita.
Juuri nyt ähellän polkimin välissä olevan rakennelman parissa, josta "oikeassa" koneessa saa säädettyä  pedaaleja.  Juuri asensin
kokolattiamaton ja sitten vielä modofioin Saitekin rudderpolkimet näyttämään vähän oikeammalta.
Tällainen projekti elää  ja mahdollisesti paisuu sellaiseksi, mitä ei olisi voinut alussa toivoakaan
Jos olet mahdollisesti fanaattista sorttia ja ehkä unelmoit liikkuvasta alustasta, niin kannattaa miettia kokkarin rungon materiaalia, että
se on tarpeeksi kevyttä ja vahvaa. Ei siis mdf-levyä. 

Palezu:
Joops, itekkin lähdin tähän hommaan mukaan, saa nähdä mihin tässä sitten lopulta päädytään  . Yritän tehdä kaiken itse mitä vain on mahdollista tehdä itse joten toivottavasti pääsee näin vähän halvemmalla( ?). Tosiaan tuolta löytyy ne mitat mistä Markus mainitsi: http://www.vuedehaut.fr/A320/plans.html, niiden avaamiseen tarvitsee ilmaisen google sketchup ohjelman(ja siinä ohjelmassa sitten käytetään sitä mittanauhan näköistä työkalua). Eilen väsäsin noiden mittojen perusteella FCU paneelin ja simpit.de mitoista totesin sen olevan täysin oikean kokoinen (no olisi varmaan kannattanut tarkistaa ennen kuin alkoi tekemään, mutta onneksi oli oikean kokoinen  ), eli siis nuo sivuston kaikki mitat ilmeisesti vastaa täysin oikeaa. Tosin noissa mitoissa on tehty nuo näyttöjen reiät uudemman standardin mukaan (uudemmat bussit joissa isommat lcd-näytöt) joten voi olla vaikea löytää riittävän isokokoista näyttöä niiden taakse, joten muokkasin ne reiät pienemmiksi niin kuin vanhemmissa busseissa joissa käsittääkseni on pienemmät kuvaputkinäytöt. Voin lähettää halukkaille niitä muokattuja mittoja jos on tarvis.

Itsellä kyllä projekti sai aika enteellisen alun, nimittäin käytiin tänään hakemassa vaneria runkoa varten, niin eiköhän iskenyt rankkasade ja kasteli koko levyn . Toivottavasti ei mene pilalle...

Navigation

Up one level

Next page